Bukefalos 28 år!

Hur vet man om en häst är lovande?

Gry

Trådstartare
Om man ska köpa en insutten unghäst vad kan man titta på? Är det för mkt att leta efter stora rörelser i hagen? Kollar förstås efter bra stam och bra exteriör. En markbunden fyrtaktig tölt under ryttare när man är nyligen töltsatt, kan den utvecklas?

Inser att jag måste ge upp det här projektet för jag kan inte det här med att sia om fyra-åringar. Har ni några tips?
 
Om man ska köpa en insutten unghäst vad kan man titta på? Är det för mkt att leta efter stora rörelser i hagen? Kollar förstås efter bra stam och bra exteriör. En markbunden fyrtaktig tölt under ryttare när man är nyligen töltsatt, kan den utvecklas?

Inser att jag måste ge upp det här projektet för jag kan inte det här med att sia om fyra-åringar. Har ni några tips?

Kan vara supersvårt att se töltkapacitet på nytöltsatta tycker jag, kan med samling och ökad styrka förändras en hel del. :) Däremot kan man ju kika en del på rörelser vid löslongering, svävet i trav och galopp kan säga en del! (Men hästarna blir ju nästan alltid bättre under ryttare,...)

Ex. Nös:

När jag red in henne såg hon ut såhär:
IMG_4055.jpg


Nu, tre år senare:
1044688_615701535121828_49826545_n.jpg
 
Det är svårt att säga, men det är klart att aktionen ändras mkt med balans och styrka.

Erro var otroligt markbunden i tölten i början men blev senare istället väldigt rörlig!
Hade jag dock varit ute efter en tävlingshäst i det läget där jag köpte honom hade jag inte köpt honom, han visade markbunden trav och grisepass som 3 åring. Fet som en julgris ;)
Tur för mig att jag köpte honom ändå! Fina prinsen!

Snappe tittade vi ju på som otämjd.
Han visade knappt någon galopp, men helt okej trav med medelaktion. Han visade dock ett härligt LYNNE så det föll på det. Nu har det ju dock visat sig att jag haft världens tur. Han är den mest lovande unghästen jag suttit på!
:love:

Det är alltid en chansning med unga hästar.
Vill man vara säker på vad man får, då får man köpa sig en äldre!
 
Man kan se mycket på unga hästar.
Jag vill se hästen lös och med lite tryck på i paddocken. Dock få den inte bara lyfta på svansen och balanstrava för det är inget den kommer visa under ryttare. Det är bara ett spänd rörelse mönster. Hästen ska bära sig väl och har en bra balans utan ryttare på.

Den ska lyfta benen i alla fall medel under ryttare om den är lite riden. Sen bero det på hur bra häst du titta på. En senior häst som ska kunna går SM final, en hingst/sto som man vill ska kunna går en bit över 8 på visning i gångarterna vill jag ser mer rörelser. En fyrgångare ska kunna visa en rund galopp även nyinriden , femgångare är galopp inte så viktig för mig. Traven ska bara med mycket sväv på fyrgångaren om en femgångare bara tölta ok i början.

Men just att titta på hästen utan ryttare är viktig. Här en film på två som er super lovande och där ser du vad man kan se redan tidigt.

Oskar som föl:
Oskar som tvååring:
Oskar som tre åring:
Oskar som fyraåring riden någon månad tölten är bara börjat med:
 
Här är en till Felix:
Föl:
fyra åring på bedömningen:

Honom köpte ägaren av oss som lovande föl och man såg ju tydlig hur bra steg han hade som föl och han visade alla gångarter med bra aktion och tempo redan då.
 
Denna häst är fyra år och helt nyinriden den kanske är 10 gången i paddocken den är mycket lovande.


Man ser de korta stunder den kommer upp och den har en härlig aktion som är lätt helt av sig själv.
 
Och här en treåring som visa upp alla gångarter lekande lätt med bra aktion. Den är med mycket lovande och då menar jag de som vi tro på kommer över 8 på visning eller har gång att ta sig riktig långt på tävlingsbanan.

 
Här är en till Felix:
Föl:
fyra åring på bedömningen:

Honom köpte ägaren av oss som lovande föl och man såg ju tydlig hur bra steg han hade som föl och han visade alla gångarter med bra aktion och tempo redan då.
Är du Änghaga?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp