Hur undvika brända barn?

Bebben

Trådstartare
Förra sommaren var det så lätt. Han var bara en liten knodd som stannade kvar i skuggan om jag placerade honom där. På med solskydd + solhatt, och tunna kläder.

Nu är han snart 2 år, och lyssnar inte ett dugg. Han tillbringar dessutom minst 3 timmar utomhus varje förmiddag på dagis, och vi är för det mesta ute hela eftermiddagarna här hemma. Att hålla honom i skuggan behöver jag inte ens tänka på, för han är inte stilla i 2 sekunder ens. Kläder om det går - såklart.

Imorse smörjde jag in honom med 50+ solskydd, och han hade t-shirt + byxor på dagis. Men han hade fått rätt mycket färg i ansiktet när jag kom och hämtade ändå. Inget bränt som tur var, men det är (förhoppningsvis) många soliga dagar kvar ju..

Solhatt ska införskaffas, trots att jag vet om att den bara åker av. Kanske hinner den hjälpa lite i alla fall. Solskydd alltid på, förstås. Han har för det mesta t-shirt + byxor/shorts, beroende på vad som finns rent och vädret då.. Har han långärmade tröjor så svettas han rejält, han är lika varmblodig som sin pappa.

Hur gör ni? Dela med er av tipsen!
 
Sv: Hur undvika brända barn?

På vår förskola har vi solhattstvång! Inte keps för de bränner de öronen. Killar kanske vill ha kepsen med skydd i nacken? (Han är iofs kanske för liten för det) Annars är det solhatt på. Försök hitta någon som han verkar gilla och förhoppningsvis så är det en bra personal som får honom att använda den.

Helst lång ärm. Det kan bli varmt men... Satsa på 3/4 byxor som luftar lite. (Nu börjar perioden med uppskrapade knän...)

Sen som du redan kör med riktigt bra solkräm...
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Jag försöker också helst med lång ärm, men det är olidligt att se hur svetten rinner så han blir alldeles blöt :crazy:
Idag hade vi 26° i skuggan, så jag förstår honom. Jag svettas i t-shirt till och med..

Jag använder så tunna byxor som möjligt, så att han ska kunna ha hela ben, just för att det går rätt vilt till under deras lekar trots allt. Det skyddar åtminstone litegrann mot skrapsår, och som tur är har dom gräs till 95% på gården.

Jag ska byta solkräm tror jag, till den som blev bäst i test i Vi Föräldrar, för den här verkar uppenbarligen inte fungera tillfredställande.

Solhatt tänkte jag försöka hitta någon som man kan knyta under hakan, tyvärr verkar det vara rätt svårt förutom i bebisstorlekarna. Men det är bara att leta vidare, eller kanske sy fast band själv. Då brukar dom få sitta kvar mycket längre åtminstone.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Hittar du nån sån solhatt för du gärna meddela var! Jag tänkte kika runt lite på nätet men har inte blivit färdig till det än....
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Det där med solhatt är svårt.
Köpte en till Jason nu när mössan blev för varm. Han har aldrig protesterat innan med att ha mössa eller keps. Men nu hinner jag inte sätta på den innan den är av igen.
Jag skojar inte när jag säger att jag idag satte på den var 10: de sekund ute.
Band funkar inte, han sliter i den tills att den lossnar...:crazy:
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Mina barn har helt enkelt inte haft något alternativ. Antingen sätter man på sig solhatt eller så får man vara inne. Låter kanske hårt men det pris de annars får betala är i mitt tycke för högt. Den ena är jätteljus och bränner sig rejält om han inte har ordentligt med solskyddsfaktor (smörjs in kvällen innan samt på morgonen). Han har alltid får vara med och välja hattar som han tyckt varit fina. Bäst utbud har de haft här på den lite exklusivare barnklädesaffären. Där hittade vi en ljus hatt (mörk blir för varmt) i tunt tyg med ett smalt band med kamomönster. Den har han haft i många år.

Dottern samma sak, där är det dessutom ännu viktigare att hon är skyddad då hennes hud är extremt känslig och tunn samt att solen kan ge pigmentfläckar som inte går bort.

Jag har letat för att hitta svala luftiga heltäckande plagg. Vid bad har Miranda haft heltäckande badkläder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur undvika brända barn?

H&M och Kapp Ahl har solhattar nu vad jag vet. Vi fick två till vår knatte idag.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Jag tänkte leta på Bo Ohlsson, där brukar dom ha rätt mycket faktiskt. Sen att det ligger 10 min bort är rätt bekvämt också :D Kikade lite snabbt på både Lindex och HM här i veckan, men hittade ingenting i hans storlekar då. Bara yttepytte-hattar.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Nej det är samma här, just solhatten bara SKA av. Mössa har han haft hela våren utan band, och den har bara åkt av när han velat ha lite uppmärksamhet typ.

Får sy dit extra band som gör så att mössan inte kan röras en millimeter :devil: :D
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Vi har en väldigt solkänslig kille på snart 2 år och för honom gäller luftig, långärmad skjorta (betydligt svalare än tight bomullströja), solhatt, långbyxor och solskyddsfaktor 25 i ansiktet, i nacken samt på händerna. Han har faktiskt aldrig bränt sig och då var han ändå väldigt mycket i farten redan förra sommaren (Vikke är ju några månader äldre än Sebastian).

När det blir ännu varmare får han ha shorts och t-shirt, men då gäller det att smörja med solskyddskräm flera gånger per dag. Vi är i princip utomhus mellan kl 8.30-11.30 samt (efter att han sovit) 14-18, så det går åt en hel del.

Sen kör jag precis pigleton på ett enkelt val; ingen solhatt = inomhustvång, that's it. "Vi ska gå ut i solen, solhatten på". "Nä mamma, inte atten" svarar Vikke då och responsen blir "Nähä, men då stannar vi inne då!" (utan något anklagande öht i rösten). Det brukar sluta med att Vikke tar på sig hatten själv och trumperar "Ut mamma, ut!" :D.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Jo, men försök att förklara det för min 19 mån gamla son..? Jag lyckas då inte i alla fall.

Som tur är så bränner han sig inte lätt, och det gör inte heller jag eller hans far. Vi blir bruna lätt, men bränner oss sällan. Sebastian verkar vara likadan. Men jag vill självklart vara försiktig ändå.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Ja, jag önskar att Sebbe förstod det där också. Men vi har väl inte kommit så långt i utvecklingen än bara. Han pratar inte direkt mycket heller för den delen.

Nu när Sebastian går på dagis kan jag inte göra så mycket mer än att smörja precis innan vi åker, på alla kroppsdelar som är synla. Han har faktor 50+ enligt flaskan. Sen smörjer jag igen när vi kommer hem, och ibland ytterligare en gång beroende på vad vi gör/har gjort sen förra gången.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Men hur mycket behöver du förklara då? Förstår han inte aj aj eller nej? Så mycket mer än så behöver de inte begripa enligt mitt tycke. Sen får man ju vara med och passa så små barn ganska mycket och ser man då att de börjar dra av sig hatten så är det aj aj och nej och på med hatten tusen gånger igen. För mig handlar det om att man ska välja sina strider, precis som man lär barn att inte röra spisen eller dra katten i svansen. För mig har det här varit tillräckligt viktigt för att inte ge mig, oavsett vad mina barn tycker. För jag vet ju konsekvenserna, jag är ju den vuxna föräldern.

Du känner själv om det här är något du vill ta striden om eller inte. Det är det bara du som kan avgöra.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

ang kroppen finns det "dräkter" i typ baddräktsmaterial som är långärmade/långbyxor som skyddar. Min syster har såna till sina grabbar och de funkar kanon. Verkar svala och sköna också för de drar inte av de.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

*knapp* nån som vet namnet på solskyddet som fick bäst i test, läste det här om dagen men har glömt bort, ska köpa det + solhattar imorrn nämligen!
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Idag var vi på solhattshopping! Emil sa nej till varenda hatt, han sa nej innan han ens provade dom. Men nån följde med hem ändå. Det är konstigt för han har haft mössa hela vintern utan minsta problem men nu är det tydligen jättejobbigt...
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Men hur mycket behöver du förklara då? Förstår han inte aj aj eller nej? Så mycket mer än så behöver de inte begripa enligt mitt tycke.

Och om dom bara skrattar åt en då??
Jason är snart 15 månader. Pratar mycket för sin ålder.
När han går för nära grillen när vi grillar och vi säger nej, så skrattar han och går ännu närmare/lägger handen på. Bara ett ex.
Allt som är nej är extra roligt. Trots gissar jag på:angel:

Visst "tvingar" jag honom att han hatten på, men det är gött irriterande att den inte kan få sitta på mer än 5 sek åt gången.
Går jag in med honom istället som "straff" (kom inte på nått bättre ord så blir han vansinnig till en början, men kommer snart på nått roligt att göra inne istället.:grin:
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Ja, det är ungefär samma här. Han förstår mycket väl vad "Ajaj" eller "Nej" betyder, men han bryr sig inte direkt mycket. I hans värld är det bara extra kul om mamma säger nej..
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Sebastians mormor var på shopping idag, och skickar med min storebror några solhattar ner hit imorgon. Hoppas att någon duger till herren :p

Med band verkar dom få sitta kvar okej nu i alla fall, speciellt på dagis, där det känns viktigast för mig. Här hemma har jag lite lättare att sätta på den 100 ggr, än vad personalen har.
 
Sv: Hur undvika brända barn?

Vichy Capital Soleil (Enfants), 189 kr för en flaska på Apoteket.
Den är dyrast, men fick högsta betyg i allt om jag minns rätt.

Som nr 2 kom en från Garnier, den som dom gör reklam för på TV.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska på ridläger denna sommaren. Eller det är iaf som det ser ut nu (Corona). Jag har skrivit en packlista men är inte helt...
Svar
15
· Visningar
1 673
Ridning Jag ska på ridläger om några veckor och har skrivit en packlista på vad man skulle behöva ha med. Men jag har säkert glömt något. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
7 673
Senast: Squie
·
Äldre Lite spin-off på tråden om jackor blir det väl. Tänkte höra hur mycket kläder ni har och hur mycket ni använder av det ni har? Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 652
Senast: Elanor
·
Övr. Barn Detta är inte en tråd där jag egentligen vill ha så mycket råd för hur jag ska göra för ingen kan ju egentligen hjälpa så mycket...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp