Jossan_92

Trådstartare
Hur mkt smalare kan man få bommen på en sadel med hjälp av en padd?? Jag undrar för att jag ska ev rida med min Globus på en häst som har lite smalare rygg än vad denna sadel är:angel: Kan även tillägga att jag ska göra så en gång bara pga jag inte gillar hennes egen sadel som inte ligger super bra...

En till fråga är: Vilken padd är då lämpligast att använda. Är det fårskinn eller...!?

Sv: hur..?

Jossan_92 skrev:
ok, då vet jag...mamma & jag va liite oese om fårskinn eller teddy kil padd/liknande:p va de bästa :devil: :bump: :banana: :D :angel:

Inte kilpadd i alla fall. Huvva. :eek:
Alla kilpaddar borde brännas på bål - min åsikt. :devil:
Teddy är ju ingen vidare tycker jag.

Fårskinn är bra och tjockt.
Renskinn är bättre än fårskinn ur stötdämpande synpunkt eftersom varje enskilt hårstrå innehåller luft men det är ju inte lika tjockt som fårskinn och tar inte upp lika mkt plats - förminskar inte bomvidden lika mkt som fårskinn.

Teddy ska du INTE använda. Det fyller ingen funktion överhuvudtaget. Varken stötdämpande och förhindrar inte skav.

Satsa ¨på fårskinns, det finns i många olika tjocklekar, men desto tjockare desto dyrare. Christ paddarna och Mattespaddarna är tjocka och bra. Kostar över 1000:-

Det är inte lämpligt att "förminska" bomvidden med en pad med mer än 1 cm (alltså en bomvidd), för annars kan man inte motverka problemet = sadeln kommer ändå tippa fram, men då har du en pad som gör att den kan bli för trång baktill = du förvärrar problemet.

Lord Owen skrev:
Inte kilpadd i alla fall. Huvva. :eek:
Alla kilpaddar borde brännas på bål - min åsikt. :devil:
Håller med...:devil::angel: Red med kilteddy pad på en ponny som jag var ponnyvakt åt julen-02? Kan även tillägga att den sadlen aldrig har legat riktigt bra på honom...:angel: Hursom helst...när jag skulle hoppa så hände den som jag aldrig vill va med om igen...kilpaden+ felaktiga storleken gjorde att sadeln lyfte ordentligt baktill och slog till mig i rumpan så att jag hamnade på halsen, som tur va så var mamma med i ridhuset o hjälpte mig tillbaka i sadeln...

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inte lämpligt att "förminska" bomvidden med en pad med mer än 1 cm (alltså en bomvidd), för annars kan man inte motverka problemet = sadeln kommer ändå tippa fram, men då har du en pad som gör att den kan bli för trång baktill = du förvärrar problemet.
Ok...men i detta fall så har jag bara tänkt rida i denna sadel 1 gång pga jag inte sitter bra i hästens egen sadel + att den inte ligger jättebra, min tränare sa att den var för vid, men jag gissar på att den var för smal...den glider fram jättemkt när man rider, är den då för smal el för vid eller kan sadeln göra så både när den är för vid & för smal???
Kan även tillägga att det inte är min egen ponny utan en nyinköpt ridskole ponny...

Den kan ha varit för vid, för smal, för böjd, för rak och för smal på samma gång, hästen har stor mage, hästen har ett sadelgjordsläge längre fram som drar fram sadeln osv... Finns hur många anledningar som helst till att en sadel glider fram.

Men då du inte verkar kunna bedöma vad som är fel tycker jag du ska rida i hennes egna sadel istället.

Diabolical_Kitten skrev:
Den kan ha varit för vid, för smal, för böjd, för rak och för smal på samma gång, hästen har stor mage, hästen har ett sadelgjordsläge längre fram som drar fram sadeln osv... Finns hur många anledningar som helst till att en sadel glider fram.

Men då du inte verkar kunna bedöma vad som är fel tycker jag du ska rida i hennes egna sadel istället.
ok, men tanken var att min tränare skulle vara med när vi kollar om min sadel skulle kunna ligga på henne...jag skulle inte försöka passa ut sadeln helt själv...då hade jag absolut ridit i hennes egen, men nu när jag ändå kunde få hjälp så kändes det som att man iallafall skulle kunna lägga på den på henne...

Men hur sadelkunnig är egentligen din tränare?
Om det bara är EN gång det gäller, varför krångla till det? Rid med hennes egna sadel istället.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka