hur uttalar du ordet?

Jag begär absolut inte franskt uttal men jag FATTAR INTE varför man tar bort T?? :arghh:
Vi sväljer ju aldrig T på svenska?

(sorry för skrik ;))
Men det är för att man tror att det heter så. Lite som när svenskar säger ”Krisjan” i ett förvirrat försök att uttala det på danska :D.
 
När någon menar croissant men säger "kroasang" blir jag tokig...
Tja, det är ungefär vad SAOL säger :D

5238ECE6-53FB-4487-A771-C87AF769CEF5.png

Jag säger kroasang! Jag vet utmärkt väl hur det uttalas på franska men det skulle kännas väldigt overkill att slänga in det i en svensk mening. Jag säger Paris också, inte med franskt r och utan s
 
Jag säger kroasang! Jag vet utmärkt väl hur det uttalas på franska men det skulle kännas väldigt overkill att slänga in det i en svensk mening. Jag säger Paris också, inte med franskt r och utan s
Ja, men samma här. Jag uttalar det på franska när jag är i Frankrike, men inte tusan säger jag ord på franska i Sverige. Det skulle ju bara kännas fånigt.
 
Ja, men samma här. Jag uttalar det på franska när jag är i Frankrike, men inte tusan säger jag ord på franska i Sverige. Det skulle ju bara kännas fånigt.
Ja jag tycker också det låter jobbigt. ”Kan jag få en kaffe, en apelsinjuice och en CROISSANT” komplett med franskt r och nasalljud. Låter ju jätteansträngt.
 
Tja, det är ungefär vad SAOL säger :D

Visa bifogad fil 36343
Jag säger kroasang! Jag vet utmärkt väl hur det uttalas på franska men det skulle kännas väldigt overkill att slänga in det i en svensk mening. Jag säger Paris också, inte med franskt r och utan s
Så du tänker att folk ska uttala det med korrekt franskt uttal? Jag tror det är att vänta sig lite för mycket.
Vad menar du att man ska säga då?

åh, krossichanger! 👼 🤣 🤣
Ja jag tycker också det låter jobbigt. ”Kan jag få en kaffe, en apelsinjuice och en CROISSANT” komplett med franskt r och nasalljud. Låter ju jätteansträngt.

Äsch nej, jag kräver inget franskt r och nasalljud. Håller med om att det är overkill, men det finns ju uttal som är ett mellanting mellan supersvensk kroasang och det superfransk croissant. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 550
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp