hur uttalar du ordet?

Det finns en variant till nämligen muggel :laugh:

Jag säger möögel.

Gosedjur hur säger ni där? jag säger goosedjur. Men har förstått att många säger gossedjur.
Möggel, Höggbo, klöpp ma osv...

Goooosedjur såklart. Gossedjur/Gåssedjur blir för mig ett mindfuck, då jag tolkar det i skrift som gosse-djur - alltså någonting i linje med gosse-barn, alltså småpojkar. Gossedjur är alltså ungdjur av hankön, sort of?
Nä, jag hanterarar gooooset bättre än gosset här i patrikariatet.
 
Jag skulle aldrig kunna låta bli att uttala något rätt bara för att andra inte ska känna sig skrivna på näsan.

Vet en som bott många år i Frankrike som blev rättad på ett matställe då hon uttalade chevre rätt. Det uppskattade hon inte.

Jag köpte shiitake en gång på Ica. Innan jag hade självscanning så i kassan så letar kassörskan efter vilken svamp det är. Tänkte hjälpa till o sa att det var shiitake. Hon letar vidare o säger sedan med en väldigt överlägsen ton: jaha, du menar shai tejk.

Ridå på den!
 
Jag köpte shiitake en gång på Ica. Innan jag hade självscanning så i kassan så letar kassörskan efter vilken svamp det är. Tänkte hjälpa till o sa att det var shiitake. Hon letar vidare o säger sedan med en väldigt överlägsen ton: jaha, du menar shai tejk.

Ridå på den!
Haha! Som när min syrra beställde bruschetta och servitrisen snorkigt bara ”ah, du menar brusjetta :grin:”.
 
Ja bättre fonetisk stavning än mitt försök. Jag har blivit rättad med båda uttalen 😅
På spansk spanska säger man ”mochito” typ. Dvs inte mohito och absolut inte mojito. Ch-et ska vara typ som i ”sjukhus”.

Och folk rättar en fastän man säger rätt och de fel. Jag har blivit rättad otaliga gånger för att jag säger ”Sebija”, av folk som hävdar bestämt att man säger ”Sevilja” (Sevilla).
 
Det är ju bara ett L så mål-n såklart.
-ln är 2 konsonanter (även om de inte är sammalikadana), så i min värld ska det vara en kort vokal...
Jag säger moll-n och även sållt...
Lite som att osten egentligen uttalas Chevr, inte Chevré. Men det är nog inte alla som med möda eller lätthet kan uttala den rätt som faktiskt kallar den det. Den har liksom ”bytt” uttal i Sverige. Man känner sig lite lätt bajsnödig mär man uttalar det ursprungligt.
getosten heter chävr, eftersom det är è i det

Hur uttalar ni Nike då?
Jag säger Ni-ke om både namnet och skomärket.
Amerikanerna säger Naj-ki vilket jag tolkar som deras uttal av just Ni-ke. Jag kan köpa det om man är engelsktalande. Men Najk - då är man ute och 🚴‍♀️🚴‍♂️
 
Det är ju bara ett L så mål-n såklart.
Fast det är ju två konsonanter, det måste inte vara två likadana för att ge ett kort vokalljud (jämför med kort, såld, korv...).
---
Med det sagt säger jag själv mååln. Från Värmland.
Säger också "chävr" om osten (alltså, chevré har jag jättesvårt för, i och med att man då helt har förändrat stavning och uttal. Jag fattar om det blir "chävre" (alltså med ett kort ä-tonat e på slutet) för att underlätta uttalet, men chevré känns ju enbart som en stor missuppfattning om hur accenter fungerar.

Mögel uttalas förövrigt möggel. :D
 
-ln är 2 konsonanter (även om de inte är sammalikadana), så i min värld ska det vara en kort vokal...
Jag säger moll-n och även sållt...

getosten heter chävr, eftersom det är è i det

Hur uttalar ni Nike då?
Jag säger Ni-ke om både namnet och skomärket.
Amerikanerna säger Naj-ki vilket jag tolkar som deras uttal av just Ni-ke. Jag kan köpa det om man är engelsktalande. Men Najk - då är man ute och 🚴‍♀️🚴‍♂️
Naj-ki. Säger även Converse, Vans och Reebok med engelskt uttal. Men Adidas och Puma blir på svenska... När det gäller märken ser jag inget problem med att behålla originalspråkets uttal och de fyra första är ju från engelsktalande länder, medan de två senare är tyska, så antagligen har väl det påverkat hur de marknadsförs här och därmed hur vi uttalar dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 227
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 938
Senast: kolblakkur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp