Husköps-tråden del 2 :)

Asså dagens husmarknad är ju helt bananas. Vi va på en husvisning, totalt jäkla ruckel ( vi utgick ifrån att vi behövde riva och bygga nytt) och det huset budades upp nästan 1,5 miljoner. Det var helt sjukt hur fort det gick. Så vi hoppa.
 
Asså dagens husmarknad är ju helt bananas. Vi va på en husvisning, totalt jäkla ruckel ( vi utgick ifrån att vi behövde riva och bygga nytt) och det huset budades upp nästan 1,5 miljoner. Det var helt sjukt hur fort det gick. Så vi hoppa.

Kanske inte riktigt samma stegring här, men det verkar finnas väldigt många som är beredda att lägga väldigt mycket mer pengar än oss på hus som ändå kräver diverse åtgärder innan man kan bo i dem...

Jag och sambon har blivit extra förtjusta i ett samhälle som vi (tror att vi) väldigt gärna vill bo i. Finns det något annat knep för att hitta ett bra hus än att lusläsa hemnet varje dag..? Sambon föreslog att sätta upp en lapp på byns anslagstavla vid mataffären, men är det någon som tar en sådan lapp seriöst nuförtiden...? Hur bär man sig åt för att hitta husen före alla andra.?
 
Kanske inte riktigt samma stegring här, men det verkar finnas väldigt många som är beredda att lägga väldigt mycket mer pengar än oss på hus som ändå kräver diverse åtgärder innan man kan bo i dem...

Jag och sambon har blivit extra förtjusta i ett samhälle som vi (tror att vi) väldigt gärna vill bo i. Finns det något annat knep för att hitta ett bra hus än att lusläsa hemnet varje dag..? Sambon föreslog att sätta upp en lapp på byns anslagstavla vid mataffären, men är det någon som tar en sådan lapp seriöst nuförtiden...? Hur bär man sig åt för att hitta husen före alla andra.?
Du kan ju ringa runt till mäklarna som florerar i närheten och prata med dem, då finns ni i deras register att ni söker ett specifikt sorts hus och då brukar dem ringa innan det kommer ut på marknaden. Finns nog en hel del hus som säljs innan allmänheten får syn på dem.
 
Kanske inte riktigt samma stegring här, men det verkar finnas väldigt många som är beredda att lägga väldigt mycket mer pengar än oss på hus som ändå kräver diverse åtgärder innan man kan bo i dem...

Jag och sambon har blivit extra förtjusta i ett samhälle som vi (tror att vi) väldigt gärna vill bo i. Finns det något annat knep för att hitta ett bra hus än att lusläsa hemnet varje dag..? Sambon föreslog att sätta upp en lapp på byns anslagstavla vid mataffären, men är det någon som tar en sådan lapp seriöst nuförtiden...? Hur bär man sig åt för att hitta husen före alla andra.?
I den lilla by min mamma bor i har jag sett ett par tre lappar om folk som söker hus, iof för att hyra för ev senare köp, men deras lappar med telefonnummer har försvunnit :) dessa lappar har setat på tavlan utanför folkets hus som finns i byn. Så prova!
 
Du kan ju ringa runt till mäklarna som florerar i närheten och prata med dem, då finns ni i deras register att ni söker ett specifikt sorts hus och då brukar dem ringa innan det kommer ut på marknaden. Finns nog en hel del hus som säljs innan allmänheten får syn på dem.

Jag tror också att det är många som försvinner innan allmänheten hinner se dem. Är registrerad på ett antal mäklares hemsidor, men har inte fått något napp därigenom ännu.

Valde med en medelväg nu och blev medlem i byns facebook-grupp och lade ut en efterlysning där. Fått 3 svar hittills, varav 2 tyvärr redan var sålda och det 3:e med källare (som vi inte vill ha). Hoppas på fler tips, annars får vi köra dit och sätta upp en lapp på Ica. :-)
 
Vi har varit med i kanske fem budgivningar under våren, både på tomter och villor. Tyvärr finns det alltid någon med mer pengar :mad:

I morgon har vi en visning och på måndag en annan, två villor varav den ena med mer centralt läge men mindre tomt. Den andra ligger mer "off" men i mycket vackra omgivningar.
 
Som motpol till alla hysteriska budgivnignar kan jag berätta om den person jag känner som la ut sin (rätt stora) gård med fina stall och fint inrett hus och det kom två bud. Varav det ena ett skambud på halva utgångspriset. Det andra var på bara huset. 4 mille vill hen ha för alltoch det får hen inte. För den FINA hästgården med det stora häftiga huset och B&B-möjligheter. :eek:
jag trodde i min enfald att det var på tok för lågt utgångspris....
 
Som motpol till alla hysteriska budgivnignar kan jag berätta om den person jag känner som la ut sin (rätt stora) gård med fina stall och fint inrett hus och det kom två bud. Varav det ena ett skambud på halva utgångspriset. Det andra var på bara huset. 4 mille vill hen ha för alltoch det får hen inte. För den FINA hästgården med det stora häftiga huset och B&B-möjligheter. :eek:
jag trodde i min enfald att det var på tok för lågt utgångspris....
Haha är det den uppe i Norrland (eller nåt) med 100 hektar och B&B på gården? Sambon pratade om nåt objekt igår som påminner om din väns, men tror vid närmare eftertanke att det låg på 8 mille. Jag nappade inte på förslaget heller tyvärr.
 
Bostadsmarknaden börjar bli överhettad och har varit ett tag. Jag är glad att jag sålde av två objekt förra sommaren. Nu har jag bara huset, som förvisso köptes för ett rätt högt pris också, men det är ingen panik med prisutvecklingen på det för vi ska bo här ett tag och ett sånt här objekt betalar sig alltid i det långa loppet. Men över lag är utvecklingen skrämmande, det kommer inte hålla i slutändan.
 
Jag fick tillträde till mitt förra onsdagen. Påbörjade målning av mörkbrunlaserat paneltak i vardagsrummet förra helgen. Målade sista gången igår. Grym skillnad! Ska sätta renoveringstapet och sedan tapetsera och måla där. Resten tar jag lite när jag får feeling under sommaren har jag tänkt. På fredag är det inflyttningsfest och då vill jag ju gärna att iaf renoveringstapeten är uppe och att möblerna är uppe ur gillestugan :P Som tur är jobbar jag bara två dagar till, sen får jag köra dygnet runt :D
 
Säljaren ville fundera tills imorgon om de skulle acceptera budet (utgångspris) eller ha en ny visning nästa helg. I så fall drar vi tillbaka vårt bud och avvaktar tills efter visningen.
Hm, budgivare ett lade över trots allt. Får se hur det fortsätter nu, vi har inte bestämt om vi ska lägga något ytterligare bud eller inte. Visning på två andra intressanta hus i helgen...
 
Jag och min sambo har precis varit på husvisning. Ett riktigt trevligt och mysigt hus från början av förra sekelskiftet där jag tror att vi skulle kunna trivas riktigt bra. Alla stora renoveringar var gjorda, bara att flytta in och göra lite småpyssel som att måla lite snickerier invändigt och måla några väggar. Riktigt trevlig trädgård med flera äppelträd och uteplatser.

Två nackdelar så här långt: Det var elpanna och vissa rum hade elelement, medan andra delar hade vattenburen värme. Dock fanns det varmluftspump installerat. Ett oinrett rum i källaren intill krypgrunden kunde även bli fuktigt med jämna och ojämna mellanrum, men det kunde lätt lösas genom att man ställde in en avfuktare där. Jag gissar dock att en avfuktare kostar ganska mycket i form av elkostnader. Sedan kan det finnas fler nackdelar som ännu inte har avslöjats. Mäklaren ville nämligen inte lämna ut besiktningsprotokollet före visningen, utan det skulle mejlas ut till intresserade i efterhand. Besiktningsprotokollet vill man ju ha med sig när man går runt på visningen. Skälet som mäklaren angav var att det "minskade mängden papper". Hur då, tänker jag. Protokollet finns ju i elektronisk form - bara att lägga upp i bostadsannonsen. Känns mest som bullshit och att det verkliga skälet är att anmärkningar kan få folk att avstå från att komma på visningen.

Hur som helst så var det enormt mycket folk på visningen, vilket var förvånande då det ligger ute många fina hus som har fått rätt dåligt med bud eller till och med inga bud alls. Många verkade redan ha flyttat in i teorin, för de omnämnde olika rum som "Sveas och Mollys rum" och att det behövdes "nya tapeter till Arvids rum". Så vi får se om vi har någon chans vid en eventuell budgivning.
 
Jag ska på en visning ikväll, och om det inte är helt katastrofartat inuti så kommer jag att lägga ett bud. (Har tittat utvändigt tidigare.) Eftersom huset legat ute ett par månader och det inte finns några andra spekulanter vad jag vet så tänker jag såhär: jag lägger ett bud under begärda priset, och det budet gäller över helgen (eftersom jag inte vill ha igång någon budgivning, förstås...). I gengäld blir det en snabb affär då jag har finansieringen klar, och säljarna behöver inte städa och kan lämna de ev. inventarier de inte vill ha. Är det en smart strategi, tror ni? :confused:
 
Jag ska på en visning ikväll, och om det inte är helt katastrofartat inuti så kommer jag att lägga ett bud. (Har tittat utvändigt tidigare.) Eftersom huset legat ute ett par månader och det inte finns några andra spekulanter vad jag vet så tänker jag såhär: jag lägger ett bud under begärda priset, och det budet gäller över helgen (eftersom jag inte vill ha igång någon budgivning, förstås...). I gengäld blir det en snabb affär då jag har finansieringen klar, och säljarna behöver inte städa och kan lämna de ev. inventarier de inte vill ha. Är det en smart strategi, tror ni? :confused:
Ja, jag ser inget fel med ett sådant erbjudande :) Vi hade en liknande deal när vi la vårt bud: att kvinnan som bodde här skulle slippa flyttstädningen. Huset var fräscht, kvinnan verkade fräsch och vi ville ha snabb tillgång till huset. Säljaren var jätteglad, visade sig att hon sålde huset pga sin värk så att hon slapp flyttstäda var guld värt. Hon lämnade också det hon inte ville ha kvar, vilket var en hel del då hon flyttade till en lägenhet på 60 kvm. Tror sådana dealer kan "locka" äldre :)
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
384
Senast: em76
·
Svar
1 117
· Visningar
60 712
Senast: Lilla
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp