Bukefalos 28 år!

Hur tvättar ni era HW täcken?

Cillen89

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder; Hur tvättar ni era HW täcken? T.ex. förhand, egen maskin, lämnar bort för tvätt?
Använder ni er av speciellt tvättmedel? Impregnerar ni efteråt?

Mitt ena Rhino Orginal 0 g, var/är så jäkla skitigt, så jag började tvätta förhand med varmt vatten & tvättmedel & tvål. Till sist tröttnade jag, så jag skickade in det i tvättmaskinen på 30 grader och en rejäl skopa tvättmedel & Vanish.
Frågan är hur detta kommer sluta? Jag tyckte det stod på tvättrådet att man helst ska tvätta det för hand.

Har en lokal hästbutik som tar emot för täckestvätt men dem tar 250 spänn för en tvätt, vilket jag tycker är alldeles för mycket.

Hur tvättar ni era HW täcken?
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Jag tänkte lämna in mina här har vi en som tvättar för 50:-/täcke. Sanslöst billigt.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Vanish tycker jag låter vågat.. Jag hade tvättat med lite tvättmedel, och kanske tvättat en gång till med impregnering i vatten efteråt, om det verkar behövas. Eller lämna in för tvätt om man har prisvärt ställe i närheten.

Jag använder mest mina HW-utetäcken med innetäcke under, så man kan tvätta innetäcket så ofta man vill. Men ibland måste man ju tvätta utetäcket ändå.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Tvättar i tvättmaskin (modell större) UTAN tvättmedel och impegnerar sedan. Har funkat fint hittills Försöker dock tvätta utetäckena för hand tills det är alldeles för skitiga, då först åker de in i maskinen!
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

jag lämnar in de flesta av mina täcken, då impregnerar dom oxå! tror det kostar ca 150-200 kr för tjocka täcken.
tvättar jag själv, tex regntäcken så använder jag Horsewares egna tvättmedel!
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Vanligt maskintvättmedel förstör den impregnering som finns kvar på täcket och medför att täcket förmodligen läcker när du har tvättat det. Tvätta täcket med NIKWAX Täckestvätt som effektivt rengör täcket, men lämnar kvar de resterande impregneringen. Absolut det bästa på marknaden enligt min åsikt. Har själv prövat flera stycken. En förpackning på 1 liter räcker till 6-7 täcken.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

tvättar i maskin på 30 grader fintvätt med tvål, om det får plats. annars med högtryckstvätt!
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Ojdå, låter ju mindre bra att tvättmedel tar bort impregneringen :/ Det visste jag faktiskt inte :O
Men man kanske kan ta och impregnera det och så funkar det ändå?
Har HW någon speciell impregnering som dem säljer?

Förövrigt blev inte täcket alls så mycker renare :/ Eftersom jag skrubbade den ena sidan förhand och sedan kastade in det i tvättmaskinen var den sidan som var skitig fortfarande skitig och jag fick skrubba förhand i alla fall.
Men nu är det rent och fint i alla fall efter någon timmes skrubbning på varje sida ;)
Nu ska jag bara ha tag i impregnering.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Jag blir nästan förvånad över att folk fortfarande tvättar utetäcken, det fenomenet trodde jag skulle avta... Och så undrar folk varför deras täcken inte håller tätt i flera år... :p
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Fast när det är mkt lera osv så skrubbar det bort impregneringen, och täcket håller inte lika tätt. Så då är det dax för tvätt. Jag tvättar utetäckena max en gång per vinter skulle jag tro..
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Vi har ett HW Rhino som är från 1998 som håller helt tätt trots ihållande regn.

Det tvättas högst en gång årligen med ocean tvättmedel och impregneras efteråt. Ocean ska dessutom inte ta bort impregnering så det är ett bra tvättmedel för hästtäcken.
Jag tvättar utetäcken när de är extremt skitiga utvändigt eller 'feta' invändigt.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Nu har jag inte just HW men när jag bodde på gård sköljde jag jag av täcket vid varje täckesbyte, om det var lerigt. Både in och utvändigt om det behövdes. Då hade vi gjort om bastun till täckestork med värmefläkt, så där hängde jag upp dom att torka. Behövde aldrig tvätta dom mer än så. Nu står jag inackorderad och har inte samma möjlighet, så jag kommer tvätta täckena på våren innan dom packas ner för sommarförvaring. Även då kommer jag använda vattenslangen, och en svamp. Eventuellt lite milt tvättmedel, tex grumme eller sådant som är tillverkat för täcken. Impregnerar gör jag inte förrän det behövs, då jag blivit varnad att detta ofta förstör andasförmågan.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Jag tvättar mitt i någon typ av flytande tvättmedel eller bara helt vanlig grönsåpa. Borstar bara av den värsta leran om det behövs under vintersäsongen när det används, och tvättar det vanligtvis ordentligt bara i slutet av säsongen när det ska stoppas undan över sommaren.

Det täcket har jag haft sedan 2000 ungefär, så det är ju några år. och det håller fortfarande ordentligt torrt även fast det inte ens är impregnerat någon gång.

/Camilla
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Jag tvättar inte mina utetäcken ifall de inte behövs lagas eller dylikt.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

det är ju främst insidan som blir äcklig av fett från pälsen, blir som ett belegg inuti täcken. usch. :p det går inte bort med bara vatten heller!

fast jag använder inte tvättmedel utan vanlig tvål. typ bliw.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Nikwax har något som heter Nikwax Rug Proof och är enligt min mening den bästa impregneringen. Den använder man efter det att man har tvättat täcket med Nikwax Rug Wash (täckestvätten). Du kan köpa det hos Butiken i Stallet,www.butikenistallet.se.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Utetäcken skickar jag på tvätt. De tvättar och impregnerar dem. Ca 180 kr/täcke.

De andra tvättar jag hemma i stallmaskinen.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Har en stor balja som jag fyller med ljumet vatten och har i deras täckes tvätt medel som jag tycker att det funkar bra. Täcket får ligga i blöt en liten stund. Sen hänger jag upp det och tar med svamp doppad i täcks tvåttvattnet på de ställen det fortfarande är smutsigt. Spolar av med vanlig vattenslang. Och hänger så det får torka. Mina täcken är bara på när det är kallt och regn eller då hästen hällst inte skall smutsa ner sig i hagen om vi skall åka i väg eller något sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 036
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 894
Senast: Harbor
·
Övr. Hund Mina hundars regntäcken och andra täcken är förjävligt äckligt smutsiga nu efter den här hopplösa s.k. vintern... (Ja, jag är bitter ;)...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: dpmatte
·
Utrustning Jag vet att man kan lämna in täcken på tvätt och således slippa problemet, men nu har vi en tvättmaskin i stallet som är anpassad för...
Svar
6
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp