Golden_Heart

Trådstartare
Hur stora krav kan man ställa på den förskolan där barnet går?:confused:
Gällande skötsel, att de ska komma ihåg vissa saker vid nerbäddning när de ska sova efter lunch eller andra små instruktioner man har?
Hur får man dem att verkligen komma ihåg de instruktioner man har?

Sv: Hur?

Det beror väl lite på vad för krav man har.

Eftersom det generellt är känt att det är många barn och lite personal på dagis så får man kanske ha förståelse för att småsaker glöms bort.
Är det viktiga saker bör dom väl skriva upp det på lapp så alla som arbetar (är ju vikarier ibland osv) ser och följer det.

Vettiga krav som t ex att ett barn med böjveckseksem ska smörjas med mjukgörande salva, att man måste påminna om att gå på toa när man sovit (men det lär man sig ganska snabbt).
Som förälder måste man förstå att ens barn inte är detsamma på dagis!
När jag möter ditt barn på jobbet bygger vi en egen relation vi lär oss att kompa ihop för att få saker att fungera.
Hos mig är ditt barn ofta mycket mer självständigt och de rutiner ni har hemma för att t ex äta och sova är inte de samma som vi har på dagis.

Jag har varit med om föräldrar som kommit med 30 lit paket vällingpulver för att hennes barn behövde 6 fulla vällingflaskor utspritt vid olika tidpunkter under dagen, föräldrar som krävt att deras barn måste åka vagn trots att det kan gå, osv, osv i all oändlighet.

Som förälder ska du veta att ditt barn kan och klarar så mycket mer än du tror!

Som sagt beror det på vad det är för slags krav du har, när mina barn sov på förskolan så fick personalen själva hitta sätt som fungerade för dem, jag tipsade om vad som fungerade för oss men sen fick de prova sig fram vad som fungerade för dem för att få sovstunden att fungera för alla. Det var nog jobbigast för dem att sonen vägrade ha något över sig, han mådde utmärkt men de var oroliga för att han skulle frysa. ;)

Sen är det självklart att personalen ska göra allt i sin makt att komma ihåg allergier och sånt som barnen verkligen mår dåligt av. Tex så är våran avdelning helt underbar med att komma ihåg att sonen tar lång tid på sig att acceptera ny personal, alltså fick han gå in med sin bästis och äta med sina "gamla" fröknar när de var tvunga att ta in en vikarie när hans ordinarie var sjuk. Han hade säkert klarat att äta med vikarien men personalen tyckte att det var bäst för honom att slippa. Dessutom har de koll på att han inte bör dricka mjölk trots att det inte finns något läkarintyg på det.

Men tramsiga krav som inte gör från eller till för barnet utan är bara för förälderns skull ja det skulle nog driva vem som helst till vansinne.

Jag har tex sagt till att när det bara är ett par minusgrader så klarar hon att sova i vagnen med sin filt, hennes riktigt tjocka fodrade utedress, vantar, mössa och skor och över detta vagnsskyddet. Vagnsskyddet slarvar de med och oftast blir hon väckt då när jag hämtar henne. Eftersom hon bara går några timmar just nu och jag hämtar henne precis när de oftast sover. Jag vill gärna att de kommer ihåg vagnsskyddet för annars blir hon lätt väckt innan vi går hem och vill gärna att hon ska sova under vägen hem. Bättre för henne så. De kan få för sig att köra med hennes extra filt som finns ifall det skulle vara riktigt kallt..... ibland kör de med dubbla filtar men skippar vagnsskyddet.
Som sist då så hade de tagit av henne strumpbyxorna som hon hade under sina mjukisbyxor... kanske för hon har annat ombyte vid målning men inte tagit på henne dessa igen, utan bäddat ner henne efter lunch i sin tjocka dress med mjukis utan strumpbyxor. Lite snörvlig är hon. De tänker inte. För de packade in henne i vagnen som om det var minus 20 grader och inte typ bara minus 4. En sådan sak blir ju problem när det blir kallare eller hur? Kanske försökte de kompensera upp att hon inte hade strumpbyxor på sig men hon var fuktig när vi kom hem. Att hon har varit fuktig under pga att de haft på för många filtar har hänt ett par gånger. Det är ju inte bra om hon blir fuktig och ligger ute i kyla?
Hon har fortfarande svårt med viss mat alltså om det är för hårt som äpple, morot osv så har hon svårt att tugga i sig det. Hon är bara 1½ och har inte så många tänder, jag har sagt till dem att ta det lugnt på den här fronten, men icke. Tycker det är bättre att när vi ser att hon klarar av hemma så ger vi klartecken.
Under inskolningen märkte jag att vid kissblöjor så tar de bara bort den gamla och sätter dit en ny utan att torka/ tvätta av. Detta fick jag säga till om att det måste göras på henne för annars blir hon lätt röd samt det luktar ju. :eek:
Chefen säger en sak om avdelningar, att de ska pyssla med IT osv. Vilket vore oerhört bra för tjejen som är oerhört duktig redan nu. Kalle kunskap Lekstuga klarar hon av alla delar helt själv och väljer med hjälp av musen. Men ingen IT sker på hennes avdelning. Personalen säger att det inte kommer bli något fastän fått höra från chefen som tror att det blir så snart inskolningarna lättar. Vad ska man tro? Det finns ju ett IT-krav!
De sa en sak vid inskolningen om hur den skulle gå till vad som sedan blev, blev något helt annat. Första dagen tex ska föräldern ha ansvaret. Andra dagen ska de gå in lite och tredje dagen ta över men att man finns där när de går in typ i deras personalrum. En timme sista dagen blev det för tjejen, vilket gjorde att jag var ganska orolig när hon skulle starta utan mig. Hon har en stark vilja och när jag var på plats försökte jag hålla bort snuttis ganska mkt just för att den ska vara när hon är i vagnen eller hemma, eller på annat sätt om hon skulle behöva den. Typ att de kan ta fram den när inget annat funkar. Men istället har de låtit henne ha den mest hela tiden och nappen, vilket gör henne oerhört medgörlig.
Då de inte riktigt känns som de följer det jag säger till dem om. Tex: Att hon får inte packas in för mkt vid bara ett par minusgrader osv, då hon har vagnsskyddet och en dress som täcker. Då vet jag inte om jag kan lita på dem fullt ut? Man betalar ju ändå ganska ordentligt för förskoleplatsen, då måste den ju vara bra och att man känner att man kan lita på personalen. Platsen var inte vårt första alternativ och det finns starka känslor/ tankar om att försöka få ett byte till hösten eller innan om det fortsätter att inte kännas bra.

Senast ändrad:

Nu verkar det som du är missnöjd på många punkter, men jag fastnade lite för IT-grejen... vill du verkligen att de på småbarnsavdelningen skall sitta vid datorer? Jag skulle nog bli upprörd om mitt dagis satte min inte-ens-tvååring att spela datorspel istället för att leka, vara ute, rita, läsa.

Nu är det svårt att tycka något alls, ofta är det ju magkänslan det handlar om. Men jag tycker du verkar ha lite för mycket krav, förskolan har ju x barn till, och de måste ju få sina rutiner att fungera också. Men trivs ni inte och barnet inte trivs, så byt. Men det är ju inte jättebra att byta för så små heller ...

Oj, det var detaljerade krav på vad liten"ska" och inte ska ha på sig! Jag litar på att erfaren personal klär mitt barn passande efter väderlek när det behövs! Satsa på att göra det så enkelt som möjligt för personalen! De har inte tid att "dutta" en massa extra med varje unge.
IT på en småbarnsavdelning låter helt koko! Småungar behöver inte lära sig datorer, de ska leka, ute och inne, med varandra!

Svarar flera på en gång!

Det är mitt första barn.
Vi kommer att byta dagis, så jag får väl stå ut just nu denna vår.
När personalen klär tösen för varmt så att hon svettas, så klär de henne fel. För då blir hon sedan kall och blir lättare förkyld. Vid förkylningar kommer extra svårigheter vid maten.
I deras handlingsplan står de att de använder sig av IT.
Det som de lätt kunde göra på avdelningen är att ha en dator vara på i lagom höjd för dem, för barnet väljer själv hur mkt de vill sitta. Så gör i alla fall tösen hemma. Hon varvar mellan att leka med datorn och leka med andra saker runt om i hemmet. Hon är superduktig för att vara under två år.
Hon har superkoll på saker och ting, de tyckte personalen när de träffade henne. På många sätt leker hon lika bra som de på 2½ år. De behöver ju utmaningar hela tiden annars så försvinner ju det roliga. Det är en liten kreativ fröken det här. :p
Hade det bara varit en sak som jag var missnöjd med så kanske jag inte hade blivit så irriterad, men när det är flera så kommer reaktion.

Du är alltså upprörd över att de hade tagit av strumpbyxorna men ändå blev hon för varm? Och vagnsskyddet, varför måste det vara på? Jag har bara dragit på det när det har varit rejält med regn, och om de ändå står ute och sover då så lär det ju behövas eller?

Jag skulle slå bakut om förskolan skulle ha datorer till småbarnen, på våran har de ibland låtit barnen hålla på en stund, men då är de det större 4 och 5 åringarna. Idag finns ju datorer i nästan varje hem, så dator tid kommer de ju ändå att få, här hemma har vi maxtider på hur länge man får sitta och uppmuntrar till att leka och helst utomhus.

Så länge barnet är varmt är det ingen större fara vintertid, det är ju värre om det skulle ligga för varmt sommartid...

Och inskolningen, nu verkade det ha fungerat utan problem för er så vad är problemet? Här har de betydligt längre inskolnings period även om jag inte vid någon av våra två barn har behövt stanna i två veckor utan båda ha tagit ungefär tre- fyra dagar att bli så trygga att man har kunnat lämna dem utan problem.

Men hon behöver ju knappast utmaning i form av datorn redan, det kan du väl inte tycka helt allvarligt?

Om hon sitter vid datorn hemma räcker det väl fullt ut.

Om det är ditt resonemang, hur tror du man utmanade oss när vi var i förskoleålder och var tidiga med det mesta? Inte var det med datorn iaf ;)

I den här kommunen så får man bara vara med tre dagar vid inskolning som förälder.
Det är skillnad anser jag när de får sitta i skolan/ förskolor med datorer och hemmet. Barnen gör andra saker. Hur som helst det är en små sak.
Vagnsskyddet ska vara på för det skyddar mot blåst på vägen hem och punkt slut. Vi har ett annat regnsskydd som ska vara på när det snöar för kraftigt eller regnar, men det andra är som ett lock över delen där benen är osv. Eftersom jag vill att hon sover på vägen hem så stör jag henne om jag ska krångla med locket när jag kommer. Hon behöver sin sömn så mkt som möjligt.
Det är lika stor fara att bli för svettig vintertid, lättare att bli nerkyld då. Fröken blir oerhört lätt förkyld.
Inskolningen har ju inte funkat helt eftersom de har svårt att få bort snuttis när hon är där. Vissa saker såg de ju hur jag gjorde när jag var på plats och de kunde ha frågat, eller hur om det var något de funderade på? Det var ju det som inskolningen också är till för att alla parter ska lära känna varandra, för att få det sedan till det på bästa sätt.
Jag är missnöjd för att de inte respekterar vad jag säger gällande lillfröken, det är det stora enkla i det.

Vi visste inte bättre när vi var ung och då fick man hjälp fröken efter sig ifall man inte klättrade i träd, för då trodde de att det var något fel på en:eek:
Visst idag är de lite mer toleranta mot hur barnen är osv.
Jag vet min mamma tyckte vi syskon var så lugna när vi var små, så hon har ingen erfarenhet av tex en bestämd litet energiknippe som fröken.

Jag kan förstå att personalen på en förskola som endast har tre inskolningsdagar tillåter barnen att ha snutte/napp/gosedjur eller vad det nu kan vara. De sakerna är en oerhörd trygghet för barnet och kan vara väldigt viktiga för dess välbefinnande. Tids nog slutar hon säkert att använda det, även på förskolan.

Är du tvungen att hämta henne precis när hon sover? Det låter väldigt opraktiskt att inte låta henne sova klart om hon är så lättväckt.

När det gäller dator-delen så säger jag som de övriga. Finns ingen anledning för ett så litet barn att sitta vid datorn. Och om hon redan är så duktig med datorer så borde datatiden hon får hemma vara nog.

För att hon avslutar sin tid undertiden hon sover.
hon går enbart mellan halv nio och halv två just nu och får bara gå dessa tider. Vi bor för långt ifrån för att ha så hon gick färre timmar men varje dag. De har rutiner att väcka upp dem efter halv två när de sover där. Enbart något barn som bara får sova lite, för annars får de problem hemma, då ungen går och lägger sig oerhört tidigt.
Jag vet hur pass mkt trygghet det ligger kring snuttisen som ingår i ett set, då hon haft med den när vi reser utomlands osv. Men det har gått en tid och det är dags att börja smått försöka lägga på hyllan när hon springer där. De andra gör detta och har de bara när de ska sova. Men personalen såg en gång vilken vilja hon hade och vill inte ta kampen och kommer sedan med bortförklaringar bara anser jag.
Åter igen när det gäller det med datorer. Handlingsplanen för förskolan står att de använder sig av datorer i sin rörelse. Men visst hon är duktig, men hon vill ju också visa hur duktig hon är. Här hemma ser vi det, men för hennes självkänsla vore det något om hon även fick visa därborta och de andra också se. De lär sig ju i leken och av varandra. Förstår ni då hur jag tänker?

Jo, jag anade att det var så med tiderna. Om ni har så långt att det inte gick att ha varje dag måste du ha en himla bit att gå hem med vagnen. Eller missuppfattade jag att du gick hem med henne i vagnen?

Återigen dator... Jag har arbetat en del på förskola och min erfarenhet är att de flesta föräldrar INTE vill att deras barn sitter vid datorn. Och även om ett barn sitter där blir det ofta stående ett flertal barn runt omkring, vilket de flesta anser att det inte ger de barnen ett dugg... Visst, det kan vara bra för barnet som sitter vid datorn att visa att h*n kan, men de barnen som står runt omkring lär sig inte mycket. Ofta blir det trams i stället för lärtillfälle. OBS! Jag säger bara vad jag har märkt på de förskolor jag har arbetat på.

Står det specifikt HUR de använder sig av datorer i sin verksamhet? Kan vara intressant att veta!

Jo jag går med vagnen dit och hem. Tar ca 30 min att gå i snabb takt och för att få något gjort då hemma så är det för kort tid att ha henne där tex bara tre timmar varje dag.

Förskolan skall ge alla barn en möjlighet att använda datorn. Vi vill väcka intresse och lägga grunden för barns vidareutveckling inom dataområdet.
Genom att använda pedagogiska program övar barnet sin finmotorik, färg- o formuppfattning, koncentration samt att lyssna på och förstå instruktioner. Allt eftersom barnets färdigheter ökar höjs svårighetsgraden.På varje avdelning finns en dator med färgskrivare.

Ok!

Jag menar inte att försvara förskolan på nåt sätt, men jag tror inte att du kan räkna med att de ska fråga barnen om de vill sitta vid datorn. Det är nåt barnen får fråga själva, och det kanske inte ett så pass litet barn gör. Barnen har möjlighet i och med att det finns en dator. Vissa saker låter annorlunda i text mot hur det är i verkligheten.

När det gäller klädseln så antar jag att personalen tar på kläder utifrån hur de bedömer vädret. Det är inte lätt att få alla att tycka lika. Vagnskyddet borde gå att få dom att bli bättre på! Säg till dom igen och erbjud dig att sätta en lapp på hennes klädhängare eller på vagnen eller nåt.

En liten tanke - "Genom att använda pedagogiska program övar barnet sin finmotorik, färg- o formuppfattning, koncentration samt att lyssna på och förstå instruktioner. Allt eftersom barnets färdigheter ökar höjs svårighetsgraden." Måste man använda en dator för att låta barnen öva upp dessa färdigheter? Jag förstår absolut tänket kring att väcka intresse osv, men måste det göras på en förskola?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 414
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka