Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Mariaauto

Trådstartare
Håller på att göra om en ladugård till stall.

För att bevara den mysiga atmosfären har vi tjära på boxarna och kalk på stenväggen. När jag målar med kalken är de inga problem, men när de torkar blir de sprickor och det bildas kakor som typ ramlar ner om man bara nuddar dem lite. Så antagligen gör jag fel?

Jag blandar kalket minst ett dygn innan jag stryker på det, sen får jag måla ungefär tre gånger innan de blir heltäckande.

Ska man göra nåt annat? Verkar spricka mest där det suttit gammal kalk sen tidigare.

Nån som har några tips eller blir de helt enkelt så?
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Jag tror (är i princip säker på) att du har för tjock kalkblandning. Då blir det typiskt så att det spricker. Sen brukar det vara bra att gå över med en stålborste (på skaft) innan man kalkar för att få bort lösa kalkflagor. Målar man på en helt rå och mörkare yta så kan man fuska lite och måla med tjockare just där men grundregeln är så tunna skikt som möjligt som skall karbonisera innan nästa läggs på. Där det är kalkat innan brukar det inte heller behövas så mycket utan det blir vitt och fint efter första gången utan att det rinner även med mycket tunn blanding. :)
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Väggen ska vara våt när du målar, och färgen ska vara tunn och rinnig. När du målar 3 ggr, låter du det torka mellan gångerna ?
När färgen har torkat, ska man vattna väggen så färgen torkar långsamt. Man ska inte måla i solsken , fast detta var väl inomhus ?
Så som du beskriver problemet så låter det som om du målat alldeles för tjocka lager/alt att det är för tjock färg samt att väggen varit torr när du målade. När man kalkar väggen så ser den inte vit ut medan man gör det. Vit blir den först sedan den torkat, typ dagen efter.
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Jag håller själv på att måla om hela vårt stora stall här hemma. Har alltid tidigare använt kalk ja med men tröttnat på att de inte riktigt håller. Provade att i en box förra året använda silikatfärg istället och i år räckte de att tvätta den boxen så blev den precis som nymålad. Så i år blir hela stallet målat i silikatfärg. Dock blir de lite dyrare men håller de oxå i fler år så sparar men både tid och pengar.

Bara ett litet tips utanför de du frågade ;)
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Vårt kalk flagar först efter något år. Jag tror det i ditt fall beror på att du målat på redan kalkad vägg utan att borsta den först, så det är egentligen det gamla kalket som lossnar. :)

Det är ett j*vla jobb att borsta bort kalken om man har mycket ytor... Så nu målar vi med vanlig färg istället.
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Så i år blir hela stallet målat i silikatfärg. Dock blir de lite dyrare men håller de oxå i fler år så sparar men både tid och pengar.
Många missar det främsta syftet med kalkning i stallmiljö, nämligen desinficerande verkan (se exempelvis SVA http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hast/Stallrengoring/). Släckt kalk är starkt basiskt (Ph 12,5) vilket gör att effekten blir ungefär samma som klorin eller lut. När Kalken sedan "torkar" så reagerar den med luften och blir krita. Kritan är helt ofarlig för djuren och fyller sprickor och springor. Att detta sedan vitt och snyggt samt gör att stallet blir ljust är alltså att en bieffekt av behandlingen.

Man kan alltså inte ersätta kalkningen med målning. Däremot kan man ersätta kalkning med exempelvis sprutning med Virkon på målade ytor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

ahh!! Då vet jag, har alldeles för tjock kalkblandning PLUS att jag målar på torr vägg!! TACK alla!!!
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

M

Man kan alltså inte ersätta kalkningen med målning. Däremot kan man ersätta kalkning med exempelvis sprutning med Virkon på målade ytor.

Jag förstår inte hur du menar.
Jag kalkar väggarna både inne i stallet och ute på vårt korsvirkeshus.
Jag kan hålla med dig om att kalken troligen har en desinficerande verkan. Men menar du att man ska måla ovanpå? Jag är nöjd med den kritvita färgen det blir av kalken.

Till ts
jag håller med de andra. Du har säkert tagit för tjockt lager. Det är inte målarfärg utan mer som vatten som man måste stryka på i flera lager.
 
Sv: Hur undviker man sprickor i när man kalkar?

Jag förstår inte hur du menar.
Jag kalkar väggarna både inne i stallet och ute på vårt korsvirkeshus.
Jag kan hålla med dig om att kalken troligen har en desinficerande verkan.
Den har faktiskt en bevisad effekt.
"Kalk - Ca(OH)2 (släckt kalk)
Verkningsspektrum: bakterier i vegetativ form (ej alla mykobakterier), virus.
Användning: som pulver eller granulat för gödseldesinfektion eller som utgångsprodukt för framställning av kalkmjölk."
Men menar du att man ska måla ovanpå? Jag är nöjd med den kritvita färgen det blir av kalken.
Nej, jag håller med om att det är snyggt med den vita kritan. Vanlig färg kan inte ersätta den desinficerande effekten hos kalk. Jag menade inte att man ska måla ovanpå kalken.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Vet inte hur pinsamt detta kommer vara, men riktigt mycket. Ni behöver inte svara någonstans men skulle varit sjukt skönt att äntligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 030
Senast: Silkisif
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 366
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp