Sv: Hur?

iofs sant:P men vad gör det om barnet sover eller inte i vagnen.. kan ju sova när hon kommer hem:P fast har ju inga barn så kanske tänker annorlunda sen:P

Ja sömndelen och vagnskyddet är faktiskt helt legitimt att klaga på, det skulle jag också gjort :D.
Jag tvättar inte min dotter vid varje kissblöja heller, OM jag gör det blir hon irriterad där - är hon blöt torkar jag såklart men oftast har blöjan tagit hand om det. Så använder jag babypuder, hennes hud mår jättebra av det, det tar ju upp fukten som är överflödig.

Om beröm - klart de behöver beröm. Men hur vet du hur de pratar med henne när du inte är där?

iofs sant:P men vad gör det om barnet sover eller inte i vagnen.. kan ju sova när hon kommer hem:P fast har ju inga barn så kanske tänker annorlunda sen:P

När de vaknat har de vaknat för den här sömnomgången (oftast, de flesta barn) oavsett om det gått 15 min eller 3 timmar. Om de då inte har sovit klart blir det grinigt, somnas för tidigt på kvällen - ofta med resultat att de skall upp vid 3 på natten. Så blir sömnen fel, för de skall ju vara på dagis 8, men då är det lagom att somna om typ... ja fy, tillrörd sömn är hemskt.

då förstår jag:=) inte lätt det där med sömn kanske.. men då kanske det ändå är bäst om barnet får stanna kvar tills barnet sovit färdigt.. men inte så lätt pussla med tider

då förstår jag:=) inte lätt det där med sömn kanske.. men då kanske det ändå är bäst om barnet får stanna kvar tills barnet sovit färdigt.. men inte så lätt pussla med tider

Förskolan har särskilda tider för s.k 15-timmarsbarn (som jag antar att TS dotter är?) och då får man lämna och hämta på de tider som förskolan har bestämt.

Varför är hon på förskolan ö h t? Hon är bara 1½ år, varför är hon inte hemma med dig och får sitta vid datorn istället? Du kan väl fortsätta gå på öppnis och ge henne det du tycker att hon behöver istället?? :confused:

Man betalar ju ändå ganska ordentligt för förskoleplatsen

???

Om hon inte ens går heltid betalar ni väl inte ens maxtaxa? Säg att du betalar ca 15.000:- per år om du betalar maxtaxa. Det räcker inte ens till en lön EFTER skatt. Gångra det med antal personal x löner som behövs för att ta hand om ditt barn. Det är inga ordentliga pengar det inte. Jag skulle gladeligen betala dubbelt så mycket om det innebar att personaltätheten kunde ökas. En plats kostar kanske 100.000:- per år. Du betalar bara en spottstyver av det.

Det är mest som gammalt "förvaring" av barnen under tiden de är där.

Ja??? Vad tror du att barnomsorgen är till för då? Små barn är väl där för att föräldrarna jobbar eller inte kan ta hand om sit barn av andra skäl. Förskolan finns inte där för att ersätta föräldrarnas betydelse och roll. Äldre barn har större behov av att leka med andra barn och då får det också en annan betydelse.

Förskolan ska försöka kompensera den tiden som föräldrarna inte kan vara med sina barn och lära dem saker genom vardagssituationer.

Jag blir helt stum över att föräldrar underkatta sig själva så mycket, att de tror att de inte kan lära sina barn någonting utan att ANDRA ska göra det.

Jag lämnar inte bort vår son en minut mer än vad vi behöver. Han har det bäst hemma och ingen annanstans. Det enda kravet jag har är att han har roligt och får bra omsorg. Allt annat kan vi fixa själva.

Han uppskattar att de sjunger och dansar och sen är det så klart roligt att de fördriver dagarna med saker som gör att tiden går snabbare.

När de vaknat har de vaknat för den här sömnomgången (oftast, de flesta barn) oavsett om det gått 15 min eller 3 timmar. Om de då inte har sovit klart blir det grinigt, somnas för tidigt på kvällen - ofta med resultat att de skall upp vid 3 på natten. Så blir sömnen fel, för de skall ju vara på dagis 8, men då är det lagom att somna om typ... ja fy, tillrörd sömn är hemskt.

Vi har aboslut inte haft det problemet. Har de inte sovit klart har de somnat om i vagnen när man gått hem. Somnade de inte om så la de sig lite tidigare på kvällen men allt annat lika.
Så det är nog väldigt individuellt. Vi har också kört väldigt "rutinlöst", det kanske blir skillnad när man har äldre barn också?

För övrigt kan jag inte greppa att man ens vill att ens barn ska sitta vid datorn på förskolan. Det är ju bl.a. för interaktionen med andra barn de är där och den blir minimal vid datorn.
En tips ang. nedbäddning (som jag tycker att förskolan haft ytterst bra koll på) är att ha en voksipåse (med ullfyllning) i vagnen (finns en bomullsfyllning till sommaren), våra små har haft i det närmaste perfekt temperatur när de legat nedbäddade i den.

Han uppskattar att de sjunger och dansar och sen är det så klart roligt att de fördriver dagarna med saker som gör att tiden går snabbare.
Vi fördriver inte tiden vi använder en till en massa nyttigt!
Men det nyttiga kan vara skojigt.
Hur många kottar har jag inte tagit hand om som utvecklats från små blyga osjälvständiga varelser som aldrig törs prova på saker själv, till motoriskt duktiga ungar med stort självförtroende som kastar sig över nyheter med liv och lust.
Detta har de lärt sig medan vi fördrivit tiden med att ha skoj ;)
Lekens makt är enorm!

Om du vill att ditt barn ska få bra självförtroende så fokusera inte på vad hon kan utan vad hon är.
Hon är den finaste lilla tjej du någonsin kan få oavsett om hon kan åka rutschkana baklänges eller rabbla alfabetet innan hon är tre. Det är det som är viktigt, att hon duger precis som hon är utan att behöva prestera.
Om alla hade fått lära sig det som små så hade människor mått så mycket bättre.

Ge inte din dotter "duktig flicka syndromet" utan ge henne känslan av att duga och vara älskade även om hon misslyckas kapitalt.

Mkt kloka ord! :bow:

Skulle det för oss vara möjligt så klart att jag skulle vara hemma hela tiden och gå på de öppna förskolor vi har för att hon ska få den sociala träning osv, men nu går inte det.
Det vi har heltidsplats och full tid blir möjlig så snart det blir ett måste pga jobb osv. Priset blir en liten höjning mot vad det är nu.
Jag har inte skrivit att hon bara ska sitta vid datorn utan sagt att när hon känner för möjligheten även där så borde det finnas. Hur som helst ämnet börjar bli gammal skåpmat nu.

???

Om hon inte ens går heltid betalar ni väl inte ens maxtaxa? Säg att du betalar ca 15.000:- per år om du betalar maxtaxa. Det räcker inte ens till en lön EFTER skatt. Gångra det med antal personal x löner som behövs för att ta hand om ditt barn. Det är inga ordentliga pengar det inte. Jag skulle gladeligen betala dubbelt så mycket om det innebar att personaltätheten kunde ökas. En plats kostar kanske 100.000:- per år. Du betalar bara en spottstyver av det.

Man betalar väl lika mkt oavsett hur många timmar/vecka barnet vistas på förskolan? :confused: Det gör iaf vi....

jag har för mig att det beror på inkomst? sen om man är arbetslös får man väl inte ha barnet full tid oavsett om man betalar maxbeloppet(ex om mannen tjänar jättemkt) men detta är sånt jag hört bara:P

jag har för mig att det beror på inkomst? sen om man är arbetslös får man väl inte ha barnet full tid oavsett om man betalar maxbeloppet(ex om mannen tjänar jättemkt) men detta är sånt jag hört bara:P

Jag studerar 50%, är föräldraledig 50%, min man arbetar. Vi betalar lika mkt nu när barnen bara är 12h/vecka som vi gjorde när jag studerade heltid och hade barnen mellan 8-16.30 5 dgr/vecka. (vi betalar ca 85% av maxtaxan, 285kr under maxtaxan/månad för 2 barn)

Senast ändrad:

Det är upp till varje kommun. Vi har tre olika taxor beroende på hur många timmar per dag barnen går. Ej beroende på föräldrarnas inkomster.

Alla kommuner och förskolor har kanske inte drabbats lika hårt av nedskärningarna med större barngrupper och vikariestopp. Nej jag kan inte ha så höga krav när personalen går på knäna. Sen att ambitionsnivån är högre hos personalen är en annan sak. Jag jobbar i samma kommun som jag har barn i. Vi har det jävligt tufft just nu. Med personaltäthet kommer omsorgen och pedagogiken.

Vi har aboslut inte haft det problemet. Har de inte sovit klart har de somnat om i vagnen när man gått hem. Somnade de inte om så la de sig lite tidigare på kvällen men allt annat lika.
Så det är nog väldigt individuellt. Vi har också kört väldigt "rutinlöst", det kanske blir skillnad när man har äldre barn också?

Just därför använde jag ord som 'oftast' och 'de flesta'. Såklart inte alla barn, mina brorsbarn somnade också om plättlätt, men de flesta jag känner funkar inte så. och absolut inte min dotter, vi har haft det beskrivna problemet ofta, även om vi också kört rätt rutinlöst.

???

I min kommun betalade vi maxtaxa för 15h. 1260:-/mån. Men att säa att det är mycket tycker jag är lite överdrivet. Jämför med barnomsorg i tex England och se vad mycket är.

Jag blir helt stum över att föräldrar underkatta sig själva så mycket, att de tror att de inte kan lära sina barn någonting utan att ANDRA ska göra det.

Håller med. Man hör så ofta om hur föräldrar väljer dagis till små barn för de kan inte stimulera dem mer etc.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 414
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka