Sv: Hur?

Kom inte och säg att lilltösen inte får social träning. Vi som har gått på öppna förskolan sedan hon var fyra-fem månder regelbundet. Babysim har vi också gått på. I vattnet är hon supertuff. Hon är van vid mkt folk hos sin morfar. Jag fick tom beröm av personalen första dagarna just för att lilltösen tog för sig på de olika lekställerna och inte bara var vid min sida och det sa de också att de kunde se samma sak på barn som varit på öppna förskolor. De är tuffare! :cool: De är imponerade på hur hon ofta tar en pall för att nå saker på en hylla tex inne i lekkökavdelningen där de ställt upp saker för att ha ordning. Då kan hon ta en pall och plocka ner koppar osv.

Poängen med hela den här tråden vilket många inte verkar ha fattat är jag blev irriterad av falska löften vid första samtalet och när jag pratat med dem först, samt där chefen för hela förskolan säger en sak och avdelningarna gör sedan en annan. Där jag också reagerade på att de inte torkade/ tvättade ungarna när de kissat på småbarnsavdelningen utan bara bytte till ny blöja.

Om det är så illa att din dotter luktar urin och blir röd så får du ta upp det med personalen igen.

Tillbaka till ursprungsinlägget:
Hur stora krav kan man ställa på den förskolan där barnet går?
Gällande skötsel, att de ska komma ihåg vissa saker vid nerbäddning när de ska sova efter lunch eller andra små instruktioner man har?
Hur får man dem att verkligen komma ihåg de instruktioner man har?

Nu har jag inget barn på förskolan. Ännu. De krav jag tycker verkar rimliga är att de tar hand om mitt barn på det bästa sättet de har förutsättningar för. Självklart vill jag att mitt barn ska utvecklas och att personalen är kunnig. Personalen har väldigt många barn att ta hand om och kan inte tillfredsställa alla föräldrars önskemål, utan man får som förälder anpassa sig och sitt barn efter förskolans regler. Jag skulle gärna vilja att Theo får sova utomhus när det är dags för honom att börja förskolan, men om alla barnen sover inne så förstår jag om han oxå måste göra det. Jag tar även för givet att de byter på honom när det behövs, smörjer honom om det behövs och att han får sova så länge som vi kommit överens om. Jag litar så klart på att de kan bedöma hur mycket eller lite kläder han behöver ha på sig, och om jag märker att de inte klarar det så lämnar jag troligen bara de kläder jag anser att han ska ha...

I övrigt så är det viktigt att ha en dialog med personalen. De är dock inte mer än människor!

Om det är så illa att din dotter luktar urin och blir röd så får du ta upp det med personalen igen.

Tillbaka till ursprungsinlägget:
Hur stora krav kan man ställa på den förskolan där barnet går?
Gällande skötsel, att de ska komma ihåg vissa saker vid nerbäddning när de ska sova efter lunch eller andra små instruktioner man har?
Hur får man dem att verkligen komma ihåg de instruktioner man har?

Nu har jag inget barn på förskolan. Ännu. De krav jag tycker verkar rimliga är att de tar hand om mitt barn på det bästa sättet de har förutsättningar för. Självklart vill jag att mitt barn ska utvecklas och att personalen är kunnig. Personalen har väldigt många barn att ta hand om och kan inte tillfredsställa alla föräldrars önskemål, utan man får som förälder anpassa sig och sitt barn efter förskolans regler. Jag skulle gärna vilja att Theo får sova utomhus när det är dags för honom att börja förskolan, men om alla barnen sover inne så förstår jag om han oxå måste göra det. Jag tar även för givet att de byter på honom när det behövs, smörjer honom om det behövs och att han får sova så länge som vi kommit överens om. Jag litar så klart på att de kan bedöma hur mycket eller lite kläder han behöver ha på sig, och om jag märker att de inte klarar det så lämnar jag troligen bara de kläder jag anser att han ska ha...

I övrigt så är det viktigt att ha en dialog med personalen. De är dock inte mer än människor!

Tillägg: Självklart är det viktigt att mitt barn trivs och mår bra när han kommer att vara på förskolan!

Att barnen inte blir röda i rumpan är basic och jag tycker man kan kräva att personalen gör så gott de kan för att barnen inte skall blir det. I övrigt tycker jag att dina krav är överkurs.

Du kommer att vara med om så mycket snack och liten verkstad under den tiden som ditt barn växer upp från förskola till skola och aktiviteter och ja, allt - ibland lever någon instans upp till vad de lovar, men räkna inte med det, för det är en jäkla skillnad på att vara chef och ha en ambition och vara i verkligheten.

Så länge som ditt barn mår bra och trivs så kommer dina krav och ideér om hur barnet skall skötas och hanteras komma i andra rummet. Det går bra på andra sätt också, förhoppningsvis så kommer du att märka det !

Hallå, backa bandet lite nu va... Hur 17 tror du att förskolepersonalen ska klara sitt jobb om alla föräldrar skulle ha lika mycket specialkrav som du!? Lita på deras kompetens i stället! Och angående datorer finns det väl BETYDLIGT viktigare saker för barn i tvåårsåldern? Dessutom har ni ju dator hemma..,.

Kalle Kunskap lekstugan som lilltösen har är från 1½ - 3 år. Den är oerhört användar vänlig, eftersom den är både känslig mot hur musen rörs eller att man klickar någonstans på tangentbordet. Olika delar gör man olika saker. Jag har märkt en oerhörd utveckling på andra områden i och med att lilltösen har använt datorn.

Ja,men varför måste hon hålla på med det på dagis oxå? Där är det väl bättre att hon leker med de andra barnen!? Du har ju förklarat hur du tänker, men jag tycker verkligen ditt resonemang är helt uppåt väggarna ändå. Det ENDA av allt du påpekar som du tycker personalen gör fel, som jag tycker kan vara relevant att be om är väl footsacken/vagnskyddet. Och ber du om EN grej fixar de det säkert, kommer du och i princip vill ändra på allt lär de ju bara sucka och inte bry sig - högst förståeligt!

Tja, då missköter jag nog mitt barn med, och mig själv oxå, för jag tvättar inte L med vatten varje gång jag byter kissblöja. Det torkar ut tycker jag. Man får ju ändå tvätta flera ggr om dagen när de bajsar, och så klart vid badet, och inte 17 tvättar du dig själv "där nere" varje gång du kissat? Man torkar väl bara med papper?

Om barnet blir rött och irriterat i stjärten/snippan så måste man så klart komma på något så att det blir bra.

Tja, då missköter jag nog mitt barn med, och mig själv oxå, för jag tvättar inte L med vatten varje gång jag byter kissblöja. Det torkar ut tycker jag. Man får ju ändå tvätta flera ggr om dagen när de bajsar, och så klart vid badet, och inte 17 tvättar du dig själv "där nere" varje gång du kissat? Man torkar väl bara med papper?

Om barnet blir rött och irriterat i stjärten/snippan så måste man så klart komma på något så att det blir bra.
Du skriver själv att du torkar dig när du har kissat, men de gör varken eller på den här förskolan. Alltså fuktiga barn från kiss får bara på sig en ny blöja. :eek:
Lilltösen är känslig och har alltid varit när vid stjärten och kussimurran.

Ja,men varför måste hon hålla på med det på dagis oxå? Där är det väl bättre att hon leker med de andra barnen!? Du har ju förklarat hur du tänker, men jag tycker verkligen ditt resonemang är helt uppåt väggarna ändå. Det ENDA av allt du påpekar som du tycker personalen gör fel, som jag tycker kan vara relevant att be om är väl footsacken/vagnskyddet. Och ber du om EN grej fixar de det säkert, kommer du och i princip vill ändra på allt lär de ju bara sucka och inte bry sig - högst förståeligt!
Visst datorn kan jag säkert ha överseende med, vi ska ändå försöka byta förskola eftersom jag inte anser att de lever upp till vad de lovar med och att de gör och säger samma sak. Alltså de kan säga en sak vid första mötet och göra en annan och komma med klena bortförklaringar till varför.
De har minne på denna förskola som en myra. Jag har sagt till om att inte ha på henne för mycket när det bara än någon minusgrad eller ett par plusgrader ute, absolut inte dubbla filtar. De glömmer till 90 % vagnsskyddet. Ibland verkar det som de har kommit ihåg gällande blöjorna.

Om du vill att ditt barn ska få bra självförtroende så fokusera inte på vad hon kan utan vad hon är.
Hon är den finaste lilla tjej du någonsin kan få oavsett om hon kan åka rutschkana baklänges eller rabbla alfabetet innan hon är tre. Det är det som är viktigt, att hon duger precis som hon är utan att behöva prestera.
Om alla hade fått lära sig det som små så hade människor mått så mycket bättre.

Ge inte din dotter "duktig flicka syndromet" utan ge henne känslan av att duga och vara älskade även om hon misslyckas kapitalt.

vi ska ändå försöka byta förskola eftersom jag inte anser att de lever upp till vad de lovar med och att de gör och säger samma sak.
Får jag fråga en sak? Trivs din dotter på sin avdelning? Gillar hon att vara där?
Det är det viktigaste.

Jag frågade men fick inget svar, men utgår helt enkelt från att det är ditt första och enda barn.
Tvättning vid blöjbyten är faktiskt något som kan vara dåligt, man tvättar bort kroppens eget skydd.
Datakunskapen tycker jag ni ska sköta på hemmaplan, det är definitivt inget som en småbarnsavdelning på dagis ska syssla med.
På småbarns handlar det om att lära sig använda kroppen och lära sig ta kontakt med andra barn och vuxna.
Det lär man sig genom att leka ute i en varierad terräng (helst i skogen) där man tillåts prova klättra och klänga och tänja kroppens gränser.
Inomhus är sångramsor och kuddrummet bra träningsställen.
Förskolans allra viktigaste uppgift är detta att lära barn att använda sin kropp och att lära ut social kompetens.
Sen kommer skolan ...

Vi fick inte vårat första alternativ när det gäller förskola! Att ha här blir för stora omvägar osv för oss också.
Klättra och klänga gör hon hemma redan på våra möbler.
Jag måste fråga till alla här inne; Om ni får en information tex vid första mötet eller blir lovad något samt att det planeras på visst sätt och sedan inte DE gör detta, skulle inte ni bli irriterad?
Lilltösen blir röd och hon måste torkas av ordentligt med fuktigt varje gång man byter kissblöja samt smörjas in.
Bytet skulle bli till efter sommaren eftersom det blir naturligt efter månads uppehåll osv då.

Jag håller med och jag har läst ett års pedagogik med just ITinrikting på lärarprogrammet.
Datorer kan, med inovativa pedagoger vara ett bra redskap för fantasin men just när de är sådär små så tror jag helt klart att det är viktigare att snubbla runt i blåbärsris och slå varandra i huvudet med spade i sandlådan än att sitta vid en dator.

nu har jag inga barn.. Men vad är det som är så farligt att hon råkar vakna när ni traskar hem? kä'nns som att på den punkten så är det för din skull(jobbigt när hon vaknar..) de ska ha på skyddet..

Sedan förstår jag blöjbytet mkt väl.. men om du hade taggat ner på dom andra punkterna hade dom kanske tagit dig mer seriöst?

Hur mkt har du gett personalem uppmuntran?sagt att dom gör saker bra? om jag var personal skulle det kännas hopplöst för vad man än gör blir du inte nöjd.

Och jag är lite alergisk mot föräldrar som hyllar sitt barn så som du gör.. Måste hon promt visa upp sina datafärdigheter för lärarna? hon kan ju visa andra saker hon är bra på?

Mina föräldrar la duktighetssyndromet på mig(så som du gör på din dotter.. hon är ju så fantastisk och duktig hela tiden..) och det själper mer än det hjälper! Jag var som ditt barn ett tag. Men sen kom prestationsångest i stort sett.. Vågade inte svara fel! så då slutade jag svara alls.. tänk på det! Du måste låta ditt barn misslyckas och veta att det är faktiskt bra att göra det ibland!

Sen det om snuttefilten, jag tycker inte det är personalens ansvar vänja av henne den! Hon är ny där så ta det lugnt. Men det är faktiskt du som skickar med den henne.. och om hon nu är så tuff, varför behöver hon den när hon kommer till ett nytt ställe:cool:

just de.. 30 min gång hem tycker inte jag är så farligt.. är väl bättre offra lite tid och ge henne den tiden på dagis.. men det är min åsikt.. alt ta bilen och hämta henne?

Eftersom det är jag och inte min partner som hämtar henne är bil uteslutet för närvarande, då inte jag har körkort och det kommer dröja innan det också blir.
Alltså hon får misslyckas för oss. Beröm är aldrig fel och jag har sett vad det kan ge om man gör det på rätt sätt med henne.
Snuttis är till för när hon är trött eller enormt lessen, inte att ta till för att slippa ta en kamp med henne. Jag har sagt att snuttisen ska hon ha när hon sover efter lunch. För tillfälligt verkar de sköta det med blöjorna eftersom de har sett att hon blir lätt röd. DEt är för hennes skull jag vill att när hon väl sover att hon ska få sova ordentligt utan att bli störd, kan det vara så svårt att förstå.
Hon vill visa vad hon kan på alla sätt inte bara med datorn. Men jag har sett hur lite beröm förskolefröknarna ger och all beröm är guld värt!

men har du gett persnalen beröm för dom har bättrat sig med blöjbytet?

och jag förstår faktiskt fortfarande inte vad problemet är med att hon vaknar till.. hon lär ju somna om ändå sen?eller blir hon grinig sen?

sen så får du ursäkta mig, men jag tycker inte fröknarna ska behöva ge beröm hela tiden till ett barn.. visst dom ska u ppmuntra osv. Men de hinner inte ge varje barn massvis med beröm då dom inte är så många per barn kan jag tänka mig

Jag skulle inte bli det minsta irriterad om barnet var nöjt, såvida det inte var riktigt grava grejer.

men har du gett persnalen beröm för dom har bättrat sig med blöjbytet?

och jag förstår faktiskt fortfarande inte vad problemet är med att hon vaknar till.. hon lär ju somna om ändå sen?eller blir hon grinig sen?

Om du får barn själv så kommer du antagligen förstå det där med sömnen... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 414
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka