Hur viktigt är det med bra ridvägar?

För mig är de viktigare med bra ridvägar en ridbana, ridhus etc på ett ställe. Glad att min far köpte en gård med milsvida vägar i skogen .. Ridbana de kan vi låna och ridhus lika så eller till och med bygga men skogsvägar kan du inte bygga själv ..
Håller med.
 
Vi har gjort det misstaget. Köpte en liten gullig gård på slätten. Med ridbana och ridhus som granne. Det hjälper inte tyvärr. Min motivation sjönk kraftigt, för att inte tala om hästarnas muskulatur. Trots träning 5-6 dagar i veckan.
Nu har vi flyttat! det bästa som hänt. Saknar dock ridbanan då vi flyttade mitt i vintern, men det är vårens projekt! Nästa vinter kommer det bli kanon.
Att kunna spänna för vagnen och bara köra ut på bilfria vägar, eller ta långa galoppass i backarna med unghästen - ja det är ovärderligt.
Som ngn klok skrev innan. Har du bara plats (och pengar) kan en fixa både ridbana och ridhus, men skogsvägar är svårare!
 
För mig är de viktigare med bra ridvägar en ridbana, ridhus etc på ett ställe. Glad att min far köpte en gård med milsvida vägar i skogen .. Ridbana de kan vi låna och ridhus lika så eller till och med bygga men skogsvägar kan du inte bygga själv ..

Inte själv kanske, men nog måste man kunna göra nån slinga i skogen? Om man äger den alltså.
 
Jätteviktigt. Jag rider ut nästan jämt. Nån form av ridbana är bra om det finns. Åker till ridhus i närheten när jag vill träna. Skulle inte orka sitta och traggla på ridbana varenda dag.
 
Vi har gjort det misstaget. Köpte en liten gullig gård på slätten. Med ridbana och ridhus som granne. Det hjälper inte tyvärr. Min motivation sjönk kraftigt, för att inte tala om hästarnas muskulatur. Trots träning 5-6 dagar i veckan.
Nu har vi flyttat! det bästa som hänt. Saknar dock ridbanan då vi flyttade mitt i vintern, men det är vårens projekt! Nästa vinter kommer det bli kanon.
Att kunna spänna för vagnen och bara köra ut på bilfria vägar, eller ta långa galoppass i backarna med unghästen - ja det är ovärderligt.
Som ngn klok skrev innan. Har du bara plats (och pengar) kan en fixa både ridbana och ridhus, men skogsvägar är svårare!

Vårat problem är att det inte säljs något där vi vill bo typ.. så funderingarna gick i att göra egna vägar och träningsslingor på något sätt :laugh: men det kanske är att ta i.
 
Vårat problem är att det inte säljs något där vi vill bo typ.. så funderingarna gick i att göra egna vägar och träningsslingor på något sätt :laugh: men det kanske är att ta i.
Känner igen det där. Vi var också desperata efter en gård. Men ja, det blev inte bra så här i efterhand.
 
Vårat problem är att det inte säljs något där vi vill bo typ.. så funderingarna gick i att göra egna vägar och träningsslingor på något sätt :laugh: men det kanske är att ta i.

Vet i alla fall 2 häromkring som kört upp träningsslingor runt gärdena, och sett det på fler ställen. Är marken bara hyfsat bra så har det inte varit alls så mycket jobb som jag kunnat tänka mig. Funkar ju jättebra till träning och jag hade gärna haft en sådan slinga att trava några varv på istället för i paddock! men jag hade saknat själva ute-ridandet i skogen.

Det finns inga möjligheter att vika av ut i skogen från en sådan slinga om ni anlägger en? För mig är det inte jätteviktigt med superfina uterittsmöjligheter, bara de finns alls. Vi har tex en liten skog som mest bara går att skritta i (eller trava samma små snuttar flera gånger) precis vid stallet, skrittrundan där tar väl ca 30 min, går att göra lite längre, men att bara ha en runda att kunna ge sig ut barbacka i mörkret efter jobbet är nog det som håller igång oss nu mitt i vintern. På helgerna tar vi oss mycket längre bara man passerar stor väg, så det hade jag också tittat på, hur det ser ut om man tax tar sig över lansdvägen någonstans?
 
TS problem är att det inte finns någon skog, egen eller annans. Svårt att fixa en slinga i skogen då.

Nu var mitt svar på inlägget att man inte kan fixa skogsvägar själv, i en existerande skog, men jag kanske missförstod och att det inte handlade om att faktiskt inte kunna göra en slinga i en skog själv, utan snarare att inte kunna fixa en skog med vägar i?
Det senare är jag självklart med på att det inte går.
 
Känner igen det där. Vi var också desperata efter en gård. Men ja, det blev inte bra så här i efterhand.

Får försöka att inte dras iväg helt enkelt. Men det är svårt.
Finns en annan gård som omges av både åkermark och skog, men skogsvägar finns inte, så även där har tankarna dragit iväg att fixa egen slinga/genvägar genom skogen :angel:
 
Jag har ridit i stall där det ändå fanns en grässlinga längs med åkrarna. Det var ju superbra under några månader på sommaren, men övrig tid blev den rätt förstörd pga väder och hög belastning då många red där. Så även om det är ett alternativ att anlägga en väg runt åkrar så är det inte säkert att det räcker. Dessutom höll jag på att dö tråkdöden efter bara några veckor...
 
Vi har begränsat med ridvägar, inga slingor utan 3-4 vägar vi kan rida fram och tillbaka på 3-4 km innan vi vänder. Blandat grus och skogsvägar. Det känns väldigt trist ibland, men det är så mycket annat som gör att vi trivs på vår gård att vi blivit kvar i drygt 10 år.
 
Jag skulle aldrig stå ut utan vettiga och varierande ridvägar.

Jag rider mest ute, dressyr längs sandvägar, klättrar upp och ner för backar, sträcker ut i galopper över ängar. Utan variation hade jag blivit galen!
 
Jag klarar mig med fält och en grässlinga runt åker. Klart att det är roligare med fina vägar men man kan ju inte få allt.
Där jag rider nu finns en slinga runt en åker, ett varv är ca 1 km. Jag rider nästan bara där när jag rider ut. Väldigt smidigt.
I övrigt rider jag mkt på ridbana eller i ridhus.
 
Vi håller på och letar gård, och har gjort i några år nu utan resultat. Alltid är något fel.
Nu senast kikade vi på en gård som möjligtvis skulle kunna duga, men, den är omgiven av åkermark och har bara en grusväg som går ut mot landsvägen (blir ingen ”uteritt” på den korta vägen) som inte leder till någon annan grusväg och på. Skulle man överleva att ha häst på ett sådant ställe? Räcker det med ridbana och fält att rida på? Alt fixa till någon form av terrängbana/ körbana/traktorväg längs kanterna av marken/vadvetjag.
När jag tidigare haft häst så har jag alltid haft tillgång till kilometerlånga uteritter på fina grusvägar/skogsstigar. Så känns väldigt begränsat med ett sånt ställe vi just kikat på.

Vad kan man göra för att få mer variation av miljö på ett sådant ställe?

Vi har ju inte bestämt oss, stället är väldigt tveksamt just pga detta, men utifall att det skulle bli eller nåt liknande dyker upp, vad gör man liksom? :p
Vad är det för övrigt för krav ni har som inte går att rucka på? När man köper hus/gård måste man kompromissa på vissa aspekter, annars lär man aldrig hitta något....
 
Mkt viktigt säger jag.
Vi bor ganska dåligt till med bara några få ridvägar.
Inga körvägar alls utan att man får lasta och åka till dom istället.
Jätte tråkigt och jag hade aldrig satt mig frivilligt på ett sånt ställe igen.
 
Vad är det för övrigt för krav ni har som inte går att rucka på? När man köper hus/gård måste man kompromissa på vissa aspekter, annars lär man aldrig hitta något....

Vi kan kompromissa massor, har inte så mycket krav mer än att läget helst ska vara så det går att träna hästar och hundar och inte vara mitt ute i ingenstans (då menar jag verkligen ensam utan grannar eller butik på långt avstånd) och att bostadshuset ska vara beboeligt, renovering/utbyggnad/bygga nytt är vi med på om priset är ok.
Men antingen så har gårdarna kostat såpass mycket att det inte finns marginal till större renovering, och så visar det sig att bostadshuset behöver totalrenoveras/byggas ut/rivas och bygga nytt...
Eller så har bostadshuset varit perfekt men placerat på helt fel ställe.
 
Jag klarar mig med fält och en grässlinga runt åker. Klart att det är roligare med fina vägar men man kan ju inte få allt.
Där jag rider nu finns en slinga runt en åker, ett varv är ca 1 km. Jag rider nästan bara där när jag rider ut. Väldigt smidigt.
I övrigt rider jag mkt på ridbana eller i ridhus.

Det där tycker jag är helt fascinerande! Hur ofta rider du ”ut”? Hur många varv rider du då?? (Jag tänker att 1 km är lagom framskrittning inför arbete på ridbana/ridhus, skrittar fram längre vid uteritt). Hur tänker du angående hållbarhet?
Ingen möjlighet till skritt på hårt underlag?
 
Jag får typ skritta 30 min för att komma till skogen men då är det jäkligt bra ridvägar så det är värt det. Man kan trava och galoppera i timmar. Sen har vi en käck naturbana 2sekunder från stallet där det är sand och gräsunderlag och man kan hoppa stockar och diken och upp och nerhopp.
DSC_0327.JPG
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp