Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Ett utan dem gick också för 6,85 i oktober, såldes för 6,65 som nyproduktion. Jag tänker att det alltid är nåt med tidpunkten, vi köpte vår lägenhet dyrt trodde vi. Pandemin kom och priserna sjönk, sen gick de i taket. På ett långsiktigt perspektiv tänker jag att ett par hundra tusen hit och dit inte kommer make it or break it utan att man också måste ta hänsyn till vad man vill ha/behöver för boende just nu. Just detta ger oss nästan allt vi letat efter utan att kosta skjortan p.g.a bostadsrätt då, vilket skulle vara bra. Lagt bud nu, får se vad de säger :nailbiting:

Yes, lillan är här sen 4 veckor i morgon 🥰

Håller tummarna!
 
Har dock en tanke om dusch och toa. Finns ett badrum med allt i, sen en ensam toalett + handfat då. Och en tvättstuga. Man skulle kunna klämma in en dusch i tvättstugan + tvättpelare + nån form av skåp för förvaring + en vask. Men inte en toalett för det blir för trångt. Utan den får vara kvar där den är i rummet bredvid. Är det konstigt? Är det något som skulle kunna dra ner värdet? Jag personligen hade uppskattat en dusch till om man ska bo där 4-5 pers.

Personligen tänker jag att det är ett plus. Att sätta in en extra dusch i tvättstugan tycker jag är okej, men är det en tvättstuga där man även torkar tvätt osv. så skulle jag tycka att det kändes konstigt att placera en toalett. Det känns lite fräschare och mer praktiskt att ha en separat tvättstuga med bra bänkutrymme, lite skåp osv.
 
Sambon och jag har hittat en supermysig stuga i ett av de områden där vi letar. Dessvärre har börsen rasat något kopiöst, så just är vi någonstans mellan 75-100 tkr fattigare än vad vi var för mindre än två månader sedan. :meh: De senaste månaderna har vi tutat in ganska mycket pengar på kontot bara för att se värdet sjunka och sjunka och sjunka.

Vi tänker vara förnuftiga och vänta tills börsen (förhoppningsvis) repar sig - och priserna förhoppningsvis också har sjunkit något. Något som vi har lärt oss efter att ha letat stuga tämligen länge är att det alltid kommer fler stugor.
 
Okej, vill buda nu men hur gör man när det inte finns några bud sen innan? När budgivningen är igång är det ju lättare, bara buda över. Men nu vill vi lämna ett bud och att det inte blir budgivning utan tar de det inte så kommer vi inte buda mer. Ska jag bara ringa mäklaren och säga då ”vi bjuder det här, mot att vi skriver idag/imorrn/snabbt”. Är så ingen hård förhandlare så detta är inte min grej känner jag 😂
Så gjorde vi - och det gick bra. Erbjöd säljaren att slippa flyttstädning samt snabb affär (tog över huset efter 14 dagar), mot vårt bud + att huset skulle bort från Hemnet i rappet. Blev kontraktskrivning samma dag.
 
Så gjorde vi - och det gick bra. Erbjöd säljaren att slippa flyttstädning samt snabb affär (tog över huset efter 14 dagar), mot vårt bud + att huset skulle bort från Hemnet i rappet. Blev kontraktskrivning samma dag.
Okej, låter ju smidigt. Men innan man säger något ska man kolla med banken då? För jag har läst om folk som velat köpa och haft lånelöfte men när de sen kommer och ska fixa bolånet så har banken åsikter om bostaden. Men det kanske är ovanligt?
 
Okej, låter ju smidigt. Men innan man säger något ska man kolla med banken då? För jag har läst om folk som velat köpa och haft lånelöfte men när de sen kommer och ska fixa bolånet så har banken åsikter om bostaden. Men det kanske är ovanligt?

Jag har inte haft kontakt med banken vid köptillfället utan litat på att mitt lånelöfte varit nog.
 
Ok, så bara köra på då isåfall. Men innan vi skriver något med säljare/mäklare måste väl allt vara klart med banken?

Det beror på banken och på hur mycket du lånar i relation till husets värde. Bara för att man har ett lånelöfte på X tusen kronor så innebär inte det att banken kommer vilja låna ut X tusen kronor, exempelvis om de uppfattar att huset är värt mindre än vad du lånar. Mina tio cent är att det alltid är bra att stämma av med banken innan man skriver på.
 
Okej, låter ju smidigt. Men innan man säger något ska man kolla med banken då? För jag har läst om folk som velat köpa och haft lånelöfte men när de sen kommer och ska fixa bolånet så har banken åsikter om bostaden. Men det kanske är ovanligt?
Jag hade definitivt pratat med banken innan eftersom, jag själv inräknad, vet flera exempel på väldigt generösa lånelöften men sen när det kommer till kritan inte alls fått det lånelöftet som var utlovad från början.
 
Det beror på banken och på hur mycket du lånar i relation till husets värde. Bara för att man har ett lånelöfte på X tusen kronor så innebär inte det att banken kommer vilja låna ut X tusen kronor, exempelvis om de uppfattar att huset är värt mindre än vad du lånar. Mina tio cent är att det alltid är bra att stämma av med banken innan man skriver på.
Det är det jag funderade lite på. Vi kommer ju låna 85 % för vi kan ”bara” få ihop 15 🤷🏼‍♀️ Men ska man då buda xx och säga ”vi budar detta men ska bara kolla med banken först” känns ju också dumt 🙈
 
Jag hade definitivt pratat med banken innan eftersom, jag själv inräknad, vet flera exempel på väldigt generösa lånelöften men sen när det kommer till kritan inte alls fått det lånelöftet som var utlovad från början.
Men usch säg inte så 🙈🙈 lär väl skita sig säkert..
 
Men usch säg inte så 🙈🙈 lär väl skita sig säkert..
Alltså jag är ju född i motvind så det var ju självklart att saker skulle skita sig för oss. Dock löste det sig tack och lov. Men våran ”vi kan skriva kontrakt i morgon”-inställning fördröjdes med typ 1,5 månad eftersom vi var tvungna att reda ut hela lånelöftesituationen.
 
Det är det jag funderade lite på. Vi kommer ju låna 85 % för vi kan ”bara” få ihop 15 🤷🏼‍♀️ Men ska man då buda xx och säga ”vi budar detta men ska bara kolla med banken först” känns ju också dumt 🙈
Kolla med banken först. Mäklaren blir inte så intresserade av er om ni budar med reservation för att tala med banken efter.
 
Kan ingen annan på banken kolla på det, så ert lånelöfte är ok för just denna fastigheten?
Vet inte. Blir ju jättesvårt att hinna va först och köpa något om vi först måste kolla med banken och visa vad vi tänkt köpa och sen buda, då hinner ju typ allt bli sålt..
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
569
Senast: Enya
·
Svar
1 236
· Visningar
67 327
Senast: cambodia
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp