Hur uttalar ni ordet midsommar?

Hur uttalar du ordet midsommar?

  • Miidsommar

    Röster: 45 19,8%
  • Middsommar

    Röster: 7 3,1%
  • Missommar

    Röster: 169 74,4%
  • Missómmar

    Röster: 1 0,4%
  • Annat alternativ, skriv i tråden

    Röster: 5 2,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
  • Omröstning stängd .
Det är stor skillnad inom länet med. Jag är från sydvästra delarna och vi låter inte som på höglandet.
Tycker det är rätt coolt hur det kan skilja så mycket.

Så är det inga många landskap/län 😁
Östergötland är inte så himla stort men det är en jäkla skillnad på någon från Norrköping, Åtvid och Mjölby 😆
Dock upplever jag att det är mycket mer vanligt här att inte ha någon utpräglad dialekt. I småland verkar dialekter sitta hårdare och sätta sig mer, de utan har varit inflyttade.
 
Moset görs inte på trädet utan på äpplena så rimligtvis borde det då heta efter frukten äpple istället för träd.
För mig heter det "äppelmos". Det blir liksom fel i munnen annars, om jag försöker säga äpplemos istället.... :D

Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är normalformer i Sydsverige, medan äppelmos, äppelsaft, äppelträd är vanliga i resten av landet.
https://frageladan.isof.se/visasvar...ppleträd o.s.v. är,vanliga i resten av landet.
 
För mig heter det "äppelmos". Det blir liksom fel i munnen annars, om jag försöker säga äpplemos istället.... :D

Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är normalformer i Sydsverige, medan äppelmos, äppelsaft, äppelträd är vanliga i resten av landet.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=55901#:~:text=Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är,vanliga i resten av landet.
Jag är ju skåning, någonstans får det märkas :D

För mig låter det heltokigt med äppel, som talfel :D

Som min svärmor som sa "hellre" istället för "heller". "Det tycker inte jag hellre om" istället för "Det tycker inte jag heller om". Nu var det ju min svärmor så att irritera sig på henne ingår liksom, annars brukar jag vara mer tolerant :D men jag har märkt att det är ändå rätt många som säger "hellre" när de menar "heller".

Jag vill bara skrika vid "hellre" som "heller" ;)
 
Nu är det ju bra att det blev en diskussion/dissektion av det första ordet vilket jag i och för sig också räknade med.
Trodde dock att någon kanske skulle ha någon synpunkt på det sista ordet i mitt inlägg, men alla kanske bara tyckte det var rätt gammalt, trist och inte så aptitligt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 214
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp