Bukefalos 28 år!

Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

kahls finns inte i närheten av de affärer jag handlar på i vanliga fall men ska tänka på det när jag nån gång har vägen förbi en!

jag har provat i laktosfri mjölk i småförpackningar - det var det enda som fanns - men jag tyckte inte den var god - men det kanske är som de säger med cola vs pepsi - det sitter i huvudet :p ;) har även provat att köpa de förpackningarna med mjölk med "länge hållbarhet" fast den smakade verkligen inte gott.
Mindre mjölkpaket hittar jag i alla affärer, även min lanthandel. En kompis till mig som vill ha mjölk i sitt kaffe brukar köpa med sig en förpackning med lång hållbarhet och ibland lite till kaffe. Hon vet att här finns det på sin höjd knäckebröd och ost, så vill hon har något annat får hon ta med det själv. :D

Även när jag var hundlös slängde jag sällan någon mat, grytor blir som sagt bara bättre av att stå någon dag och man kan laga mycket på rester beroende på vad man har hemma i kyl, frys och skafferi. Jag har aldrig haft några problem med storförpackningar som singel, köttfärs går ju att fräsa upp och använda som bas om man inte fryser in det i platta paket som går snabbt att tina, likaså kan man steka på flera skivor kött eller grytbitar när man ändå håller på så kan man variera sig och det får längre hållbarhet i kylen. :up:
 
Ni som gnäller över att påläggsförpackningarna är för stora,det finns 2 alt. frysa in hälften eller köpa pålägg i charken,då kan man köpa tex 2skinkskivor eller 2 korvskivor,rostbiff eller vad som önskas,samma med osten i charken kan man köpa en liten bit ost.
 
Ni som gnäller över att påläggsförpackningarna är för stora,det finns 2 alt. frysa in hälften eller köpa pålägg i charken,då kan man köpa tex 2skinkskivor eller 2 korvskivor,rostbiff eller vad som önskas,samma med osten i charken kan man köpa en liten bit ost.

Håller helt med, köper allt vårt pålägg i charken och kan då köpa exakt den mängd som går åt. Sedan är det godare också tycker jag!
 
Jag vägrar slänga mat, det är riktig miljö- och klimatbov. Försöker köpa mat/pålägg som kan användas till flera saker. Till exempel färskost, ost, de flesta pålägg kan man ha både på mackan och i pastasås/soppor/pajer. Likadant pålägg, tomat/paprika osv funkar som sallad, pålägg och matingrediens.

Nu äter jag inte mycket kött men salami som pålägg har jag ibland. Då köper jag en förpackning (ekologisk) och använder tills jag inte är sugen mer på det eller tills datumet börjar närma sig. Då lagar jag antingen mat på resten eller så fryser jag resten och använder sedan som pizzatopping, på varm macka eller i pastasås. Borde funka likadant med kalkon, skinka osv.

Som någon ovan skrivit: delikatessdisken/charken är kanon! Då kan man köpa ett hekto ost eller några skivor prosciutto när man är sugen på det. Och prova sig igenom många sorter. Jag har nog väldigt sällan upplevt det som ett problem faktiskt.
 
Det är ju bara glömma paketet på diskbänken ett tag :D

Haha, ja varför inte? Har en mjölktokig katt som kommer bli lycklig om inte annat.
Jag brukar faktiskt leta efter kort datum-mjölk i mataffären, låta den stå bortglömd längst in i kylen ett par dagar extra och sen göra pannkakor. Mums!

Hittade för övrigt ett paket kapselkaffe med bäst före datum 2015-08-15. Det smakade som vanligt och än så länge lever jag, så det var nog inte så farligt.
Min "bör ej förtäras"-gräns går någonstans vid luden och på väg ut ur skafferiet/kylskåpet. :angel: Innan dess går det nästan alltid använda till något.
 
Jag tycker att det blir så tråkigt med mat när man bor själv. Jag hinner inte äta upp maten i kylskåpet innan den blir dålig.
Det låter som en enkel ekvation dvs köp mindre mat. Men -problemet är att dels är många förpackningar så stora så jag inte hinner äta upp. Sen tycker jag det är roligt att ha lite mat hemma i kylskåpet så jag kan variera mig. Jag har försökt att att frysa in och göra matlådor men tycker det är tråkigt att äta matlåda var och varannan kväll eftersom jag äter det på lunchen.

Vänner var över lite spontant i helgen och skulle ta en macka. De frågar vad jag har för bröd.
Jo jag har knäckebröd.
Vad har du för pålägg?
Ja jag har ost.
Har du inget annat än ost?
Nej.

Det är ingen mening för mig att tex ha mer pålägg o h frukostmat hemma eftersom jag inte äter upp det innan det blir dåligt.

Och jag tycker det blir tråkigt... jag är trött på att äta matlådor..:mad: jag vill ha ett någorlunda fullt kylskåp utan att slänga mat :arghh:

Hur löser ni andra som bor själva det?

Jag är jättetråkig.
Lagar matlådor, fryser in. Har några sorter att variera mellan men ser till att äta tomt på de lagade portionerna med jämna mellanrum.
Äter bara lagad mat en gång om dagen.
Gärna mackor på kvällen och då helst knäcke (mjukt bröd är krångligt). Alternerar mellan lite olika pålägg, aldrig ost (som jag egentligen inte äter).
Periodvis müsli och fil, eller yoghurt, som kvällsmat.

Kylskåpet är rätt tomt eftersom jag har de matvanor jag har.

Om de säljer bra pålägg till snällt pris, köper jag storpack som jag öppnar och lägger i mindre buntar och fryser in.
 
Hittade för övrigt ett paket kapselkaffe med bäst före datum 2015-08-15. Det smakade som vanligt och än så länge lever jag, så det var nog inte så farligt.
Min "bör ej förtäras"-gräns går någonstans vid luden och på väg ut ur skafferiet/kylskåpet. :angel: Innan dess går det nästan alltid använda till något.

Samma här, förra veckan lagade jag mat på en burk Oatly iFraiche som gick ut 15 juli i år. Den var oöppnad, men luktade inget konstigt och smakade inget konstigt när jag öppnade den. Det blev kanongott :d
 
Tack alla för svar!
Har fått en del idéer.

Pålägg har jag nog aldrig fryst in, men det kan jag pröva.

Charkdisken ska jag undersöka närmare.

En bra idé att inte frysa in tex potatisen utan bara tex grytan och sen koka potatis och ta grönsaker.

Mer planering tex om jag köper något redan planera då hur jag kan variera det i olika rätter så jag inte tröttnar..

Mer tips tas gärna emot!!
 
Tack alla för svar!
Har fått en del idéer.

Pålägg har jag nog aldrig fryst in, men det kan jag pröva.

Charkdisken ska jag undersöka närmare.

En bra idé att inte frysa in tex potatisen utan bara tex grytan och sen koka potatis och ta grönsaker.

Mer planering tex om jag köper något redan planera då hur jag kan variera det i olika rätter så jag inte tröttnar..

Mer tips tas gärna emot!!
Har ämnet hemkunskap försvunnit i den svenska skolan?
 
Inga bekymmer alls. Gör jag en kötträtt går det ofta att göra något annat av den dagen därpå. Paj, omelett, pytt eller helt andra tillbehör.
Fisk samma sak. Nya tillbehör blir ny rätt.

pålägg - beror på? Jag har alltid bröd i frysen, det finns alltid någon marmelad och skorptunnan är ständigt fylld.
Hyvlade morötter är gott på macka. Ett rostebröd kan snabbt toppas med en svampstuvning och ost. In i ugnen så har man varm macka.

Jag har sällan i livet slängt mat?
Jag skulle kunna bli bättre på att använda resterna. Jag brukar slänga ner saker i en omelett. Ibland gör jag röror också med rester och äter med ris eller tex grönsakssoppa. Men kan nog göra det med.
Det är sånt jag gillar för jag vill använda allt. Jag HATAR att slänga mat.
 
Har ämnet hemkunskap försvunnit i den svenska skolan?
Eh.. Vad menar du?
Jag gick i högstadiet för 25 år sedan.

Är det inte bra att man vill lära sig?
Få tips om hur man gör saker bättre?

Eller är det bättre att låta bli att fråga för att andra kan tycka att man verkar dum som frågar om något man enligt dem borde kunna?
 
Senast ändrad:
Eh.. Vad menar du?
Jag gick i högstadiet för 25 år sedan.

Är det inte bra att man vill lära sig?
Få tips om hur man gör saker bättre?

Eller är det bättre att låta bli att fråga för att andra kan tycka att man verkar dum som frågar om något man enligt dem borde kunna?
Jag undervisade i högstadiet för 25 år sedan, var det något mer?
Självklart är det bra att fråga för att kunna lära sig mer.

Med matkusskap torde matsvinnet vad gäller enskilda hushåll minimeras.
 
Jag handlar och handlade då jag kan använda ingredienserna till många olika saker. Behöver jag blomkål en dag lagar jag något annat med blomkål en dag eller två senare också. Jag handlar nog varje dag, men inte några mängder. Idag har jag massa zucchini hemma, på vägen hem kompletterade jag med fetaost. I frysen finns kantareller. Häpp liksom. 5 kilo köttfärs är meningslöst i ett litet hushåll om man är som jag, hellre titta i affären, inspireras och handla lite smart.
 
Jag undervisade i högstadiet för 25 år sedan, var det något mer?
Självklart är det bra att fråga för att kunna lära sig mer.
Med matkusskap torde matsvinnet vad gäller enskilda hushåll minimeras.
Jag vill inte ha en låst tråd så vi lämnar det där. Detta ska vara en positiv tråd där man får tips. :)
Förstår inte varför det är fel att fråga.
Och jag förstår inte varför det är fel att fråga något som man eventuellt lärde sig på hemkunskapen för 25 år sedan.
 
Jag är riktigt dålig på att laga mat och planera så jag slänger alldeles för mycket. Mitt största problem är osten, hur jäkla dålig hållbarhet har inte öppnad ost?! Ändå missbrukar jag toast/varma mackor så tycker att en normalstor ost borde hålla sig ok. Måste börja riva och frysa då jag nu köpte en rund jättestor en. Haha!

Ett annat stort problem är att jag tänker att jag ska göra någon maträtt och orkar inte göra den... Nä. Måste verkligen skärpa mig! Gillar att köpa saker med kort hållbarhetstid, speciellt kött.
 
Jag är riktigt dålig på att laga mat och planera så jag slänger alldeles för mycket. Mitt största problem är osten, hur jäkla dålig hållbarhet har inte öppnad ost?! Ändå missbrukar jag toast/varma mackor så tycker att en normalstor ost borde hålla sig ok. Måste börja riva och frysa då jag nu köpte en rund jättestor en. Haha!

Ett annat stort problem är att jag tänker att jag ska göra någon maträtt och orkar inte göra den... Nä. Måste verkligen skärpa mig! Gillar att köpa saker med kort hållbarhetstid, speciellt kött.
Håller med om osten..
Har aldrig fryst in ost.. Men det borde jag nog pröva? :)
 
Och jag förstår inte varför det är fel att fråga något som man eventuellt lärde sig på hemkunskapen för 25 år sedan
Nej men det är klart det inte är det! Uppenbarligen är det ett väldigt stort problem så en tråd med tips är ju super :).
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 162
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 824
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp