Hur visste ni vad ni ville bli? Valde ni reserv-linjer istället?

Jag skulle börja i en annan ände:

Om du fantiserar helt fritt, utan att tänka på intagningskrav, studieort eller annat praktiskt, utan bara ser framför dig din en dag på din drömarbetsplats där du knallar runt en vanlig dag i din drömposition; vad ser du så :)? Hur ser motsvarande dagdröm ut för "reserv-alternativen"? Kan du se någon / några gemensamma nämnare?
:).

En drömdag på jobbet vette tusan hur den ser ut mer än att ha ett socialt yrke. Genom mina arbeten så har jag märkt att jag behöver ett socialt arbete, vantrivs med att vara helt själv på jobbet. Något jag aldrig trodde om mig själv då jag är rätt osocial privat :o . Samtidigt så gillar jag administration, vilket i kombination med ett socialt yrke ger många alternativ.
 
TACK för alla era inlägg, så roligt att läsa om hur ni gjort och inte alltid hamnat på det arbete som det var tänkt från början :laugh: :laugh: Det är så viktigt att det kommer fram, att livet kan ändra sin plan men att det går bra ändå :p
 
När jag var föräldraledig med mitt första barn under 2007 så funderade jag mycket på framtiden. Jag bestämde mig för att söka in till högskolan. Jag har alltid drömt om att bli veterinär, men eftersom jag då bodde i Halmstad och inte hade tillräckligt bra betyg, så tittade jag på andra alternativ. Jag bestämde mig för att söka till miljö- och hälsoskyddsprogrammet med möjligheten att inrikta mig mot djurskydd. Såg att utbildningen krävde matematik B och matematik C, så det var bara att sätta igång och läsa in dem kurserna. Det började jag med under 2008, sen var jag redo att söka in 2009. Sagt och gjort och jag kom in. Då var jag 25 år gammal.

Efter att jag tagit min examen 2012 så började jag arbeta på myndighet. Där hade jag flera kollegor som var veterinärer. Jag har aldrig kunnat släppa tanken på att bli veterinär och jag fascinerades så av att de hade lyckats. Så, 2013 så bestämde jag mig. Livet är för kort för att ångra saker! Jag bestämde mig för att jag 2015 skulle börja läsa till veterinär. Jag började läsa in kurser som jag saknade för att bli behörig (matematik 4, fysik 1, fysik 2, engelska 7). Jag gjorde också högskoleprovet två gånger och fick 1,05 och 1,10. Inte tillräckligt för att komma in på veterinär med andra ord. Började då vända blicken utomlands. Var först inställd på Köpenhamn, sen hittade jag en utbildning i Slovakien där man kan få lov att tillgodoräkna sig en tidigare kandidatexamen inom natur, och istället läsa 4 år. Så jag sökte dit, och kom in! Nu har jag snart läst mitt första år och jag är sååååå glad att jag tog beslutet! Allt går om man vill, och om man är beredd att kämpa för det!! :) Idag är jag 32 år och kommer att vara 35 år när jag är färdig. :) Lycka till, TS!
 
Som många andra här så hade jag ingen aning om vad jag ville jobba med efter gymnasiet. Det tog 7 år av hoppande mellan jobb innan jag av en slump fick jobb på ett fastighetsbolag och upptäckte att jag trivdes i den branschen. Blev dock uttråkad på min tjänst så sökte för att plugga fastighetsekonomi 2010 och kom in. Blev klar 2013 och har nu jobbat som fastighetsekonom i snart 3 år :) Jag kommer nog inte jobba som ekonom hela livet, utan kanske kommer söka mig mer mot projektering och förvaltning i framtiden men jag trivs med mitt jobb!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 052
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 220
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp