Bukefalos 28 år!

Snälla, behöver råd..

Petraan

Trådstartare
Vet inte hur pinsamt detta kommer vara, men riktigt mycket. Ni behöver inte svara någonstans men skulle varit sjukt skönt att äntligen få berätta något som tyngt ner mig så länge nu.

6 år tillbaka hände detta. Jag har haft ångestinslag sen jag var kanske 7 år gammal, haft tvångssyndrom liknande beteenden utan att någonsin berätta för någon.
Under denna perioden var tvångsbeteendet som värst.

Jag var på mina kusiners "sommarställe" och lekte runt i halmen. Vet att jag kände stress där och visste att jag behövde gå in snart, vi skulle äta lunch men mina systrar manade på att jag skulle vara kvar inne. Körde även med mitt tvångsbeteende att om jag hade gått ett håll, måste jag gå samma tillbaka.

Då, helt plötsligt, ur ingen stans, känns det som att jag kissar på mig? Antagligen helt fel sida att skriva detta på men måste få ut det någonstans, bahah. Hah.
Jag går in på toan, jag har inte kissat på mig, bara lite flytningsliknande partiklar. Under hela perioden jag var där så kände jag detta ständigt. Och fick seriöst torka mig i fittan lite då och då.

Fuck asså.

Nu är jag fjorton år gammal, torkar mig inte i fittan längre HAHAH.
Men ångest-kissandet har förts över till ridningen. Varje gång innan ett ridpass måste jag kissa. Det känns som det i alla fall. Varje gång. Men när jag väl sätter mig på toan kommer knappt något, eller så kommer LITE.

Varje gång. Och varje gång innan jag sätter mig på cykeln till stallet, också. Beteendet har alltså bara suttit stopp för min ridning. Även när jag är på hästen och rider fram den för till exempel en lektion, så känns jag kissnödig och det är ett fucking helvete.
Jag har under de senaste året även haft stor ångest runt min kropp och inte känt någon levnadslust. Gjorde mig illa förra terminen.
Skolkuratorn sög kuk. Nu e ja tvingad att gå till psykolog nästa vecka.
Kissandet är alltså relaterat till ångestliknande symptom. "Ångestkiss"?

Måste bara få ut detta. Vad skönt att äntligen få skriva ner det efter 6 år. Satt faktiskt idag och kollade upp det, äntligen. Då läste jag att det kunde ha att göra med kissandet och nu känns det mycket klarare. Såklart det är så, alltså.
Nu sitter jag här och förbereder mig för stallet, hoppas jag inte kommer behöva kissa innan jag sitter upp... Antagligen kommer jag få det. Lyckligtvis nog så finns det inte en toa på anläggningen fast den är så stor och fin..
Ogillar detta något så otroligt att jag knappt orkar deala med det längre? Hur ska jag klara mig på tävlingar?

Har någon erfarenheter från liknande situationer? Asså, förlåt, men skulle vara superskönt att få höra tips... Bara något litet...
 
Vill ha ångestdämpande tabletter, detta går INTE. Även innan skola kan det förekomma, det var dock värre i 7an.
 
Jag är också lite tvångsmässig så sett, jag vill helst kissa innan jag ska rida. Men inte på den nivån att jag ser det som ett problem, eller är orolig för att inte kunna hålla tätt. Om det nu känns bättre att inte vara ensam om den biten. Men delen med att känna att du ska kissa på dig, och att det inte kommer något är något för VC, och se det positivt att du får komma till en psykolog istället för en kurator.
 
Det är klart att det KAN vara ångestrelaterat, men gå till vårdcentral eller liknande också tycker jag. Jag vet inte om ungdomsmottagningen även kan "ta hand om" den typen av problem, annars kan du absolut gå dit också! Dit behöver inte föräldrarna veta att man går, lite osäker om hur det är på vårdcentralen men det borde gå bra där med. Oavsett så kanske det kan vara bra att prata med dina föräldrar om ditt problem? Kan vara skönt att inte behöva "gömma sig" och skämmas för dem.

Ett annat första steg kan ju vara att gå till skolsyster kanske?
 
Det är klart att det KAN vara ångestrelaterat, men gå till vårdcentral eller liknande också tycker jag. Jag vet inte om ungdomsmottagningen även kan "ta hand om" den typen av problem, annars kan du absolut gå dit också! Dit behöver inte föräldrarna veta att man går, lite osäker om hur det är på vårdcentralen men det borde gå bra där med. Oavsett så kanske det kan vara bra att prata med dina föräldrar om ditt problem? Kan vara skönt att inte behöva "gömma sig" och skämmas för dem.

Ett annat första steg kan ju vara att gå till skolsyster kanske?
Tack, ska kolla upp ungdomsmottagningen och få hjälp med andra problem på tisdag tror jag. Skolsystern är inget alternativ då hon är något respektlös och tar inte problem allvarligt. "Om du inte har någon motivation till att börja äta kan jag inte hjälpa dig! Hejdå, du kan gå." Sa hon senaste gången jag var där vilket bara var andra gången vi träffades Hon lovade, första gången, att hjälpa mig och stötta mig.
Ska försöka samla mod och berätta för mina föräldrar som är ganska så 100% omedvetna om min självkänsla och ångest.
 
En tanke- om du tycker det är jobigt att prata med dina föräldrar så kanske du kan få hjälp av ungdomsmottagningen? Dvs fråga om de kan hjälpa dig att prata med föräldrar?
En ungdomsmottagning är väldigt van att möta unga människor och föräldrar så de kan säkert hjälpa dig.
 
Jag vet inte om ungdomsmottagningen även kan "ta hand om" den typen av problem, annars kan du absolut gå dit också! Dit behöver inte föräldrarna veta att man går, lite osäker om hur det är på vårdcentralen men det borde gå bra där med. Oavsett så kanske det kan vara bra att prata med dina föräldrar om ditt problem? Kan vara skönt att inte behöva "gömma sig" och skämmas för dem.

Ett annat första steg kan ju vara att gå till skolsyster kanske?
UMO kan man gå till för en himla massa olka saker. Saxar från en sida
"Man bestämmer alltid själv om man vill gå till en ungdomsmottagning. Man kan gå dit för att få svar på frågor och få hjälp med många saker som rör hur det är att vara ung. Till exempel om man:

På ungdomsmottagningarna kan man också hämta gratis kondomer om man är mellan 15-25 år.

På ungdomsmottagningen kan du träffa personal inom olika yrkeskategorier såsom barnmorska, undersköterska, kurator, allmänläkare, sjuksköterska, psykolog, och gynekolog. Bemanningen på mottagningarna varierar men det finns alltid tillgång till kurator, barnmorska och läkare.

Känns det nervöst?
Personalen har tystnadsplikt. De är dessutom vana vid att på ett professionellt sätt hantera frågor som för dig kan kännas intima".
 
Jag måste alltid kissa innan jag sitter upp, åker bil, cyklar, handlar, går promenad, basically om jag lämnar huset.

Inga fel på mig, bara så det är :)

Du måste inte berätta för föräldrarna, ungdomsmottagning kan du gå till själv. Kanske om du känner att du vill ha någon där kan du prata med någon annan släkting?
 
Jag måste alltid kissa innan jag sitter upp, åker bil, cyklar, handlar, går promenad, basically om jag lämnar huset.

Inga fel på mig, bara så det är :)

Du måste inte berätta för föräldrarna, ungdomsmottagning kan du gå till själv. Kanske om du känner att du vill ha någon där kan du prata med någon annan släkting?
Ja är ju vanligt. Både jag och mina stallkompisar brukar springa ut på gödselstacken och kissa innan ridning och jag kissar ofta så fort jag ska gå hemifrån eller på dansen kissar jag i princip alltid när jag bytt om och ska börja. Inget fel på mej heller :) men sluta använda så fula ord när du skriver, det är nog ditt största problem :)
 
Men asså, jag måste ju berätta för mina föräldrar först osv i såna fall.. Orkar inte seriöst

Om du tror att känslan av att behöva kissa beror på ditt mående kanske det "räcker" med att berätta för dina föräldrar att du inte mår bra och har ångest. Det kan vara bra att ha stöd och någon att prata med, särskilt i din ålder. Kissandet kanske du kan nämna senare om det känns jobbigt. Jag tror att det är viktigt att du får hjälp om du inte kan hantera ditt mående. Det är så mycket som händer när man är tonåring och det kan vara en jobbig tid även om man inte har problem.

För övrigt gör jag som många andra har skrivit i tråden. Jag går på toa innan jag rider eller åker någon annan stans även om jag inte är nödig. Men jag kom på nu när jag skriver att när jag var i din ålder hade jag svårt att hålla tätt. Jag kissade på mig lite när jag skrattade eller nös eller liknande. Min mamma rekommenderade knipövningar och det hjälpte lite. När jag blev äldre försvann problemet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp