Sv: Hur?
Jag har tex sagt till att när det bara är ett par minusgrader så klarar hon att sova i vagnen med sin filt, hennes riktigt tjocka fodrade utedress, vantar, mössa och skor och över detta vagnsskyddet. Vagnsskyddet slarvar de med och oftast blir hon väckt då när jag hämtar henne. Eftersom hon bara går några timmar just nu och jag hämtar henne precis när de oftast sover. Jag vill gärna att de kommer ihåg vagnsskyddet för annars blir hon lätt väckt innan vi går hem och vill gärna att hon ska sova under vägen hem. Bättre för henne så. De kan få för sig att köra med hennes extra filt som finns ifall det skulle vara riktigt kallt..... ibland kör de med dubbla filtar men skippar vagnsskyddet.
Som sist då så hade de tagit av henne strumpbyxorna som hon hade under sina mjukisbyxor... kanske för hon har annat ombyte vid målning men inte tagit på henne dessa igen, utan bäddat ner henne efter lunch i sin tjocka dress med mjukis utan strumpbyxor. Lite snörvlig är hon. De tänker inte. För de packade in henne i vagnen som om det var minus 20 grader och inte typ bara minus 4. En sådan sak blir ju problem när det blir kallare eller hur? Kanske försökte de kompensera upp att hon inte hade strumpbyxor på sig men hon var fuktig när vi kom hem. Att hon har varit fuktig under pga att de haft på för många filtar har hänt ett par gånger. Det är ju inte bra om hon blir fuktig och ligger ute i kyla?
Hon har fortfarande svårt med viss mat alltså om det är för hårt som äpple, morot osv så har hon svårt att tugga i sig det. Hon är bara 1½ och har inte så många tänder, jag har sagt till dem att ta det lugnt på den här fronten, men icke. Tycker det är bättre att när vi ser att hon klarar av hemma så ger vi klartecken.
Under inskolningen märkte jag att vid kissblöjor så tar de bara bort den gamla och sätter dit en ny utan att torka/ tvätta av. Detta fick jag säga till om att det måste göras på henne för annars blir hon lätt röd samt det luktar ju.

Chefen säger en sak om avdelningar, att de ska pyssla med IT osv. Vilket vore oerhört bra för tjejen som är oerhört duktig redan nu. Kalle kunskap Lekstuga klarar hon av alla delar helt själv och väljer med hjälp av musen. Men ingen IT sker på hennes avdelning. Personalen säger att det inte kommer bli något fastän fått höra från chefen som tror att det blir så snart inskolningarna lättar. Vad ska man tro? Det finns ju ett IT-krav!
De sa en sak vid inskolningen om hur den skulle gå till vad som sedan blev, blev något helt annat. Första dagen tex ska föräldern ha ansvaret. Andra dagen ska de gå in lite och tredje dagen ta över men att man finns där när de går in typ i deras personalrum. En timme sista dagen blev det för tjejen, vilket gjorde att jag var ganska orolig när hon skulle starta utan mig. Hon har en stark vilja och när jag var på plats försökte jag hålla bort snuttis ganska mkt just för att den ska vara när hon är i vagnen eller hemma, eller på annat sätt om hon skulle behöva den. Typ att de kan ta fram den när inget annat funkar. Men istället har de låtit henne ha den mest hela tiden och nappen, vilket gör henne oerhört medgörlig.
Då de inte riktigt känns som de följer det jag säger till dem om. Tex: Att hon får inte packas in för mkt vid bara ett par minusgrader osv, då hon har vagnsskyddet och en dress som täcker. Då vet jag inte om jag kan lita på dem fullt ut? Man betalar ju ändå ganska ordentligt för förskoleplatsen, då måste den ju vara bra och att man känner att man kan lita på personalen. Platsen var inte vårt första alternativ och det finns starka känslor/ tankar om att försöka få ett byte till hösten eller innan om det fortsätter att inte kännas bra.