Husköps-tråden del 2 :)

Visning imorgon på ett hus som känns perfekt för oss. Tyvärr känns det tydligen också perfekt för många andra då det var väldigt högt tryck.. :cry:
Här har en hel del hus sålts före visning, tror det är nya grejen om man ska få något och slippa höga bud. Många som säljer vill slippa visningen med massa främmande folk, så bjuder man tillräckligt bra före kan man få det ändå.
 
Här har en hel del hus sålts före visning, tror det är nya grejen om man ska få något och slippa höga bud. Många som säljer vill slippa visningen med massa främmande folk, så bjuder man tillräckligt bra före kan man få det ändå.
Det var tur att vi inte gjorde det för huset var inget för oss ändå.. :/
 
Här har en hel del hus sålts före visning, tror det är nya grejen om man ska få något och slippa höga bud. Många som säljer vill slippa visningen med massa främmande folk, så bjuder man tillräckligt bra före kan man få det ändå.

Så är det här också, men förstår inte riktigt hur det går till. De mäklare jag har pratat med har bara hänvisat till den "allmänna" visningen ifall man vill titta på huset, och det känns inte riktigt kul att buda 3 miljoner på ett hus man inte har sett.
 
Så är det här också, men förstår inte riktigt hur det går till. De mäklare jag har pratat med har bara hänvisat till den "allmänna" visningen ifall man vill titta på huset, och det känns inte riktigt kul att buda 3 miljoner på ett hus man inte har sett.

Man kanske får vara lite fräck, jag vet inte. Ringa på hos de som bor där... :) Sen kanske andra mäklare tillåter förhandsvisningar, det vet man ju inte..
 
Så är det här också, men förstår inte riktigt hur det går till. De mäklare jag har pratat med har bara hänvisat till den "allmänna" visningen ifall man vill titta på huset, och det känns inte riktigt kul att buda 3 miljoner på ett hus man inte har sett.

Jag vet verkligen inte men jag kan tänka mig att det finns en del familjer som letar efter just det huset och har fiskat ett tag hos flertalet mäklare. Mäklarna har nog god koll på sin kundkrets. När huset sedan dyker upp så kontaktar mäklaren de potentiella köparna om att en fullträff just ramlat in och (ev.) att säljarna är ute efter en snabb försäljning. (Enskild) visning sker mem samma dag och pang så är huset borta.

Jag har svårt att se hur medelsvensson annars bara hostar upp flera miljoner på vinst och förlust.

Edit: Det ligger ju i mäklarens intresse att ha snabb omsättning på objekten, snabba försäljningar är bra reklam och ger nöjda kunder så jag kan tänka mig att det är mer än bekvämt att inte ha utdragna budgivningar på varje objekt även om provisionen hade ökat något då.
 
Allmän fråga! Det här med taxeringsvärde, hur mycket tar ni hänsyn till det när ni budar på hus?
 
Jag har inte varit så väldigt noga med det. Framförallt inte när jag tittat. Det beror på hur gammalt tax.värdet är och när förbättringar gjorts, och vilka..

Vissa saker höjer värdet fast de är skabbiga, medan andra kan vara tiptop men ändå inte gör värdet högre.

Relaterar mer till skick, omgivande prisnivå och vad jag tittat efter.
 
Skulle ni köpa hus på exekutiv auktion?
Vi är intresserade av ett objekt som säljs av kronofogden. Det känns lite läskigt när jag googlar och läser att man tex. inte kan besiktiga huset mer än under visningen. Är ju inte sugen på att lägga ut pengar på en besiktning också kanske huset inte är något för oss.
 
För mig närmar det sig tillträde. Jag börjar känna mig lite panikslagen och undrar vad sjutton jag har gett mig in på :D Men jag försöker tänka på att andra människor bor i hus och klarar det och då borde jag också göra det. Rimligtvis. Ekonomin bör inte heller bli ett problem. Just nu måste jag bara bestämma mig för hur jag ska lägga upp lånen :P
 
Skulle ni köpa hus på exekutiv auktion?
Vi är intresserade av ett objekt som säljs av kronofogden. Det känns lite läskigt när jag googlar och läser att man tex. inte kan besiktiga huset mer än under visningen. Är ju inte sugen på att lägga ut pengar på en besiktning också kanske huset inte är något för oss.
Med tanke på att man prismässigt kan gör riktiga klipp,så JA.
 
Skulle ni köpa hus på exekutiv auktion?
Vi är intresserade av ett objekt som säljs av kronofogden. Det känns lite läskigt när jag googlar och läser att man tex. inte kan besiktiga huset mer än under visningen. Är ju inte sugen på att lägga ut pengar på en besiktning också kanske huset inte är något för oss.
Men husen säljs väl besiktigade? :)
 
Nej, jag fattar det som att de inte är det? Det står att man inte får likställa värderingen med en riktig besiktning. Att vill man besiktiga får man ta med sig en besiktningsman på visningen..
Jag kan ju ingenting alls om hus så jag tycker det känns läskigt.
http://www.kronofogden.se/5.4bd549f5153638eb60a8175.html
Detta hus är det!
Ögnade igenom värderingen, det verkar vara ett bra hus :) Skadar aldrig att åka och titta, finns möjligheter till klipp hos Kronofogden.
 
mig och sambon har präcis köpt hus i stockholm (dyrt dyrt). Alla hus vi tittade på blev bjudit helt upp till löjliga prisar... vi köpte innan visning, mitt absoluta drömhus, har inte ångrat en sekund :) Vi la 50.000 mer än ett annat vi va med och bjuda på, och jag gillar detta 100 gånger mer. Men verkligen, bostadsköp nu förtiden verkar vara väldigt dyrt!
 
Nej, jag fattar det som att de inte är det? Det står att man inte får likställa värderingen med en riktig besiktning. Att vill man besiktiga får man ta med sig en besiktningsman på visningen..
Jag kan ju ingenting alls om hus så jag tycker det känns läskigt.
http://www.kronofogden.se/5.4bd549f5153638eb60a8175.html
Detta hus är det!
Uppvärmning direktverkande el. Då vill det till att det är välisolerat om man ska ha råd att hålla varmt?
Ingen skorsten vilket betyder att man inte kan hjälpa upp värmen med braskamin etc.

Jag hade nog framförallt bekymrat mig om driftskostnaderna, skicket verkar enl besiktning var rätt OK.

Är avloppet godkänt elelr måste det grävas om?. Det innebär i så fall runt 100' extra på priset.

Ja, du ser. jag är inte överentusiastisk...
 
Jag och karln har hittat ett fritidshus med stor tomt (stort nog för att bygga ytterligare ett hus på, och gammalt bygglov finns) precis där vi vill bo! :bump: Nu dansar vi regndans och hoppas på att vi är ensamma på visningen på söndag. :angel:

Vi var inte ensamma och budgivningen är helt bananas. :crazy: Nog för att det är fint, men inte SÅ fint. We're out. :p
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
367
Senast: em76
·
Svar
1 103
· Visningar
59 858
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp