Husar hoppsadel???

F

fragvis

Letar förtvivlat på nätet ang information/bilder på en hoppsadel som ska heta husar. Hittar inte vad jag söker så jag behöver er hjälp. Vad vet ni om husar? Finns det någon som har en bild på en husarsadel?

mvh :bump:
 
ja har en husar hoppsadel å en husar allround (pandur)
jag använder inte längre husar hoppsadel etersom den ä för stor på min lilla häst mn den sadeln är ca 30 år gammal å har hållt väldigt bra
har tyvärr inget kort på den
 
Jag är "Husarfantast". :bow:
Jag har alltid haft det märket till mina hästar, men TYVÄRR passar inte hoppmodellen min nuvarande yngsta häst. :(

Ngn bild har jag tyvärr inte heller!

Men ngt jag vet om Husarer, är att de är outstanding i kvalité!
Min äldsta Husar köpte jag -86, och den ser knappt använd ut! Den ser MKT yngre ut än Passieren jag köpte för bara några år sedan!

Dessutom håller de svarta sig SVARTA! De blir INTE bruna efter några år.

Dessutom är det en sadel som passar de flesta hästar. Även en lämplig sadel på en ridskola, då den håller för ryttare som kanske ibland sitter snett osv.

Det finns en hemsida, men jag har tyvärr inte adressen! Hoppas ngn annan har det så du kan kolla!

Min allra första Husar, inköpt -85, har sålts runt till hästfolk i trakten några ggr, är fortfarande fullt brukbar!
Den kostade på den tiden ny 2900:-, räkna ut vad årskostnaden på den sadeln är fram till idag... ;)
 
Det låter ju alldeles otroligt jättebra!!! :banana:

Jag har nämligen fått nys om en sådan begagnad m stora klossar både fram o bak. Den ska tydligen vara vääääldigt gammal, men om den är av så bra kvalitet som du säger ska det ju inte vara några problem. :D Den har, enligt tjejen jag pratade med, legat på en ponny med bred rygg utan manke så det låter väldigt hoppfullt. Hoppas bara att hon lyckas övertala familjen att sälja den. :angel: *håller tummarna stenhårt*
Hon hade även en stübben rex, men jag är mer sugen på husaren, men tar givetvis den sadel som passar hästen och mig bäst. :p

mvh :bump:
 
Är den gammal, kan du vara säker på att läderkvalitén är MKT god! Såvida den inte är "vanskött" vill säga.

Jag pratade med en sadelmakare för några veckor sedan, och hon sa så här "sådana sadlar som de där gamla Husarerna görs inte längre, håll hårt i de du har!"
Hon menade att sådan hög läderkvalité finns inte längre, för då får inte sadeltillverkarna sälja så många sadlar om de håller så hög kvalité...

Som exempel nämnde hon min första ridlärare. Han hade visst kvar de Husarer som JAG lärde mig rida i!
Så de måste ju då vara inköpta ngn gång i början på
80-talet! Och han kan använda dem ÄN!
 
Hämtade den i eftermiddags. Blev redan i butiken suspekt över om bomvidden verkligen var vid (såg väldigt smal ut för att vara vid). Hittade ingen markering om antydde bomvidden. Däremot fick jag reda på att denna var gjord -86 och den är i mycket gott skick för den åldern (jämför tex m en albion som var 3 år där färgen på lädret började försvinna).
Provade den på damen ikväll, trots att jag innerst inne visste att den inte skulle passa. Man är ju obotlig opitmist. :o Och visst! Den var för smal. :cry: Låg nästan 1 dm över manken!!! Och den har enligt ägaren legat på en bred d-ponny utan manke. Ja, med ett gäng paddar kanske. :devil: Det blev inte någon husar för min del. Får leta vidare...

mvh :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
607
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 968
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp