Husbil vs husvagn

Jag har byggt säng i min VW caddy och åker runt med min lilla hund. Senast i helgen besökte vi en nationalpark och om två veckor ska vi iväg igen. Senaste resan och nästa resa görs tillsammans med en kompis som har en stor husbil, kan ju säga att den bilen stod still och vi gjorde utflykter med min lilla bil för den är så mycket smidigare.
Har du lust/möjlighet att lägga upp en bild?

Är inne på att byta bil inom ... ett tag 🙂
Växlar mellan att vilja ha en mindre, mer bränslesnål bil för bara transport och att tänka typ Caddy för möjlighet till att bygga för boende på kurser, tävlingar etc. Och plats för fler hundar 😁
 
Kommer du fortfarande vara i behov av bil/stor bil om du inte längre har häst?
Vet inte alls hur din situation ser ut men personligen skulle jag klara mig utan bil om jag inte har häst och då skulle man ju kunna byta bilen mot husbil👍
 
Kommer du fortfarande vara i behov av bil/stor bil om du inte längre har häst?
Vet inte alls hur din situation ser ut men personligen skulle jag klara mig utan bil om jag inte har häst och då skulle man ju kunna byta bilen mot husbil👍

Ja min Tiguan fyller sitt syfte även utan häst. Jag bor i landsbygdskommun, jobbar skift och har vänner runtikring landet. Åka kommunalt är bara glömma, speciellt om jag vill kunna ta mig till vandringsleder, hundkurser och annat. Eller för all del åka och handla när jag bor i lägenhet och har en hund som blir sur när hon inte får följa med = tenderar att störa :meh: Den tar sig fram överallt på skitvägar i dåligt underlag och den är smidig att bo med i stan. Dessutom vill jag inte ha nån liten plåtburk att krocka i, jag åker årligen en del vändor genom hela landet längs E4. För mig är tiggan den perfekta enda-bilen :love:
 
Ja min Tiguan fyller sitt syfte även utan häst. Jag bor i landsbygdskommun, jobbar skift och har vänner runtikring landet. Åka kommunalt är bara glömma, speciellt om jag vill kunna ta mig till vandringsleder, hundkurser och annat. Eller för all del åka och handla när jag bor i lägenhet och har en hund som blir sur när hon inte får följa med = tenderar att störa :meh: Den tar sig fram överallt på skitvägar i dåligt underlag och den är smidig att bo med i stan. Dessutom vill jag inte ha nån liten plåtburk att krocka i, jag åker årligen en del vändor genom hela landet längs E4. För mig är tiggan den perfekta enda-bilen :love:
Förstår! Var bara en tanke👍
 
Den här tråden har verkligen fått mig att googla små husvagnar :) Nu är vi fyra så tyvärr går en Adria Action bort för oss. Men om vi måste byta vagn i år (vår står på rep efter att hallen den vinterförvarats i rasat och det är osäkert om de får tag i alla delar till en så gammal vagn) så blir det definitivt en mindre vagn än den 560 som vi har i dag, även om inte 560-in i sig själv är några problem.

Jag tänker angående att bädda upp eller ner. Läste att Adrias soffor är 66 breda, så det blir lite som att sova i en vanlig soffa när man tar bort soffkuddarna. Sedan är det ju lite beroende på hur ofta man faktiskt vill eller behöver bädda upp till en sittgrupp inne i vagnen? Är man själv kanske man kan krypa upp i storsängen med ett brickbord, alternativt att man har ett smidigt ihopfällbart bort och ställer framför sängen?Tänker lite att när man istället för att bädda upp i stället för en gigantisk soffa av sängen, med överkast och några kuddar att luta sig mot. Eller så äter man helt enkelt utanför vagnen (för jag antar att du tänker ha med ett bord och någon stol?)
 
Jag har drömt mig iväg i tanken och tittar på husbilar för framtiden. Men efter den här tråden drömmer jag mig snarare iväg om en Adria Action. Hur smidig är den inte?! Blev lite förälskad i den :love:

Jag har drömt om den jag med, bokstavligt, var säker på att jag hade köpt en när jag vaknade :angel: :D
 
Den här tråden har verkligen fått mig att googla små husvagnar :) Nu är vi fyra så tyvärr går en Adria Action bort för oss. Men om vi måste byta vagn i år (vår står på rep efter att hallen den vinterförvarats i rasat och det är osäkert om de får tag i alla delar till en så gammal vagn) så blir det definitivt en mindre vagn än den 560 som vi har i dag, även om inte 560-in i sig själv är några problem.

Jag tänker angående att bädda upp eller ner. Läste att Adrias soffor är 66 breda, så det blir lite som att sova i en vanlig soffa när man tar bort soffkuddarna. Sedan är det ju lite beroende på hur ofta man faktiskt vill eller behöver bädda upp till en sittgrupp inne i vagnen? Är man själv kanske man kan krypa upp i storsängen med ett brickbord, alternativt att man har ett smidigt ihopfällbart bort och ställer framför sängen?Tänker lite att när man istället för att bädda upp i stället för en gigantisk soffa av sängen, med överkast och några kuddar att luta sig mot. Eller så äter man helt enkelt utanför vagnen (för jag antar att du tänker ha med ett bord och någon stol?)

Hmm.. vart hittade du måtten? Då kanske den där modellen Action PH inte är så dum heller... Caravana Adria Action 361 PH (modelo de 2009) (campingsalon.com)
 
Har du lust/möjlighet att lägga upp en bild?

Är inne på att byta bil inom ... ett tag 🙂
Växlar mellan att vilja ha en mindre, mer bränslesnål bil för bara transport och att tänka typ Caddy för möjlighet till att bygga för boende på kurser, tävlingar etc. Och plats för fler hundar 😁

Kolla #raggarcaddyn på Instagram så får du upp lite olika lösningar jag gjort. Har testat olika nästan varje gång. Nu när jag bra har en liten hund så fick han åka sele fram så jag hade ingen bur alls i skåpet och därmed massa plats till packning och kunde ha en lägre säng med bättre sitthöjd.
 
Gaaaah jag hittade två Adria Action PD på Blocket, en ny och en beg. Faaan vad sugen jag blev. Tur jag har bestämt mig för att det är husvagn Eller häst som gäller, inte bägge. Och innan jag velat klart om hästeriet så har coronapriserna antagligen sjunkit....
 
Kolla #raggarcaddyn på Instagram så får du upp lite olika lösningar jag gjort. Har testat olika nästan varje gång. Nu när jag bra har en liten hund så fick han åka sele fram så jag hade ingen bur alls i skåpet och därmed massa plats till packning och kunde ha en lägre säng med bättre sitthöjd.
Aha! Det var alltså dig jag följde på instagram! Jag gillar ju vanar men kunde inte för mitt liv begripa var jag hittat just den!
 
Vi har en plåtis. Riktigt kul att vara ute med! Kanske inte den smidigaste bilen i världen då den är från 1987 och inte har nån styrservo, men inte så stor och får plats nästan överallt. En Renault master är det.
Enda nackdelen just nu är att batteriet är kass (lätt åtgärdat, men man ska komma ihåg att köpa ett också.. 🙄).

Jag hade lätt valt en liten husbil/plåtis framför husvagn.
 
Adria Aviva 400 har jag upptäckt ikväll, den är smalare än Action, något längre men under 6 meter. Den är även billigare. Fattar ju att jag behöver besöka en husvagnsförsäljare för att ställa alla frågor men ja, vad är eg skillnaden mellan dessa småvagnar inom samma märke?

Här en länk till blocketannons:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/husvagn_adria_aviva_400_ps___2020/95626255
Största skillnaden är väl att en vanlig vagn är rymligare, du har mer förvaring och ståhöjd i hela vagnen. En annan fördel är att det är lättare med förtält/markis eftersom du har en rak taklinje och inte behöver köpa special (dyrt) till just Action/tab vagnar utan du kan ha ifrån vilken tillverkare som helst bara du får rätt a-mått.
 
Sen är väl just Aviva inte den roligaste/lyxigaste varianten av Adria utan deras "billigaste" utförande sen kommer, Altea, Action, Adora och Alpina/scandinavian edition är deras mest påkostade varianter.
 
Här är hobbys variant på resevagn, tycker dom är riktigt fina och med hobby får man mkt för pengarna i mitt tycke. Vi köpte en fabriksny vagn nu och den är toppenfin, inget krångel öht. Ett tips är att privatimportera ifrån Tyskland, spar mkt pengar på det och dom är superproffsiga hos handlarna.
https://www.blocket.se/annons/varmland/hobby_390_sf_on_tour/94114749
Den layouten skulle passa mig/oss perfekt, med permanent säng.
Har du någon uppfattning om ungefär hur stor prisskillnaden är? Och hur garantiåtagandet hanteras i Sverige på en privatimporterad vagn?
 
Vi tog in vår i höstas och vi fick listpris i tyskland och jämför med listpris i sverige och då gjorde det en bit över 100' Så skillnaden är rejäl, nu tror jag inte småvagnarna skiljer riktigt lika mkt men det lär ju göra skillnad i vilket fall.
Garantin funkar som i sverige, småfel är hobbyverkstan i sverige skyldiga att ta i och med europagarantin och stora fel som tex ett byte av hel sida på vagnen eller så då skickas vagnen till tyskland i vilket fall.
 
Den layouten skulle passa mig/oss perfekt, med permanent säng.
Har du någon uppfattning om ungefär hur stor prisskillnaden är? Och hur garantiåtagandet hanteras i Sverige på en privatimporterad vagn?
Vår förra vagn var också en privatimport, dock inte av oss men den tog dom utan gnäll och fixade med när det va nåt fel på köksfläkten. Behövde inte göra nåt utan verkstaden skötte kontakten med hobby i Tyskland.
När vi sålde vagnen fick vi samma för den som om den skulle varit svensksåld.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 182
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 440
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp