Hur upplever du BVC?

De amnings-/matråd ni fått känns ju liksom inte ens som det bvc ”ska” säga :arghh: (har inte kollat deras handbok men så kan det väl rimligen inte stå!?)
Nej, jag vet inte vad bvcs allmänna hållning är kring tex amning men det är som jag förstått det ganska tvärtemot tex ammingshjälpens råd om hur en ökar mjölkproduktionen exempelvis.
 
Intressant att så många upplever bvc som opålästa, jag har lite samma upplevelse. Vi har dock haft turen att tilldelas en väldigt bra bvc-kontakt, men tyvärr pga semestrar och annat inte fått träffa henne mer än 2 av typ 5 tillfällen. Jag har upplevt henne som påläst, rak och okritisk. Två av de andra kändes det bara som att väga och mäta var aktuellt, någon pålitlig informationskälla kändes det inte som, mer typ ”jaha, det låter väl ok”. Synd för det är väldigt skönt att kunna fråga om råd ibland.
 
Vi har inte haft så mycket frågor utan mest bara mätt och vägt. Sköterskan har dock varit väldigt gullig och vi är nöjda med henne. Tyvärr ska hon sluta så nästa besök har vi en ny, får se vad vi tycker om henne.
 
Jag hade en helt fantastisk bvc-sköterska med första barnet! Hon gav bra stöd och massor av pepp. Vi kunde prata om något och ofta fortsatte hon fundera efter att jag gått och när hon hittat annan/ny info så ringde hon och diskussionen fortsatte.
Det är en sån bvc-sköterska jag önskar att alla förstagångsföräldrar fick ha. Nu jobbar hon som skolsköterska och min nya är väldigt bra också men hon är inte riktigt lika peppande och engagerad.
 
Vår är super, går hos Mamma Mia bvc eftersom jg varit så nöjd med deras Mvc.
Hade kommunala bvc till första, säkert ok men vår var bedrövlig.
 
Två barn några olika sköterskor. Överlag väldigt nöjd. De kändes uppdaterade och genuina.
Intresserade och bra med barnen.
Vid problem med misstänkt allergi blev vi omedelbart tagna på allvar.

Även tentakler för hur man som mamma (eller pappa förstås) mådde för att fånga upp depressioner eller annat efter födsel.



Mvc däremot 🙄🙈
 
Vi har haft en så himla gullig och duktig BVC-sköterska senaste åren till våra barn, men tror att hon har slutat tyvärr :(

Har dock varit med om konstigheter vid två tillfällen, båda gångerna med ersättare då ordinarie BVC-sköterskan varit sjuk eller ledig. Ena tillfället var när jag var helt uppgiven när första barnet hade kolik och skrek i timtal varje dag och fick till svar: ”Du tror inte hon bara är lite trött då?” Då insåg jag att hon verkligen inte fattade alls vad jag snackade om och frågade inte mer om råd kring det, utan fick helt enkelt härda ut på egen hand.

Andra gången var när sonen var liten då jag helt plötsligt fick världens utskällning då det kom fram att jag brukade amma honom till sömns. Det fick jag absolut inte göra för det skulle förstöra hans tänder. Jag blev så paff att jag inte ens lyckades klämma ur mig att han ju inte hade en enda tand än (vilket vi precis hade pratat om). Jag kände mig lite lätt tillplattad efter det besöket men ryckte sedan på axlarna och fortsatte som förut. Slutade amma när han var ca 1,5 år och precis fått första tanden :D

Men tycker överlag att BVC är väldigt bra, sedan kan det ju alltid finnas någon man inte klickar riktigt med och alla kan ju ha en dålig dag :)
 
De amnings-/matråd ni fått känns ju liksom inte ens som det bvc ”ska” säga :arghh: (har inte kollat deras handbok men så kan det väl rimligen inte stå!?)
Rikshandboken bhv? Där står helt annat... Inte heller den broschyr hon skickade med oss håller med om det hon sa.

Jag var för övrigt också jättenöjd med MVC. Tog oro på allvar, lyhörd och proaktiv.
 
Nej, jag vet inte vad bvcs allmänna hållning är kring tex amning men det är som jag förstått det ganska tvärtemot tex ammingshjälpens råd om hur en ökar mjölkproduktionen exempelvis.
Rikshandboken bhv? Där står helt annat... Inte heller den broschyr hon skickade med oss håller med om det hon sa.

Jag var för övrigt också jättenöjd med MVC. Tog oro på allvar, lyhörd och proaktiv.

Det är ju helknäppt och oprofessionellt :crazy:.

Men så bra att MVC var bra @soom ! :)
 
Vi har haft en så himla gullig och duktig BVC-sköterska senaste åren till våra barn, men tror att hon har slutat tyvärr :(

Har dock varit med om konstigheter vid två tillfällen, båda gångerna med ersättare då ordinarie BVC-sköterskan varit sjuk eller ledig. Ena tillfället var när jag var helt uppgiven när första barnet hade kolik och skrek i timtal varje dag och fick till svar: ”Du tror inte hon bara är lite trött då?” Då insåg jag att hon verkligen inte fattade alls vad jag snackade om och frågade inte mer om råd kring det, utan fick helt enkelt härda ut på egen hand.

Andra gången var när sonen var liten då jag helt plötsligt fick världens utskällning då det kom fram att jag brukade amma honom till sömns. Det fick jag absolut inte göra för det skulle förstöra hans tänder. Jag blev så paff att jag inte ens lyckades klämma ur mig att han ju inte hade en enda tand än (vilket vi precis hade pratat om). Jag kände mig lite lätt tillplattad efter det besöket men ryckte sedan på axlarna och fortsatte som förut. Slutade amma när han var ca 1,5 år och precis fått första tanden :D

Men tycker överlag att BVC är väldigt bra, sedan kan det ju alltid finnas någon man inte klickar riktigt med och alla kan ju ha en dålig dag :)

Det var ju två rejält konstiga situationer! Jag tycker att jag rätt ofta läst på forum om bvc-sköterskor som sagt/uppfattats sagts märkliga saker om amning, och då framför allt till personer som valt att amma lite längre - så ovanligt är det ju liksom inte att de inte borde vara vana vid det..!

(Men jag har ammat mina barn till omkring 1,5 utan att få några särskilda kommentarer i relation till det - å andra sidan har jag inte direkt tagit upp det till diskussion heller ;))
 
Så tråkigt med hög personalomsättning! Har du någon uppfattning om vad det kan bero på?
Vet att andra sagt att det är rörigt (ur "patient" synvinkel alltså) men har ingen aning specifikt för vårt BVC. Samma hos MVC, trots att de inte hänger ihop.
 
Jag tycker egentligen inget särskilt om vår BVC-sköterska. Hon väger, mäter och ger någon broschyr då och då typ. Jag tycker att hon oftast inte kommer med några direkta svar utan mer vill resonera medan jag vill ha hårda fakta.:p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 272
Senast: Sar
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 268
Senast: Lala
·
L
Övr. Barn Skriver under annat nick då jag inte vet om någon känner igen mig här. Vet inte heller om inlägget hammnar rätt eller fel. ligger...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 590
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp