Bukefalos 28 år!

Tvätta täcken själv

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag vet att man kan lämna in täcken på tvätt och således slippa problemet, men nu har vi en tvättmaskin i stallet som är anpassad för ändamålet så jag tänkte använda den...

Jag har köpt ett HW Rhino regntäcke, ofodrat "skal". Det är några år gammalt och har antagligen förvarats mindre bra då det luktar lite unket och har små "prickar" som jag misstänker är ytligt mögel. Jag tänkte göra ett försök till att tvätta det iaf för att slippa slänga det.

Vad ska man ha för tvättmedel? Duger det med Skona kulörtvätt eller måste man ha speciella täckestvättmedel? Jag tvättar ju mina egna funktionskläder i detta, men hur påverkas andastäcken?
 
Sv: Tvätta täcken själv

När jag tvättar fleece täcke så använder jag alltid allergisäkert tvättmedel. Men utetäcken tvättar jag i regel aldrig. Brukar hänga ut dom på vädring varje vår och punkt tvättar om det behövs.
 
Sv: Tvätta täcken själv

Regntäta täcken i andasmaterial ska man inte använda vanligt tvättmedel till (har för mig att det var något med tensiderna som kunde förstöra tätskiktet i täcket). Finns täckestvättmedel i de flesta hästaffärer och det kan vara en idé att impregnera efter tvätt också.
 
Sv: Tvätta täcken själv

Nya moderna hästtäcken så som HW ska man inte impregnera, de håller tätt om de tvättats korrekt, dvs inga vanliga tvättmedel. extra impregnering förstör andasfunktionen på dessa utetäcken och den vill man ju ha kvar.

jag hade tvättat täcket i maskin på handtvätt program och ska du använda tvättmedel så använd HWs eget. om du inte vill göra det och ändå vill tvätta med ngt hade jag använt vanlig grönsåpa dvs mkt milt.
 
Sv: Tvätta täcken själv

Tack för svar. Eftersom det är mögelprickar jag misstänker blir det nog att köpa HWs egna tvättmedel och köra i maskinen. Tror inte att grönsåpa biter på mögelprickar... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 893
Senast: Harbor
·
Utrustning Ja, som rubriken lyder; Hur tvättar ni era HW täcken? T.ex. förhand, egen maskin, lämnar bort för tvätt? Använder ni er av speciellt...
2
Svar
28
· Visningar
4 638
Utrustning Jag har tänkt köpa ett Horseware Amigo med 150 g foder, för jag vill ha ett lite tunnare thermotäcke att ha i "mellansäsongen" och...
Svar
10
· Visningar
1 271
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp