Sv: Hur?

Lekens makt är enorm!

DÄR tycker jag du slog huvudet på spiken. Jag fick höra av en kollega (jag är lärare, hon fsklärare från början, utbildat sig till grsklärare och nu till specped) att det leks mycket mindre på fsk nu än förr och att försläaget till ny läroplan för fsk än mer betonar lärandet. Hon tyckte det var rätt förödande att man tar bort lekens betydelse mer och mer och att så mycket ska handla om lärande. Att förskolan blir mer och mer skola även långt ner i åldrarna.

Är det så?

Jag har stort förtroende för min kollega som är oerhört erfaren, kompetent och påläst.
Tycker det är hemskt om allt mindre tid ges till den fria leken. Och denna TS är ju en av dessa föräldrar som tydligen hellre vill ha datortid än lektid för sitt barn. Hjälp!

Skulle det för oss vara möjligt så klart att jag skulle vara hemma hela tiden och gå på de öppna förskolor vi har för att hon ska få den sociala träning osv, men nu går inte det.
Det vi har heltidsplats och full tid blir möjlig så snart det blir ett måste pga jobb osv. Priset blir en liten höjning mot vad det är nu.
Jag har inte skrivit att hon bara ska sitta vid datorn utan sagt att när hon känner för möjligheten även där så borde det finnas. Hur som helst ämnet börjar bli gammal skåpmat nu.

Men möjligheten finns väl? Jag fattade det som att det finns en dator på avdelningen?

Men möjligheten finns väl? Jag fattade det som att det finns en dator på avdelningen?
Det finns en på avdelningen i ett rum där inte barnen på avdelningen får springa hur som helst.
Den dator som finns ute bland barnen är en trasig lapptop, löst tangentbord och några trasiga telefoner. Telefonerna är väl skoj för dem men trasiga laptopen skulle lilltösen tröttna på på fem sekunder.

DÄR tycker jag du slog huvudet på spiken. Jag fick höra av en kollega (jag är lärare, hon fsklärare från början, utbildat sig till grsklärare och nu till specped) att det leks mycket mindre på fsk nu än förr och att försläaget till ny läroplan för fsk än mer betonar lärandet. Hon tyckte det var rätt förödande att man tar bort lekens betydelse mer och mer och att så mycket ska handla om lärande. Att förskolan blir mer och mer skola även långt ner i åldrarna.

Är det så?

Jag har stort förtroende för min kollega som är oerhört erfaren, kompetent och påläst.
Tycker det är hemskt om allt mindre tid ges till den fria leken. Och denna TS är ju en av dessa föräldrar som tydligen hellre vill ha datortid än lektid för sitt barn. Hjälp!
Ursäkta, exakt har jag skrivit att mitt barn bara ska sitta framför datorn? :mad: :confused:
Du är ju skrattretande.:D Den här lilltösen är mer vild än tam. Klättrar överallt, smart som bara den och klurar hur hon ska få till saker.
Det jag har skrivit är att barnen kan få ha en dator stående på och att de själva tar sin tid där. Ibland vill de sitta länge och ibland vill de bara ha den på men vill bara vara där ett par minuter. Vid sådana här små är det viktigt att de väljer själva hur länge de vill sitta, för att det ska vara skoj.

Jag håller med dig eller din kompis egentligen.
När förskolan fick sin läroplan och när sexåringarna skulle börja flyttas över till skolan blev det som befarades i förskollärarleden, skolan blev det "fina" och förskolan hamnade i den tråkiga sitsen att deras arbetssätt ratades.
Jag var och är motståndare till flytten av sexåringarna till skolan just av den anledningen, det blev förskollärarna och sexåringarna som fick inrätta sig i leden till stor del och köpa grundskolans koncept.
Samtidigt har alla indragningar på barn och utbildningsområdet gjort att förskolan tvingats bli mer styrd och arbeta med gruppindelningar för att få det att fungera.

Barn som spontant tar upp en lek ska inte störas av tider att passa de ska få leka klart.
Då ska man kunna skjuta upp den planerade aktiviteten så långt det är möjligt.
Leken är en process som måste få ta tid och den ska uppmuntras i alla lägen, det är i leken som små barn bearbetar intryck och lär sig saker.

Det är av just denna anledning jag medvetet undviker ordet förskola. Nu arbetar jag inte längre pga av en olycka och när jag träffar mina forna kollegor känner jag en viss tillfredsställelse över att inte behöva arbeta på det viset.

De gånger jag verkligen anser att vi som personal lyckats är de gånger vi skulle kunnat gå ut allihopa utan att någon saknat oss.
Tänk om fler dagis kunde skaffa en skylt att sätta på dörren där det står "Lek pågår - stör ej!"

Det jag har skrivit är att barnen kan få ha en dator stående på och att de själva tar sin tid där. Ibland vill de sitta länge och ibland vill de bara ha den på men vill bara vara där ett par minuter. Vid sådana här små är det viktigt att de väljer själva hur länge de vill sitta, för att det ska vara skoj.

Jag tror inte att en dator skulle överleva så länge om 1 1/2 åringar fick härja fritt med den :crazy:
Och att avsätta en personal till att övervaka en dator hela dagen är knappast försvarbart:confused:
Dom kanske har försökt? därav den trasiga "laptopen"

* Jenny *

Vi har det så hemma åt lilltösen och det går alldeles utmärkt. Vi behöver inte övervaka hela tiden. Om hon råkar trycka på en felaktig knapp så hon får upp andra fönster osv eller råkar logga ut sig så kallar hon på oss. :p
Lapptop är ej bra, för där kan tangentbordet lättare gå sönder. Stationär är bättre. Snarare därborta att det saknas sladd osv till den. Det är en mkt gammal dator, en förgångare.

Vi har det så hemma åt lilltösen och det går alldeles utmärkt. Vi behöver inte övervaka hela tiden. Om hon råkar trycka på en felaktig knapp så hon får upp andra fönster osv eller råkar logga ut sig så kallar hon på oss. :p
Lapptop är ej bra, för där kan tangentbordet lättare gå sönder. Stationär är bättre. Snarare därborta att det saknas sladd osv till den. Det är en mkt gammal dator, en förgångare.

Det är väldigt stor skillnad på att ha ett barn som grejar med datorn än att ha 15-20 stycken. Alltså tycker jag inte att det är konstigt att ett gäng barn får ha fri tillgång till en dator på förskolan. Även om det kan tolkas så i texten du citerade tidigare.

Jag är helt säker på att det funkar hemma hos er, men tror du på allvar att hon och hennes kompisar skulle fixa det på en förskola:confused:
Dom flesta i hennes ålder har nog inte en susning om hur en dator funkar...
På min förskola skulle en dator bli slaktad på en kort stund med så små barn i farten.

Däremot har "dom flesta" en egen miniskoter, dom är jätteduktig på att köra, och en av 4 åringarna har redan tävlat.
Men inte vill föräldrarna att barnen ska få köra skoter på förskolan:confused:
Dom har inget behov av att visa sig och sina barn på styva linan, utan sånt sköts på ledig tid, med engagerade föräldrar.:bow:

* Jenny *

alltså om du hade 15 barn, hade du vågat låta dom gå loss på en dator:s kan ju lätt bli bråk vems tur det är också och då kan något åka i golvet, det kan ritas på skärmen osv. Så jag förstår att den är i ett annat rum.. inte ens högstadieungdomar kan låta bli förstöra när grejer är utan uppsikt:p och din dotter kanske inte alls är lika snäll på dagis som hemma.. hon kanske går lös på den bara för hon kan.. för du hade säkert sett det rätt snart..

För att fortsätta härja om lekens betydelse ;)
Jag tror, eller egentligen vet, att för barn i den åldern som vill "leka dator" fungerar ett tangentbord eller en brädbit med påmålade tangenter precis lika bra!
För i leken är det inte handhavandet i sig som är det intressanta, utan att leka att men knappar på datorn precis som de vuxna man sett göra det.
Sen inte sagt att man som förälder kan lära sitt barn ett busenkelt program och att barnet tycker det är skoj.

Jag tvättar inte min dotter vid varje kissblöja heller, OM jag gör det blir hon irriterad där

Jag har heller aldrig tvättat vid vanligt blöjbyte, visste inte man brukar göra det faktiskt (tvättar en gång om dagen när hon bajsat). Blöjan suger ju upp allt kiss precis som toapappret gör för oss :p. Dagispersonalen skulle ju få ägna hela dagen åt att tvätta rumpor, tänk 20-talet småbarn som byter blöja kanske tre ggr per dagisvistelse, skulle bli 60 rumptvättningar det :D!!

JAg har en son som är jämngammal. Vi hade en sån snabbinskolning på 4 dagar och det fungerade perfekt. Han var lite svår att få att sova först och vi tipsade om hur vi gör hemma och tog med hans egen kudde. Nu efter ngn månad på dagis har han funnit sig till rätta och vi har fått hem hans kudde igen. Dagispersonalen har hittat sina egna sätt att sköta honom - inte alls samma som vi gör men det tror jag snarare har utvecklat honom. Han stormtrivs på dagis och vi är också supernöjda!
De har en tavla där det står hur länge varje barn får sova och om de ska ha napp/snutte då. Jag har sagt att han får ha nappen om han är ledsenoch om han sover. Den är hans trygghet där han från början inte kände ngn!

Klart att vissa krav får man ha, men ibland måste man kanske släppa lite på kontrollen både för sitt o barnets skull!

by the way! VARFÖR så viktigt med dator.. det kommer tids nog! Är det inte viktigare att hon får använda kroppen?! På min sons dagis har de bara en dataskärm med bildspel från barnens lek under dagen. De har ingen dator de får leka med!

Senast ändrad:

För att fortsätta härja om lekens betydelse ;)
Jag tror, eller egentligen vet, att för barn i den åldern som vill "leka dator" fungerar ett tangentbord eller en brädbit med påmålade tangenter precis lika bra!
För i leken är det inte handhavandet i sig som är det intressanta, utan att leka att men knappar på datorn precis som de vuxna man sett göra det.
Sen inte sagt att man som förälder kan lära sitt barn ett busenkelt program och att barnet tycker det är skoj.

Ungefär som med en leksakspis, det är härmandet som är det viktiga, sedan att det bara är låtsassoppa, det gör detsamma, den sörplar de i sig med stor fantasi! (Och jag med för den delen!)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 414
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka