Husköps-tråden del 2 :)

Jag håller med. Speciellt om man bara precis börjat titta på hus. Då kan man ha lite is i magen.
Om din sambo ändrar åsikt så är det inte rätt hus :)

Just huset det gällde har vi lagt åt sidan ändå.

Vi skulle dock vilja buda på det första huset vi tittade på men vi hade inte fixat lånelöfte eftersom vi egentligen bara skulle titta lite och känna oss för. Och jag trodde i min enfald att sånt går så snabbt när man söker över internet men vi har inte fått svar än och budgivningen rullar på, så vi får nog släppa det. Tror vi får fortsätta med hustittandet i sommar eller senare, för nu kommer det vara fullt upp med annat ett tag.
 
Just huset det gällde har vi lagt åt sidan ändå.

Vi skulle dock vilja buda på det första huset vi tittade på men vi hade inte fixat lånelöfte eftersom vi egentligen bara skulle titta lite och känna oss för. Och jag trodde i min enfald att sånt går så snabbt när man söker över internet men vi har inte fått svar än och budgivningen rullar på, så vi får nog släppa det. Tror vi får fortsätta med hustittandet i sommar eller senare, för nu kommer det vara fullt upp med annat ett tag.

Vill man ha svar snabbt så ringer man - över nätet så hamnar det ju bara i en hög som tas hand om i turordning.
 
Vill man ha svar snabbt så ringer man - över nätet så hamnar det ju bara i en hög som tas hand om i turordning.
Tja, vi pratade med en släkting som jobbar som bank som sa att det går snabbast att ansöka på internet. Vi vill ju ha det skriftligt också, men det är klart att man kan ringa ändå.
 
Yikes, nu har buden verkligen rullat iväg. Snart är gränsen för vad vi tycker huset faktiskt är värt med tanke på det som behövdes göras nådd så det blir nog inget bud för oss även om lånelöftet blir klart. Men den som vinner budgivningen kommer få ett kanongulligt hus med suuuuperfint läge! Avis!!! Men det kommer fler hus.
 
Gillar mäklaren för övrigt. Inte ett ord om huruvida den andra budgivaren vill stanna eller något. Bara tystnad. Tur att det inte är jag som betalar hen.
 
Ja, i sambons hemtrakter. Ville inte vara fullinvesterad i börsen just nu så vi har kikat lite efter trevliga fastigheter att hyra ut.
 
Hur går det med allas husköp nuförtiden? Är det bara jag och sambon kvar som fortfarande letar? Vi har tittat på hundra hus känns det som, och bara hittat ett som vi faktiskt kunde tänka oss att bo i. Det gick tyvärr till nån annan utan att vi hunnit med att lägga ett motbud, tog knappt 24 timmar från visning till att kontrakt var skrivet. Retligt, men det är väl bara att bita ihop och leta vidare. Husmarknaden har varit minst sagt trög hela året, men nu verkar det börja lossna lite och det dyker upp något nytt hus på hemnet varje dag.

Har hittat ett som ser lovande ut, på pappret åtminstone. Men där är ingen visningstid bestämd ännu och de verkar inte vara villiga till en förhandsvisning, så vi får väl vänta så länge. Är det något man kan undersöka själv så länge? Har kollat ritningar och dokument som rör fastigheten hos kommunen. Huset är besiktigat för att bli s.k. varudeklarerat, men besiktningsprotokollet kunde jag inte få se förrän på visningen. Jag har en fråga angående konstruktionen, men vet inte om jag måste ta frågan genom mäklaren eller om jag "får" gå direkt till byggaren som jag vet har byggt huset. Byggaren får kanske inte lämna ut nån info, så det är kanske inte lönt att gå den vägen?
 
Vi har blivit erbjudna att köpa ett hus av en väns granne, huset ska säljas genom mäklare om vi inte är intresserade. Vi måste lämna besked i veckan och jag är så velig!

Huset är en friliggande villa på landet med 6000 kvm tomt, en fantastiskt sådan, högt beläget med utsikt över "byn", enskild väg som stannar vid huset. Det finns ca 10 andra hus/gårdar i "byn". Det är delvis omgivet av betesmark där det idag går får och hästar. Vi har ställt en fråga till markägaren om att få köpa loss några hektar utan att få något riktigt svar så jag försöker se det som en eventuell, framtida bonus.
Ca 5km till förskola, skola 0-9 och affär, 25km till centralorten. Huset är välbyggt, fint och trevligt men värms upp med elradiatorer och vedeldning i spis och kamin. Vi tänker förmodligen installera vattenburen värme med bergvärmepump om vi ska bo där. Vidare råder lite osäkerhet kring vattnet, i dagsläget egen grävd brunn men vi kanske kommer behöva borra en ny. Jag saknar även ett garage/carport så det finns med i bakhuvudet (med det är ju en högst individuell nödvändighet). Invändigt finns inga måsten, lite ny färg och tapeter om man vill.

De få kringliggande husen som sålts de senaste tre åren har kostat mellan 800'-950' kr och här begärs 1,5 milj. Jag vet inte hur priset är motiverat men jag tycker att det är dyrt, med kommande projekt i åtanke? Samtidigt gillar jag huset och det uppfyller en hel del önskningar på min lista, med det är inte drömobjektet så som jag tidigare föreställt mig. Jag kan absolut se mig själv leva där i kanske 10 år framåt och det är ju inte fy skam, men jag kan nog bo dessa år i det nuvarande huset utan större lidande också. Åh, jag blir tokig!
 
Men det verkar inte vara några hus alls till salu i området, är inte det ovanligt? .
Kollar hemnet för skojs skulle lite då och då.
för fyra-fem år sedan när jag var ute och letade fanns det runt 80-100 objekt (alla sorter) i min lilla kommun. Nu ligger det på 25-30. Så det är en drastisk minskning.
 
Vi har blivit erbjudna att köpa ett hus av en väns granne, huset ska säljas genom mäklare om vi inte är intresserade. Vi måste lämna besked i veckan och jag är så velig!

Huset är en friliggande villa på landet med 6000 kvm tomt, en fantastiskt sådan, högt beläget med utsikt över "byn", enskild väg som stannar vid huset. Det finns ca 10 andra hus/gårdar i "byn". Det är delvis omgivet av betesmark där det idag går får och hästar. Vi har ställt en fråga till markägaren om att få köpa loss några hektar utan att få något riktigt svar så jag försöker se det som en eventuell, framtida bonus.
Ca 5km till förskola, skola 0-9 och affär, 25km till centralorten. Huset är välbyggt, fint och trevligt men värms upp med elradiatorer och vedeldning i spis och kamin. Vi tänker förmodligen installera vattenburen värme med bergvärmepump om vi ska bo där. Vidare råder lite osäkerhet kring vattnet, i dagsläget egen grävd brunn men vi kanske kommer behöva borra en ny. Jag saknar även ett garage/carport så det finns med i bakhuvudet (med det är ju en högst individuell nödvändighet). Invändigt finns inga måsten, lite ny färg och tapeter om man vill.

De få kringliggande husen som sålts de senaste tre åren har kostat mellan 800'-950' kr och här begärs 1,5 milj. Jag vet inte hur priset är motiverat men jag tycker att det är dyrt, med kommande projekt i åtanke? Samtidigt gillar jag huset och det uppfyller en hel del önskningar på min lista, med det är inte drömobjektet så som jag tidigare föreställt mig. Jag kan absolut se mig själv leva där i kanske 10 år framåt och det är ju inte fy skam, men jag kan nog bo dessa år i det nuvarande huset utan större lidande också. Åh, jag blir tokig!
Har de som sålt för 800-950 också haft så mycket tomt till?
 
Här verkar det bli husköp. Vi hade egentligen tänkt köpa en nyproduktion BR och sen leta hus, men nu fick vi ett huserbjudande som kändes för bra för att inte ta.
Ska skriva papper snart, sen är det bara att vänta på inflytt som tyvärr inte blir förrän slutet av sommaren. Är massa renoveringsbehov i form av ytskikt så det kommer behöva göras lite innan vi flyttar in som badrum o tapeter t.ex. Men det är ett friskt hus med supebra läge i ett villaområde på en liten återvändsgata, så när vi renoverat klart kommer det nog bli väldigt bra.
 
Här verkar det bli husköp. Vi hade egentligen tänkt köpa en nyproduktion BR och sen leta hus, men nu fick vi ett huserbjudande som kändes för bra för att inte ta.
Ska skriva papper snart, sen är det bara att vänta på inflytt som tyvärr inte blir förrän slutet av sommaren. Är massa renoveringsbehov i form av ytskikt så det kommer behöva göras lite innan vi flyttar in som badrum o tapeter t.ex. Men det är ett friskt hus med supebra läge i ett villaområde på en liten återvändsgata, så när vi renoverat klart kommer det nog bli väldigt bra.
Grattis!!
 
Visning imorgon på ett hus som känns perfekt för oss. Tyvärr känns det tydligen också perfekt för många andra då det var väldigt högt tryck.. :cry:
 
Jag bjuder just nu på ett hus där den andre budgivaren har ägnat sig åt att bjuda över sig själv medan jag var ute och cyklade. :idea: Funderar på att maila mäklaren och be henne hojta till när han är färdig...

Kan meddela alla nyfikna att vi vann budgivningen och när det var dags för kontraktsskrivning kom säljaren på den lilla detaljen att denne också ville ha en friskrivningsklausul. Mäklaren såg ut som om hon ville dö och bad tusen ggr om ursäkt och jag drog tillbaka vårt bud och lade ett nytt lägre som säljaren tycker "är för lågt." Jaha, men ha inte en friskrivningsklausul då? Jo, det ville hon absolut ha.Vårt nya bud är för övrigt fortfarande det högsta, för alla som var bakom oss i den första budgivningen hoppade av.
 
Kan meddela alla nyfikna att vi vann budgivningen och när det var dags för kontraktsskrivning kom säljaren på den lilla detaljen att denne också ville ha en friskrivningsklausul. Mäklaren såg ut som om hon ville dö och bad tusen ggr om ursäkt och jag drog tillbaka vårt bud och lade ett nytt lägre som säljaren tycker "är för lågt." Jaha, men ha inte en friskrivningsklausul då? Jo, det ville hon absolut ha.Vårt nya bud är för övrigt fortfarande det högsta, för alla som var bakom oss i den första budgivningen hoppade av.

Men gud så tröttsamt! Hoppas säljaren accepterar ert bud :)

Jag förstår att mäklaren inte var så glad heller :p
 
Men gud så tröttsamt! Hoppas säljaren accepterar ert bud :)

Jag förstår att mäklaren inte var så glad heller :p

Ja, vi får väl se, har inte hört ett knyst den senaste månaden och vet inte riktigt hur hennes fenomenala plan ser ut, om hon tror att folk kommer bli sugna på att buda högre om tio dagar när de dessutom får ett amorteringskrav i häcken. Kanske ska sänka mitt bud ytterligare den 1/6.
 

Liknande trådar

Svar
779
· Visningar
40 736
Senast: Enya
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
331
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp