Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag tycker att det blir så tråkigt med mat när man bor själv. Jag hinner inte äta upp maten i kylskåpet innan den blir dålig.
Det låter som en enkel ekvation dvs köp mindre mat. Men -problemet är att dels är många förpackningar så stora så jag inte hinner äta upp. Sen tycker jag det är roligt att ha lite mat hemma i kylskåpet så jag kan variera mig. Jag har försökt att att frysa in och göra matlådor men tycker det är tråkigt att äta matlåda var och varannan kväll eftersom jag äter det på lunchen.

Vänner var över lite spontant i helgen och skulle ta en macka. De frågar vad jag har för bröd.
Jo jag har knäckebröd.
Vad har du för pålägg?
Ja jag har ost.
Har du inget annat än ost?
Nej.

Det är ingen mening för mig att tex ha mer pålägg o h frukostmat hemma eftersom jag inte äter upp det innan det blir dåligt.

Och jag tycker det blir tråkigt... jag är trött på att äta matlådor..:mad: jag vill ha ett någorlunda fullt kylskåp utan att slänga mat :arghh:

Hur löser ni andra som bor själva det?
 
Jag lagar stora satser och äter samma sak 4-5 dagar i stöten. Endel tycker jag är knäpp men det är skönt att kunna äta bra mat varje dag utan att lägga ner särskilt mycket tid på det.
Pålägg alternerar jag. Tidvis är det bara ost, sen tröttnar jag på det och äter bara korv när jag tröttnar på det så blir det kanske mesost en sväng innan jag går tillbaka till ost.
 
Jag lagar stora satser och äter samma sak 4-5 dagar i stöten. Endel tycker jag är knäpp men det är skönt att kunna äta bra mat varje dag utan att lägga ner särskilt mycket tid på det.
Pålägg alternerar jag. Tidvis är det bara ost, sen tröttnar jag på det och äter bara korv när jag tröttnar på det så blir det kanske mesost en sväng innan jag går tillbaka till ost.
Ungefär så + att jag har hund.
 
När jag bodde själv gjorde jag storkok av köttgrytor, köttfärssås, lasagne osv osv osv. Frös in portionsvis. Sen kunde man koka färsk potatis, ris, pasta och värma till det man ville ha från frysen. Sen lite färska grönsaker.Blev inte matlådekänsla och skafferivarorna håller sig :)

Var inte så svårt. Pålägg varierade jag. En vecka kalkon, en annan korv, en tredje kyckling osv. Bröd samma. Frös in färdigskivat och tinade över natten till frukosten dagen efter :) Enda nackdel var att jag hade inte så stor frys så man fick ha smart hemma :p

I kylen fanns grönsaker, ost, messmör, kaviar, ägg, mejeri osv. Inte mkt mer.
 
Jag lagar stora satser och äter samma sak 4-5 dagar i stöten. Endel tycker jag är knäpp men det är skönt att kunna äta bra mat varje dag utan att lägga ner särskilt mycket tid på det.
Pålägg alternerar jag. Tidvis är det bara ost, sen tröttnar jag på det och äter bara korv när jag tröttnar på det så blir det kanske mesost en sväng innan jag går tillbaka till ost.
Så borde jag göra. Det sparar ju tid.
Men jag tycker det är tråkigt att värma en matlåda till middag...
Även om man vinner mkt tid på det..
 
Jag tycker att affärerna mer och mer går emot storförpackningar vilket är bra för de familjer som storkonsumerar. Men de glömmer bort oss "småkonsumenter" - vilka jag tror blir fler och fler i dagens samhälle. vilket är tråkigt och som du nämner försvårar problematiken med att det slängs så mycket mat nuförtiden.

Vi är en familj på tre (min dotter bor med oss varannan vecka) som är ganska "små i maten" jag har bla letat efter mjölkförpackningar i 2dl formatet - som de hade förrut men letar förgäves, när dottern inte bor hos oss så används mjölken i princip bara till kaffet på helgmornarna. Samma sak med syltburkar - ibland önskar jag att det fanns "enportionsförpackningar" till de dagar man får för sig att göra pankakor eller våfflor. nu blir iof inte sylten dåligt, men ofta slänger man en halvfull burk efter något år bara för att det inte känns fräscht längre. Vill man ha variation på frukostmacka så kan man välja pålägg som har längre hållbarhet, kaviar, marmelad, - om man gillar sånt, annars får man köra med en sak tills den tar slut :p - många affärer har ju lite mindre förpackningar med skivad ost iallafall.

Vårat kylskåp är ganska tomt just för att det är ingen idee att köpa hem massa mat som blir dålig.

Ett tips är väl att försöka köpa frysvaror, bla grönsaker - det är tråkigare men håller bättre och så kan man ta fram lite i taget när man vill laga mat och ha nån grönsak till. Vår frys är mer fylld än kylskåpet. fryser oxå in bröd som man kan ta fram istället för att hela "limpan" ligger framme och ofta blir dålig innan man hinner äta upp hela.

har du kylen tommare så är det oxå lättare att se vad som håller på att bli gammalt och ev göra någon matlåda på det :)
 
Jag tycker att affärerna mer och mer går emot storförpackningar vilket är bra för de familjer som storkonsumerar. Men de glömmer bort oss "småkonsumenter" - vilka jag tror blir fler och fler i dagens samhälle. vilket är tråkigt och som du nämner försvårar problematiken med att det slängs så mycket mat nuförtiden.

Vi är en familj på tre (min dotter bor med oss varannan vecka) som är ganska "små i maten" jag har bla letat efter mjölkförpackningar i 2dl formatet - som de hade förrut men letar förgäves, när dottern inte bor hos oss så används mjölken i princip bara till kaffet på helgmornarna. Samma sak med syltburkar - ibland önskar jag att det fanns "enportionsförpackningar" till de dagar man får för sig att göra pankakor eller våfflor. nu blir iof inte sylten dåligt, men ofta slänger man en halvfull burk efter något år bara för att det inte känns fräscht längre. Vill man ha variation på frukostmacka så kan man välja pålägg som har längre hållbarhet, kaviar, marmelad, - om man gillar sånt, annars får man köra med en sak tills den tar slut :p - många affärer har ju lite mindre förpackningar med skivad ost iallafall.

Vårat kylskåp är ganska tomt just för att det är ingen idee att köpa hem massa mat som blir dålig.

Ett tips är väl att försöka köpa frysvaror, bla grönsaker - det är tråkigare men håller bättre och så kan man ta fram lite i taget när man vill laga mat och ha nån grönsak till. Vår frys är mer fylld än kylskåpet. fryser oxå in bröd som man kan ta fram istället för att hela "limpan" ligger framme och ofta blir dålig innan man hinner äta upp hela.

har du kylen tommare så är det oxå lättare att se vad som håller på att bli gammalt och ev göra någon matlåda på det :)

På kahls tex kan du köpa små syltburkar.
Köp laktosfri mjölk, den har mycket längre hållbarhet.
 
Jag tycker att affärerna mer och mer går emot storförpackningar vilket är bra för de familjer som storkonsumerar. Men de glömmer bort oss "småkonsumenter" - vilka jag tror blir fler och fler i dagens samhälle. vilket är tråkigt och som du nämner försvårar problematiken med att det slängs så mycket mat nuförtiden.

Vi är en familj på tre (min dotter bor med oss varannan vecka) som är ganska "små i maten" jag har bla letat efter mjölkförpackningar i 2dl formatet - som de hade förrut men letar förgäves, när dottern inte bor hos oss så används mjölken i princip bara till kaffet på helgmornarna. Samma sak med syltburkar - ibland önskar jag att det fanns "enportionsförpackningar" till de dagar man får för sig att göra pankakor eller våfflor. nu blir iof inte sylten dåligt, men ofta slänger man en halvfull burk efter något år bara för att det inte känns fräscht längre. Vill man ha variation på frukostmacka så kan man välja pålägg som har längre hållbarhet, kaviar, marmelad, - om man gillar sånt, annars får man köra med en sak tills den tar slut :p - många affärer har ju lite mindre förpackningar med skivad ost iallafall.

Vårat kylskåp är ganska tomt just för att det är ingen idee att köpa hem massa mat som blir dålig.

Ett tips är väl att försöka köpa frysvaror, bla grönsaker - det är tråkigare men håller bättre och så kan man ta fram lite i taget när man vill laga mat och ha nån grönsak till. Vår frys är mer fylld än kylskåpet. fryser oxå in bröd som man kan ta fram istället för att hela "limpan" ligger framme och ofta blir dålig innan man hinner äta upp hela.

har du kylen tommare så är det oxå lättare att se vad som håller på att bli gammalt och ev göra någon matlåda på det :)
Små mjölkförpackningar vill jag ha! Det finns inte alltid.
Jag får alltid hälla ut massa mjölk! :mad:
 
Så borde jag göra. Det sparar ju tid.
Men jag tycker det är tråkigt att värma en matlåda till middag...
Även om man vinner mkt tid på det..
Fast jag värmer inga matlådor. Antingen värmer jag i gryta på spisen eller i micron. Potatis/pasta/ris är aldrig blandat med resten utan kokas varje dag. Även grönsaker kokas varje dag. Jag gör mycket grytor (röror) och de blir ofta bättre av att tå någon dag så maten smakar itne sämre dag 2 och ger itne matlådekänsla.
 
Fast jag värmer inga matlådor. Antingen värmer jag i gryta på spisen eller i micron. Potatis/pasta/ris är aldrig blandat med resten utan kokas varje dag. Även grönsaker kokas varje dag. Jag gör mycket grytor (röror) och de blir ofta bättre av att tå någon dag så maten smakar itne sämre dag 2 och ger itne matlådekänsla.
Aha.. Det är ju en idé...
För potatis blir ändå inte gott att värma..
 
På kahls tex kan du köpa små syltburkar.
Köp laktosfri mjölk, den har mycket längre hållbarhet.

kahls finns inte i närheten av de affärer jag handlar på i vanliga fall men ska tänka på det när jag nån gång har vägen förbi en!

jag har provat i laktosfri mjölk i småförpackningar - det var det enda som fanns - men jag tyckte inte den var god - men det kanske är som de säger med cola vs pepsi - det sitter i huvudet :p ;) har även provat att köpa de förpackningarna med mjölk med "länge hållbarhet" fast den smakade verkligen inte gott.
 
Inga bekymmer alls. Gör jag en kötträtt går det ofta att göra något annat av den dagen därpå. Paj, omelett, pytt eller helt andra tillbehör.
Fisk samma sak. Nya tillbehör blir ny rätt.

pålägg - beror på? Jag har alltid bröd i frysen, det finns alltid någon marmelad och skorptunnan är ständigt fylld.
Hyvlade morötter är gott på macka. Ett rostebröd kan snabbt toppas med en svampstuvning och ost. In i ugnen så har man varm macka.

Jag har sällan i livet slängt mat?
 
kahls finns inte i närheten av de affärer jag handlar på i vanliga fall men ska tänka på det när jag nån gång har vägen förbi en!

jag har provat i laktosfri mjölk i småförpackningar - det var det enda som fanns - men jag tyckte inte den var god - men det kanske är som de säger med cola vs pepsi - det sitter i huvudet :p ;) har även provat att köpa de förpackningarna med mjölk med "länge hållbarhet" fast den smakade verkligen inte gott.

Går inte att jämföra med småförpackningar.
Finns även flera märken.

Inte bara Kahls men den typen, även Citygross här har småburkar och små paket av vanlig mjölk. Tror dock den står vid yoghurten och inte vid mjölken.
 
Jag tycker att det blir så tråkigt med mat när man bor själv. Jag hinner inte äta upp maten i kylskåpet innan den blir dålig.
Det låter som en enkel ekvation dvs köp mindre mat. Men -problemet är att dels är många förpackningar så stora så jag inte hinner äta upp. Sen tycker jag det är roligt att ha lite mat hemma i kylskåpet så jag kan variera mig. Jag har försökt att att frysa in och göra matlådor men tycker det är tråkigt att äta matlåda var och varannan kväll eftersom jag äter det på lunchen.

Vänner var över lite spontant i helgen och skulle ta en macka. De frågar vad jag har för bröd.
Jo jag har knäckebröd.
Vad har du för pålägg?
Ja jag har ost.
Har du inget annat än ost?
Nej.

Det är ingen mening för mig att tex ha mer pålägg o h frukostmat hemma eftersom jag inte äter upp det innan det blir dåligt.

Och jag tycker det blir tråkigt... jag är trött på att äta matlådor..:mad: jag vill ha ett någorlunda fullt kylskåp utan att slänga mat :arghh:

Hur löser ni andra som bor själva det?

Har lite samma problem. Har oftast bara ost och Kalles i kylskåpet, men lyxar ibland till det med lite salami, som håller länge. Färdigskivat bröd har jag i frysen - bara att slänga i brödrosten.
 
Jag håller med om vad de andra skrivit och kanske kan du också sam-köpa stora förpackningar med någon vän som har samma problem? =)

//r
 
Jag är snål så jag köper ofta storpack när det är extrapris och stoppar i frysen. Jag gör matlådor och lagar oftast mat som är just lämplig att frysa. När jag vill äta någon annan mat lagar jag och äter den på kvällen och äter resterna typ dagen efter.
Försöker ha hyfsad variation på mina matlådor i frysen så att jag inte behöver äta samma mat flera gånger i veckan även om det ibland blir så ändå, men så har jag också sett till att jag har en extra frys, hade aldrig överlevt i en liten etta med frysfack, jag slänger nästan all mat i frysen, vilket innebär att om jag kommer hem en kväll o är akuthungrig så kan jag nästan aldrig bara öppna kylen och hitta nåt att äta direkt.
Jag måste planera hela tiden (mycket på grund av att jag tränar samtidigt som jag försöker hålla någon sorts diet, vilket innebär att jag måste tänka på vad jag stoppar i mig). Ofta funkar det bra men ibland slår det runt o då pilar jag iväg till íca för att handla nåt.

När det gäller bröd så försöker jag inte äta så mycket, men jag har alltid knäckebröd hemma och i perioder så ser jag till att ha färdigskivat bröd (alternativt dubbelmackor som rågkusar) i frysen så att man bara behöver ta fram precis det man äter. Pålägg köper jag då och fryser in i mindre mängder i plastpåsar.

Har alltid pasta/ris/potatis/lök/morötter osv hemma som håller länge. Konserver som krossade tomater, bönor, tonfisk. Alltid grönsaker i frysen om de färska skulle ta slut (köper bara lite åt gången).

Ja, jag hatar att slänga mat. Därför har jag på tio år i princip aldrig köpt ost på "bit" eftersom den alltid hinner bli stenhård eller möglig innan jag hinner äta upp den. Om jag köper ost får det bli skivad ost som jag kan frysa några skivor åt gången.
Mjölk är ett problem, jag vill gärna ha mjölk hemma men hinner sällan göra slut på den innan den surnar. Då är det lite av ett problem att jag vägrar köpa nåt annat än skånemejeriers lättmjölk, eftersom den inte finns i vanliga affärer i mindre än enliters.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 984
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 020
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp