Hur värma upp sadelkammare?

gunhild

Trådstartare
Hur värmer ni upp era sadelkammare? Och hur varmt har ni det? Tänker främst under vinterhalvåret, nu på sommaren är det väl ingen som har värmen på. Vi håller på att bygga och funderar på om det räcker med ett element? Måste väl vara ett som är godkänt att ha i sadelkammare antar jag. Funderar på att även ha en värmefläkt vid riktigt kallt väder eller när vi behöver torka täcken men vet inte om det är så ekonomiskt. Fundera även på hur varmt det bör vara, vad tycker ni är lagom?
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vi har golvvärme (elslingor) och klinkers ovanpå. Fungerar mycket bra men sadelkammaren är rejält noga isolerad då det är enda värmekällan. Sedan har vi ett separat litet rum för täckestorkning, golvvärme med klinkers där med samt en avfuktare som även avger värme.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vi har ett godkänt, väggfast element (kamrörsradiator) i den isolerade sadelkammaren. Sommartid, när det är varmt och torrt ute stänger vi av det.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

jag har lement och väl isolerat!
jag håller ca 18-20 grader där inne året om, på sommaren behövs inte elementet.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Funkar bra med element, se till att det har rätt IP-klassning bara.

Jag har en värmefläkt som är igång vintertid, går på timer. Funkar utmärkt och torkar även täcken och annat effektivt.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vi har ett element, men vi har en liten sadelkammare så det räcker. Brukar se till att hålla +10-15, ingen värme direkt men inte kallt heller.

För att torka täcken funkar en luftavfuktare kanonbra! Torkar mer effektivt än värme bara.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Var köper man ett sådant? Pris på ett ungefär? Hur stor sadelkammare har ni? Vilken temp kommer ni upp i? Vår kommer inte att bli så stor men väl isolerad så vi funderar på om ett element är lagom.

kvandi, en luftavfuktare? Låter ju rätt smart, vad går en sådan på?
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vi har en värmefläkt som står och går om det är minusgrader. Har det inte varmt, bara så det är några plusgrader.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vi köpte ett vanligt element på Jula, kanske 200 kr. Funkar mycket bra! Sadelkammaren är rätt liten med stenväggar. Blöta täcken hängs inte på tork där, bara blöta schabrak i så fall.
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

Vår sadelkammare kommer inte att vara särskilt stor heller. 4x2,5 meter. Då borde väl ett element räcka om det är välisolerat?
 
Sv: Hur värma upp sadelkammare?

ja det räcker. men hör med ditt försäkringssällskap så att dom godkänner det!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 118
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 498
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 011
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp