Husdjurstema

Sv: Husdjurstema

Eftersom vi inte är religiösa har Lillan inte hört talas om himlen förut, men det kändes som om vi behöver ett svar, om än abstrakt, på var de döda tar vägen. För hon vet att det ligger döda människor i gravar t.ex. och har någon gång funderat över hur länge de ska ligga där och sova.
Jag har förklarat "hundhimlen" som att det är så vi kan fantisera om vart de döda tar vägen. Som en dröm. Barn tror att man drömmer samma sak som dem om man befinner sig i samma rum, ser samma saker eftersom drömmar och tankar är verkliga för dem. Så om vi ligger på samma kudde på kvällen så kan vi fantisera tillsammans om hur hundhimlen ser ut, att hundarna får kissa på mattorna så mycket de vill, äta leverpastej till frukost och sova i sängen. Himlen är en fantasi, men för barn är fantasin delvis verklig.

Med slakt och avlivning har hon bara förstått delar av hur det går till och hon blir så förvirrad för att hon inte fattar hur det hänger ihop. Som att korv inte är något som djuren producerar utan något som produceras av djuren och att man måste döda ett djur som ska bli korv. Och från djurets död till korvtillverkningen och sedan korvförsäljning i affären finns ingen koppling.
Men det kommer väl såsmåningom.
 
Sv: Husdjurstema

Av den anledningen kan jag inte heller riktigt förstå vegetarianism. Det ingår i konceptet "ko" att jag drar fram den ur mammans mage, torkar den, ger den mat, tar hand om den, släpper den på bete, skyddar den på vintern, inseminerar den och tar hand om kalven, mjölkar, ger den foder och omvårdnad, ringer veterinären om den blir sjuk, skickar den till slakt, och tillslut äter upp den. Förstår inte varför det skulle vara bättre om den bara låg och ruttnade.
Men nu har jag kanske kidnappat tråden...
Ytterligare lite OT men förstår inte ditt resonemang riktigt? Slutar vi föda upp kor så finns det ju inga kadaver som ligger och ruttnar, för inte tror du väl att all husdjursavel skulle fortsätta på samma sätt som idag med skillnaden att kropparna bara lämnas när djuren väl dör? Vad skulle det vara för poäng med det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 166
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 569
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp