Bukefalos 28 år!

Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Jag var lugn, lärde mig läsa tidigt, och sen läste och läste och läste jag. En gång i veckan cyklade jag till biblioteket, och kom hem med en ny väska böcker att läsa, läste minst en bok om dagen i flera år. Typiska tjejlekar har jag alltid varit usel på, jag förstår inte hur man gör när man leker med dockor, men annars lekte jag oftast någon sorts äventyrlig vandring eller liknande med mina leksaksdjur. Eller byggde en bondgård åt dem. Rätt lugna lekar, i vilket fall, och aldrig sånt jag inte fick eller på ställen där jag inte fick vara.

En mönsterunge var du! :D Hur är du i dag? Fortfarande lugn och har läslust?
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Jag var en sådan som föräldrar förbjöd sina barn att leka med.
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

En mönsterunge var du! :D Hur är du i dag? Fortfarande lugn och har läslust?

Nä, nu läser jag nästan aldrig på fritiden, har inte ro till det längre, när barnen äntligen har somnat är jag för trött. :D Lite lustigt egentligen, eftersom jag läste så mycket förr. Men jag blev iaf ruskigt snabb på att läsa av alla de där böckerna, och det har jag haft nytta av när jag har pluggat, har lätt för att ta till mig information i skrift. Och ibland är det kul att ha läst de flesta klassikerna, jag hann ju med en del under 20 års intensivt läsande eller så.

Jag är lugn på det sättet att jag fortfarande har lätt för att följa regler, jag har kompisar som är mycket mer "upproriska". När jag har haft medryttarhäst t ex, så har jag inte ens kommit på tanken att göra sånt ägaren inte har velat. Säger ägaren skritt på lång tygel, så är det så. Däremot kan jag ifrågasätta regler, men jag följer dem nästan alltid.

Mönsterunge vet jag inte, hade jag vuxit upp i värsta friluftsfamiljen så hade de nog blivit knäppa på att jag helst ville vara inne och läsa hela tiden. ;)
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Tam och självständig, ofta ute på egna upptäcksfärder.
Blev senast idag påmind om att jag i familjen kallades fröken näsvis och näbbgädda eftersom jag var ständigt ifrågasättande, det hade jag faktiskt förträngt men det stämmer ju.
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Kl

Jag var fruktansvärt tjurig:o. Fick jag inte som jag ville, kunde jag stänga in mig i en garderob i upp till ett dygn för att få min vilja igenom, jag var envis som 50 åsnor tillsammans :p

Annars var jag nog både vild och tam. Älskade att rita/ teckna, skriva brev ( hade hur mycket brevvänner som helst), gillade att plocka blommor, samla insekter och tog hand om mm. Men jag älskade även att vara i stallet, sköta hästar, bygga kojor i skogen, cykla efter snygga killar i bilar ( jag var då runt 12) :D, träffa och pussa killar i stallets hö, tälja, göra pilbågar och mer "spännande" saker som att kasta tomater på husvagnar :sneaky:, palla äpplen mm, smyga runt och busringa till folk.

Känner mig lite likadan idag som då, men föremålen växlar på alla djäkelskap. Jag gillar att vara lugn, ansvarsfull,plikttrogen och sansad, samtidigt som jag har ganska mycket bus och dolda talanger i mitt sansade yttre som folk kan chockas av ;).
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Jag var mer vild än tam och kallades för Kvicksilver.
Ofta så hittade man mig i taket, uppe längs väggarna eller högt upp i ett träd.
Ibland så ramlade jag ner.
Jag borde ha haft klippkort på akuten dit min stackars mamma ofta fick ta mig för lagning.
I skolan så kunde jag inte sitta stilla och blev idiotförklarad i lågstadiet.
Det gjordes upprepade utredningar på mig då jag var så vild. (Det är därför som jag säkert vet att jag är fullt frisk.)
Den första då jag var 6 år gav att jag då var mentalt på en 20-årings nivå.
Det gav ju vissa problem att vara på "det viset".
Men jag gick ut 9an med toppbetyg i alla fall.

Jag minns att jag hade oerhört roligt hela tiden under min tidiga barndom.
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

kl

Jag var rätt lugn. Lekte häst, byggde med lego, lekte med MLP, barbie och läste mycket, till slut hade jag läst alla passande böcker på skolbiblioteket så då fick jag låna böcker av kusinerna i stället. :D Min farbror hade kor så jag var där en del och hjälpte till att fodra och ryktade en snäll ko som stod längst ut i raden. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Kul tråd verkligen för jag trodde nästan motsatsen om vissa. om att du var lite småvild som liten. Och att inte ung var jätteflitig och lugn. Hade fel uppenbarligen :D. Vallhund måste ju varit en ren plåga som barn :o, det trodde jag inte heller. Och stormkast trodde jag inte heller att hon var lugn.

Men folk ändras ;). Tur det!
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Nä, nu läser jag nästan aldrig på fritiden, har inte ro till det längre, när barnen äntligen har somnat är jag för trött. :D Lite lustigt egentligen, eftersom jag läste så mycket förr. Men jag blev iaf ruskigt snabb på att läsa av alla de där böckerna, och det har jag haft nytta av när jag har pluggat, har lätt för att ta till mig information i skrift. Och ibland är det kul att ha läst de flesta klassikerna, jag hann ju med en del under 20 års intensivt läsande eller så.

Jag är lugn på det sättet att jag fortfarande har lätt för att följa regler, jag har kompisar som är mycket mer "upproriska". När jag har haft medryttarhäst t ex, så har jag inte ens kommit på tanken att göra sånt ägaren inte har velat. Säger ägaren skritt på lång tygel, så är det så. Däremot kan jag ifrågasätta regler, men jag följer dem nästan alltid.

Mönsterunge vet jag inte, hade jag vuxit upp i värsta friluftsfamiljen så hade de nog blivit knäppa på att jag helst ville vara inne och läsa hela tiden. ;)

Samma är det här, jag läser väldigt lite jämfört med tonårstiden. Jag hade rekordet i alla fall 5-6 år EFTER min högstadietid att ha skrivit flest bokrecentioner på hela skolan! :o

Läsning är väldigt nyttigt, önskar att fler barn blir lästa för och vill läsa också, man klarar studierna så mycket lättare när man har läsning i bagaget!

Mönsterunge är ju att man följer regler och sköter sig ;) Fast då var jag också en sån?:eek: Nja, fast jag följde regler i alla fall.

Min bror som var kriminell under sin tonårstid, lärde mig, dock på sin egen bil, hur man gör inbrott och tjuvstartar en bil :o Sånt kan ju vara bra att veta...eller så! Jag var mycket ihop med honom, lite upprorisk men fullt laglig, för jag ville inte vara med på hans kriminalitet.
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Tam och självständig, ofta ute på egna upptäcksfärder.
Blev senast idag påmind om att jag i familjen kallades fröken näsvis och näbbgädda eftersom jag var ständigt ifrågasättande, det hade jag faktiskt förträngt men det stämmer ju.

Näbbgädda! Det ordet har jag inte hört på många år :D
Vad många som är envisa! Är ni det i dag också?? ÄR det verkligen så vanligt att vara envis?
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Kl

Jag var fruktansvärt tjurig:o. Fick jag inte som jag ville, kunde jag stänga in mig i en garderob i upp till ett dygn för att få min vilja igenom, jag var envis som 50 åsnor tillsammans :p

Annars var jag nog både vild och tam. Älskade att rita/ teckna, skriva brev ( hade hur mycket brevvänner som helst), gillade att plocka blommor, samla insekter och tog hand om mm. Men jag älskade även att vara i stallet, sköta hästar, bygga kojor i skogen, cykla efter snygga killar i bilar ( jag var då runt 12) :D, träffa och pussa killar i stallets hö, tälja, göra pilbågar och mer "spännande" saker som att kasta tomater på husvagnar :sneaky:, palla äpplen mm, smyga runt och busringa till folk.

Känner mig lite likadan idag som då, men föremålen växlar på alla djäkelskap. Jag gillar att vara lugn, ansvarsfull,plikttrogen och sansad, samtidigt som jag har ganska mycket bus och dolda talanger i mitt sansade yttre som folk kan chockas av ;).
Jösses, du är en sådan man inte ska döma efter hundens päls! :D Dubbelsidig makarontant! En lugn och tam sida som du visar ibland och en vild sida som du chockar folk med :D
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Jag var mer vild än tam och kallades för Kvicksilver.
Ofta så hittade man mig i taket, uppe längs väggarna eller högt upp i ett träd.
Ibland så ramlade jag ner.
Jag borde ha haft klippkort på akuten dit min stackars mamma ofta fick ta mig för lagning.
I skolan så kunde jag inte sitta stilla och blev idiotförklarad i lågstadiet.
Det gjordes upprepade utredningar på mig då jag var så vild. (Det är därför som jag säkert vet att jag är fullt frisk.)
Den första då jag var 6 år gav att jag då var mentalt på en 20-årings nivå.
Det gav ju vissa problem att vara på "det viset".
Men jag gick ut 9an med toppbetyg i alla fall.

Jag minns att jag hade oerhört roligt hela tiden under min tidiga barndom.

Visst är trädklättring kul?! Jag undrar om jag ens kommer upp 5 cm i ett träd i dag! Jag vill testa, men jag kommer ramla ner och slå mig gissar jag, jag är inte lika spinkig som då typ!:D Men jag har aldrig varit på akuten och inte brutit något i kroppen, ren tur med tanke på allt jag tagit mig för, jag är klantig än i dag... tex har jag två gånger på kort tid ramlat ner för betongtrappan till källaren :o

Jag har en son som påminner om dig när du var barn. Han är mer vild än tam och måste hållas i kort koppel för att funka ;) Och sitter inte still i skolan så han blir idiotförklarad där....:(
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Himla många som läser en massa böcker! Finns det ingen här som tycker att det är skittrist att läsa?!

Och lego verkar ha funnits i mångas hem! Skulle du kunna bygga en massa i lego i dag??
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Nä, nu läser jag nästan aldrig på fritiden, har inte ro till det längre, när barnen äntligen har somnat är jag för trött. :D Lite lustigt egentligen, eftersom jag läste så mycket förr. Men jag blev iaf ruskigt snabb på att läsa av alla de där böckerna, och det har jag haft nytta av när jag har pluggat, har lätt för att ta till mig information i skrift. Och ibland är det kul att ha läst de flesta klassikerna, jag hann ju med en del under 20 års intensivt läsande eller så.

Jag är lugn på det sättet att jag fortfarande har lätt för att följa regler, jag har kompisar som är mycket mer "upproriska". När jag har haft medryttarhäst t ex, så har jag inte ens kommit på tanken att göra sånt ägaren inte har velat. Säger ägaren skritt på lång tygel, så är det så. Däremot kan jag ifrågasätta regler, men jag följer dem nästan alltid.

Mönsterunge vet jag inte, hade jag vuxit upp i värsta friluftsfamiljen så hade de nog blivit knäppa på att jag helst ville vara inne och läsa hela tiden. ;)

Jag skrattade när jag läste ditt första inlägg. Jag bodde på biblioteket mer eller mindre, när jag inte fick låna mer satt jag där och läste. Barnbiblioteket hade jag läst ut ganska fort så jag fick specialtillstånd att låna på vuxensidan.
Jag läster inte böcker heller på gamla dar, skyller på ögonen men jag tror det är den här goa datorn:D
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Sexchatta! :eek: Vet din mamma om det i dag?;)

Det där med bubblor har jag också gjort!! Det var skitkul, men det tyckte nte mamma. Hon har alltid varit lite tråkig :p

Vad är Belleville-lego?

I know :eek: och nej, det ska hon nog aldrig behöva få veta :p

Belville-lego (stavade visst fel först) är sånt där "tjej-lego" med hästar och grejer, chansar på att jag får lägga in en bild från nätet:

5880-1.jpg


Byggde alltid egna stall och hus, kan fortfarande få för mig att göra det faktiskt (fast mer och mer sällan...) då jag har allting kvar - det är riktigt kul!
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Vissa saker håller man hemliga för sin mor, eller hur! :o Det finns en hel del viktiga saker hon borde ha fått reda på egentligen, för mitt eget bästa :(, men så finns det saker som ingen bör få veta för det är liksom inte "jag" :p

Min mamma sa senast för nån dag sedan att hon visste om mycket som jag nog inte visste att hon visste, så hon hade nog lite mer koll än vad jag trodde! Din mamma kanske vet mer om ditt datoranvändande än du tror? :p



Herregud, det låter som om jag var en riktig hemsk liten skitunge när jag var barn!:o

I försvar måste jag säga att jag alltid var snäll mot både människor och djur, jag behandlade ingen illa, det skulle aldrig falla mig in att vara elak mot någon. Men det var just det med säkerhetstänk och att räkna ut vad som händer, misstag har jag alltid velat begå själv för jag har inte trott på folk. Som det där med mopedens handbroms (varför var det ingen som tänkte på att ordna den i stället?), jag var ju tvungen att testa för att se hur det blev!
Och att klättra i träd och inse att grenen är för klen för mig eller att jag inte kunde hålla balansen, sånt tänkte jag inte på förrän jag låg på marken och hade slagit mig.
Eller att hästen jag klängde faktiskt kunde sparka mig när jag kröp runt under magen på honom för skojs skull eller att om man stoppar huvudet just över boxdörren där hästen står intill och äter hö och råkar skrämma honom så han tjongar upp sitt huvud på min haka...det ledde till att en bit gick av från min tand och den dog och fick rotfyllas! :o

Men nu är jag bättre på att tänka... just eftersom jag inte gör sådana saker mer! :p

Undrar om inte det där legosorten finns ännu? Jag köpte nåt sånt till min systerdotter men det var bara för att det var en häst med ju och hon älskar hästar den ungen!

Men hade du inte annat lego också, eller var det bara det?
 
Sv: Hur var ni som barn, tama eller vilda?

Jag läste massor också.
Det var ju ett sätt att vara på äventyr utan att ställa till det.
Med en bok så satt jag i alla fall stilla en stund.
Och så byggde jag med lego och det tycker jag fortfarande är kul.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 257
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 716
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 238
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 920
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Avliva aggressiv hund
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp