Husdjurstema

Sv: Husdjurstema

Precis, det var de perfekta orden för att förklara saken!

Fast när man som intet ont anande småbarnsmamma sitter vid frukostbordet och ens lilla 4-åring börjar berätta om bultpistoler så är det faktiskt ganska makabert!!! :eek:

Eftersom hon är ganska orolig på kvällarna när hon ska gå och lägga sig tycker jag att hon kanske är lite för liten för att få allt för målande beskrivningar om hur avlivning/slakt går till. Hon har än så länge bara förstått en liten bit av djurdöden. Hon är t.ex. orolig över "våra" grisar och att de har blivit bultade. Hon har inte fattat att det slaktas många djur för att man ska kunna köpa kött i affären. Hon tror att man äter allt själv om man slaktar. Så hon är lite upprörd över att "vår" grisägare har ihjäl alla grisarna. "Om han är så hungrig kan han väl gå ut i skogen och skjuta en dum älg".
Nu i kväll kunde hon inte sova eftersom vi har försökt att introducera "hundhimlen" och att det är där våra avlivade hundar finns tillsammans med alla andra djur som dött. Då kom hon på att pappa dödat en huggorm i somras (det får man inte göra, men det var lite i självförsvar) och då måste ju även huggormen finnas i hundhimlen och tänk om den bet Ester & Doris. :crazy:

Är döden-perioden en lång period? :grin:
 
Sv: Husdjurstema

Jag tror att man ska vara ärlig men inte berätta mer än de frågar om. Om din dotter är orolig för att huggormen i djurhimmlen ska bita hundarna kan du väl bara säga att i himmlen där bitts inte ormarna!!

Jag tror att dödenperioden är olika lång på olika barn. Min dotter började när hon var ca 3 (drygt) och hon blir snart 5 och det pratas fortfarande om döden nästan varje dag:grin:.

Jag har valt att inte göra en stor grej av det utan ta det som det kommer och göra det "lättsamt" men saningsenligt i möjligaste mån.

Jag tycker att hon är så gullig när hon filosoferar kring livet och dess mysterier:love::love:
 
Sv: Husdjurstema

Problemet på förskolan är väl att det finns många barn i olika åldrar som undrar över olika saker.

Visst är det rart och ofta ganska roligt när de funderar över livet eftersom deras logik inte alltid stämmer överens med våran. Men jag hoppas att döden går fort över. Fast å andra sidan blir väl nästa period sex&snusk...?
 
Sv: Husdjurstema

Nej sen blir det: Du får inte komma på mitt kalas *suck* Kan det vara den tråkigast åldern månne?
 
Sv: Husdjurstema

Den åldern är vi redan inne i! Därför hade vi inget förskolekalas i år utan väntar tills nästa år då hon kanske vuxit till sig lite. Vi kan inte bjuda alla, men det kanske kan bli en vettig selektering nästa år. Hoppas jag!
 
Sv: Husdjurstema

Nej sen blir det: Du får inte komma på mitt kalas *suck* Kan det vara den tråkigast åldern månne?

Häromdagen sa en av mina tjejer det till sin syster (tyvärr så pratas det mycket om det på förskolan av de äldre barnen), vilket ledde till gråt.

Nu är det ju så att mina tjejer är tvillingar så kalashoten känns rätt onödiga...;)
 
Sv: Husdjurstema

Ormarna finns väl rimligen i ormhimlen? :idea: Lååångt bort ifrån alla hundar som kan bli bitna, bland en massa solvarma klippor.
 
Sv: Husdjurstema

Ja, vi tycker att det är makabert men barnen har ingen uppfattning om det. Jag tycker heller inte att ni ska hålla med på hundhimlar och liknande, Döden är ingen stor och skrämmande grej innan vi gör det till en sådan.
 
Sv: Husdjurstema

Ja, vi tycker att det är makabert men barnen har ingen uppfattning om det. Jag tycker heller inte att ni ska hålla med på hundhimlar och liknande, Döden är ingen stor och skrämmande grej innan vi gör det till en sådan.

Nej det där med himlen var det första vi sa till pojkarna när de förlorade sin pappa. Då var de 3 och 1,5 år ungefär. Det gav oss/mig tidsfrist så att jag hann samla mig själv innan jag besvarade deras frågor. Nu ställer de frågor om kremering, om hur man ser ut när man varit död i några år, varför man inte bara kunde gräva ner pappa i trädgården, om han kände nåt när han brann upp osv. De är inte rädda utan får sina svar och är nöjda över det. Däremot skrämde fritidspersonalen den äldsta killen, han blir 7 i februari, och personalen sa att till Halloween ska man gräva upp alla döda människor på kyrkogården och så jagar de en.......

Jag tror också det är bättre att säga som det är, varken mer eller mindre. Att vara ärlig är ju det som är bäst.
 
Sv: Husdjurstema

Ja, vi tycker att det är makabert men barnen har ingen uppfattning om det. Jag tycker heller inte att ni ska hålla med på hundhimlar och liknande, Döden är ingen stor och skrämmande grej innan vi gör det till en sådan.

Men varför inte himlar? Man kanske själv tror på himmlen.....
Min dotter tröstar sig iallafall med att katterna/hunden/hästen har det bra i sina himmlar. Hon har även en teori om hur de hittar varandra i himmlen mm.

Jag har sagt att kroppen hamnar i jorden och blir till ny jord, kretsloppet, och ger näring till växter mm, men att själen hamnar i himmlen och får en ny och ickesjuk kropp där. Den bilden vill jag själv ha av livt efter detta för vi vet ju inte HELT säkert, eller hur!?;). Jag tycker inte att det är att ljuga.
 
Sv: Husdjurstema

Barn har svårt att hantera abstrakta begrepp. Därför bör man vara konkret i sitt språk till små barn.
 
Sv: Husdjurstema

Barn har svårt att hantera abstrakta begrepp. Därför bör man vara konkret i sitt språk till små barn.

Inte har de så svårt att hantera ett sådant begrepp. De har ju egna hemliga kompisar/världar som de fantiserar om, himmlen blir ju pa ungefär samma sätt.
 
Sv: Husdjurstema

En kompis är ett konkret begrepp som representerar något som man kan ta på. Barnes fantasivärldar och vänner baserar sig på verkliga saker som de kan se, höra och känna. Visst kan en häst bli blå och liknande, men det handlar ändå om saker och färger de sett. Begreppet himlen är däremot lika abstrakt som godhet, ondska eller heder. Det representerar en idé vi har om en viss företeelse. Små barn har problem med att förstå abstraktioner helt enkelt därför att deras hjärnor inte mognat tillräckligt. Matematik är också abstrakt och det är därför barn måste räkna med äpplen och päron i början och inte direkt med siffror. De måste ha något konkret att räkna.
 
Sv: Husdjurstema

En kompis är ett konkret begrepp som representerar något som man kan ta på. Barnes fantasivärldar och vänner baserar sig på verkliga saker som de kan se, höra och känna. Visst kan en häst bli blå och liknande, men det handlar ändå om saker och färger de sett. Begreppet himlen är däremot lika abstrakt som godhet, ondska eller heder. Det representerar en idé vi har om en viss företeelse. Små barn har problem med att förstå abstraktioner helt enkelt därför att deras hjärnor inte mognat tillräckligt. Matematik är också abstrakt och det är därför barn måste räkna med äpplen och päron i början och inte direkt med siffror. De måste ha något konkret att räkna.

Vad tycker du man ska säga då när de frågar om döden, vad händer sedan mm?
 
Sv: Husdjurstema

Något enkelt som barnen förstår och som relaterar till verkligheten. Oftast uppkommer ju frågor när ett husdjur dör eller liknande och då kan begrava så de själva får se vad som händer. Det där med själ och liknande kan man ta senare när barnen är stora nog att förstå begreppet själ. Detsamma gäller himlen.
 
Sv: Husdjurstema

Något enkelt som barnen förstår och som relaterar till verkligheten. Oftast uppkommer ju frågor när ett husdjur dör eller liknande och då kan begrava så de själva får se vad som händer. Det där med själ och liknande kan man ta senare när barnen är stora nog att förstå begreppet själ. Detsamma gäller himlen.

Ursäkta men jag håller inte med dig riktigt.

Vi har inte haft något djur att begrava, men hon frågar ändå. Tex. om älgarna, hjortarna, vildsvinen, rådjuren och om husdjuren vi har haft innan hon föddes.
Hon frågar även om människor, så vi har varit på kyrkogården och tittat på gravar mm för att försöka förklara.
Innan jag hade nämn själar och himlen så var hon orolig för vad som blev "sen" (hennes egen reflektion), jag berättade då om själen och himlen och nu vet hon det och känner sig lugnare.
Ex. Om vi kommer hem och jägarna håller på att ta ur en hjort så säger hon "Det där är bara kroppen, själen är i himlen och träffar sin mamma nu". Sedan är det inget mer med det.
 
Sv: Husdjurstema

Prästen på sjukhuset har haft en bra förklaring på döden, himlen, själen tycker jag.

Hon förklarade för de mindra barnen att kroppen var som ett skal ungefär som puppan kring en fjäril och när personen dog tar man av sig puppan och flyger iväg som en fjäril, puppan var det som lämnades kvar och som vi tod hand om och begravde.
 
Sv: Husdjurstema

Prästen på sjukhuset har haft en bra förklaring på döden, himlen, själen tycker jag.

Hon förklarade för de mindra barnen att kroppen var som ett skal ungefär som puppan kring en fjäril och när personen dog tar man av sig puppan och flyger iväg som en fjäril, puppan var det som lämnades kvar och som vi tod hand om och begravde.

Det var bra! *memorerar*

Har själv pratat om kroppen som ett skal, men inte kommit på det där med fjärilen....
 
Sv: Husdjurstema

Fast när man som intet ont anande småbarnsmamma sitter vid frukostbordet och ens lilla 4-åring börjar berätta om bultpistoler så är det faktiskt ganska makabert!!!
Det förstår jag :) men för henne är det inte makabert hon testar sin nya kunskap och söker bekräftelse.
För 50 år sedan var födelsen och döden naturliga inslag i barnens liv, djur tillverkades, föddes och slaktades, gamla människor bodde hemma och dog hemma. Den naturliga läroplatsen har inte dagens barn, och inte många av dagens föräldrar heller.
Hur många har sett en kalv födas? Hur många har deltagit i slakt?
För barn idag blir livets uppkomst och avslut abstrakta företeelser som ofta omgärdas av lite hysch hysch och undvikande svar.
Precis som Jadzia skrev så har barn svårt att ta in abstrakta begrepp och då blir det svårt att förstå sammanhang.
Mitt råd blir som tidigare, svara rakt på frågorna men inte mer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 166
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 569
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp