Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Vi har ca 17-19, det tycker jag är optimalt, har försökt att inte starta elementen fören det blev många minus. Känns bra o spara energin tycker jag. Jag har alltid raggsockor/tofflor och fleecetröja på mig inomhus. Kan vara lite frusen av mig men är en småätare och äter jag hela tiden så håller jag värmen också ;) Tips till er andra frusna, ät mer eller oftare! Eller rör på er!

Äter så det räcker 😂
Springa runt för att få upp värmen tänker jag inte börja med heller, hemma vill jag koppla av 😁
 
Tvåvåningshus ca 150 kvm, byggt 1850 (övervåningen 1930/40). Värmekällan består av en kökskamin med självcirkulation. Ved från egen skog. Vår värme är med andra ord gratis och inte elberoende, men det kräver också viss arbetsinsats för att hålla värmen igång. Finns även en öppen spis i salen på bottenvåningen och ytterligare en köksspis på övervåningen men dessa är inte igång.

Huset håller värmen bra ändå, det brukar vara runt 15-16 grader när vi vaknar. Kalla dagar går vi sällan upp över 19 grader trots idogt eldande.

Vi installerade en luftvärmepump i somras som en hjälp för att kyla ner, den används även då och då som underhållsvärme nu under vintern om vi t ex åker iväg ett par dagar. Sambon kan envisas med att ha den igång nätter och dagar, jag är extremt anti eftersom värmen ändå inte når runt huset och pga elbruk. :cautious:
 
Jag duschar så varmt att jag i stort sett nästan skållar migsjälv. Jag måste sänka temperaturen mellan det att jag går in i duschen och när jag ska schamponera håret, för annars gör det för ont i händerna (håret tar den värsta värmen annars). Men vattnet som når nedanför naveln hinner ju bli kallt.
Så var det för mig när jag fortfarande bodde hos mina föräldrar, pappa är en sådan som tycker att 16 grader är lagom varmt, och det var så kallt i duschrummet så jag trodde jag skulle frysa ihjäl varje gång jag duschade...
Men nu när jag kan bestämma värmen själv så är det inga problem. Har som sagt ca 23 grader hemma och inne i badrummet blir det ju betydligt varmare när man duschar. Vill jag ha ännu varmare så stänger jag dörren helt, då blir det som en ångbastu där inne :D.
Jag har heller inte klinker/stengolv, utan plastmatta, det blir ju också mycket varmare. Golvvärme är väl det allra bästa, men jag hyr bara, så jag vill inte kosta på det själv och hyresvärden vill inte heller kosta på.

Hur varmt har du i badrummet? Går det att ha varmare där än i övriga huset/lägenheten kanske?
Och alla miljövänner kan låta bli att läsa nu... Du kanske kan sätta på duschen, med bara varmvatten, några minuter innan du ska duscha och stänga dörren till badrummet, så hela rummet blir ordentligt uppvärmt innan du går in och klär av dig?
 
Så var det för mig när jag fortfarande bodde hos mina föräldrar, pappa är en sådan som tycker att 16 grader är lagom varmt, och det var så kallt i duschrummet så jag trodde jag skulle frysa ihjäl varje gång jag duschade...
Men nu när jag kan bestämma värmen själv så är det inga problem. Har som sagt ca 23 grader hemma och inne i badrummet blir det ju betydligt varmare när man duschar. Vill jag ha ännu varmare så stänger jag dörren helt, då blir det som en ångbastu där inne :D.
Jag har heller inte klinker/stengolv, utan plastmatta, det blir ju också mycket varmare. Golvvärme är väl det allra bästa, men jag hyr bara, så jag vill inte kosta på det själv och hyresvärden vill inte heller kosta på.

Hur varmt har du i badrummet? Går det att ha varmare där än i övriga huset/lägenheten kanske?
Och alla miljövänner kan låta bli att läsa nu... Du kanske kan sätta på duschen, med bara varmvatten, några minuter innan du ska duscha och stänga dörren till badrummet, så hela rummet blir ordentligt uppvärmt innan du går in och klär av dig?

Badrummet är relativt varmt, och plastmatta. Men tyvärr en envis och mycket kapabel fläkt som håller det från att 'ånga igen'.

(värme på vatten och i lägenheten i övrigt ser jag inte som ett problem då vi har fjärrvärme som kommer från en fabrik i närheten)
 
Tips till er andra frusna, ät mer eller oftare! Eller rör på er!
Haha! Funkar verkligen inte för mig, jag blir frusen efter att jag ätit, då går ju all energi åt till att förbränna maten och det finns inte tillräckligt för att värma kroppen. Röra på sig funkar ju, men jag kan ju inte köra ett 4 timmar långt gympass från det jag kommer hem tills jag ska gå och lägga mig... Och så fort man slutar röra på sig så blir man ju kall igen, tom ännu kallare eftersom svetten kyler.
 
20 i större delen av huset och 17 i sovrumen. Hade gärna haft 22 då jag tycker 20 känns kyligt. Vi har 5 m i takhöjd i halva huset vilket är vansinnigt egentligen. Men det funkar tack vare golvvärme, tjocka sockor och gosiga tröjor. På eftermiddagen tänder vi täljstenskaminen. Den värmer upp hela de öppna ytorna väldigt snabbt och MYCKET!
Om det inte vore för att sambon jobbade hemifrån så skulle vi kunna sänka någon grad till.
 
Badrummet är relativt varmt, och plastmatta. Men tyvärr en envis och mycket kapabel fläkt som håller det från att 'ånga igen'.

(värme på vatten och i lägenheten i övrigt ser jag inte som ett problem då vi har fjärrvärme som kommer från en fabrik i närheten)
Går det inte att stänga av fläkten då?
 
I morse hade jag 17 grader. Tycker det är för kallt men förhoppningsvis stiger det lite under dagen. Brukar trivas i 20-21 men det är kallt ute nu och huset dåligt isolerat
 
Haha! Funkar verkligen inte för mig, jag blir frusen efter att jag ätit, då går ju all energi åt till att förbränna maten och det finns inte tillräckligt för att värma kroppen. Röra på sig funkar ju, men jag kan ju inte köra ett 4 timmar långt gympass från det jag kommer hem tills jag ska gå och lägga mig... Och så fort man slutar röra på sig så blir man ju kall igen, tom ännu kallare eftersom svetten kyler.
Så är det för mig också, men typ småäter jag så upplever jag att jag håller mig varmare på det (i jämförelse med att skippa de småmålen). Jag kan t.ex äta knäckebröd eller frukt på stående fot medan jag sorterar tvätt, diskar, juldekorerar och springer till stallet med diverse uppdrag osv. Då håller man uppe pulsen medan man rör sig också :D
 
Alltså blir chockad av er som duschar varmt! Eller ja, jag duschar också i varmvatten (27c eller så kanske) men är det varmare än 16 c i badrummet sen måste jag skynda mig utomhus för att kyla ner mig. Bästa är om det är minus ute då så jag kan stå några minuter i handduk på verandan :love:
 
Alltså blir chockad av er som duschar varmt! Eller ja, jag duschar också i varmvatten (27c eller så kanske) men är det varmare än 16 c i badrummet sen måste jag skynda mig utomhus för att kyla ner mig. Bästa är om det är minus ute då så jag kan stå några minuter i handduk på verandan :love:
Och jag duschar varmt även efter att ha suttit i bastun. Kall blir jag ju direkt jag går ut genom bastudörren, så då är det varm dusch som gäller för att inte börja frysa. Jag fattar inte hur folk kan duscha kallt eller kliva ner i en isvak efter bastubad, det gör ju ONT! Och inte bara just då, kylan gör ju att musklerna krampar och då börjar det dra i diskbråcket, så sedan gör det ont i ett par veckor efteråt... Jag hatar verkligen kyla!
(Men jag älskar vinter och snö, vilket gör saker lite komplicerade...)
 
Och jag duschar varmt även efter att ha suttit i bastun. Kall blir jag ju direkt jag går ut genom bastudörren, så då är det varm dusch som gäller för att inte börja frysa. Jag fattar inte hur folk kan duscha kallt eller kliva ner i en isvak efter bastubad, det gör ju ONT! Och inte bara just då, kylan gör ju att musklerna krampar och då börjar det dra i diskbråcket, så sedan gör det ont i ett par veckor efteråt... Jag hatar verkligen kyla!
(Men jag älskar vinter och snö, vilket gör saker lite komplicerade...)
Jag kan inte gå in i en bastu utan att hyperventilera och tro jag ska dö. En stor anledning till att jag inte bosatte mig i Finland faktiskt, jag hade blivit så utanför :cry: Annars är Finland himla fint om en vill bo ensam i snöig skog, liksom.
 
Det slutar att vara särskilt linjärt nånstans där och blir sällan kallare än sådär 11-13 grader inne innan elden startas igen. Kanske handlar om överlevnadsreglering eller nåt. Men om huset stod tomt mer än ett dygn vid -25 skulle jag heller inte vilja veta. Fast det är nästan otänkbart, vid såna temperaturer är resten av gårdsskötseln så intensiv att sådan frånvaro vore omöjlig.
Alltså min plankhög till hus i Uppland känns plötsligt inte så tokig.
Den är åtminstone lätt att värma.
Det märks i huset om jag är där eller inte.
Min kroppsvärme höjer temperaturen på övervåningen där jag sover med någon grad eller två.
 
Bor i lägenhet och har helt sinnesjukt nog exakt 21 grader oavsett vad det har varit för väder ute (förutom på sommaren, då var det 36 grader inne) Men de har nyligen uppdaterat elementen :)
Jag kan få det kallare genom att dra ner värmen, men inte över 21.
Tycker det är lagom :up:

Där jag bodde med mamma fluktuerade temperaturen hela tiden.
 
Alltså blir chockad av er som duschar varmt! Eller ja, jag duschar också i varmvatten (27c eller så kanske) men är det varmare än 16 c i badrummet sen måste jag skynda mig utomhus för att kyla ner mig. Bästa är om det är minus ute då så jag kan stå några minuter i handduk på verandan :love:
Oj jag avskyr att duscha på vintern, duschen går ju bra men sen 🥶 Spelar banne mig ingen roll hur varmt det är ås fryser jag ihjäl känns det som.
 
Bor i ett gammalt hus av större modell, vi har vattenburen värme och en vedpanna som även har en elpatron i en av acktankarna.
Vi brukar ha 19-20 grader inne, men när jag jobbade hemifrån så körde jag ett extraelement inne på mitt kontor. För om jag ska sitta stilla och jobba behöver jag iaf 22 grader, annars blir mina fingrar till isbitar.
 
Jag duschar så varmt att jag i stort sett nästan skållar migsjälv. Jag måste sänka temperaturen mellan det att jag går in i duschen och när jag ska schamponera håret, för annars gör det för ont i händerna (håret tar den värsta värmen annars). Men vattnet som når nedanför naveln hinner ju bli kallt.
Du har inte golvvärme i badrummet antar jag? Jag tycker golvvärmen gör väldigt mycket för värmen i badrummet, särskilt efter dusch ellet bad.
 
Jag tycker det blir lite för kallt när termometern sjunker ner mot 19 grader. Då eldar jag i min vedspis och får upp temperaturen upp mot 23-24 grader i köket. Det sprider sig till resten av huset, men blir det riktigt svinkallt eldar jag in min kamin också. Det kan jag för övrigt göra om jag bara vill ha lite extra mysvärme också.
 
Kan tillägga att ”polarhundarna” är mycket nöjda med våra cirka 18 grader. 🤷🏻‍♀️😂

Jag är inte lika nöjd men har löst det genom att ta ett varmt bad innan jag går och lägger mig. Det gör sån sjuk skillnad! Då blir det plötsligt svalt och skönt att sova istället för att ligga och huttra och försöka blåsa in varmluft under täcket.. 😂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp