Bukefalos 28 år!

Hur tvättar ni era HW täcken?

Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

HW-täckerna tvättas som alla andra täcken jag har.

Dvs i maskin i 30 grader (mild tvätt om det finns att välja) ofta en extra sköjlning. Tvättmedlet jag använder är Naturell (eller vad det heter), ett flytande astma och allergi märkt tvättmedel, sånt som finns i vanlig affär.
Efter tvätt impregneras täcket.

Har läst att fosfater förstör täcket (vet inte hur det är med impregneringen) så undvik det iaf!

Jag tvättar för att få bort fettet på insidan. Tvättar oftast varje år efter säsongens slut (typ till sommaren, då jag inte använder täcke), men ibland fler gånger om behov finns.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Försöker tvätta utetäckerna så lite som möjligt för att inte förstöra impregneringen. Men när det behövs så blir det i maskinen i stallet utan tvättmedel på 40 grader. Spreyar sen med impregnering. Kan ibland skölja av dem med vattenslang ute om det är leriga och blötta. Innetäckerna tvättas ganska ofta med milt tvättmedel.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Då hästen är en riktig lermagnet brukar täcket när det är dags att tvätta ha 100 g isolerande lerskal. Praktiskt :D tycker hästen men ruskigt skitigt :crazy: tycker jag

Tvättar täckena ett och ett i tvättmaskin med stor volymkapacitet (ex.vis för mattor eller täcken), väljer ofta program med förtvätt/extraskölj då det ofta behövs.
Följer tillverkarens tvättanvisningar men brukar hålla mig till max 30 grader för utetäcken, och använder Horsewares täckestvättmedel, inga andra tvättmedel eller sköljmedel.

Tillägger att jag Aldrig har impregnerat mina HW-täcken, de håller tätt ändå :love:

Brukar torka dem i Torkrum eller torkskåp på mellanvärme (inte så bra för täcket egentligen men har inte märkt av försämrad kvalitet trots upprepad sådan behandling).
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Idag var det dags att impregnera, for iväg till lantmännen och köpte en 400 ml sprayburk, men hur mycket ska man spraya på igentligen? Efter en stunds sprayande insåg jag att det knappt var något kvar i sprayburken. Det stod inte heller på sprayburken hur många täcken sprayburken bör räcka till.
Men nu är det en stor storlek nämligen 160.
Hur mycket ska man spraya på? Nu var jag ju smart och tvättade täcket i tvättmedel, jag hade ingen aning om att det tog bort imprgeneringen så jag spraya på lite extra impregnering medvetet, men jag vet inte om det var för mycket?
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Idag var det dags att impregnera, for iväg till lantmännen och köpte en 400 ml sprayburk, men hur mycket ska man spraya på igentligen? Efter en stunds sprayande insåg jag att det knappt var något kvar i sprayburken. Det stod inte heller på sprayburken hur många täcken sprayburken bör räcka till.
Men nu är det en stor storlek nämligen 160.
Hur mycket ska man spraya på? Nu var jag ju smart och tvättade täcket i tvättmedel, jag hade ingen aning om att det tog bort imprgeneringen så jag spraya på lite extra impregnering medvetet, men jag vet inte om det var för mycket?

ska tillägga att det var Eclipse impregnerning.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Ja alltså är det extremt så tvättar jag också, om än högst motvilligt... Oftast så räcker det med att spola av dom i spolspiltan. Men att bara tvätta för att skulle jag inte göra.
Sen blir inte mina utetäcken äckliga på insidan, som någon skrev, för min häst har aldrig bara ett utetäcke rakt på ryggen i stort sett... Kan nog räkna de gånger det har hänt på en hand de senaste två åren nu.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Tillägger att jag Aldrig har impregnerat mina HW-täcken, de håller tätt ändå :love:

Då går jag mot strömmen :D Tvättar 1-2ggr/år och då i vascator i 40 grader och med vanligt tvättmedel. Använder ofta förtvätt.

Jah har heller ALDRIG impregnerat mina hw och inte ett enda läcker!
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Har egen tvättmaskin ( bästa investeringen i stallet anser jag) Brukar tvätta med Nikwax i maskin på 30-40 grader. Efter att täcket torkat så impregnerar täcket efter tvätt med Nikwax. Har täcken som är över tio år gamla och som fått genomgå dennabehandling två gånger per år och de håller fortfarande.
 
Sv: Hur tvättar ni era HW täcken?

Tvättar dom i Wascatorn i stallet, eller Wascatorn hemma.

En gång för ett par år sedan körde jag in ett thermotäcke i torktumlaren. Det gör jag inte om igen :angel:.
 

Liknande trådar

Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 036
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 903
Senast: Harbor
·
Övr. Hund Mina hundars regntäcken och andra täcken är förjävligt äckligt smutsiga nu efter den här hopplösa s.k. vintern... (Ja, jag är bitter ;)...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: dpmatte
·
Utrustning Jag vet att man kan lämna in täcken på tvätt och således slippa problemet, men nu har vi en tvättmaskin i stallet som är anpassad för...
Svar
6
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp