Hur verkar cortisonet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mayara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 843
M

Mayara

Hej alla medicinskt kunniga! Jag skulle vilja veta exakt hur cortisonet verkar när det sprutas i en led vid ledinflammation.

Mayara

Det var en bra länk, om än jobbig med många medicinska termer om man inte är insatt i det. :) Tackar dock för länken generellt, massa kul områden att läsa sig igenom.

På svenska kan man väl säga att kortisonets främsta uppgift är antiinflammatorisk, dvs minska svullnad, värme och därmed smärta samt att det är immunosuppressivt, dvs trycker tillbaks immunförsvaret vilket gör att kroppen inte reagerar lika kraftigt vid tex inflammation. Det är därför som man tex är extra mottaglig för andra problem om man äter kortison.
Kortison är bra i många lägen men ett "läkemedel", egentligen ett kroppseget ämne, man ska vara försiktig med i det långa loppet då det kan ge många och mindre trevliga biverkningar om det rubbar kroppens egen produktion av kortison.

Lite kort och enkelt (så enkelt det medicinska nu kan bli :confused: ) på svenska.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
621
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur