Hur underviker man skav på sadeln?

Sv: Hur underviker man skav på sadeln?

diny skrev:
Flera i stallet använder en sadelmakare som gör islandssadlar och han sa att det är bara om man hoppar som man behöver ha "plutten" på stiglädershållaren uppfälld.

Jag har varit med om att stiglädret kanat av när jag ridit upp för en rejäl backe men jag satt kvar iaf... (Och hästen undrade vad jag höll på med egentligen!) Kanske berodde på slitna stigläder? Att de blivit så tunna menar jag att de gled av för det...

Äh det är ingen skillnad på säkerheten om man sätter stiglädret ovanpå eller under kåpan. Varför skulle det bli?

På de sadlar jag har haft har det varit ett väl tilltaget utrymme för stiglädret vid krampan dvs att kåpan ligger inte ivägen för att lädret ska kunna lösa ut så jag förstår inte vart den extra risken ligger?

Och ja, jag har fastnat med foten i en stigbygel (sprengerbygel) och då lossnade lädret utan problem.

Immer skrev:
Fråga vilken sadelmakare som helst, så får du fakta i frågan.

Den sadelmakare jag brukar åka till rekomenderade mig att ha stigläderna under kåpan när jag provred sadlar hemma. Han tyckte inte att det var någon säkerhetsrisk.

Sen kan man ju begrunda att de flesta äldre sadlar går det inte att sätta stiglädret under kåpan, medans på de allra flesta nya sadlar går det...

lill_flesky skrev:
Sen kan man ju begrunda att de flesta äldre sadlar går det inte att sätta stiglädret under kåpan, medans på de allra flesta nya sadlar går det...

Mode? Man tillverkar ju det som kunderna vill ha.

Immer

Immer skrev:
Mode? Man tillverkar ju det som kunderna vill ha.

Immer

Men sanningsenligt är ju att någon måste ha kommit på grejen ifrån början???
Och om vi konsumenter vill ha stiglädren under kåpan så görs sadlarna så, samtidigt tror jag inte att någon här vill köpa en sadel som är konstruerad så att vi kan komma loss, eller har jag fel?
I så fall borde ju kontentan bli att det börjar tillverkas sadlar som an kan ha stiglädrena under kåpan utan risk...

Till alla:
I denna tråden har vi konstaterat att visa säger att det finns risk, andra säger att de trillat av men att lädret lossnat... Kan det vara skillnad mellan olika sadelmärken?

//Lillan

en ridlärare har satt cirka 20cm långa tygbitar (tänk dig nosludd utan kardborreband), inget skav alls :)

Immer skrev:
Kanske därför att islandsrytteriet (i Sverige) är ungefär lika gammalt som påfundet att sätta stiglädren under kåpan?

Immer

Jo, fast vi har nog ärvt det efter islänningarna... :angel:

Har trillat av när jag haft lädret utanpå kåpan utan att det utlöst så det är ingen garanti.

Immer skrev:
De (inte dem ;) ) har fastnat i stigbygeln med foten, men gummibandet har inte gått av - alternativt har någon del av skon fastnat i stigbygelns fasta delar.

Immer

Ja, haha, och lädret har inte löst ut :angel:
Fast du hade det utanpå kåpan :smirk: :cool: För om det hade löst ut hade de ju inte kunnat släpats efter... eller hur?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 408
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 940
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 148
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka