Hur tycker ni väskförbud fungerar i praktiken?

Islandshästryttare

Trådstartare
Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det gått att få med sig förbjudna saker som påsar etc in ändå? Fyller väskförbud någon funktion?

Själv har jag varit på GHS där var väskförbud helt meningslöst. När man gick in via mässan så var det ingen visitering av någon, var där tre dagar. Hade med mig både plastpåse en dag då jag skulle handla på vägen hem. Hade också med mig en påse lösgodis, en dag påsen borde jag inte fått ha med. Och några andra saker in som var förbjudna.

Var naturligtvis beredd på att slänga de sakerna om någon krävde det. Men ingen var intresserad utöver att kolla biljetten. Kändes som att det enda arrangörerna hade gjort var att kommunicera utåt att de följer lagen och att det krånglar till det för vanliga besökare. Tycker det var rätt jobbigt att behöva bära omkring på allting i jackan och byxfickor.
 
Jag gick in via mässan med ryggsäck. Nu hade jag intyg och fick visa upp.
Stölderna hade minskat hosvutställarna.
Tycker man borde få ha väska med sig och att de visterade ordentligt istället
 
Var på konsert innan jul. Hade man en liten väska, som rymdes i en stor jackficka, så fick man ha med väskan in. Sålänge den var i fickan när man gick in. Kändes lite konstigt. Nu var det inte direkt något högriskevent precis, barntillåtet som det var. Men det blir lite tandlöst kan jag tycka.
 
Ska på första konsert med väskförbud i mars, eller ja mer begränsning eftersom ska va ok ta med liten väska. Ska bli intressant hur det funkar, höll på stressa inför det med mäta min lilla väska. Löste sig med jag måste likförbaskat boka hotellrum pga brist på tåg/bussar hem :rofl:

Men va på konsert i december med väskvisitering, dom titta inte allt för noga. Min mamma fick slänga en vattenflaska för inte ok ta med in, men hade kollat min väska nogare hade jag vart 1-2 julmust fattigare :angel1: (tänkte inte på alkholfritt skulle va ej ok så miss av mig där, ifall nån undrar)
 
Var på SIHS. Väskförbudet kändes löjligt. Jag hade en iopvikt påse i byxfickan som jag sen stoppade jackan i. Hade lätt kunnat ha en midjeväska under tröjan utan att det upptäckts.

Är mest bekymrad inför Taylor Swift konserten om jag måste ha id till dottern med utan att ha en väska att kunna förvara det i sen.
 
Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det gått att få med sig förbjudna saker som påsar etc in ändå? Fyller väskförbud någon funktion?

Själv har jag varit på GHS där var väskförbud helt meningslöst. När man gick in via mässan så var det ingen visitering av någon, var där tre dagar. Hade med mig både plastpåse en dag då jag skulle handla på vägen hem. Hade också med mig en påse lösgodis, en dag påsen borde jag inte fått ha med. Och några andra saker in som var förbjudna.

Var naturligtvis beredd på att slänga de sakerna om någon krävde det. Men ingen var intresserad utöver att kolla biljetten. Kändes som att det enda arrangörerna hade gjort var att kommunicera utåt att de följer lagen och att det krånglar till det för vanliga besökare. Tycker det var rätt jobbigt att behöva bära omkring på allting i jackan och byxfickor.
Stockholm Horse Show visiterade och slängde godispåsar (varför får man btw inte ha det med? är de farliga eller är det ekonomi för showen?).

Tror inte vi hade lyckats få med några bomber eller granater in i barnets gigantiska fickor. Pocketbok upptäcktes och släpptes in. Min väska jag brukar ha är stor så jag tror att det förmodligen är effektivt, i alla fall för att uppmuntra mig att köpa vatten och godis inne på området. Jag hade absolut också säkert kunnat få in lite pistoler, en kort trädgårdsyxa och kanske någon bomb om ingen hade tittat i väskan antar jag. Har aldrig sett en bomb så är lite osäker på storlek.

Inga problem att få in mobil och id kort och kontokort. Fickor i träningsbyxorna under kjolen (som upptäcktes vid muddring men släpptes) och kunde tagit kjol med fickor dessutom. (mina jeans har meningslösa fickor).

Köpte en gigantisk väska från AllIn inne på mässan och la jackorna i.
 
Senast ändrad:
Var på Stadion i går, vi hade inga väskor och ingen kollade vad vi hade i jackfickorna. En farbror bakom mig fick öppna och visa vad han hade i sin lilla plastpåse.
 
Jag tycker det är helt värdelöst, och det har definitivt minskat mitt intresse för att gå på event. Att gå en hel dag utan att kunna ha med sig något litet att äta, en powerbank, en tunn tröja ifall det är kallare än man tror, eller någonstans att stoppa sin vattenflaska (jag är helt okej med att man inte får ta med egen flaska in), det går det så himla mycket mer obekvämt att det inte är värt det.

Ska jag dessutom sitta länge, som på tävlingar, behöver jag ha med min uppblåsbara sittdyna för att inte få ont i ländryggen.

Säkerhetsmässigt kan det inte göra någon direkt skillnad, eftersom de ändå inte visiterar speciellt noga. Jag hade kunnat ha en bunt riktigt farliga grejer i mina jackfickor utan problem.
 
Jag blev ifrågasatt vart jag hade mina grejor då jag sytt mig en kappa med stora fickor och sen visitationen var ett skämt! Jag var tvungen att vända mig om och tala om att det var tur för dig att jag inte gömt vassa föremål på mig för du hade lätt kunnat skada händerna.
 
Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det gått att få med sig förbjudna saker som påsar etc in ändå? Fyller väskförbud någon funktion?

Själv har jag varit på GHS där var väskförbud helt meningslöst. När man gick in via mässan så var det ingen visitering av någon, var där tre dagar. Hade med mig både plastpåse en dag då jag skulle handla på vägen hem. Hade också med mig en påse lösgodis, en dag påsen borde jag inte fått ha med. Och några andra saker in som var förbjudna.

Var naturligtvis beredd på att slänga de sakerna om någon krävde det. Men ingen var intresserad utöver att kolla biljetten. Kändes som att det enda arrangörerna hade gjort var att kommunicera utåt att de följer lagen och att det krånglar till det för vanliga besökare. Tycker det var rätt jobbigt att behöva bära omkring på allting i jackan och byxfickor.
Problemet med väskförbudet är det samma som i den där roliga historien för barn (varför knäpper du med fingrarna? för att skrämma bort de gula elefanterna? men har du sett några sådana? Nej, just det!). Vi kommer aldrig att få veta om det stoppat något terrordåd. Så olägenheten ser vi, men inte eventuella fördelar.

PS jag har personligen jättesvårt att se hur det avvärjer något hot
 
Stockholm Horse Show visiterade och slängde godispåsar (varför får man btw inte ha det med? är de farliga eller är det ekonomi för showen?).

Tror inte vi hade lyckats få med några bomber eller granater in i barnets gigantiska fickor. Pocketbok upptäcktes och släpptes in. Min väska jag brukar ha är stor så jag tror att det förmodligen är effektivt, i alla fall för att uppmuntra mig att köpa vatten och godis inne på området. Jag hade absolut också säkert kunnat få in lite pistoler, en kort trädgårdsyxa och kanske någon bomb om ingen hade tittat i väskan antar jag. Har aldrig sett en bomb så är lite osäker på storlek.

Inga problem att få in mobil och id kort och kontokort. Fickor i träningsbyxorna under kjolen (som upptäcktes vid muddring men släpptes) och kunde tagit kjol med fickor dessutom. (mina jeans har meningslösa fickor).

Köpte en gigantisk väska från AllIn inne på mässan och la jackorna i.
Jag gick in via ingång K för att hämta Lövsta-biljetter. Där stod vakterna bara och hejade på oss, ingen visitering.
 
Jag var på Gyllende Tider i somras på Stadion. Tycker dom vistierade oss ganska noga. Sen var det ju viss personer som la tex paraply vid gallret lite ifrån ingången och sen gick och hämtade det efter de hade kommit förbi grindarna och visiteringen.

Jag förstår väskförbudet. Sen om det kommer ge effekt eller ej hoppas jag att vi aldrig får veta. Viktigt såklart att personalen visiterar alla som ska in på området och görs det noga så blir det ju enklare utan väskor även om de även behöver gå igenom massa väskor.
 
Jag tycker det är helt värdelöst, och det har definitivt minskat mitt intresse för att gå på event. Att gå en hel dag utan att kunna ha med sig något litet att äta, en powerbank, en tunn tröja ifall det är kallare än man tror, eller någonstans att stoppa sin vattenflaska (jag är helt okej med att man inte får ta med egen flaska in), det går det så himla mycket mer obekvämt att det inte är värt det.

Ska jag dessutom sitta länge, som på tävlingar, behöver jag ha med min uppblåsbara sittdyna för att inte få ont i ländryggen.

Säkerhetsmässigt kan det inte göra någon direkt skillnad, eftersom de ändå inte visiterar speciellt noga. Jag hade kunnat ha en bunt riktigt farliga grejer i mina jackfickor utan problem.

Jag hade tänkt åka till Falsterbo i sommar men jag struntar i det om jag inte får ha med mig min ryggsäck. Det blir helt enkelt inte en trevlig dag om jag inte kan ha med vattenflaska, lunch, snacks, solkräm och regnkläder om det finns risk för regn osv. Jag har dåliga axlar så jag kan inte gå runt och bära på en påse hela dagen. Jag behöver min ryggsäck som lägger vikten på höfterna istället för axlarna.

Jag gissar att många kommer undvika Falsterbo och liknande evenemang ute i sommar om man inte får ha med väska in.
 
Jag hade tänkt åka till Falsterbo i sommar men jag struntar i det om jag inte får ha med mig min ryggsäck. Det blir helt enkelt inte en trevlig dag om jag inte kan ha med vattenflaska, lunch, snacks, solkräm och regnkläder om det finns risk för regn osv. Jag har dåliga axlar så jag kan inte gå runt och bära på en påse hela dagen. Jag behöver min ryggsäck som lägger vikten på höfterna istället för axlarna.

Jag gissar att många kommer undvika Falsterbo och liknande evenemang ute i sommar om man inte får ha med väska in.

Exakt så!

Det känns som att det är skrivet för att passa situationen "gå på match", och gör andra event helt kassa... :down:
 
Exakt så!

Det känns som att det är skrivet för att passa situationen "gå på match", och gör andra event helt kassa... :down:

Ja, det funkar ju inte alls, för mig, för ett heldagsevenemang. För konsert kan jag absolut få det att fungera! Men för en heldag blir det mer besvär än vad utflykten ger mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 883
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 708
Senast: Maoam
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp