Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?

Bukefalos 30 år!

Hus är dyrt att bo i och något behöver ständigt repareras har du tagit in det i kalkylen?
Sen långpendling i Stockholm är ofta allmänt vidrigt pga köer, inställda pendeltåg mm. Cykla till jobbet låter som en dröm i jämförelse ...
Om du ändå vill skulle jag kolla på hus på Södertörn istället tror inte det är lika dyrt och du har motorväg in mot stan och/ eller infartsparkeringar.

Att välja just det huset låter som att du tar dig från istället för till. Alltså att du så desperat vill ifrån det du har nu att du överväger en lösning som är långtifrån optimal egentligen. Jag tycker att du ska tänka bort det huset och under tiden spara till kontantinsats.

Tänk också ut områden där du kan bo som fungerar ihop med sitt övriga liv. Ekerö är beroende av en bro och vägen på andra sidan bron är inte direkt dimensionerad för stora mängder trafik. Branden på Värmdöleden igår visar hur känslig infrastrukturen blir när man är beroende av en väg med små möjligheter till att åka någon annanstans.

Jag kan inte söder om Stockholm så bra, men i Huddinge vid Gladökvarn finns en fritidshusområde där jag vet att många bor permanent och kommunikationerna är goda. I Vallentuna finns infartsparkering i Brottby med bussar som går till Tekniska högskolan. Det finns så många bättre områden för den som ska ta sig till jobbet om man behöver transportera sig i rusningstid.

Jag blev uppsagd från mitt jobb där jag hade 20 minuter med cykel. Tänkte först att jag aldrig skulle söka jobb i grannstaden, det är ca 2,5 timmars pendlingstid tur och retur. Men till slut blev det så ändå, och det är faktiskt inte så jobbig. Jag kan jobba hemifrån 1-3 dagar per vecka och dom dagarna jag ska pendla kliver jag helt enkelt upp en timme tidigare, så då blir det "bara" 1 timme längre arbetstid än före. Och jag hinner med hästen hyfsat efter jobbet ändå. Men mitt råd blir ändå att titta efter ett annat hus. Ska det vara lång pendlingstid ska det i alla fall vara i närheten av ett drömhus för att vara värt det. Kanske kan du till och med pendla ännu längre i och med att det bara är några dagar i veckan. Kan du tänka dig t ex 1,5 timme söder om Stockholm kanske du kan få riktigt mycket mer hus för pengarna?

Vi har flyttat ut från stan och köpt hus utanför Stockholm. Jag har en 50-60 minuter dörr till dörr när jag åker till jobbet och det fungerar fint.

Jag tänker på två saker, som redan lyfts i tråden. Det ena är just Ekerö. Jag tror du har mycket att vinna på att titta på vart tågen går. Jag har kollegor som bor 6-7 mil utanför Stockholm men är på jobbet på samma tid som mig (2 mil), eftersom de åker tåg. Kanske kan du komma ner i pris om du rör dig längre ut, och samtidigt funderar på tågpendling? Det andra är ekonomin. Framför allt som ensam så hade jag sett till att ha mer marginal.

Sen just det, en tredje sak, som @stjarnhimmel var inne på. Lite skillnad gör ofta ganska stor skillnad. Måste du ha hus på landet, eller skulle radhus eller lägenhet med uteplats faktiskt göra större skillnad än du tror? Vi letade hus längre ut men hamnade tillslut i ett parhus i villaområde. Jag måste säga att jag är väldigt glad för det. Vi har gatubelysning, nära till affär, buss mm. och ärligt talat.. den lilla tomt vi har tar tid den med. Nu köpte vi huset för tre år sedan och i ärlighetens namn hade vi kunnat köpa något ännu mindre. Ett litet radhus med en uteplats med riktning mot natur känns som en ganska drömmig lösning. Mycket natur, lägre pris och mindre jobb. I mina ögon då. Jag vet att det är viktigt för många att bo just långt ut och ha allt det där med stora ytor, renoveringsprojekt och skog. Men det är ju värt att fundera på för det kommer också med mörker, transporter och mycket jobb.

Nej men så ser ju livet liksom ut. Det är inte direkt billigare med bostadsrätter heller. Jag tycker snarare att det blir konstigt att normalisera en låg boendekostnad för att ha råd med massa andra saker.
Så ser livet ut i Stockholm. Andra saker man kan ha råd med om man inte behöver lägga halva inkomsten på bostaden kan vara saker som kortare arbetstid, sparande, buffertekonomi, lägre räntekänslighet som jag nämnde tidigare vilket kan göra att man har större möjlighet att bo kvar istället för att sälja med förlust om bolåneräntorna sticker uppåt.

Villaägare nationellt lade enligt SCB för tio år sedan ca 15% av sin inkomst på boendet, bostadsrättsinnehavare ca 21% och boende i hyresrätter ca 28%, i median. Enligt en färskare undersökning från 2024 lägger grovt räknat fyra av fem svenskar maximalt 39% av sin inkomst på boendekostnader, en tredjedel lägger 19% eller lägre. Visserligen har jag inte hittat någon motsvarande undersökning nedbruten i geografiska områden, det vore förstås det mest intressanta här, men jag är ändå benägen att vidhålla att det här med halva inkomsten i boendekostnader är ett stockholmsfenomen och en avvikelse från norm nationellt sett.

Vi har flyttat ut från stan och köpt hus utanför Stockholm. Jag har en 50-60 minuter dörr till dörr när jag åker till jobbet och det fungerar fint.

Jag tänker på två saker, som redan lyfts i tråden. Det ena är just Ekerö. Jag tror du har mycket att vinna på att titta på vart tågen går. Jag har kollegor som bor 6-7 mil utanför Stockholm men är på jobbet på samma tid som mig (2 mil), eftersom de åker tåg. Kanske kan du komma ner i pris om du rör dig längre ut, och samtidigt funderar på tågpendling? Det andra är ekonomin. Framför allt som ensam så hade jag sett till att ha mer marginal.

Sen just det, en tredje sak, som @stjarnhimmel var inne på. Lite skillnad gör ofta ganska stor skillnad. Måste du ha hus på landet, eller skulle radhus eller lägenhet med uteplats faktiskt göra större skillnad än du tror? Vi letade hus längre ut men hamnade tillslut i ett parhus i villaområde. Jag måste säga att jag är väldigt glad för det. Vi har gatubelysning, nära till affär, buss mm. och ärligt talat.. den lilla tomt vi har tar tid den med. Nu köpte vi huset för tre år sedan och i ärlighetens namn hade vi kunnat köpa något ännu mindre. Ett litet radhus med en uteplats med riktning mot natur känns som en ganska drömmig lösning. Mycket natur, lägre pris och mindre jobb. I mina ögon då. Jag vet att det är viktigt för många att bo just långt ut och ha allt det där med stora ytor, renoveringsprojekt och skog. Men det är ju värt att fundera på för det kommer också med mörker, transporter och mycket jobb.
Håller med. Har både kompisar och släkt i tex Gnesta och flera gånger tagit mig in till stan när jag varit där, supersmidigt om man åker sj, men funkar ju även med sl. Är uppväxt 3 mil norr om stan och det tog nog nästan. Lika lång tid med kollektivtrafik därifrån som det gör från tex Gnesta/flen/katrineholm eller Strängnäs/mariefred. Vi har i perioder funderat på att flytta närmare Stockholm och då har faktiskt Mariefred och Strängnäs legat högt på vår lista just pga den förhållandevis enkla pendlingen.
Tåg är mycket smidigare än buss/bil vilket gör att områden som Ekerö, Bromma, Nacka, Värmdö hade gått tokbort för oss. Tyresö är väl lite bättre med fler vägar ut?

Så ser livet ut i Stockholm. Andra saker man kan ha råd med om man inte behöver lägga halva inkomsten på bostaden kan vara saker som kortare arbetstid, sparande, buffertekonomi, lägre räntekänslighet som jag nämnde tidigare vilket kan göra att man har större möjlighet att bo kvar istället för att sälja med förlust om bolåneräntorna sticker uppåt.

Villaägare nationellt lade enligt SCB för tio år sedan ca 15% av sin inkomst på boendet, bostadsrättsinnehavare ca 21% och boende i hyresrätter ca 28%, i median. Enligt en färskare undersökning från 2024 lägger grovt räknat fyra av fem svenskar maximalt 39% av sin inkomst på boendekostnader, en tredjedel lägger 19% eller lägre. Visserligen har jag inte hittat någon motsvarande undersökning nedbruten i geografiska områden, det vore förstås det mest intressanta här, men jag är ändå benägen att vidhålla att det här med halva inkomsten i boendekostnader är ett stockholmsfenomen och en avvikelse från norm nationellt sett.

Jag vet inte hur det är för TS, men vi fick ibland höra att det är billigare att köpa hus någon annanstans i landet. Jag tycker visserligen inte att det är dumt att lyfta blicken, överlag i livet, men i vårt fall så var ju Stockholm vårt hem. Både jag och min man växte upp här. Vi har alla våra vänner och våra familjer här. Vi bodde inte kvar av viljan att bo i en storstad utan för att just den här storstaden råkar vara vårt hem. Och då får man välja, lämna allt och alla - eller hosta upp stålar. För oss var det verkligheten. Jag är inte förtjust i vad vårt hus kostar, men är tacksam över att vi ens hade möjligheten att köpa hus utan att behöva lämna vårt liv här.

Om 45 min med bil känns rimligt för dig, kan du tänka dig samma restid med tåg? Vet inte exakt vart dig jobb ligger tex. Men du kan komma ner i pris om du tittar på hus utanför Gnesta, Södertälje, Nykvarn, läggesta och strängnäs.

Anonymt nick som behöver hjälp av bukes kloka tankar. Frågan i korthet är: hur vet man om man det är värt att ha lång och dyr pendling till jobbet och höga boendekostnader för att få bo i hus och nära natur?

Min livssituation är att jag är singel, i trettiofemårsåldern och bor idag i hyresrätt och jobbar i Stockholm. Kan nu cykla 25 min till jobbet, vilket jag uppskattar väldigt mycket, det är skönt att få frisk luft och inte sitta ihopträngd i kollektivtrafiken med alla andra stressade själar (cyklar året om för är så skönt att slippa stressen i kollektivtrafiken). Trivs bra i mitt boende nu, om det är lägenhet jag ska bo i finns det inte bättre läge; har fin natur nära där jag dagligen går promenader. Men - jag längtar något fruktansvärt efter trädgård och att bo i hus, och har längtat efter det ett längre tag. Med hänsyn till priserna på hus i Sthlm är det dock svårt, för att inte säga omöjligt, för mig som singel att köpa hus. Har ett tag kollat på att köpa sommarstuga (vore skönt med miljöombyte som en stuga ger också), men har en katt som hatar att åka bil så en timme från ordinarie bostad är maxavstånd, vilket försvårar väldigt att hitta något i min prisklass (runt miljonen) som känns okej/bra.

Nu har jag trillat över en liten villa (50 kvm, permanentboende) som jag skulle ha råd med, om jag lånar till en del av kontantinsatsen, vilket banken tycker är okej. Ränta + amortering på både bolån och delvis lån till kontantinsats plus driftskostnader skulle innan ränteavdraget motsvara 44 % av min inkomst efter skatt per månad, dvs höga boendekostnader. Villan ligger också betydligt längre bort från både jobb, vänner och familj än hur jag bor idag (villan ligger på Ekerö, jobbar på söder). Det innebär att jag också skulle behöva en bil, och om jag vill ha en buffert kvar efter husköpet skulle det innebära en leasingbil, dvs höga kostnader. Om jag kör bil till jobbet skulle det som snabbast ta 45 min (troligen längre pga köer), och bli dyrt både med trängselskatt och parkering vid jobbet. Om jag skulle åka kollektivt skulle det ta en och halv timme (det är låååång tid tycker jag). Har möjlighet att jobba hemma 50 %, så behöver endast ta mig till kontoret 2-3 dagar per vecka. Men hur vet man att man pallar sådan pendling till jobbet och om det är värt de höga kostnaderna? Är det värt det för husdrömmen?

Helst hade jag velat test-bo på det sättet i ett år (typ hyra ett hus) innan jag säger upp mitt värdefulla förstahandskontrakt, men ”jag vill testa bo i hus” är tyvärr inte ett giltigt skäl för att få hyra ut lägenheten i andra hand. Och då blir det genast så höga insatser för att få bo i hus, både höga kostnader och lång pendling. Gaaah, hur vet man om det är rätt?

Är inte helt säker på huset i sig heller, det är inte som att jag på visningen kände att det här är min drömbostad (borde man göra det?), men det finns flera fördelar:
- Huset är i princip nybyggt (endast grund från 1975 kvar från äldre hus) = mindre risk att det dyker upp oväntade dyra renoveringar
- Huset ligger i fina omgivningar med öppna fält och 2 min promenad till badbrygga
- Både tak och fasad är i plåt, och mina googlingar säger mig att det borgar för hållbart och underhållsfritt

Men det finns också nackdelar:
- otroligt lite förvaringsutrymme, särskilt i köket (bor på 50 kvm redan idag, men lägenheten känns på något sätt större än huset, och ffa finns det mycket, mycket mer förvaring där jag bor idag)
- liten bänkyta i köket
- litet badrum utan något förvaringsutrymme (tvättmaskin inklämd under handfatet tex)
- sovrum konstigt litet, bara ca 160 brett = en 180 säng går inte in
- inte kommunalt vatten och avlopp, men båda hanteras vid en samfällighet som mäklaren säger fungerar väl

Är så kluven hur jag ska tänka, å ena sidan tänker jag att det är oansvarigt att försätta sig i en sits med så höga boende- och pendlingskostnader, jag är också livrädd att det ska visa sig att jag tycker att det är skitjobbigt med pendlingen och tänk om jag tycker att det är skitjobbigt att det inte flnns gatubelysning utan att jag behöver pannlampa för att ta promenad när det är mörkt? Tänk om jag känner mig isolerad och ensam när jag flyttar längre ifrån vänner och familj?

Å andra sidan tänker jag att livet är kort, jag är en velig trygghetsnarkoman så inget lär någonsin kännas 100 % rätt, och har lite en känsla av att jag behöver skaka om mitt liv lite för att något ska hända.

Men det är så svårt! Hur vet man vad som är rätt beslut, flytta eller bo kvar? Alla kloka synvinklar uppskattas 💕
Just nu är det köparens marknad även i Stockholm, så jag hade haft is i magen. Nu vet du ju vad du vill ha (närhet till vatten och jordbrukslandskap, trädgård men också bra förvaringsutrymmen och bostadsutrymmen) Jag tänker att dessa saker finns på billigare platser runt Stockholm än just Ekerö. Kolla din ekonomi ordentligt, sätt ett tak och åk sedan på fler visningar. Kolla av vad de smidigaste pendlingarna är ifrån. Själv har jag pendlat från Norra delarna dvs Vallentuna Norrtäljehållet. Det var görbart, jag körde bil delar av vägen och åkte kommunalt inne i Stockholm. Det går ju att göra samma med cykel istället för kollektivt resande om det är så. Alltså att ha en cykel någonstans och pendla till den inne i stan. Leta upp en plats varifrån det är lätt att ta sig till släkt och vänner, räkna med att det är du som kommer få göra resan. Det är också behändigt att ha utrymme för gäster hemma när man bor en bit bort så folk kan sova över. Då är det lättare att få besök.
Lär dig om hus, nytt är inte lika med problemfritt, snarare obeprövat. Gamla hus har stått länge av en anledning. Var skeptisk till underhållsfritt, det betyder bara att det inte kan underhållas utan måste bytas när det är uttjänt. Kan vara bra att tänka på att plåttak är rätt högljudda när det regnar eller om fåglar springer på dom, jag hör så fort det duggar det minsta ute och då har jag bara plåt på verandan.

Håller med. Har både kompisar och släkt i tex Gnesta och flera gånger tagit mig in till stan när jag varit där, supersmidigt om man åker sj, men funkar ju även med sl. Är uppväxt 3 mil norr om stan och det tog nog nästan. Lika lång tid med kollektivtrafik därifrån som det gör från tex Gnesta/flen/katrineholm eller Strängnäs/mariefred. Vi har i perioder funderat på att flytta närmare Stockholm och då har faktiskt Mariefred och Strängnäs legat högt på vår lista just pga den förhållandevis enkla pendlingen.
Tåg är mycket smidigare än buss/bil vilket gör att områden som Ekerö, Bromma, Nacka, Värmdö hade gått tokbort för oss. Tyresö är väl lite bättre med fler vägar ut?

Det beror nog lite på var i dessa kommuner man bor. Det finns ju nav där alla eller många bussar går och då är det hur smidigt som helst. Tyresö har också enbart en väg, om man inte ska åt andra hållet ut mot Haninge. Men jag har inte upplevt det som ett problem. Det som kan hända är ju att vägen blockeras, som vid den oerhört tragiska olyckan ut mot Värmdö igår. Men det händer otroligt sällan, och i jämförelse med tågtrafiken så är det ingen skillnad från att ett spår är blockerat.

Den största skillnaden är ju distansen du kan ta dig. Jag åker som sagt buss och i veckan konstaterade jag och min kollega att när hon hoppar på tåget vid centralen och åker mot Gnesta, och jag hoppar på bussen och åker till Tyresö, så är vi båda framme om 30 min. Men hon åker 6 mil och jag 2. Så tittar man då på priset så tänker jag att det bör ju vara fördelaktigt att hålla sig kring tågen!

I och med att du inte känner dig helt hundra med huset så är det nog bättre att bo kvar :) Fundera lite till på vad du vill osv! Kanske prova leva ett tag med 44% boendekostnad samt kostnad för bil, fastän du stoppar undan det på sparkonto istället, för att se hur det känns?

Just pendling är en viktig aspekt i storstlm.

Under ett par år jobbade jag mitt i city. Tog tidiga morgontåget och var på Centralen strax vid 8. Tiden på tåget kunde jag sova, jobba eller bara slappa. Kallade det för min störningsfria tid :)

Vår vaktmästare bodde på Ingarö, vilket väl kan rälnas som Stlm?. Vi konstaterade att vi tog i våra ytterdörrar ganska exakt samtidigt på em. Jag satt hela hemvägen i samma säte på tåget. Hon bytte flera gånger mellan färdslag för att komma hem.

Intressanta siffror!

Mitt hushåll lägger 15-20% av nettoinkomsten på hyran, hyresrätt centralt i Göteborg. (Vi snittar nog på två medelinkomster, ihop.) Högre kostnad känns helt omöjligt, då har vi för lite till annat.

Gissningsvis är hyran så relativt hög för hyresrätter för att många ensamstående, inklusive unga vuxna, bor i hyresrätt. Det betyder i så fall inte att just hyresrätt är dyrt.

Senast ändrad:
I det aktuella lilla huset står ju då även tvättmaskinen under handfatet och förvaringsutrymmen saknas. (Det låter mer som en sommarstuga än en villa för mig, men för dyrt för att vara sommarstuga.)
Jag har min tvättmaskin i en fd garderob... 🤪 Tack och lov har jag förvaringsutrymme i ekonomibyggnaden för jag har väldigt lite inne i huset också. Vårt hus är dock lite större, ca 70 kvm.

I det aktuella lilla huset står ju då även tvättmaskinen under handfatet och förvaringsutrymmen saknas. (Det låter mer som en sommarstuga än en villa för mig, men för dyrt för att vara sommarstuga.)
Hur vet du om det är dyrt, det står väll inget pris någonstans?

Jag vet inte om just det huset är ditt drömboende. Ekerö-söder är jättebökigt med bil. Men jag är i din sits. 35-års åldern. Själv. Bor i hus på norra sidan men jobbar på södra. Tar ca 35min -1h att köra beroende på trafik. Tycker väl egentligen att allt under 1h är rätt nära om man bor i en förort.
Jag lägger ca 50% av min inkomst på boende. Sanningen är att det gör typ alla husägare jag känner i Stockholm. Särskilt ensamstående. Tycker det blir lite tokigt att jämföra med hur det är att äga hus i småstad för det är en helt annan boendemarknad.
Ekonomer oroar sig ju över att "svensken" är överbelånad, så så väldigt bra tror jag inte det är oavsett om det är normalt. "Alla andra" gör ju inte alltid rätt. Rökning var ju inte heller bra när det var normalt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka