Husbil vs husvagn

Ett bra tält vore kanske ett alternativ? Smidigare, billigare och mindre saker att ta hand om.

Nej usch, jag hatar tält :o Det är därför jag inte är nåt fan av att åka bort och vandra tex. Jag vill varken bo i tält eller bland folk. Hade varit perfekt att ha med nåt bo och kunna göra typ dagsturer med hunden.
Jag vill ha en säng, nånstans att sitta, kunna fixa mat utan eld och sånt basic utan att behöva göra det på marken. Och om det regnar vill jag inte få panik, då hade jag kunnat sitta och titta på laptopen...
 
Camper finns till Saab 900. :)
Men det är ju inte den senaste årsmodellen...

Jo en gammal kollega hade en sådan. Men då kan jag ju likväl köpa en gammal husbil och skruva i ;) På nåt vis känns det skönt att bara ha en bil. Tillräckligt med stök. Har en VW Tiguan och alla körkort man behöver, så eg kan jag väl köpa vad jag vill. Men jag vill ha nåt smidigt. Tror en sån här skulle kunna vara nåt... https://www.blocket.se/annons/varmland/weinsberg_caraone_390_qd/94400139

Så liten det går med alla faciliteter. Men är väl ändå som en hästtransport stor... De minsta vagnarna har ju inte toa, det känns jobbigt.
 
Jag följer ”regnbagsreggad” på instagram som byggt om en plåtis till camper. De har nyligen köpt en ny som både har sovplats, kök och dusch.

I småbarnstiden är en husvagn guld, verkligen. Både husvagn och husbil har sina för- och nackdelar. Jag tänker att man får välja alternativet med färst nackdelar?
Jag kan känna mig oerhört begränsad med vår husvagn just nu. Jag får inte köra den med vår bil nämligen. Så att vara spontan när mannen jobbar är en omöjlighet för tillfället.

Om du är sugen på husvagn, kolla de mindre modellerna! Vi hade en 480 förut. Så smidigt att kunna hantera den utan bilen, var enkelt att flytta och vända på den utan bilen. Den vi har nu (560) rubbar man inte själv :p
 
Jag följer ”regnbagsreggad” på instagram som byggt om en plåtis till camper. De har nyligen köpt en ny som både har sovplats, kök och dusch.

I småbarnstiden är en husvagn guld, verkligen. Både husvagn och husbil har sina för- och nackdelar. Jag tänker att man får välja alternativet med färst nackdelar?
Jag kan känna mig oerhört begränsad med vår husvagn just nu. Jag får inte köra den med vår bil nämligen. Så att vara spontan när mannen jobbar är en omöjlighet för tillfället.

Om du är sugen på husvagn, kolla de mindre modellerna! Vi hade en 480 förut. Så smidigt att kunna hantera den utan bilen, var enkelt att flytta och vända på den utan bilen. Den vi har nu (560) rubbar man inte själv :p

Ja alltså för en person med en hund, och nån kompis som väldigt jättesällan ev följer med, så är det minsta tänkbara som gäller. Enaxlad liten sak som jag ska idas åka med på snåriga skogsvägar och kunna parkera i nån fin glänta. Inget tungt as som är 2,5 m bred och 7 meter lång :o
Min systers familj har ett stort as med barnkammare, den är så bred och lång att de bara åkte med den första sommaren de ägde den, och sedan dess står den säsongsplacerad ;) Självklart är det bara en som kan köra den på sitt körkort, vilket också begränsar långa resor.
 
Med husbil är det ett fordon till med motor och allt som ska ha sevice, lagas och underhållas plus att "huset" också ska ha sitt underhåll. Bodelen är också oftast rätt trång.
Fördel är att det är lätt att fricampa och göra många, korta stopp.

Fördel med husvagn är boytan, priset och att man kan koppla bort vagnen och ta bilen för utflykter mm. Och krocksäkerheten!!
Jag är själv inte mycket för campingplatser och långtidscamping (fricampar hellst) men gillar att husvagnen ändå har möjligheten till ett längre och rimligare/bekvämare boende med förtält osv.
 
Men jag vill ha nåt smidigt. Tror en sån här skulle kunna vara nåt... https://www.blocket.se/annons/varmland/weinsberg_caraone_390_qd/94400139

Så liten det går med alla faciliteter. Men är väl ändå som en hästtransport stor... De minsta vagnarna har ju inte toa, det känns jobbigt.
Den ska vara 593cm lång..?
Då måste de mäta från dragkroken...

Ser jäkligt intressant ut för det lilla hushållet.
Min Solifer från 1988 är 500cm (exklusive dragarm) och eftersom jag hatade att montera ned och upp en soffgrupp för att få sova, så byggde jag en fast säng istället för en av soffgrupperna.
Den kunde gott ha varit metern kortare om man var max två i den.
 
Jag ser det hela ungefär som @Fetaost.
Men husbil måste ju inte innebära en fabriksbyggd skapelse för en miljon eller mer, det går att hitta fungerande koncept på olika kostnadsnivåer. Somliga bygger husbilsinredning själva i en vanlig skåpbil (plåtis) och får husbilsfunktionalitet för 100-200 tkr. Det behöver inte vara en stor skåpbil heller; är man oftast ensam går det att komma långt med en vanlig VW Transporter, gärna med lång kaross dock. Då får man en bil som inte skiljer sig stort från en vanlig stor personbil i storlek och körning.
 
Lite så känner jag, har åkt väldigt mkt med hästsläp coh det är så-jävl-segt att köa med släp. Långsamt. Men frågan är om prisskillnaden väger upp det. Är ju ffa ett snigelboende jag behöver ja, dvs huset med mig :angel: Och det känns som att husvagn är enklare att äga, kräver mindre underhåll.

Finns det ens små husbilar? Jag tänker att plåtis är de minsta jag sett? Ombyggda vanar känns inte så kul, jag vill kunna vistas i den också, inte bara krya in och sova.
En Isabella Camp-let verkar ju funka bra för dina behov. Eller en RC Minicamper 250. Hjo-vagnen kan också vara ett alternativ.
 
En Isabella Camp-let verkar ju funka bra för dina behov. Eller en RC Minicamper 250. Hjo-vagnen kan också vara ett alternativ.

Hjovagnen har jag tittat på, strax under 150k för en ny med toa. Det passar min plånbok. RC har jag tittat på med det blir alltför litet och trångt tycker jag. Vill ändå kunna andas i den, och Isabellan är för mkt tält, men med mer krångel än ett tält känns det som.
 
Den ska vara 593cm lång..?
Då måste de mäta från dragkroken...

Ser jäkligt intressant ut för det lilla hushållet.
Min Solifer från 1988 är 500cm (exklusive dragarm) och eftersom jag hatade att montera ned och upp en soffgrupp för att få sova, så byggde jag en fast säng istället för en av soffgrupperna.
Den kunde gott ha varit metern kortare om man var max två i den.

Ja jag tyckte det lät jävligt långt, måste vara från dragkrok som sagt. Min hästtransport är lite drygt 4m och det är det största umesläpet med gamla karossen (tror de nyare är mindre). Jag tycker inte den är besvärlig att köra med, men kör å andra sidan inte runt på epiga skogsvägar och campar i gläntor.

Undrar varför rätt få husvagnar är boggi? De går ju mkt bättre på vägen. Det kanske är för att hålla nere vikten iofs? Ser bara stora as med boggi och det är inte aktuellt.
 
Undrar varför rätt få husvagnar är boggi? De går ju mkt bättre på vägen. Det kanske är för att hålla nere vikten iofs?
Dels tror jag att det kan vara en viktfråga som du skriver, dels en kostnadsfråga, och sen tänker jag på en annan nackdel. En husvagn med enkelaxel rangerar man relativt enkelt med handkraft men ett halvtungt boggisläp är ju en annan femma där.
 
Jag har precis köpt en plåtis. 6 m lång och lagom för 1-2 personer och katt. För min del har husvagn aldrig varit ett alternativ då jag vill ha smidigheten i att framföra fordonet plus att hela grejen för mig är att röra mig mycket och vara max ett par nätter per ställe. De är dyra, inget snack om det. Jag valde att köpa en hyfsat ny, bla för att slippa krångel som kan komma med äldre bilar, samt att värdeminskningen verkar vara så låg så även en äldre bil är fortfarande väldigt dyr.
 
En liten husvagn - det finns olika märken och modeller - med en markis att fälla ut + en eller två sidor, kan det vara något? Då får man lite vind- och insynsskydd. Det finns såklart till husbil också, men då måste man plocka ner hela skiten när man åker den minsta lilla runda.

Annars kan jag bara upprepa vad jag skrev innan: åk runt till olika firmor och titta! Det är det bästa sättet att få en uppfattning om vad som skulle passa dig.
 
Dels tror jag att det kan vara en viktfråga som du skriver, dels en kostnadsfråga, och sen tänker jag på en annan nackdel. En husvagn med enkelaxel rangerar man relativt enkelt med handkraft men ett halvtungt boggisläp är ju en annan femma där.

Ja det är sant. Kanske får man stå ut med guppandet a la enaxelsläp mot förmånen att orka rubba det själv :angel:
 
Dels tror jag att det kan vara en viktfråga som du skriver, dels en kostnadsfråga, och sen tänker jag på en annan nackdel. En husvagn med enkelaxel rangerar man relativt enkelt med handkraft men ett halvtungt boggisläp är ju en annan femma där.
Vikt och längd spelar stor roll, en vagn över 6meters boyta blir väldigt tung och man vill heller inte att karossen ska "svikta" i längdriktningen.
Vi har en 650 och den är närmare 8,5meter lång med dragstången, 2200kg i totalvikt och 1840 i tjänstevikt. Den flyttar man knappt för handkraft på en asfaltplan:p. Många boggievagnar har mover, då kan man koppla loss bilen och flyttar den med en liten dosa.
 
En liten husvagn - det finns olika märken och modeller - med en markis att fälla ut + en eller två sidor, kan det vara något? Då får man lite vind- och insynsskydd. Det finns såklart till husbil också, men då måste man plocka ner hela skiten när man åker den minsta lilla runda.

Annars kan jag bara upprepa vad jag skrev innan: åk runt till olika firmor och titta! Det är det bästa sättet att få en uppfattning om vad som skulle passa dig.

Ja det blir att åka runt och titta. Kan vara en kul sysselsättning det med. Är ju ändå inte nu jag ska ha nåt. En liten med markis låter perfekt.

Hittade en länk jag ska nörda ner mig i :) ÖVERSIKT: Små husvagnar – hög trivsel, lågt pris - Artikel - Allt om Husvagn & Camping (husvagnochcamping.se)
 
Jag upplever att en enaxlad-husvagn ligger bättre efter vägen än ett tomt enaxlat hästsläp. Husvagnar måste vara balanserade på ett annat sätt, för man får inte den där "släpvagnskänslan" med hopp och studs. I alla fall inte på de vagnar som jag har kört.

Min mamma och min plastpappa gick från en 560-vagn till en Adria Action. De säger att de upplever livet med en lilla vagnen som väsentligt mycket enklare än den lite större. De ville ha en vagn som de enkelt kan dra ut på antingen långturer (till oss) eller dra ut på fjället. De bor i Norge så de är ofta ute efter rena fjällvägar och fjällpassager. Med denna vagn tar de sig överallt och de säger att de inte känner av att de har en vagn med med sig. Med den större vagnen var de aldrig ute på helgturer, nu är de i väg nästan jämt.

En annan sak som är en väsentlig skillnad är att Adria Action vagnen har högre markfrigång än den hobby som de hade innan. Hobbyn måste ha varit extremt låg, för det är flera gånger den har slagit i marken när vi varit med och parkerat på lite ojämna campingar. Så söker du en vagn för lite tuffare camping, kolla upp markfrigången. En del europeiska vagnar (som ex hobby) kan jag tänka mig är lite mer anpassade för att vara snabba resevagnar på autobahn snarare än skogscampingskompisar.

Det finns en vagn som heter fritidsvagnen också, lite liknande Hjovagnen.
 
Hmm... lite less blir man ju ang längder. När de "små" vagnarna ändå är runt 6 m inkl draget. Då är det ju inte en liten smidig vagn i mina ögon :banghead: Den kortaste Adrian enligt min länk ovan heter Adria Aviva 400 PS och är 5,95 m.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 109
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 311
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp