hur uttalar du ordet?

Ja, jag säger typ "kroasán", med rullande r (eller engelskt r om jag pratar engelska), och det är väl någon slags mellanting tänker jag?
Alltså egentligen som det försvenskade ordet, men utan ett ang på slutet. Avsluta ordet med typ samma ljud som början av ordet anrik, om det låter logiskt?
Typ som det Mineur nämner nedan :)
Ok, jag förstår. För mig är det dock mer logiskt med ett svenskt ng-ljud än ett rent n, ng ligger närmare ursprunget. Och absolut inga franska r i en svensk mening! :D
 
Ok, jag förstår. För mig är det dock mer logiskt med ett svenskt ng-ljud än ett rent n, ng ligger närmare ursprunget. Och absolut inga franska r i en svensk mening! :D

Efter att ha suttit och pratat med 2 fransmän (oberoende av varandra) som förklarade varför planet var försenat med "it was so froggy that you couldnt see the end of the runway" (med tydligt r) är det ganska gulligt med franska "r". Med första tänkte jag att det var en uttalsfelsägning med andra kom jag på att båda kom från en region där man har grodlår som överlägsen delikatess, stark påverkan det där :-). Fast det hade väldigt lite med les croissants (frankofilfonetiskt "k R w a s a~" ) att göra.
 
Efter att ha suttit och pratat med 2 fransmän (oberoende av varandra) som förklarade varför planet var försenat med "it was so froggy that you couldnt see the end of the runway" (med tydligt r) är det ganska gulligt med franska "r". Med första tänkte jag att det var en uttalsfelsägning med andra kom jag på att båda kom från en region där man har grodlår som överlägsen delikatess, stark påverkan det där :-). Fast det hade väldigt lite med les croissants (frankofilfonetiskt "k R w a s a~" ) att göra.

"A rain of frogs"? :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp