Hur viker du dina lakan?

Sv: Hur viker du dina lakan?

Härligt att se att det finns fler än jag! Även om jag tycker det är konstigt att vissa rullar ihop lakanet efter vikningen? Då viker man ju bara för att få det dela slätt, dels går det kanske att stuva bättre, men detta är ju en superduperviktig detalj med just m-vikningen;

Vilka är fördelarna med att M-vika jämfört med att vika dubbelt och sedan dubbelt, som jag gör?

När du ska lägga lakanet på sängen, så kan du bara svischa och det lägger sig rätt direkt om du m-viker det! Prova och du märker skillnaden!

Precis så är det! Lakanet hamnar rätt direkt vid bäddning, det är inte draget eller vikt åt fel håll någonstans då!


Härligt att se sån lakansvikar-rörelse! Det är som sagt viktiga saker detta, och det är ett ämne som då och då dyker upp i sociala sammanhang (jorå!) och när jag då förklarar hur jag viker står många många gånger med klotrunda ögon och undrar varför jag gör så. Frågan aktualiserades igår då yngsta dottern hade haft en lakansvikarkurs med en samling mycket förvånade jämnåriga som undrade om min dotter var en alien eller nåt. Min dotter har dock övertygat sina vänner att såna här saker är viktiga, och menar att de som inte viker sina lakan har missat något väsentligt i sin uppväxt...:cool: Thats my girl! :love: :D

Sen den där t-shirtvikningen! :eek: Jeez, det blev ju inte ens bra? De två ärmarna blir ju inte liksidigt vikt, då hamnar vik-vecken på olika ställen?
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag viker precis som du. (För det har mormor lärt mig ;) )
Dock rullar jag sedan ihop dem, för att utnyttja mina förvaringsutrymmen maximalt, och saknar mangel.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Detta är både en själslig och rumslig fråga!

Det börjar när jag hänger dem (ofta enkelt dubbelvikta) då ser jag till att släta ut alla kanter. Mycket enklare när de är fuktiga.

Jag manglar alla lakan. Viker dem 3dubbelt på längden innan jag fäster dem i mangeln. Är noga med att det blir rakt. När hela lakanet är uppe på mangelns rulle så stänger jag av mangeln så att lakanet är i "spänn". Sedan gör jag något annat en stund.

Åter till mangeln så börjar jag vika/rulla direkt när jag tar ut lakanet, viker det efter 15-20 cm c:a och fortsätter så tills jag har en platt rulle som passar perfekt i en 60 cm djup garderob.

Manglade lakan tar minder plats i skåpen och blir inte smutsiga lika fort eftersom fibrerna ligger ner. Och så är de mycket skönare. :)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

En mycket viktig fråga detta. Vi ska inte inbilla oss att vi lämnade såna här fenomen bakom oss på femtiotalet. Har man en gång lärt sig dessa husmoderliga kunskaper så sitter de. Hurra för veckade örngottsband. :d :banana:

Så här gör jag:

8641742684d54699b7cc8147dffc9ffa_100005853.jpg_600x600.jpg
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

I min tvättstuga finns både mangel och lakansträckare, men ingen har någonsin visat mig hur de fungerar så jag viker bara lakanen på mitten och sedan en gång till osv tills de är som en liten limpa.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Finns det i denna tid manglar man måste vara flera om??
Jag har manglat ensam hela mitt vuxna liv.

Man viker ena änden noga och rullar in den i mangeln. Sedan tar man tag i andra änden av lakanet och viker det rätt, och slätt. Slår igång mangeln. Voila.

Om man köper en ny så kan man säkert klara det på en person! ;) Vi hade en sån där riktigt gammal som man vevar och det är helt omöjligt att veva samtidigt som man sträcker lakanet/duken. Men när den fungerade blev det helt underbart! Hela stora linnedukar fick plats!

Vi hade en elektrisk hemma men den sålde mina föräldrar när de flyttade och jag tycker inte riktigt att jag kan motivera inköp av en ny mangel just nu...
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag fick lära mig av min mamma ett sätt där man står två personer mot varandra, tar tag i varsin ände, viker uppåt, drar sedan upp dubbelkanten upp mot singlarna, för en av singelkanterna neråt och under vecket, för att samla det i ovankant på motstående sida.

Jag gör precis likadant! Mamma drillade mig hårt som barn, eftersom jag var den som fick hjälpa henne lägga lakanen efter tvätt. Lägger också till att man ska samla/knyckla ihop lakanen i händerna och ha "dragkamp" för att släta ut alla veck ordentligt.
Helst ska man mangla sen också såklart, men eftersom vår bostadsstiftelse bestämde att vi inte skulle köpa någon ny mangel sen den gamla gick sönder :( så får jag nuförtiden klara mig med att bara dra dem.

Sambon är lärd att vika dubbelt, och sen dubbelt igen, men lägger inte över singeländen så att det bildas ett M. Men eftersom även jag är lakansfascist så blir det M, ytterst viktigt att veckan blir lika på båda sidor ju!
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

kl

Strykning och mangling är så otroligt onödigt att min kära mor förbjudit mig :D

Lakan viker jag på ett ungefär, så som jag råkar få dem i handen. Ut och in eller rätt väg spelar ingen roll. Vem bryr sig.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Viker som dig och rullar ihop dem sen, helst maglar jag dem med men har inte skaffat någon mangel till huset än. Älskar maglade lakan, manglar det mesta när jag har tillgång till mangel. Har tom testat att mangla jeans och skjortor när jag först flyttade hemifrån! :rofl:

Skulle helst ha en stor stenmagel där man rullar upp lakanen på rullar som sedan läggs in i mangeln där två stora stenskivor rullar dem fram och tillbaka så länge man vill. Kommer inte ha plats för ett sånt åbäke hemma. :( :)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Min mamma viker precis som du, och får jag välja så gör jag likadant. Min sambo hoppar dock sista steget och låter "ändarna" vara tillsammans på samma sida om "vecket".
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag slänger in de fuktiga lakanen en kort stund i torktumlaren så att de får snurra runt där lite och blir "fluffiga".
Tar sedan ut och viker kortsidorna två gången så jag får en lång längd, sedan viker jag den i mitten och manglar, hänger sedan in i skåpet på tork. Tar ut och manglar eventuellt en gång till i helt torrt tillstånd innan jag viker ihop det snyggt och prydligt!
Jag manglar alla sängkläder.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Först vika på mitten med kortsidorna uttåt. Sen ta bägge ändar långsidorna ommöjlgt den ena åt vänder och den andra åt höger viker sen igen och en gång till och en gång, spänner så mkt som möjligt. Manglar inte för går massa stötar då. Rullar
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Vikare lr skrynklare. Funderar om detta hur man gör med sina lakan går igen i andra moment.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Vikare lr skrynklare. Funderar om detta hur man gör med sina lakan går igen i andra moment.

Tja, tveksamt? Jag kan säga att det vad det gäller mig själv, att det inte säger något om huruvida man är pedant eller inte iallafall, för trots att jag är en vikare så är jag långt ifrån pedant. Heller ingen kaosmänniska.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Vikare lr skrynklare. Funderar om detta hur man gör med sina lakan går igen i andra moment.

Jag är nog en skrynklare i allt annat, tror jag. Så på mig stämmer inte den teorin. Hushållssysslor är INTE roligt, förutom att diska för hand. Och så detta med lakanen då. Jag är allt en slarvmaja överlag. Och nöjd med det. :)

Edit: Skit. Kom på att jag gillar att bryta servetter också...

Edit igen: Skit. Tycker om att duka fint. Men jag gillar INGET som har med städning att göra!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag stryker mina sängkläder (och handdukar) då tvättstugan inte har en mangel, och eftersom jag lägger i sängkläderna i sängen direkt efter tvätt så viks de inte på något speciellt sätt, är dock lärd att M-vika när man är två :)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Ha, som manglingsfascist av första graden kan jag meddela att jag inte gör som hon gör. Ett vanligt lakan för en 90-säng viks i tre delar, bredare i så många delar som behövs för att det ska passa i mangeln.

Däremot manglar jag dukar som hon beskriver.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

En mycket viktig fråga detta. Vi ska inte inbilla oss att vi lämnade såna här fenomen bakom oss på femtiotalet. Har man en gång lärt sig dessa husmoderliga kunskaper så sitter de. Hurra för veckade örngottsband. :d :banana:

Så här gör jag:

8641742684d54699b7cc8147dffc9ffa_100005853.jpg_600x600.jpg

Va fint! Kan man göra samma med bomullslakan tro?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp