Hur valde ni ras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 366
Sv: Hur valde ni ras?

knapp

Vill väcka liv i denna tråden lite.. Ingen som kan berätta mer om sitt val med en cairnterrier? Eller om dvärgpinschern?
Hur funkar det i stall, och i vardagen?

Är sugen på någon av de raserna.. Är de okej raser att ha med på ridturer? Det är min dröm, att kunna ha med hunden på ridturer. :)

Vad rolig tråd, den har jag missat :)

Jag har sen jag var pytteliten älskat hundar, och besökte ofta släkten i Polen, o där hade alla hund! Fick ofta passa/rasta deras hundar och mitt hundintresse växte. När jag var 13 gick äntligen mina föräldrar med på att skaffa en familjehund, men då min bror hade stark pälsdjursallergi så letade vi efter "allergivänliga" raser, och så fick vi hem våran lilla kinesiska nakenhund PP flicka :D

Sen växte man upp...flyttade ihop med mitt ex som hade en pitbull..och då kom den värsta diagnosen i mitt liv...även jag hade utvecklat pälsdjursallergi! :eek::cry: Jag vägrade acceptera denna allergi och tog allergitabletter när jag bodde hos mitt ex. Sen flyttade jag till eget och kände att nä, jag måste bara ha en hund i mitt liv! Jag är inte intresserad av utställningar och liknande, utan ville bara ha en liten sällskapshund. Kände många som hade skaffat chihuahuor, och tyckte rasen verkade helt underbar, och tyckte den skulle passa min livsstil perfekt. Jag hade pengar sparade, pluggade på distans, och hade all tid i världen för hund...accepterade fortfarande inte min allergi, och tänkte helt enkelt chansa...jag hittade en chihuahuakennel som nu hade valpar till salu, och åkte ända dit och hämtade min lilla valp, sket i om jag så skulle ta allergitabletter resten av livet...jag ville ha en chihuahua! Och konstigt nog...kände jag aldrig något mot valpen, reagerade inte det minsta, och tills idag är jag såå tacksam över att jag tål min lilla bebis! För mig är det ett mirakel, och känner att jag o min lilla Boss helt enkelt är ämnade för varann :love:

*kl*

Jag & Sambon intresserade oss först av Dogo Canario för deras fina utseende, vi åkte sedan runt till olika uppfödare för att få träffa rasen lite mer och lära känna hundarna och då föll vi pladask. :love: Att vi skaffade en Dogo Canario är främst för utseendet men också för att man kan göra allt med dem. Vi ville ha en lite grövre hund som sambon kan träna Weight Pulling med men också en hund som jag kan öva spår och gå lite kurser med och som samtidigt inte är en "slagskämpe" utan går bra ihop med barn när den dagen kommer och eftersom DC är väldigt familjekära och skyddar och älskar sin familj i vått & torrt så tyckte vi rasen var perfekt för oss! :)

Ja du...

Jag ville ha en stor hund med vargliknande utseende (För det är ju coooolt :S) som kunde hänga med och motionera, på cykelturer och ja.. allt.
Jag kunde inte mycket om hundar, kan jag säga, planen var från början att köpa en katt. :eek:
Hursomhelst så blev min första hund blev en Sibierian Husky/ Schäfer- korsning från blocket. Såklart.
Ni hör ju hur det låter...

72vz4p.jpg

Har haft honom i sex år nu och underbarare, mer perfekt hund för mig hade det nog inte kunnat blivit. Anledningen till att det blev så bra som det blev var väl antagligen att jag trodde att ingen hund i världen kunde väl vara nöjd med mindre än 3 timmars motion om dagen bland annat, det jag då trodde att alla hundar krävde var mer än vad de flesta gör osv.

Mitt problem nu är väl hur jag ska lyckas hitta en liknande hund igen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 662
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 984
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 810
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka