Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Beror på inställning. Det är lätt att göra alla år till dåliga år men också lätt att göra alla år till bra år. Skillnaden är att det sistnämnda ger ett mer produktivt och positivt liv.
Mmmm jag har bestämt för mig att de kollat det här med positiv syn och självhjälpsböcker och konstaterat att verkligheten inte tenderar ändra sig efter ens tankar.

Snarare var en realistisk syn/negativt tänkande inte alls så illa som folk tror (tex jag kommer aldrig klara det här testet kan leda till ökat pluggande och att man klarar testet. (not till läsaren inte just den jag svarar: läs extra noga orden "inte alls så illa" och "kan":) dvs här står inte orden alltid och jättebra.).
 
Jag undrar om det är under en arbetsdag med fysiskt ansträngande arbete kanske med heltäckande "skyddskläder" du tycker det är njutningsfyllt med 35 grader?
Arbete med mycket tankearbete på ett kontor utan luftkonditionering kan säkert också vara utmanade.

Om man är ledig med nära möjlighet till svalka är det nog ett mindre problem?

Påminner mig om ett antal somrar sedan då det var stekhett ute och vi höll på att gå åt i värmen.
Min och kollegans lösning på 35 grader värme, närmare 40-45 inomhus och svettigt kroppsarbete blev att ta brandslangen och spola huvudet och t-shirten med kallvatten. Värme är skönt... tills man ska, som du säger, ha arbetskläder och utföra ett ansträngande arbete.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mmmm jag har bestämt för mig att de kollat det här med positiv syn och självhjälpsböcker och konstaterat att verkligheten inte tenderar ändra sig efter ens tankar.

Snarare var en realistisk syn/negativt tänkande inte alls så illa som folk tror (tex jag kommer aldrig klara det här testet kan leda till ökat pluggande och att man klarar testet. (not till läsaren inte just den jag svarar: läs extra noga orden "inte alls så illa" och "kan":) dvs här står inte orden alltid och jättebra.).
Jag har inte hittat någon självhjälpsbok som presenterar det synsättet, du har inte något förslag till litteratur? Jag kanske tolkar det annorlunda i och för sig. De som i mina ögon har en riktigt negativ syn är de som slutar att plugga för att "de ändå kommer att misslyckas.

I och för sig så hjälper det inte mycket att säga till sig själv att tänka positivt och försöka göra det. Det blir mer glättigt påklistrat. Det handlar väl mer om att se verkligheten för vad den är (så gott det nu går och vad verkligheten nu är). En positiv syn har mer att göra med hur man tar det än hur man har det så att säga. Tanken "Missväxt i år igen - det är katastrof lika bra att jag lägger mig ner och "dör" allt är meningslöst" eller "Okej det blev en dålig skörd, vad kan vi göra åt det här hemma vid och även globalt" .

Man kan ha en realistisk syn oavsett om man sen tar det positivt eller negativt.
 
Jag har inte hittat någon självhjälpsbok som presenterar det synsättet, du har inte något förslag till litteratur? Jag kanske tolkar det annorlunda i och för sig. De som i mina ögon har en riktigt negativ syn är de som slutar att plugga för att "de ändå kommer att misslyckas.

I och för sig så hjälper det inte mycket att säga till sig själv att tänka positivt och försöka göra det. Det blir mer glättigt påklistrat. Det handlar väl mer om att se verkligheten för vad den är (så gott det nu går och vad verkligheten nu är). En positiv syn har mer att göra med hur man tar det än hur man har det så att säga. Tanken "Missväxt i år igen - det är katastrof lika bra att jag lägger mig ner och "dör" allt är meningslöst" eller "Okej det blev en dålig skörd, vad kan vi göra åt det här hemma vid och även globalt" .

Man kan ha en realistisk syn oavsett om man sen tar det positivt eller negativt.
Ja precis! Det är så det var bättre att vara realistisk enligt artiklarna. Se alla värsta scenarier framför sig och försöka täcka upp för dem så att de inte händer. Se på verkligheten så som den är och ev ha en mild panik inför tentan och därför plugga extra noga. Eller se framför sig hur presentationen kommer gå åt helvete på olika sätt och då ta höjd för alla de sätten och det blir en bra presentation. Det är så en "pessimistisk" syn på verkligheten kan hjälpa en. Och ibland blir man då glatt överraskad.

Nej jag vet inte om det finns ngn sådan självhjälpsbok. Har bara läst artiklar som tittat på självhjälpsböcker och forskat i om de faktiskt hjälper och också läst ngt om hur pessimister inte alltid har det värre än optimister.

Jag är tex tidsoptimist och det händer aldrig någonsin att det tar 10 minuter att cykla 20 minuters väg hur optimistisk man än är. Men jag är total pessimist när det gäller tex prata inför folk och jag är ju inte bra på det men lyckas täcka upp en del i paniken innan i alla fall. Om jag hade varit optimist där skulle jag inte ens lyckats koppla in mig på tex Teams i tid för det tar då alltid 5 minuter när det borde ta 1 sekund.

Har jag läst dessa artiklar för att jag är en total pessimist? Jajemen! sådan är man och gillar att hoppas att det inte är totalt åt helsike att vara pessimist trots att man är pessimist.

Kanske finns någon filosof du kan titta på, en gammal grekisk en. Har för mig att det finns en med ngt sådant.
 
Ja precis! Det är så det var bättre att vara realistisk enligt artiklarna. Se alla värsta scenarier framför sig och försöka täcka upp för dem så att de inte händer. Se på verkligheten så som den är och ev ha en mild panik inför tentan och därför plugga extra noga. Eller se framför sig hur presentationen kommer gå åt helvete på olika sätt och då ta höjd för alla de sätten och det blir en bra presentation. Det är så en "pessimistisk" syn på verkligheten kan hjälpa en. Och ibland blir man då glatt överraskad.

Nej jag vet inte om det finns ngn sådan självhjälpsbok. Har bara läst artiklar som tittat på självhjälpsböcker och forskat i om de faktiskt hjälper och också läst ngt om hur pessimister inte alltid har det värre än optimister.

Jag är tex tidsoptimist och det händer aldrig någonsin att det tar 10 minuter att cykla 20 minuters väg hur optimistisk man än är. Men jag är total pessimist när det gäller tex prata inför folk och jag är ju inte bra på det men lyckas täcka upp en del i paniken innan i alla fall. Om jag hade varit optimist där skulle jag inte ens lyckats koppla in mig på tex Teams i tid för det tar då alltid 5 minuter när det borde ta 1 sekund.

Har jag läst dessa artiklar för att jag är en total pessimist? Jajemen! sådan är man och gillar att hoppas att det inte är totalt åt helsike att vara pessimist trots att man är pessimist.

Kanske finns någon filosof du kan titta på, en gammal grekisk en. Har för mig att det finns en med ngt sådant.
Nu blandar du ihop realist och pessimist. enligt mig i vart fall. Du beskriver hur en realist gör med tentaläsningen och talar om att en pessimistisk inställning kan vara bra. Men visst kan pessimister bli glatt överraskade - tentan kan ju bli inställd ;) eller vara barnsligt enkel för alla. Den pessimistiska inställningen är för mig att man ser alla problem och konstaterar att det här kommer inte att funka vad jag än gör och är man en riktig inbiten pessimist så dyker man inte ens upp på tentan för att man redan har failat i sina tankar.

Nu tror jag att det finns få riktigt inbitna pessimister (eller optimister), ett visst mått av realism krävs för att få livet att funka.
 
Senast ändrad:
Nu blandar du ihop realist och pessimist. enligt mig i vart fall. Du beskriver hur en realist gör med tentaläsningen och talar om att en pessimistisk inställning kan vara bra. Men visst kan pessimister bli glatt överraskade - tentan kan ju bli inställd ;) eller vara barnsligt enkel för alla. Den pessimistiska inställningen är för mig att man ser alla problem och konstaterar att det här kommer inte att funka vad jag än gör och är man en riktig inbiten pessimist så dyker man inte ens upp på tentan för att man redan har failat i sina tankar.

Nu tror jag att det finns få riktigt inbitna pessimister (eller optimister), ett visst mått av realism krävs för att få livet att funka.
Ja alltså jag beskrev vad artiklarna sa om detta och hur de definierade pessimist :)

Men det är väl så att allting finns i grader och att man väl självklart kan vara både optimist och pessimist så att man missar tentan. Den ena missar optimistiskt tiden eller struntade optimistiskt i att plugga och den andre gick pessimistiskt aldrig dit.
 
Ja alltså jag beskrev vad artiklarna sa om detta och hur de definierade pessimist :)

Men det är väl så att allting finns i grader och att man väl självklart kan vara både optimist och pessimist så att man missar tentan. Den ena missar optimistiskt tiden eller struntade optimistiskt i att plugga och den andre gick pessimistiskt aldrig dit.
Det blir lite konstigt när du hänvisar tillartillar och refererar deras syn som ett slags "facit" och sen inte länkar :).
 
Det blir lite konstigt när du hänvisar tillartillar och refererar deras syn som ett slags "facit" och sen inte länkar :).
Ja absolut. Men jag skrev ursprungsinlägget att jag läst osv. Jag läste dem för flera år sedan så har dem inte i en låda eller så.

Men visst kan jag lätt googla några nya åt dig.
https://www.scientificamerican.com/article/negative-emotions-key-well-being/
https://ki.se/forskning/att-tanka-positivt-inte-alltid-sa-positivt
https://www.civilekonomen.se/aktuellt/hon-efterlyser-mer-negativt-tankande/
https://www.psychologytoday.com/us/blog/changepower/201912/9-positive-benefits-negative-thinking
https://www.weforum.org/agenda/2016/03/why-negative-thoughts-are-good-for-well-being/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319899
Optimism may sometimes hold you back from achieving the best results, both in your personal life and at work. Having high hopes for the future could also lead to poor decision-making
People who tend to imagine a bright future for themselves are less likely to actively pursue that scenario in real life, research suggests.
Men det är inte alltid jättelätt att hitta något man läste på nätet för 5+ år sedan igen på internet, de kan ha försvunnit. Bokhyllan är ju säkrare men det är ganska hopplöst att hitta saker där ibland också.
 
Senast ändrad:
Du känner helt enkelt att tre somrar 2018 på rad, som också drabbar våra grannländer har du inga som helst problem med. Det här med mer extremt väder är en baggis. Väderproblemen nere i Sydeuropa och England är inte mycket att skriva om?
Vad menar du med ""tre somrar på rad 2018"? Det var bara en sommar 2018, och där var det endast den största semestermånaden juli som var exceptionellt varm och torr. Jag njöt i fulla drag som sagt, och i efterhand med gott samvete, eftersom jag trots grävande inte fått belägg för att det var en katastrof utom för skogsägare (och vissa husägare) i Dalarna och Hälsingland, på grund av uselt organiserat brandförsvar.

Tycker inte att det var en katastrof, vilket jag mycket tydligt förklarat. Och jag undrar vilket ord ni använder för riktiga katastrofer som Tjernobyl och Fukushima? Eller tycker ni att torkan i norra Europa juli 2018 är en händelse av samma dignitet?
 
Många blir provocerade av det de inte dörstår och saknar förmåga att sätta sig in andras tankesätt.

Jag har inga större problem med värme men däremot med kyla och har fått höra "ja men flytta till ett varmare land då". I mitt tycke fullständigt onödiga kommentarer.
Det där med att flytta till varmare land kommentaren har jag fått också.
Jag har kontrat med att även om jag skulle flytta så skulle det förmodligen inte va lika bra som i Sverige.
Så jag härdar hellre ut de kallare perioderna, det gör att åtminstone jag ser fram emot värmen lite. Sen tillhör jag förvisso inte dom som vill ha över 25 grader, runt 20 räcker gott och väl för mig.

Jag överlever varmare också men då håller jag mig i skuggan eller på kallare platser.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag upplever det mer som tvärtom. Att folk blir skogstokiga när man klagar på värmen eftersom vi har den så sällan. Då SKA man vara tacksam och gilla den liksom... 😅
 
Tycker inte att det var en katastrof, vilket jag mycket tydligt förklarat. Och jag undrar vilket ord ni använder för riktiga katastrofer som Tjernobyl och Fukushima? Eller tycker ni att torkan i norra Europa juli 2018 är en händelse av samma dignitet?
Vi har förstått att du inte tycker att torkan sommaren 2018 var någon katastrof.

Ordet katastrof tycker jag kan användas på både ”större” och ”mindre” katastrofer, precis som ordet olycka. Röda Korset använder t.ex. definitionen av katastrof att minst 10 människor ska ha dött och minst 100 drabbats och det är ju då en ganska liten katastrof (eller vad man nu vill kalla det) jämfört med Tjernobyl till exempel.

Definitionen av katastrof tycker jag dock inte har så mycket med trådens ursprungsfråga att göra - katastrof eller inte så tycker jag fortfarande att det är ganska smaklöst att tala om sommaren 2018 som helt oproblematiskt underbar (som jag upplevde att det fanns en del som gjorde). Att i stunden njuta om man nu gillar den sortens väder är en annan sak som det som sagt står var och en fullständigt fritt att göra.
 
Vad menar du med ""tre somrar på rad 2018"? Det var bara en sommar 2018, och där var det endast den största semestermånaden juli som var exceptionellt varm och torr. Jag njöt i fulla drag som sagt, och i efterhand med gott samvete, eftersom jag trots grävande inte fått belägg för att det var en katastrof utom för skogsägare (och vissa husägare) i Dalarna och Hälsingland, på grund av uselt organiserat brandförsvar.

Tycker inte att det var en katastrof, vilket jag mycket tydligt förklarat. Och jag undrar vilket ord ni använder för riktiga katastrofer som Tjernobyl och Fukushima? Eller tycker ni att torkan i norra Europa juli 2018 är en händelse av samma dignitet?
Ja precis vad jag skrev. Varma torra somrar blir vanligare och vanligare och tre stycken somrar som är så varma som 2018 på rad skulle vara ett allvarligt problem. De räknade också med 600 döda pga värmen 2018. (en visad överdödlighet)

Jag använder definitivt katastrof när det gäller Fukushima!
De flesta dödsfallen orsakades av tsunamin. Några få omkom av själva jordbävningen. Kärnkraftshaveriet bedöms inte ha lett till några dödsfall.
Och såklart om tsunamin och övriga omständigheter som dödade oerhörda mängder av människor och gjorde att många behövde flytta. https://www.nyteknik.se/special/karnkraftskatastrofen-i-fukushima-steg-for-steg-7010550 fruktansvärt.

Och självklart när det gäller Tjernobyl!
Dödsfallen i samband med olyckan räknas vara 30–60.[12] 134 arbetare drabbades av akut strålsjuka och av dessa avled 28 personer av akuta strålskador redan de första månaderna. Av de drabbade dog 19 under åren 1987-2006, men alla dödsfallen kan inte knytas till olyckan. Vissa studier från WHO och UNSCEAR menar att färre än 50 omkomna fram till 2005 direkt kan knytas till strålningen,[13][14] varvid man bortsåg från riskerna för befolkningen i stort.[12]
Det har även gjorts många beräkningar för att uppskatta det totala antalet dödsfall beroende på olyckan, nu och i framtiden, och resultaten skiljer sig radikalt. Den stora osäkerheten orsakas huvudsakligen av att forskningen är osäker om vilken effekt mycket låga doser av strålning har och i vilken grad man kan extrapolera den väl kända effekten av ganska höga doser ner till den naturliga bakgrunden. Epidemiologiska studier ger väldigt litet utslag eftersom effekterna spridits ut på så stora populationer att de inte går att skilja från effekterna av andra förklarande variabler, bristfälligt data och slumpvariationer.
I en annan studie räknar WHO med 4 000 senare eller kommande dödsoffer inom den mest exponerade gruppen[13] och 5 000 övriga i Ukraina, Belarus och Ryssland.[12] Beräkningar baserade huvudsakligen på persondoser och att en viss dos har samma effekt oberoende av var och när den inträffar pekar på 30 000–60 000[12][15] för hela världen, baserat på senare publicerade dosuppskattningar 22 000[16]. En annan skattning ger 9 000–93 000 döda i hela Europa.[12] Greenpeace uppskattar antalet döda till 93 000,[17] medan en rysk studie räknar till en miljon redan döda.[18]
I Ukraina och Vitryssland har förekomsten av sköldkörtelcancer ökat till följd av katastrofen. Enligt sammanställningen "Exposures and effects of the Chernobyl accident", i volym II av UNSCEAR 2000 Report fanns däremot inga indikationer om att katastrofen har påverkat frekvensen av andra cancerformer som till exempel leukemi, strupcancer, och magcancer. Enligt samma källa finns inte heller några tecken på att antalet missbildade barn skulle ha ökat i dessa områden.

Fram till 2008 har 6 848 fall av sköldkörtelcancer konstaterats som anses bero på olyckan. 10 till 20 avlidit och resten tillfrisknat. De drabbade är mestadels barn.

Men är vi tillbaka till att diskutera ordet katastrof nu igen istället när vi precis hade gett upp den grejen? Speciellt som jag inte ens har koll på om det var jag som använde ordet.
 
Vad menar du med ""tre somrar på rad 2018"? Det var bara en sommar 2018, och där var det endast den största semestermånaden juli som var exceptionellt varm och torr. Jag njöt i fulla drag som sagt, och i efterhand med gott samvete, eftersom jag trots grävande inte fått belägg för att det var en katastrof utom för skogsägare (och vissa husägare) i Dalarna och Hälsingland, på grund av uselt organiserat brandförsvar.

Tycker inte att det var en katastrof, vilket jag mycket tydligt förklarat. Och jag undrar vilket ord ni använder för riktiga katastrofer som Tjernobyl och Fukushima? Eller tycker ni att torkan i norra Europa juli 2018 är en händelse av samma dignitet?
Fast nä så var det inte alls den sommaren, värmen med uppåt 30 grader började redan i maj här iallafall och höll i sej hela sommaren. Galet katastrof den sommaren. Hemsk var den. Det har varit iallafall den hemskaste längsta sommaren i mitt liv. Du kanske har förträngt hur illa det faktiskt var den sommaren men det har då inte jag.
 
Fast nä så var det inte alls den sommaren, värmen med uppåt 30 grader började redan i maj här iallafall och höll i sej hela sommaren. Galet katastrof den sommaren. Hemsk var den. Det har varit iallafall den hemskaste längsta sommaren i mitt liv. Du kanske har förträngt hur illa det faktiskt var den sommaren men det har då inte jag.
Minns den med fasa, jag med. Vidrigt var bara förnamnet. Skogsbränder, olidlig värme, oro över djuren och foder etc, etc. Usch!
 
Fast nä så var det inte alls den sommaren, värmen med uppåt 30 grader började redan i maj här iallafall och höll i sej hela sommaren. Galet katastrof den sommaren. Hemsk var den. Det har varit iallafall den hemskaste längsta sommaren i mitt liv. Du kanske har förträngt hur illa det faktiskt var den sommaren men det har då inte jag.
Har för mig att det knappt regnade hela våren heller men erkänner väl att jag inte har jättebra minne och det kan ha varit 2017 eller 2019.

Ett av de näraliggande åren hade också en extremt torr vår, men ganska kylig.
 
På senare tid har det ju varje år varit någonting. Extrema bränder Australien är väl två år på rad nu, kommer kanske in på tredje nu. USA har ju haft två år där de haft stora bränder i bebyggt område. Och USA har haft en torka på många år med grundvattenproblem i delar. Tyskland hade ju förfärliga översvämningar förra året och Indien, minns ni tunnelbanan? skyfall i Kina, värmerekord i Turkiet, kallfront med -17 i Sydafrika. Och så totala torkan och värmeböljan i medelhavet i år där floder torkar ut (vilket beskrivs som transportproblem för stora fartyg mest) Så det är ju bara att vänta på augusti och december och se vad som kommer i USA och Australien i år. Är det bränder, orkaner.

Det har kommit tidigare än vad de ganska konservativa estimaten från IPCC sagt, de estimat som för några år sedan ansågs överdrivna.

Stormar, bränder, översvämningar, stora regnmängder, torka, permafrosten tinar i Ryssland och underminerar städer, ovanligt varmt på nord eller sydpol samtidigt som den kalla luften tryckts ned och gjort det ovanligt kallt på annan plats osv.
 
Senast ändrad:
På senare tid har det ju varje år varit någonting. Extrema bränder Australien är väl två år på rad nu, kommer kanske in på tredje nu. USA har ju haft två år där de haft stora bränder i bebyggt område. Och USA har haft en torka på många år med grundvattenproblem i delar. Tyskland hade ju förfärliga översvämningar förra året och Indien, minns ni tunnelbanan? skyfall i Kina, värmerekord i Turkiet, kallfront med -17 i Sydafrika. Och så totala torkan och värmeböljan i medelhavet i år där floder torkar ut (vilket beskrivs som transportproblem för stora fartyg mest) Så det är ju bara att vänta på augusti och december och se vad som kommer i USA och Australien i år. Är det bränder, orkaner.

Det har kommit tidigare än vad de ganska konservativa estimaten från IPCC sagt, de estimat som för några år sedan ansågs överdrivna.

Stormar, bränder, översvämningar, stora regnmängder, torka, permafrosten tinar i Ryssland och underminerar städer, ovanligt varmt på nord eller sydpol samtidigt som den kalla luften tryckts ned och gjort det ovanligt kallt på annan plats osv.
(i slutänden blir det så mycket att man bara, va? översvämningskatastrof i Indien? var inte det Tyskland? Vad gör skyfallen i Kina var det inte skyfall i Uppsala? Brinner i Australien igen, men det brann ju nyss i USA det ser nästan likadant ut, var inte det förra året det brann i Australien och USA. Hur kan de ha vattenbrist när det är översvämning och skyfall jag förstår inte(skyfall rinner bara av, går inte ned i grundvattnet). Torka och värmerekord, men det var väl 2018, eller var det 2020, nej 2021, nej de har ju haft torka i tio år, vilket land, USA? Nej det är ju Italien, eller var det Grekland? . Och ingen försöker ens mota elefanten klimat ur rummet utan det kan ju någon annan göra. Typ Indien eller så, för de har ändå inget annat för sig med sina översvämningar, eller var det värmerekord eller torka.)
 
Senast ändrad:
Har för mig att det knappt regnade hela våren heller men erkänner väl att jag inte har jättebra minne och det kan ha varit 2017 eller 2019.

Ett av de näraliggande åren hade också en extremt torr vår, men ganska kylig.
Åtminstone här i södra Sverige var det torrt i april, torrt och varmt i maj, torrt och hett/varmt i juni och hett i juli och halva augusti tills det plötsligt kom ett väderomslag och temperaturen sjönk med typ 20 grader och det började regna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 846
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 790
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp