Bäst före, inte dåligt efter.

Ett tips jag fick kring ost är att hyvla bort ett lager från alla oskyddade ytor en gång i veckan, så blir det svårare för mögel att få fäste.

Man fördröjer också mögel om man låter bli att ta i den med bara händer.

Jag köper rätt bra varianter av parmesan och pecorino, och förbrukar den ganska långsamt. Håller i den med en bit hushållspapper när jag skär av en "förbrukningsbit" och låter bli att hantera moderbiten så mycket jag kan. Det har förlängt tiden till ytmögel drastiskt.

(Och jag får mycket bättre ost för pengarna genom att köpa en lite större bit än jag behöver den närmaste tiden. Ost som ska vara i maten fryser jag, men jag tycker den tappar för mycket kvalitet för att vilja göra det med osten som ska vara en del av kryddningen.)
 
Man fördröjer också mögel om man låter bli att ta i den med bara händer.

Det här håller jag med om. Jag behåller alltid plasten på runt och tar aldrig i osten direkt med händerna och då håller den länge utan mögel. Min sambo tog tidigare av all plast när han öppnade en ost och då började ostarna mögla efter typ 2v. Nu kör vi plast på igen och har inte haft mögel på länge.
 
Tack för era svar! :)

Känner att jag behöver förklara lite.

Jag handlar online var tredje vecka och köper då hem en del mat, en del portionsförpackas och åker i frysen, annat i kylen och resten i skåp i burkar. Jag använder en del creme fraiche och matlagningsgrädde och ställer den med längst datum längst in och den med kortast längst ut, likadant med all mat i kylen faktiskt, så att jag tar efter datumordning. Jag öppnar sällan flera pålägg på samma gång eftersom jag ändå äter så pass lite mackor/knäckemackor att maten skulle bli dålig, samma med bröd när jag har det, jag fryser in och tar upp för en eller två dagar bara.

Vad gäller grönsaker så hamnar det i grönsakslådan i papperspåsar, det färskaste underst och det äldre överst så det äldsta går åt. Jag har ett reklamblad under i botten för att suga upp fukt, annars blir påsarna fuktiga fort och maten dålig.

Kryddor, buljongtärningar, fond, ris, pasta, potatismospulver, mjöl osv kollar jag aldrig datum på. Tror min potatismos är ett år gammal, har inte ätit det här och den köptes förra hösten. Men jag har svårt att se att något av det skulle vara dåligt, så länge det förvaras i burkar.

Mitt sätt är bra för att förhindra att något går ur datum eller går ur datum väldigt mycket. Har en creme fraiche som har bäst före 15 augusti, gissar att den går åt i dag.

Tomattetrorna köpte jag ett flak på 12 stycken för en billig peng förra hösten/vintern någon gång, men det har inte gått åt så många som jag räknade med när jag köpte dem. Hade det varit konservburk hade jag inte funderat, men "papperstetror" är det samma hållbarhet som burk?

Tuberna med tomatpuré är tre oöppnade, vars datum har gått ut men jag kan inte se när numera, därför undrar jag hur länge de håller sig efter datumet gått ut oöppnade. Och som öppnade. Läste på FB tror jag det var att dressingar i flaskor inte håller med än någon dag, 2-3 dagar efter öppnandet... vet inte om det stämmer, men det känns inte som lönt att köpa sådant då eftersom jag inte kan ta slut på sånt alls då...

Ägg oroar jag mig inte för, råkar det ha gått typ 9 månader så använder jag det i matlagning eller bakning där ägget ska knäckas i första hand, det märks ju när de är gamla, så gör aldrig något test med dem.

Ost däremot, när barnen bodde hemma hade jag en ost i en vecka, max.... sedan tyckte jag den luktade och smakade äckligt, surt, fotsvett, jag vet inte, äckligt. Eller ja, så är det nu också. Eftersom jag handlar online kan jag inte få tillräckligt liten bit för att vara en vecka, frysa ost är inte gott (funkar till matlagning men inte mackor) och redan skivad ost har jag svårt för-tjocka skivor, konstig storlek, konstig smak. Slängde i dag två ostar eftersom jag inte ätit dem på ett tag, ena osten luktade konstigt från start och andra var två veckor gammal nu. Blir inga ostar på ett tag nu.

Kaviar till exempel, jag vet inte när jag köpte den, den är öppnad, kanske är det två månader sedan? Fungerar den ännu? Har inte ätit den på en månad eller mer, har delvis glömt och så dels insett att jag glömt och inte vågat........... tror jag ätit två mackor bara.

Här kommer min fobi in, bara att titta lukta och smaka. Fobier är ju inte logiska och eftersom det är en matfobi (titta går bort pga min syn) så funkar inte lukta och smaka för oavsett om det luktar och smakar ok så skulle jag tycka att det luktar och smakar äckligt så att jag inte ens kan äta det. andra kan lukta och smaka och berätta att allt är som det ska, men jag kan inte äta det för när jag får det i min mun smakar det illa och växer och det vänder sig i magen istället

Det spelar alltså ingen roll för mig att mjölk tex smakar illa långt innan man blir sjuk av det, det är inte fobi mot sjuk jag har utan mot smaka illa, så att smaka är ju problemet. I och med det skulle jag kunna teoretiskt smaka en oöppnad mjölk dagen efter bäst före och påstå att den luktar och smakar illa, trots att varenda en annan skulle tycka motsatsen. Eftersom jag vet om detta så luktar och smakar jag inte, mitt logiska jag säger att creme fraichen med bäst före den 15 augusti mycket väl går att använda i dag och att mjölk som gick ut i går men öppnades i dag också kan användas, så jag använder det. i maten, dricker inte mjölk, för då skulle jag förstås smaka att den smakar illa. Det blir matlådor av min mat, som hamnar i frysen och med mitt korta minne vet jag inte vilken låda som har mat med "dålig" mjölk.

När jag bara fått/får råd som att titta. lukta och smaka så har jag slängt mycket mat, eftersom jag inte kan, det fungerar inte pga fobin. Men när jag får råd som "det här håller sig så här pga..." så kan jag använda det logiska tänkande och kringgå det känslomässiga.

För övrigt, jag vet inte vad som skapat det här egentligen, men jag har ibland funderat på om det inte var ost eftersom ost för mig är så väldigt speciellt och känsligt, har alltid älskat ost, men är verkligen livrädd för ost som smakar illa. Bara att skära bort mögel på ost, helt omöjligt, jag kan inte äta den. Helt omöjligt, det går inte alls och jag mår illa av att tänka på det, trots att jag älskar ost. Något poppar i hjärnan och säger att mamma skar bort mögel. Jag brukar säga att matfobin är mammas fel, förlåt mamma, men jag tror verkligen det, något har hänt, men jag minns inte vad. Jag satte ständigt i halsen när jag lärde mig äta, hur små bitarna än var hamnade de fel så jag inte fick luft, slets upp ur barnstolen och skakades upp och ner och dunkades i ryggen, standard var eviga måltid. Kan påverkat också kanske.
 
Konserver och torrvaror kollar jag inte ens datum på. Igår åt jag pulvermos som gick ut 2021 tex. Hade den varit öppnad hade den eventuellt smakat lite skåp, men det är inget som blir äckligt att provsmaka på det sättet. Förvarar alla torrvaror i lufttäta burkar eller påsar för att inte dra in ohyra i skafferiet (som har ventil ut).

Det jag är noga med när det gäller faktisk tid är kött och vissa tillagade rätter. Gammalt ris chansar jag tex inte med, men lika gammal pasta kan jag glatt provsmaka. Färskt kött är jag noga med temperatur och datum på. Öppnade burkkonserver ser jag till att använda inom ett par dagar.
Varför är du noga med ris, men inte pasta?
 
Varför är du noga med ris, men inte pasta?
Det finns en del sporbildande bakterier som ibland finns i ris om jag kommer ihåg rätt. Dvs ingen fara så länge det är torkat eller relativt nykokat eftersom bakterier och toxiner dör av kokning men sporerna kan överleva och kan producera nya bakterier i det fuktiga, tillagade riset om det sparas för länge och/eller det inte är kallt nog.

Torkad ris/pasta (så länge det inte är fullkorn) klarar sig enormt mycket längre än bäst föredatum om de förvaras torrt och mörkt. Jag har råkat äta 20 år gamla snabbmakaroner och enda reflektionen där var att de var rätt smaklösa 😅
 
Det finns en del sporbildande bakterier som ibland finns i ris om jag kommer ihåg rätt. Dvs ingen fara så länge det är torkat eller relativt nykokat eftersom bakterier och toxiner dör av kokning men sporerna kan överleva och kan producera nya bakterier i det fuktiga, tillagade riset om det sparas för länge och/eller det inte är kallt nog.

Torkad ris/pasta (så länge det inte är fullkorn) klarar sig enormt mycket längre än bäst föredatum om de förvaras torrt och mörkt. Jag har råkat äta 20 år gamla snabbmakaroner och enda reflektionen där var att de var rätt smaklösa 😅
Jag kastade faktiskt ut en låda med kryddor häromdagen. Jag insåg att de vid det här laget var i alla fall 25 år gamla eftersom jag minns var jag bodde när jag fick lådan och jag faktiskt kan köpa mig ett nytt kit med kryddor till just den maträtten.
 
Ris ska helst inte förvaras mer än någon dag då mögel växer fort i grynen, mögel som inte ses.
Jag menar olagad torr ris, hälld i burk. tillagad ris förvarar jag sällan i kylen, lagad mat sällan i kylen överlag pga min matfobi, jag gör matlådor och in i frysen på stående fot så att säga. Potatis är nog det jag förvarar till dagen efter och typ steker upp då till en middag, annars åker mat in i frysen samma dag den tillagas istället för att förvaras i kylen.
 
Det finns en del sporbildande bakterier som ibland finns i ris om jag kommer ihåg rätt. Dvs ingen fara så länge det är torkat eller relativt nykokat eftersom bakterier och toxiner dör av kokning men sporerna kan överleva och kan producera nya bakterier i det fuktiga, tillagade riset om det sparas för länge och/eller det inte är kallt nog.

Torkad ris/pasta (så länge det inte är fullkorn) klarar sig enormt mycket längre än bäst föredatum om de förvaras torrt och mörkt. Jag har råkat äta 20 år gamla snabbmakaroner och enda reflektionen där var att de var rätt smaklösa 😅
Så olagat ris är alltså ingen fara? Bra, ris äter jag mycket, pasta not so much faktiskt, men ris är ju gott :D
 
Om du inte vill äta ost som det inte är något fel på hade jag tärnat upp den som godis till spionen på era promenader. :idea:
Smart ju!!! Han älskar ju ost, han med! Äter just nu en svampmacka med parmesanost på och han fick en bit som hade legat nära öppningen och torkar, han tog sin skatt till den fluffiga mattan och åt upp den där och kom tillbaka för mer medan han smaskade högt! En riktig gottegris det där!
 
@Enya Är det en fobi som hindrar dig i vardagen så tänker jag att den det är just det fobiska du behöver hantera - det vill säga söka hjälp för. Precis som du skriver så handlar det om en ologiska rädsla och att intellektuellt veta att det inte är farligt är inte tillräckligt för att få bort den rädslan. Du behöver inte lära dig mer om mat, du behöver koppla om din känslorespons till den. Kort sagt: att stegvis och med (professionellt) stöd närma dig saker som potentiellt smakar äckligt. Och kanske till och med få kroppen att inse att äcklig smak inte är så farligt som den just nu tror.
 
@Enya Är det en fobi som hindrar dig i vardagen så tänker jag att den det är just det fobiska du behöver hantera - det vill säga söka hjälp för. Precis som du skriver så handlar det om en ologiska rädsla och att intellektuellt veta att det inte är farligt är inte tillräckligt för att få bort den rädslan. Du behöver inte lära dig mer om mat, du behöver koppla om din känslorespons till den. Kort sagt: att stegvis och med (professionellt) stöd närma dig saker som potentiellt smakar äckligt. Och kanske till och med få kroppen att inse att äcklig smak inte är så farligt som den just nu tror.
Jag har tänkt på det, men samtidigt ser jag ingen mening med det eftersom den inte är ett så stort hinder när det fungerar. Ser jag till att maten inte går ur bäst föra, vilket jag lyckas sköta rätt bra, förvarar maten bra, vilket funkar bra (fryser alltid in kött direkt jag köper det, fryser in matlådor istället för att förvara i kylen, kan absolut köpa storförpackning att pålägg eller kött och frysa in i småförpackningar och ta upp det jag behöver, häller över torrvaror i burkar osv) och får veta hur länge mat håller sig- alltså antal dagar/månader osv istället för "lukta, titta, smaka" så kan jag använda den logiska delen av hjärnan istället för att noja över äcklighet.

När jag mer faktamässigt kunde förhålla mig till det blev det här bättre, det har alltså varit så otroligt mycket sämre tidigare, men då fick jag också standardsvaret "lukta, titta och smaka" varje gång jag frågade, stötte ständigt på det här med "jag kollar minsann aaaaaldrig på bäst före datum" och även hånfullt "det heter bäst före, inte dåligt efter" osv. Det var absolut inte till någon hjälp.
 
Jag kastade faktiskt ut en låda med kryddor häromdagen. Jag insåg att de vid det här laget var i alla fall 25 år gamla eftersom jag minns var jag bodde när jag fick lådan och jag faktiskt kan köpa mig ett nytt kit med kryddor till just den maträtten.
Jag har fiskbuljongtärningar. Jag vet faktiskt inte när jag köpte dem, men de är många år gamla nu, insåg jag i dag :D Vad i all sin dar har jag ens haft dem till liksom!
 
Vitvinssås på gång?
Kan ha varit det ja! Och det var nog också det jag verkligen inte kunde äta pga lukten. Samma som när jag köpte en fisksoppa som 17 åring och värmde... Jag klarade inte lukten, smakade inte, jag kräktes av lukten :( Inget fel på den, men lukten är speciell ;)

Däremot köper jag oxfond med rödvin eller något i (så liten text att jag inte kan läsa det) och den är GOD!
 
Allt som är torrt räknar jag i princip som oändlig hållbarhet på, möjligen att de tappar lite smak. Det finns nån lag om att man måste ha bästföredatum på saker gissar jag, eftersom de har det på saker som SALT liksom.
För råris, fullkorn osv är det fettet i skalen som härsknar efter ett tag. Ofta håller det bra mycket längre än det står men inte alls samma hållbarhet som vitt ris och pasta.
 
Det finns en del sporbildande bakterier som ibland finns i ris om jag kommer ihåg rätt. Dvs ingen fara så länge det är torkat eller relativt nykokat eftersom bakterier och toxiner dör av kokning men sporerna kan överleva och kan producera nya bakterier i det fuktiga, tillagade riset om det sparas för länge och/eller det inte är kallt nog.

Torkad ris/pasta (så länge det inte är fullkorn) klarar sig enormt mycket längre än bäst föredatum om de förvaras torrt och mörkt. Jag har råkat äta 20 år gamla snabbmakaroner och enda reflektionen där var att de var rätt smaklösa 😅
Det är iofs min reflektion gällande snabbmakaroner hur nyinköpta de än är. De där 8 minuterna kortare tid till mat i mun är verkligen inte värda nedköpet, dessutom behöver jag alltid mer än 3 minuter för att laga det som ska ätas tillsammans med pastan…
 
För råris, fullkorn osv är det fettet i skalen som härsknar efter ett tag. Ofta håller det bra mycket längre än det står men inte alls samma hållbarhet som vitt ris och pasta.
Jag äter bara jasminris. :) Visst funkar fullkornsris och annan ris av nyttighetsskäl men jasminris är det godaste tycker jag, så det blir det :) Det räknas som vitt med tanke på färgen hoppas jag :D
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 136
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 033
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 943
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp