hur uttalar du ordet?

Tänkte på det häromdagen och jag säger nog snarare moll-n än mål-n. Särskilt om jag ska säga ”molnigt”. Är från Göteborg men mycket dialekt försvann under åren jag bodde utomlands. Betoning och lokala termer finns kvar dock 😄
 
Hästen sidan är döpt efter uttalas Buké- faloss. Jag skulle säga att sidan egentligen heter det också, om nu inte Gunnar säger annorlunda. Sen är det nog inte alla som har kläm på grekiska uttal, så det har blivit buke-fal-oss. Lite som att osten egentligen uttalas Chevr, inte Chevré. Men det är nog inte alla som med möda eller lätthet kan uttala den rätt som faktiskt kallar den det. Den har liksom ”bytt” uttal i Sverige. Man känner sig lite lätt bajsnödig mär man uttalar det ursprungligt.

Jag skulle aldrig kunna låta bli att uttala något rätt bara för att andra inte ska känna sig skrivna på näsan.

Vet en som bott många år i Frankrike som blev rättad på ett matställe då hon uttalade chevre rätt. Det uppskattade hon inte.
 
Jag skulle aldrig kunna låta bli att uttala något rätt bara för att andra inte ska känna sig skrivna på näsan.

Vet en som bott många år i Frankrike som blev rättad på ett matställe då hon uttalade chevre rätt. Det uppskattade hon inte.
En variant är ju att tänka sig att just den sortens getost heter chevré på svenska. Medan din vän for efter det franska ordet för get (get av honkön, tror jag). Eftersom det finns många olika sorters getost i världen är det ju lite konstigt att just en sort kallas chèvre.

Med det sagt, jag säger chèvre.
 
Tralala lilla mollllnnntuss... osv
Sydsvenskt, ey? Minns "Mysteriet på Greveholm" när Melitta träffar tidningsbudet på gokart:
- Men vad heter du?
- Månnnnnnnnnnss.

De ser inte utan visst allvar på sina konsonanter söderöver?:confused:


Säger själv mÅÅÅln.
Men tröga, långa "Å" och de djupaste "L" i riket funna. Född i Sandviken, Gästrikland. :grin:
 
Tralala lilla mollllnnntuss... osv
Sydsvenskt, ey? Minns "Mysteriet på Greveholm" när Melitta träffar tidningsbudet på gokart:
- Men vad heter du?
- Månnnnnnnnnnss.

De ser inte utan visst allvar på sina konsonanter söderöver?:confused:


Säger själv mÅÅÅln.
Men tröga, långa "Å" och de djupaste "L" i riket funna. Född i Sandviken, Gästrikland. :grin:
Hur säger du sålt ? Såålt eller sållt?

Själv säger jag sållt.
 
Man känner sig lite lätt bajsnödig mär man uttalar det ursprungligt.

Fast om man känner till språket och vet hur det ska uttalas tar det emot enormt att uttala det på annat sätt. Då faller det riktiga uttalet sig naturligt och det förvrängda illvrålar FEL!!!! i hjärnan. Att andra uttalar annorlunda är helt OK men det blir som att bestiga ett berg att göra det själv. Ignorance is a bliss, då kan man glatt uttala det hur som helst.
 
Jag pratar en blandning mellan västmanländska och skånska. Det gör att jag vissa gånger säger ”mååln” och andra gånger ”målln”. På samma vis säger jag ibland ”dusscha” och andra gånger ”döcha” (duscha). Samma händer med ordet garage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp