Husbil vs husvagn

Hmm... lite less blir man ju ang längder. När de "små" vagnarna ändå är runt 6 m inkl draget. Då är det ju inte en liten smidig vagn i mina ögon :banghead: Den kortaste Adrian enligt min länk ovan heter Adria Aviva 400 PS och är 5,95 m.
Tabbert och hymer har korta små minivagnar också. Nackdel med många småvarmas är att man får bädda ner sittgruppen för att sova. Hobbys småvagnar heter on tour.
 
Jag upplever att en enaxlad-husvagn ligger bättre efter vägen än ett tomt enaxlat hästsläp. Husvagnar måste vara balanserade på ett annat sätt, för man får inte den där "släpvagnskänslan" med hopp och studs. I alla fall inte på de vagnar som jag har kört.

Min mamma och min plastpappa gick från en 560-vagn till en Adria Action. De säger att de upplever livet med en lilla vagnen som väsentligt mycket enklare än den lite större. De ville ha en vagn som de enkelt kan dra ut på antingen långturer (till oss) eller dra ut på fjället. De bor i Norge så de är ofta ute efter rena fjällvägar och fjällpassager. Med denna vagn tar de sig överallt och de säger att de inte känner av att de har en vagn med med sig. Med den större vagnen var de aldrig ute på helgturer, nu är de i väg nästan jämt.

En annan sak som är en väsentlig skillnad är att Adria Action vagnen har högre markfrigång än den hobby som de hade innan. Hobbyn måste ha varit extremt låg, för det är flera gånger den har slagit i marken när vi varit med och parkerat på lite ojämna campingar. Så söker du en vagn för lite tuffare camping, kolla upp markfrigången. En del europeiska vagnar (som ex hobby) kan jag tänka mig är lite mer anpassade för att vara snabba resevagnar på autobahn snarare än skogscampingskompisar.

Det finns en vagn som heter fritidsvagnen också, lite liknande Hjovagnen.

Wow, fantastiskt smidig. Och vilket ljusinsläpp! Och lyckats få toa med dusch trots det kompakta formatet. Förstår att den kan följa med nästan överallt.
 
En plåtis byggd på Volkswagen Transporter. Sängen brukar vara fällbar = man kan sitta och "vara" i den när man inte sover. Den är tillräckligt smidig för att ha som enda bil, så det blir inte "en bil till". Volkswagen California tror jag de fabriksbygda direkt från VW heter.

Vi köpte en Volkswagen Multivan i somras och bygger egen urtagbar inredning med hopfällbar säng. Bilen fungerar lika bra som dragbil till hästtransporten som den funkar som snigelhus på hjul. Vi har bärbart gasolkök med 2 plattor, drivs på camping-gasflaska så inga stora gasolinstallationer. Vatten i dunk, en kompressordriven kylbox som går på 12V eller 220V beroende om man har elplats på camping.
Vi har valt att inte ha någon toalett, men det går att få in en PortaPotti om man behöver toalett.
 
Wow, fantastiskt smidig. Och vilket ljusinsläpp! Och lyckats få toa med dusch trots det kompakta formatet. Förstår att den kan följa med nästan överallt.

Helt såld på denna är jag idag :love: Speciellt varianten som heter PD som har en sittgrupp och en säng separat. Lite mindre säng och inte mindre sittgrupp men för mina behov är det inte så stor nytta av att många ryms. Snarare att jag är lat och inte orkar bädda in sängen varje dag för att kunna sitta :o
PH är också fin, sängen behöver bäddas bort dock men den är ett fint mellanting mellan att behöva ta bort sängen helt och att få mer yta i sittgruppen. PD är dock drömmen för mig, verkar i det närmaste komplett. Måste nu se vart i närheten av där jag bor det kan finnas Adriaåterförsäljare så jag kan titta IRL :banana:
 
Denna ligger också bra till. Billigare men har allt jag behöver. Dock får man bädda varje dag, en nackdel.
Planlösning NTL | Fritidsvagnen en kompakt husvagn från Mora
Hur breda är sofforna? Kan ju vara så att de får att ligga i utan att behöva bädda ner mer? Då kan du ju ha en soffdel alltid nerbäddad?
I mammas action är sofforna nog breda att sova i varför sig (nu bäddar de ändå ned till storsäng varje natt, men det är mer för att de gillar att ligga nära varandra 😁)
 
Adria Action var ju galet fin!! Nästan så jag blir sugen på en.....

Igen - det bästa med husvagn istf husbil är att man kan koppla loss den och sen köra runt med bilen; åka iväg och äta, åka på utflykt etc etc utan att behöva kasta loss hela husbilen med allt vad det innebär.
 
Adria Action var ju galet fin!! Nästan så jag blir sugen på en.....

Igen - det bästa med husvagn istf husbil är att man kan koppla loss den och sen köra runt med bilen; åka iväg och äta, åka på utflykt etc etc utan att behöva kasta loss hela husbilen med allt vad det innebär.

Ja jag börjar luta mer mot husvagn, trots böket att det är långsam körning och att det inte går att koppla till ett släp. Å andra sidan lär jag inte ha häst längre den dagen jag har husvagn och därmed inte behov av att ta med hästsläpet, ser inte riktigt att jag skulle hinna nyttja bägge delar...
 
Hur breda är sofforna? Kan ju vara så att de får att ligga i utan att behöva bädda ner mer? Då kan du ju ha en soffdel alltid nerbäddad?
I mammas action är sofforna nog breda att sova i varför sig (nu bäddar de ändå ned till storsäng varje natt, men det är mer för att de gillar att ligga nära varandra 😁)

Ingen aning, jag har inte sett mått på det? Jag är ju en liten person så det kan ju vara en ide, men jag ogillar att inte kunna slappna av som det känns på en smal sovbrits. Om de nu är smala.
 
Jag vill inte ha ett bodel där man måste fälla ihop möbler för att få en sovplats.
Jag vill ha möjligheten att kunna stanna pronto, och sedan lägga mig ner och sova. Inte för att jag nånsin kör så, men jag vill ha den möjligheten.

Det är lika mycket skallkrav som kylskåp.
 
Husbil går bort för oss. För dyrt och vi reser för lite. Vi är också inne på Adria action Pd. Tyvärr inte lika vanlig som PH. Tabbert 400 är fin och dyr. Vi ska ha en liten fin vagn med fast säng så man slipper bädda varje kväll. Hobby har en fin liten vagn och Knaus sport and fun. Sen är alla vagnar svåra att överblicka när det gäller utrustning på de olika prissegmenten som alla heter olika tilläggsnamn.
 
Husbil går bort för oss. För dyrt och vi reser för lite. Vi är också inne på Adria action Pd. Tyvärr inte lika vanlig som PH. Tabbert 400 är fin och dyr. Vi ska ha en liten fin vagn med fast säng så man slipper bädda varje kväll. Hobby har en fin liten vagn och Knaus sport and fun. Sen är alla vagnar svåra att överblicka när det gäller utrustning på de olika prissegmenten som alla heter olika tilläggsnamn.

Ja det verkar vara ett gytter. du får gärna skriva i tråden under resans gång :)
 
Ja designmässigt vinner de varje dag, men de känns mkt trängre än de med full takhöjd. Och ingen har toa vad jag sett. Prislappen är rätt hög också, runt 200k. För det vill jag ha lite mer luft, och en toa....
Bommat att det inte va toalett i de minsta. Den kassfaktorn kan ju kvitta! Men fina är dom.

Om vi skulle ha en minivagn själva skulle vi ändå inte gå mindre än att det finns permanent säng och soffgrupp. När vagnen väl är på kroken är det ingen skillnad om den är 4.50 eller 3.20 i boyta. Det som gör störst skillnad körmässigt i mitt tycke är om vagnen är fullbredd eller inte. Men det är en vanesak det också. På riktigt stora vagnar typ 7.20 (boyta) så får man ett långt jäkla överhäng att riva ner postlådor med på köpet också och det är ju skönt att slippa:D
 
Bommat att det inte va toalett i de minsta. Den kassfaktorn kan ju kvitta! Men fina är dom.

Om vi skulle ha en minivagn själva skulle vi ändå inte gå mindre än att det finns permanent säng och soffgrupp. När vagnen väl är på kroken är det ingen skillnad om den är 4.50 eller 3.20 i boyta. Det som gör störst skillnad körmässigt i mitt tycke är om vagnen är fullbredd eller inte. Men det är en vanesak det också. På riktigt stora vagnar typ 7.20 (boyta) så får man ett långt jäkla överhäng att riva ner postlådor med på köpet också och det är ju skönt att slippa:D

Jag kör lastbil + släp så är van vid överhäng och att ta ut svängar, men just husvagnen ser jag bara nackdelar i att den är stor ;)
Bakom bilen må vara en sak, det finns ju speglar, men jag tänker att jag vill kunna åka på små skitvägar där det är trångt och kunna parkera på liten yta. Har en hyfsat smidig bil (Tiguan) med 4x4 så vill gärna att vagnen hänger med bakom. Dvs inga extra låga varianter. Tror verkligen på Adria Action PD eller Fritidsvagnen NTL 😍
 
Jag kör lastbil + släp så är van vid överhäng och att ta ut svängar, men just husvagnen ser jag bara nackdelar i att den är stor ;)
Bakom bilen må vara en sak, det finns ju speglar, men jag tänker att jag vill kunna åka på små skitvägar där det är trångt och kunna parkera på liten yta. Har en hyfsat smidig bil (Tiguan) med 4x4 så vill gärna att vagnen hänger med bakom. Dvs inga extra låga varianter. Tror verkligen på Adria Action PD eller Fritidsvagnen NTL 😍
Fast om du kör lastbil och släp så blir ju personbil och husvagn bra mycket mindre även om husvagnen är lite bredare än bilen och tar mindre plats än va lastbil och släp gör. Det går att köra på små skitvägar ändå oavsett om man jämför me lastbilen, har själv kört lastbil på smala skogsvägar och där hade det definitivt funkat med en husvagn också. Så tror inte du behöver stirra dig blind på det när du är van vid större grejer.
 
Jag har byggt säng i min VW caddy och åker runt med min lilla hund. Senast i helgen besökte vi en nationalpark och om två veckor ska vi iväg igen. Senaste resan och nästa resa görs tillsammans med en kompis som har en stor husbil, kan ju säga att den bilen stod still och vi gjorde utflykter med min lilla bil för den är så mycket smidigare.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 109
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 309
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp