Hur vet man om det är eksem eller 'bara' kli?

Bukefalos 30 år!

Alexandra_W

Trådstartare
Hur vet man om det är knotteksem eller om det 'bara' är en lite känslig häst som kliar lite?

Lille herrn här var förra året rätt irriterad på bromsarna, kastade sig hejdlöst i backen för att få bort dem. Fick således ett insektstäcke. Innan bromsen kom gick han 'naken', och kliade sig lite ibland sådär som i princip alla hästar gör normalt. Men ingen tufsig man/svans eller liknande.

På hösten när insektssäsongen var i princip över blev han täckeslös, och sen på hösten började han klia manen. Inte alls så han kliade sig sårig eller så, men han skavde av den del av manen och tufsade svansroten lite.

Nu i år så pang poff för några dagar sen kom knotten. Han var ganska biten mellan frambenen och på skapet, men inte värre än andra herrn. Han var inte så bekymrad av det (andra herrn sprang och sprang och sprang). Så UFO-utstyrseln åkte på (insektstäcke och huva).

De fick sen sova ute första natten natten till igår. Inatt sov de inne, och imorse hade han inne i boxen kliat både man och svans. Svansroten är modell toaborste, och manen är ganska skavd och ful på ett ställe. Absolut inte sårigt eller hudrent eller något, men toaborste till svansrot (dvs många avbrutna hårstrån) och på ett ställe i manen.

Så hur vet man om det är eksem eller om han bara är 'kliig'? Och vad gör man åt det?

Sv: Hur vet man om det är eksem eller 'bara' kli?

Är han svullen i mankammen, så att manen delar sig så att det blir ett V? Likaså på svansroten om den känns svullen och hård?
Så blir min eksemhäst om jag inte stoppar det i tid.

Han har ju man som står hit och dit även normalt. Ska 'klämma och känna' lite på honom sen, men rent spontant så nej, inte svullen i varken mankam eller svansrot. Däremot känns det ju som att om han skulle fortsätta klia på samma sätt så skulle det bli sårigt och svullet?

Jag undrar också! Min häst har inte heller hon svullen/hård/skorvig mankam/svans, men likväl kliade hon sig mer än vad jag anser vara normalt förra sommaren...

Vad jag kan fundera på är om det kommer in knott i stallet nattetid. Vad händer om han står med täcket på dygnet runt, även nattetid? Hans moster kliar sig när knotten kommer, dock har hon aldrig haft täcke hos oss på ön men fått ha det på fastlandet. Hennes hårstån går av bara man tittar på dem. Själv så kliar jag mig tills det blir handplate stora märken av myggbett. Knott vill jag itne tänka på:crazy:

Zylocaingel hjälper på mig, undrar om det hjälper på en myggkliande häst med ?

Tror inte det är knott i stallet nattetid. Jag kan ju inte garantera, men med tanke på att det är knottfritt ute nattetid, och stallkompisen blir smått knäpp av knott om han inte har flugluva på sig, och hans box är 'orörd' så skulle jag inte tro det är knott där.

Jag tror att den lille helt sonika passar på att klia sig på natten när han har lite mer 'lugn och ro'. Han kliar ju en del ute med, men då är ju täcket på.

Funderat på täcke dygnet om, men rädd det blir skav. Men kanske går ha ngt annat täcke eller någon form av 'man och svansskydd' på inne. Det tar ju dock bara bort symptomen i form av mördat tagel i sådana fall...

Mycket möjligt han lätt kliar av tagel han med, inget jag märkt av innan, men så kliar han ju inte direkt annars heller, så svårt att jämföra.

Ska prova med xylocain, tack för tipset!

(Är också överkänslig mot insektsbett och kliar mig blodig :crazy:)

Eksem i man och svans kan debutera med eller utan sår, tecken på att man har en debuterande eksem häst ser man oftast hösten innan genom att de kliar sig trots att det inte syns någon orsak. Andra tecken kan vara att huden i mankammen blir sån elefanthudsliknande ser alltså torr hård och skorvig ut kan även finnas diverse inslag som ser ut som veck.

Våren efter debuten kan dessvärre ofta bli våldsam, hästen kan klia sig kopiöst både man och svans på alla ställen som ser inbjudande ut. Nu kan det dyka upp sår, men behöver inte ha med eksemet i sig att göra utan för att de klias sig blodiga. Dessvärre tycker jag nog själv att den sår lösa varianten är värst, för då vet man inte vad det är man borde tackla.

Stalla in nattetid, montera på UFO dräkt och prova att använda Horsol i man och svans i de fall det inte finns sår. Tvätta man och svans först med något antiseptiskt, var noga när du sköljer. Använd inte Horsol samma dag du har tvättat, utan vänta 24 timmar först.

Är det riktigt illa, kan man prova att ge hästen bovete i fodret som har en antihistamineffekt. Har funkar super på de akuta eksemhästar jag tagit om hand.

Stalla in nattetid blir inte riktigt görligt tyvärr. Nu under våren går det ju (de går ju in nattetid nu, iofs varit ute varannan natt nu senaste fyra dagarna, då har han täcket nattetid med), men sen när sommaren kommer innebär det tyvärr i praktiken 'stalla in dygnet om' iom att de måste in för bromsen dagtid.

Däremot kan jag utan problem ta in när de är som värst de små odjuren. Igår vid 21 var det för ögat knottfritt förresten, så än är de nog värst dagtid, funderade på att vända om dygnet för dem nu, är det helt feltänkt?

Han kliade ju förra hösten, så då låter det ju tyvärr som det debuterade då och det här är första våren. Fan.

UFOdräkt har han ju i form av insektstäcke (Bucas Buzz Off, helhals och magplatta) samt tillhörande huva. Men det är ju inget eksemtäcke, samtidigt verkar han ju klia på de ställen där ett eksemtäcke inte skulle täcka extra i alla fall? Men menade du insektstäcke eller eksemtäcke med 'UFOtäcke'. Kan ju fodra nättäcket vid mankam och svansrot om det hjälper? Tror iofs inte knotten kan bita igenom vid mankam, mycket man på den herrn..

Var får man tag i Horsol, eller kan läsa mer om det?

Hur märker man eg om mankammen är svullen??

Stod och klämde idag, och inbillar mig ju den är det. Samtidigt brukar jag ju inte direkt stå och klämma på den, och ponnyn är inte direkt pinnsmal om vi säger så..

Syns klispår på täcket, men både man och svans var 'oskadda' (förutom det sen innan då). Det första han gjorde när han kom in var att klia dock, först manen och sen svansen. Ska sätta upp en regel så han inte kommer åt att köra halsen under en tvärslå och klia manen mot den, känns aningens onödigt.

Inte speciellt biten på skapet, dvs insektsmedlet tycks avskräcka hyfsat i alla fall.

Horsol kan man läsa lite mer om (och beställa) bland annat här. Det är i grova drag salicylsyra och fettsyror, som "tunnar ut" den elefantliknande huden.

Nu vet jag visserligen om att min fjis har eksem och håller lite extra koll på honom nu på somamrhalvåret, men hans mankam brukar bli "bubblig" och liksom svullna upp i små "gupp" längs hela halsen, om jag är för seg i starten. Manen delar upp sig i partier vid de är "guppen", och svansroten brukar bli mjuk, känns ungefär som om det var ett tunt lager gelé runt den. Den blir också stel, i vanliga fall kan man röra hans svans hit och dit relativt obehindrat, men när den svullnat blir den nästan orörlig.
Ofta har han ont när man rör vid de områdena när det gått så långt..

Stackars hästen får gå både med heltäckande UFOdräkt och betesreducerare i år om det vill sig illa..

HJälper horsol även om det inte blivit så då? För bubblig eller så känns inte mankammen, utan endera är den inte svullen, eller så är den 'jämnsvullen'?

Tja, det återställer ju huden i första hand, att svullnaden går ner är en bonus. Jag började använda horsol för en vecka sen, innan hästen svullnat upp, och nu är huden lugn och fin igen. För oss har det fungerat jättebra, använde det förra året med.

Puttar istället för att göra nytt.

På en eksemhäst, så hur stor skillnad gör eksemtäcke vs flugtäcke? Om hästen inte är biten/kliig i övrigt, utan det är svansrot och mankam som är berörd 'bara'?

jag prövade horsol i år till vår exemponny (köpte på apoteket) hjälpte något i början, men är tveksam om det haft någon större effekt som motiverar det skyhöga priset.

jag tycker inte det haft så väldigt stor betydelse om det varit "exemtäcke" eller "heltäckande flugtäcke" det är igentligen bara heltäckande täcke som gett något större resultat här och då har både och fungerat lika bra.

Mm, jag har ju ingen erf, det närmaste jag kommer är ju hblungstoet jag hade, SJUKT insektskänslig, men det var ju inte exem utan autoimmun sjukdom. Men hon reagerade ju överallt där hon blev biten, så där var det som du säger så heltäckande som möjligt.

Tänkte mer om knotten kanske kan bita igenom nätet. Samtidigt så borde de då ju kalasa vilt på oskyddade delar, och där är han för ögat obiten iaf, skapet slätt och fint etc. Men mkt kliig mankam och svansrot. Men kanske fortsätter vara kliig fast de inte biter där? Gah, jag kan helt klart för lite om eksem!

har du prövat att tvätta man och svans i hexocil ? det har hjälpt dom få exemhästar vi haft under åren (en med man/svans kli utan sår och 2 "riktiga" exemponnys)bra.

är pållen jätte kliig så kan man få antihistamin utskrivet av vet. det fick vi till förra pållen och det ihop med täcke+bad gjorde honom helt symtomsfri :)

jag tror inte knotten biter igenom flugtäcket så vidare du inte har den "nätade" sorten där huden syns igenom. mitt halvblod går just nu med sladdrigt silverfärgat flugtäcke just pga. bitdjuren och det hjälper honom (inte kliig utan får sår/bölder)

Har Bucas Buzz Off, så är ju nät, men ganska tätt nät. Om de biter igenom eller ej har jag aldrig studerat så noga, icke eksemare har varit oberörda med täcke dock, även om de varit sönderbitna där täcket inte sitter. Och fblherren blir vansinnig på mygg och knott, men är helt lugn med 'kläderna på' (samma typ av täcke).

Och just nu är de helt obitna och med lena, mjuka skap, dvs insektstrycket tycks vara lågt. Inte sett några knott (var hysteriskt i våras), däremot dyrkar MYGGEN den här hettan.

Berätta gärna mer om antihistamin? Har svårt att kalla honom jättekliig, har ju hört skräckhistorierna om eksemhästar, men nog kliar han, jag får lappa täcket stup i kvarten, och han går nästan i spinn när han kommer in i box och kan kliiiia sig överallllt. Så jag vet inte riktigt var man ska bedömma det? Inte kliat sår eller så dock. Däremot är svansroten en toaborste, men inte alls värsta sorten. Han har dessutom fått 'skorv' på bakdelen ovanför svansroten, en dm upp ungefär, lite sporadiskt utplacerade i en sträng.

Manen kliar han febrilt, allt utom dm närmast öronen. Faktum är att jag med tungt hjärta klippte av det som var kvar idag, så nu är han snaggad, för det ska bli lättare att behandla. Skorvig och mjällig men inte sårig i mankammen. Som vanligt den där sista dm.

Genomskitig just nu, ska bada närmsta dagarna, och tänkte faktiskt på just hexocil då, bra att höra att det hjälpt. Tyvärr kommer han snart vara lika grisig igen, det är torrt och dammigt som fan här och han är en rulloman. Dessutom gör ju inte smörjan det hela bättre. Inte smörjt ngt speciellt på senheten, jag gjorde bort mig, det blev bättre och jag slutade smörja (ja ni får skjuta mig). Höll sig bra och bra och jag avfärdade det som nog inte eksem utan bara 'stark reaktion när de kom'. Sen sa det bara PANG nu och på 1 - 2 veckor så. Har smort med AVS14 senaste 10 dagarna, det hjälpte ju förra ggn, men icke nu.

När jag varit och hämtat dem i hagen/bytt hage etc så har de gått och betat, så han står ju inte fanatiskt och kliar hela tiden. De har skog i hagen. Aldrig SETT honom klia i hagen, men sett märkena och hålen på täckena så vet ju ATT han gör det, men sett kli har jag bara gjort i boxen. Så han KÄNNS som han är en ganska 'mild' variant ändå? Även om JAG tycker det är mkt i jmf med en 'vanlig' häst?

När han kliar när han kommer in förresten, så kliar han 'hela kroppen'.

det där med smörjor och salvor är inget jag har så väldigt bra erfarenhet av :crazy: till den förra (min första "riktiga" exemhäst) prövade jag allt jag kom över dom förstya åren. hälften sved antagligen en heldel :o men inget hade någon vidare effekt. stackars häst vad han fick utstå :o

därimot regelbundna bad (helst ett i veckan) med hexocil och heltäckande täcke och bra flugmedel, nu har vi flusa och renons (förra året samt i år) annars har vi haft switch och renons. har gett bra effekt på den ponnyn vi har nu.

teldanex skrev veterinären ut till förra pållen och det gjorde stor stor skillnad :laugh: (fick även särskillt shampo utskrivet för veckobad) och ihop med exemtäcke så vart han helt symtomfri (vad jag kunnat se), tävlades även hoppning upp i L.a.

förresten så kom jag på att förra ponnyn kunde inte vara bakskodd under sommaren, då så strimmlade han täckena med skorna, ren slump att jag såg det en gång :crazy:

Okej, men var går gränsen för att 'kalla in veterinären' då? Är teldanex antihistamin? Trodde bara det fanns kortison att beh med? (Och det är ju INTE aktuellt för den här).

Veckovis bad, och bra flugmedel samt täcke var ju vad som hjälpte insektskänsliga ungstoet. Haken är att jag fan inte vet om jag törs bada honom en gång/vecka med tanke på torkan, det ser inte direkt betryggande ut i brunnen =( Annars håller jag helt med dig.

Switch fick han för två veckor sen, det har inte hjälpt ett smack alltså. Å andra sidan tycker jag aldrig det gör det, har det för fästingarna.

Annat flugmedel apllicerar jag vid behov, just nu med tanke på att de är noll bitna har jag inte applicerat det faktiskt?

Här går täcket sönder på ovansidan, så garanterat kli (ponnyn är ju oskodd ändå, men..). Trodde ett tag det var polaren som bet sönder när de lekte, men vidare efterforskningar visade att det inte var polaren, så kvar är bara kli och skog, även om jag aldrig sett det (syns däremot ATT han kliat täcket med, ränder i dammet och så)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka