Husköps-tråden! ;)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 088
  • Visningar Visningar 156 911
Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt bästa tips är att ha möbler med flera funktioner. Sen ang bord så finns det ju sånna man fäster i väggen så att de går att fälla upp sen - väldigt smidigt i en liten lägenhet :)

Min (o)lägenhet är inte superfin sådär, men jag börjar oroa mig för att jag kanske blivit mer van vid all närservice och alla bekvämligheter än jag själv förstår. Nu finns det visserligen pizzeria och Konsum dit jag flyttar, och samma affärer jag är van vid på vägen ut, men i dagsläget när jag går hem från jobbet finns det videoaffär och fik och godis och skor och sushi och kinamat och tre pizzerior...
Däremot har jag aldrig känt att jag kunnat få vår lägenhet "precis som jag vill" eftersom det är en hyresrätt. Jag har inte velat lägga ner särskilt stora summor på den, och det vi har haft mest problem med är bristfällig ventilation, omodernt och trasigt kök och störande grannar. Svåra saker att göra något åt när man inte äger lägenheten.
Förstår precis stadskänslan, det är skönt att kunna gå till jobbet. Å andra sidan skönt att ha en trädgård också... :D

Nu är det klart för oss! Bes klar och en del att fixa förstås men inget allvarligt och inget vi ens ids diskutera med säljarna, så vi kör! Surrealistisk känsla... :D

@McFlurry Näe, det kan man inte... :arghh:
(Fast han har säkert jobbat stenhårt hela våren och sommaren, lille mäklaren, så någon gång måste väl även han få åka till Malta. :up:)

Jag har fått sambon med på tåget, så pass att han letar på Hemnet och är tydlig med vad han söker. Han hade annars gärna suttit i vår lägenhet i 20 år till ;)

Vi har funderat på lite olika områden men återkommer alltid till samma ställe så har bestämt oss för att ha lite is i magen och invänta ett bra projekt. Just nu finns det nada nicht ute dr men det lär väl komma :)

Hittat ett hus jag vill haaaa, men hur lång tod brukar det ta ungefär innan man får tillgång?
Är ju såklart olika, men finns det ngn snittid? ;-)
För vi ska ju inte ha hus förrän runt årsskiftet, samtidigt som man ju inte vill missa sitt drömhus....

Och följdfråga: hur är det att bo alldeles intill en åker? Vet ej vad som odlas, men åkern är stor!
Gödsellukt tex?

@voltis Att köpa ett hus nu och ha inflyttning kring årsskiftet ser jag som helt normalt. Men det är ju upp till säljaren så prata med mäklaren om det. Jag och sambon köpte hus för två veckor sen och har inflyttning i mitten av december.

Ang att bo bredvid en åker skulle jag gissa att det kommer lukta gödsel men det brukar inte vara under så långa perioder utan mest någon dag eller så. Jag personligen tycker det är värre när de sprutar med gift vilket de gör ganska många gånger om året så har man barn får man ha lite koll på när de kör så man kan hålla barnen inne.

@voltis Att köpa ett hus nu och ha inflyttning kring årsskiftet ser jag som helt normalt. Men det är ju upp till säljaren så prata med mäklaren om det. Jag och sambon köpte hus för två veckor sen och har inflyttning i mitten av december.

Ang att bo bredvid en åker skulle jag gissa att det kommer lukta gödsel men det brukar inte vara under så långa perioder utan mest någon dag eller så. Jag personligen tycker det är värre när de sprutar med gift vilket de gör ganska många gånger om året så har man barn får man ha lite koll på när de kör så man kan hålla barnen inne.

Och om de odlar raps. Usch, urk och fy.:yuck:

Hittat ett hus jag vill haaaa, men hur lång tod brukar det ta ungefär innan man får tillgång?
Är ju såklart olika, men finns det ngn snittid? ;-)
För vi ska ju inte ha hus förrän runt årsskiftet, samtidigt som man ju inte vill missa sitt drömhus....

Och följdfråga: hur är det att bo alldeles intill en åker? Vet ej vad som odlas, men åkern är stor!
Gödsellukt tex?

Kan lukta men man vänjer sig. Jag har bott ett par km från en fågelfarm med bara åker emellan, där de eldat hönsbajs och annat skit - samt gödslar runt om med hönsskit. Luktar som värst när de eldar men åkrarna är inte så farliga. Går över rätt snabbt eller så vänjer man sig rätt snabbt! För vår del har det mest luktat när man varit i trädgården, ingenting inne.

Och om de odlar raps. Usch, urk och fy.:yuck:

Hmm måste försöka ta reda på vad de odlar tror jag!

Och gift lät ju läbbigt ju :(

@voltis Alla grödor du äter som inte är ekologiska är besprutade med gift som ska döda ogräs men dödar mycket annat också. Det gift som inte fastnar på grödorna sprids i vinden eller rinner ner genom jorden och ner i grundvattnet eller ut i andra vattendrag. Det är tyvärr så matproduktionen ser ut.

Nu är det mindre än tre månader till inflyttning - jag och sambon pratar nästan oavbrutet om hur härligt det ska bli att bo där :D
pJFCCtY.jpg

@voltis Alla grödor du äter som inte är ekologiska är besprutade med gift som ska döda ogräs men dödar mycket annat också. Det gift som inte fastnar på grödorna sprids i vinden eller rinner ner genom jorden och ner i grundvattnet eller ut i andra vattendrag. Det är tyvärr så matproduktionen ser ut.

Jo det vet jag, men aldrig tänkt på att det kan påverka boende runt åkern...

Hittade lite (dåliga) bilder där åkern skymtas. På en bild är den väldigt grön. På en annan är den harvad (?) och ser ut som en stubbåker. Så ngn form av sädesslag gissar jag på... ?

Jo det vet jag, men aldrig tänkt på att det kan påverka boende runt åkern...

Hittade lite (dåliga) bilder där åkern skymtas. På en bild är den väldigt grön. På en annan är den harvad (?) och ser ut som en stubbåker. Så ngn form av sädesslag gissar jag på... ?

De kan ju byta från år till år också. När jag bodde i "gamla huset" odlades det ärtor utanför ett år, och sedan vete nästa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 639
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 526
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus... 51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
180 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka