Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Med tio minusgrader så klarar huset utan eldning ca 13 grader med alla radiatorer på max.

Sen måste man elda och då varierar temperaturen 20-28 grader över tid och olika platser i huset. Det håller sig ett par timmar efter elden slocknat. Så när man vaknar är det 13 grader igen och dags att starta kaminen!

Jag har intalat mig att temperaturcykelvariationer är bra för hälsan.
Har ni ingen ackumulatortank? 😅
 
Jag kan inte gå in i en bastu utan att hyperventilera och tro jag ska dö. En stor anledning till att jag inte bosatte mig i Finland faktiskt, jag hade blivit så utanför :cry: Annars är Finland himla fint om en vill bo ensam i snöig skog, liksom.
Hög igenkänningsfaktor på denna! Bastar helst 5 min, sen är det bra. Att stå i snön är enbart skönt efter dessa långa minutrar. Får se om det blir ett julbad denna helg, eller om en står bland träden och hejar på..
 
Kryssade i de två högsta. Alltid strax över 23 som kallast, visserligen står termometern precis ovanför kyl o frys som är inklämda lite för trångt så de blir lite för varma. Men även min säng står där så 😅

Bor i liten etta i sydöstligt läge i lägenhetshus från 2015. Väldigt rejält och isolerat. Har väldigt sällan elementen igång (någon enstaka dag om jag känner mig hängig/trött och frusen). Jag fryser jättelätt, speciellt när jag sover så jag klagar verkligen inte.

Det är svinjobbigt på sommaren när det istället är runt 29 inne (jag har ju såklart två extra höga fönster i sydväst med sol rakt in från 12 😅) så fort det är sol men i jämförelse med mina två förra boende där man var glad om det var 18 grader så klart jag verkligen inte. Jag blir helt passiv och deppig av kyla och min överkänslighet blir riktigt jobbig, vill bara gömma mig under ett täcke och sova och får ont överallt.
 
Eftersom att vi värmer upp det lilla huset med kamin och direktverkande el varierar temperaturen lite beroende på eldning. Elementen håller alltid en +20 grader, jag är uppväxt i ett hus som pappa inte hade råd att ha elementen på, och vägrar frysa inomhus. Men när vi eldar på en ledig dag kan det nog vara närmare 30 grader inomhus strax innan vi ger oss :angel: tack vare fläkt har vi bra spridning på värmen numera så det är lika varmt överallt. Sommartid har vi vädringsfönster och gardiner för fönster i söder och senaste åren har det därför inte varit varmare inomhus någon dag utan alltid svalare. Vi lär oss sakta men säkert :D
 
18-19 grader är optimal innetemperatur på vintern för mig.

Bor i lägenhet och kan oftast brassa upp till 20-21 grader om jag vill. Men jag tycker det är för varmt. På vintern vill jag glida runt i tofflor och fleece, och mysa under en filt. Fryser jag får jag väl städa eller diska mig varm. Vid förra köldknäppen var dock inte invärmen till huset ordentligt dimensionerat så då var det bara 16 grader inne, och det tyckte barnen (och jag) var lite väl kallt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp