Hur uttalar ni ordet midsommar?

Hur uttalar du ordet midsommar?

  • Miidsommar

    Röster: 45 19,8%
  • Middsommar

    Röster: 7 3,1%
  • Missommar

    Röster: 169 74,4%
  • Missómmar

    Röster: 1 0,4%
  • Annat alternativ, skriv i tråden

    Röster: 5 2,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
  • Omröstning stängd .
Må hända, men det heter ju inte apel när vi ska köpa det i affären, det är rätt långsökt att döpa moset efter trädet då istället för efter fruktens namn.

Men man mosar ju äpplet och inte hela trädet? :rofl:

Enligt SAOL är både äpplemos och äppelmos korrekta varianter av ordet för mosat äpple.
Ordet äppel kommer från ordet apel men nån gång i tiden ändrades ordet äppel till äpple. Därför heter frukten numera äpple men formen med -el har stannat kvar i ordet äppelmos.

Jag får ingen träff på äpplemos i SAOL när jag söker på svenska.se.
 
Jag tror plåt-termosen inte är aptitlig oavsett ålder på den ;) :D

inte forran har forstod jag vad plåttermos var. :rofl: Just nar jag tankte forsoka googla det.

Missommar. Men midsommarafton.

Förresten tar det en sekund att säga midsommarafton.

Da kan jag borja rakna "1 midsommarafton, 2 midsommarafton, 3 osv" nar jag behover rakna sekunder istallet for att rakna mississippis.:p

Och jag sager midsommarafton med ett tydligt d.
 
Ordet äppel kommer från ordet apel men nån gång i tiden ändrades ordet äppel till äpple. Därför heter frukten numera äpple men formen med -el har stannat kvar i ordet äppelmos.

Jag får ingen träff på äpplemos i SAOL när jag söker på svenska.se.
Så för att det en gång i tiden hette äppel då så ska vi hålla kvar i det gamla trots att det sedan länge nu heter äpple. Språk förändras, är det inte så man får höra när man klagar på att folk inte kan skriva de/dem utan skriver dom tex?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 213
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp