Bukefalos 28 år!

Hur uttalar ni ordet midsommar?

Hur uttalar du ordet midsommar?

  • Miidsommar

    Röster: 45 19,8%
  • Middsommar

    Röster: 7 3,1%
  • Missommar

    Röster: 169 74,4%
  • Missómmar

    Röster: 1 0,4%
  • Annat alternativ, skriv i tråden

    Röster: 5 2,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
  • Omröstning stängd .
Alltså nej, blir min gissning och mitt personliga uttalsmönster? För d+v assimileras inte till s i svenska. Det symmetriska alternativet till missommar borde lingvistiskt sett bli mivvinter. Men jag tror att assimilationsbenägenheten i svenska är större i s-kombinationer (?). Att assimilationsbenägenheten är olika stark i olika dialekter och personer vittnat även trådens svar om.

Jag säger både missommar och missommarnattsdröm även om det lät vackert att inte förenkla uttalet i sammansättningar.
Borde inte huruvida man betonar ordet som en tvåledad sammansättning ha betydelse i sammanhanget?

I de fall jag kan minnas av D-uttal som är uppenbart genuina (dvs. kan förmodas vara utan influenser av skriftspråksuttal) vill jag ha det till att de kombineras med ett betonat I. Som jag då antar bidrar till att det behålls långt också?

Det i sin tur borde väl vara dialektberoende i vilken mån man tenderar att släppa det tvåledade uttalat (exempelvis relaterat till prosodi?) Och därmed påverka den geografiska spridningen av hur utbredd denna assimilation blivit?

Men det kanske inte behöver vara helt klart vad som är hönan och ägget. Kan assimilationsmöjligheten i sig bidra till att det tvåledade uttalet lättare släpps?
 
Borde inte huruvida man betonar ordet som en tvåledad sammansättning ha betydelse i sammanhanget?

I de fall jag kan minnas av D-uttal som är uppenbart genuina (dvs. kan förmodas vara utan influenser av skriftspråksuttal) vill jag ha det till att de kombineras med ett betonat I. Som jag då antar bidrar till att det behålls långt också?

Det i sin tur borde väl vara dialektberoende i vilken mån man tenderar att släppa det tvåledade uttalat (exempelvis relaterat till prosodi?) Och därmed påverka den geografiska spridningen av hur utbredd denna assimilation blivit?

Men det kanske inte behöver vara helt klart vad som är hönan och ägget. Kan assimilationsmöjligheten i sig bidra till att det tvåledade uttalet lättare släpps?
Ja, så tänker jag också; att om den morfologiska uppdelningen liksom finns kvar som en representation inombords är nog sannolikheten högre för uttal med långt i och d. Men samtidigt är väl sannolikheten för en språklig medvetenhet om ordets morfologi kanske underlättad av ett uttal som speglar det (under barndomen i alla fall, innan skriven representation av ordet finns).

Jag tror definitivt som du funderar i sista stycket att assimilationsbenägenheten (för s-kombinationer) leder till att uttalet missommar är mer utbrett än tex mivvinter.

Men
 
Orelaterat men ändå kanske lite relevant... "Miss i nassen" säger vi i min familj om att vakna mitt i natten 😅 osäker på var det kommer ifrån men vi är i Skåne och vi har definitivt inga d i Midsommar och säger nog faktiskt morden i missomer 🫣😆
Miss i nassen sa vi i min familj med. I Skåne.
 
En annan liten sak här, hur säger ni ordet Glad...i Glad Midsommar, för man säger ju inte Glad Missomar,... Utan Gla Missomar och jag hör nog även Glau Missomar i Skåne iaf 😅🫣
 
Jag säger oftast miidsommar men ibland missommar.
Det här med hur ord uttals är intressant
Ingen säger
-pogrammera utan man säger programmera
-potest utan man säger protest
-poletär utan man säger proletär
-potes utan man säger protes
-pocent utan man säger procent
så varför i helvete kan inte folk säga program utan envisas med att säga pogram?
 
Jag säger oftast miidsommar men ibland missommar.
Det här med hur ord uttals är intressant
Ingen säger
-pogrammera utan man säger programmera
-potest utan man säger protest
-poletär utan man säger proletär
-potes utan man säger protes
-pocent utan man säger procent
så varför i helvete kan inte folk säga program utan envisas med att säga pogram?

Har aldrig hört någon säga pogam 😆
Om det inte är någon smålänning, de har ju väldigt svårt för den simpla bokstaven 😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 302
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp