Husköps-tråden! ;)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 088
  • Visningar Visningar 156 911
Status
Stängd för vidare inlägg.
När ni ändå är runt Kävlinge kommun och pratar ;)
Känns som det även är rätt ok kommunikationer från Löddeköpinge? Om man tex skulle bo där och få jobb i tex Lund, Landskrona, Helsingborg....?
Vi har mest tittat på hus i Halmstad, men kan även tänka oss Lödde om vi ändå ska söderut. Och vad gäller pendlingsmöjligheter till jobb så känns det som ett helt ok läge?

Från Lödde är det bra kommunikationer så länge man har bil. :) Det går bussar också men om jag inte minns fel så är det sådana som stannar var femte minut så de tar ju lite tid ;)
Annars är Kävlinge bra eftersom det finns tågstation där. Vi har en del vänner som bor där (de flesta bor i Furulund) och de trivs superbra. Från Kävlinge tar det 10min till Lödde med bil så det ligger relativt nära. Kävlinge har väg 108 strax utanför (90-väg) och man kommer snabbt till Lund med bil, det går relativt fort till Malmö också (via Lomma och ut på E6) men lite längre till Helsingborg eftersom man måste köra igenom Häljarp (15min från Kävlinge) för att komma ut på E6 vid Landskrona.

Andra orter i närheten av Lödde är Häljarp (där jag bor). Här går det både bussar och tåg och det är cykelavstånd in till både Landskrona C, havet och skogen :love: Fördelen med Häljarp är att det är en expansiv "by" så huspriserna går raskt uppåt. Priserna har dessutom varit låga för området tidigare så risken är väldigt liten att man står med en förlust om man behöver sälja huset senare. Riktigt bra skolor och många barnfamiljer som bor här/ flyttar hit. Från Häljarp tar det 10min med bil till Lödde. 15min till Kävlinge, 20 till Lund och Malmö och 20 till Helsingborg. Från Häljarp är det bara någon minut till E6 vilket gör att man snabbt kommer ut och iväg.

Sedan finns det även Dösjebro som ligger mellan Kävlinge och Häljarp. Även här ca 10min från Lödde. Dösjebro har också tågstation och nära till skogen. Lite längre ifrån hav och stad dock eftersom det ligger längre österut. Frå Dösjebro måste man antingen åka genom Kävlinge (till Lund) eller Häljarp (till Helsingborg) och Lödde (Malmö) så det tar ca 10min längre med bil vart man än ska men det är ju inga långa tider vi pratar om i vilket fall som. :p

Nu är det en månad lite drygt kvar innan vi får nycklarna till vårt nya hus. Då skall badrummet renoveras, kaklet i köket skall bytas ut och tvättstugan skall fräschas upp, innan vi flyttar in i slutet på maj. Det börjar alltså bli dags att begära in offerter. Men hur gör man?! Är livrädd att få klåpare till hantverkare som gör ett dåligt jobb. Och hur skall man tänka när man väljer material? Trendigt, klassiskt eller helt enkelt bara sånt man gillar? Och skall man ha badkar eller inte? Så mycket som snurrar i huvudet, jag kommer hinna bli satt i tvångströja innan det är dags att flytta in. :rofl:

Såhär ser badrummet ut idag. Snyggt va? :nailbiting:
1507078_10152800841401374_8258869370452377744_n.jpg

Vad spännande! Badrummet var verkligen... eh mindre smakfullt!
Hur ni ska renovera beror nog på hur långsiktigt ni ser på ert boende där. Är det troligt att ni kommer att flytta inom några år så är det ju bäst att ta något klassiskt som går hem hos många, planerar ni att bo där "forever" (man vet ju aldrig vad som händer men planera kan man ju) så kan ni ju frossa i vad ni tycker är snyggast :)
Jag gillar att ha badkar, iaf i ett badrum (inte nödvändigt i mer än ett) men det är enbart för att jag tycker det är smidigt när man har barn. Själv så efterfrågar jag inte att bada.

Den 10 april får vi nycklarna till vårt hus så det närmar sig för oss också. Känns mest overkligt. Borde kanske börja packa lite smått. :confused:

@Martina_m igen, ang. kontant insats på lantbruksfastighet som är det vi tittar på så räknar vi också på 15% och inte 25. Mest sambon som har räknat på sistone iofs, men är rätt säker på att 25% inte varit aktuellt. Så det är nog som fler säger bara någon bank som har det så?

Ska du ner mot Lund och Löddeköpinge så vill jag bara varna för kalla, kala, bruna, trista, stormiga, skånska fält och ett allmänt tragiskt landskap hela hösten och vintern :devil:. Kanske är fint till sommaren, det får jag snart se;). Dessutom finns det något som heter betor. Det kryllar av dem, bara enorma fält med betor, sen enorma högar av betor när de är skördade, ..

Som här :), men jag gillar det:

16646418192_d3d2c5871b_b.jpg

Senast ändrad:
@AndersB @McFlurry @RostKaptenen
Haha, jag har aldrig sett en beta i hela mitt liv förut :p. Fälten har jag väl sett, men trott att det var potatis eller nåt.
Och så skulle jag rida ut en runda med min häst i höstas när jag precis flyttat hit. Kan ju även säga att jag brukar undvika att rida ut när det blåser :grin:.
Vi möts av vind, mer vind och vind från alla håll, öppna fält, raka långa grusvägar, massor av fält med betor, massor av högar av betor (en och annan liggandes på grusvägarna oxå) och inte minst vindkraftverk :eek:! Det var så mkt nytt, hallå 10 m från ett vindkraftverk! Tur hästen tyckte det var ok ;). En helt ny värld för oss :p!

Men idag blir det visning på ett hus i Höör:bump:! Där verkar det finnas skog :love: (och jag som tom var rädd för skogen när jag var liten :confused:).

@Martina_m igen, ang. kontant insats på lantbruksfastighet som är det vi tittar på så räknar vi också på 15% och inte 25. Mest sambon som har räknat på sistone iofs, men är rätt säker på att 25% inte varit aktuellt. Så det är nog som fler säger bara någon bank som har det så?
Jag tror faktiskt mer att det handlar om att få kontakt med rätt bankman. @Catrool fick 15% på den bank som sa 25% till mig. Men hon som jag hade kontakt med verkar vara en riktig paragrafryttare. Så hos henne kan man nog inte räkna "fel" på ett öre :laugh:. Det verkar ju vara mkt upp till vem man pratar med.
För några år sedan fick jag lönelöfte tillsammans med mitt ex, utan problem på 1.500 000 UTAN någon kontantinsats alls. Han sa att det funkar upp till 3.000 000, men då blir ju månadskostnaden betydligt dyrare oxå :p. Det var liksom inga konstigheter då han utgick från vår betalningsmöjlighet.

Jag tror faktiskt mer att det handlar om att få kontakt med rätt bankman. @Catrool fick 15% på den bank som sa 25% till mig. Men hon som jag hade kontakt med verkar vara en riktig paragrafryttare. Så hos henne kan man nog inte räkna "fel" på ett öre :laugh:. Det verkar ju vara mkt upp till vem man pratar med.
För några år sedan fick jag lönelöfte tillsammans med mitt ex, utan problem på 1.500 000 UTAN någon kontantinsats alls. Han sa att det funkar upp till 3.000 000, men då blir ju månadskostnaden betydligt dyrare oxå :p. Det var liksom inga konstigheter då han utgick från vår betalningsmöjlighet.
Just därför kan det nog vara bra att prata med några olika banker och kanske försöka byta bankman om ni vill ha lånen hos en speciell bank. Sen är de ju inte fel att de räknar lite för högt, så att ni inte står där sen och inte reder ut det, men de gör ju de flesta ändå.

@Martina_m Jag är ju född och uppvuxen i Malmö och har nyligen flyttat till Hörby kommun. Landskapet här är så mycket finare och mysigare än på västkusten. Hade jag varit er hade jag absolut satsat på mittskåne framför Skånes västkust!

Just därför kan det nog vara bra att prata med några olika banker och kanske försöka byta bankman om ni vill ha lånen hos en speciell bank. Sen är de ju inte fel att de räknar lite för högt, så att ni inte står där sen och inte reder ut det, men de gör ju de flesta ändå.

Precis som @Martina_m skriver så bytte bank pga detta. Vår dåvarande som inte är så "vana" vid jordbruksfastigheter sa strikt 25 % gäller efter att ha undersökt saken rätt länge medans den bank vi bytte till såg det som ett bostadshus med "stor tomt" och vi fick ge 15 % i kontaktinsats. Men självklart var detta efter att de hade sett över vår ekonomi och konstaterat att det inte var några problem för oss att klara lånet.

@Martina_m Jag är ju född och uppvuxen i Malmö och har nyligen flyttat till Hörby kommun. Landskapet här är så mycket finare och mysigare än på västkusten. Hade jag varit er hade jag absolut satsat på mittskåne framför Skånes västkust!
TACK! Det där behövde jag höra! Jag hoppas verkligen att det här huset kan vara vad vi söker! Men ärligt talat så har vi inte kollat på hus "på riktigt" så himla länge (sen att jag hängt på hemnet de senaste 10 åren är en annan sak). Och vi har det bra i vår etta på Norra Fäladen oxå :D. Men jag tror att jag behöver att hus med lite lummig skog runt omkring mig för att jag ska trivas i Skåne. Hade det funnits bra jobb i Blekinge så hade jag väl förmodligen stuckit hem illa kvickt :o.

TACK! Det där behövde jag höra! Jag hoppas verkligen att det här huset kan vara vad vi söker! Men ärligt talat så har vi inte kollat på hus "på riktigt" så himla länge (sen att jag hängt på hemnet de senaste 10 åren är en annan sak). Och vi har det bra i vår etta på Norra Fäladen oxå :D. Men jag tror att jag behöver att hus med lite lummig skog runt omkring mig för att jag ska trivas i Skåne. Hade det funnits bra jobb i Blekinge så hade jag väl förmodligen stuckit hem illa kvickt :o.
När jag promenerar här i omgivningarna får jag "Smålandskänsla" (har spenderat nästan alla mina barndomssomrar i Småland) med steniga skogshagar, slingrande grusvägar och ett lugn som inte går att hitta i Malmö/Lund-området. Min sambo är uppväxt på landet utanför Genarp och trivs också bättre här. Och att ha häst här omkring måste ju vara tusen gånger bättre, och billigare dessutom.

Vi köpte första huset vi tittade på ;) Jag hade också haft koll på hemnet länge så kände ändå till marknaden bra. Och även om det nu är ett halvår sen vi var på visningar så har det fortfarande inte kommit ut något hus som slår detta!

Det enda ni ska tänka lite extra på i området kring ringsjön är avloppet. Har nämligen hört att kommunen börjat bli väldigt stränga med avloppen där pga sjön, och att många nu måste göra om sina avloppssystem även om de som de har inte är så gamla. Så prata med kommunen om ni hittar ett hus ni gillar! Visst, det ska man väl alltid göra men om det i papperna står att avloppet är relativt nytt kanske många struntar i att kontakta kommunen.

Mellanbygderna har många fina kvalitéer, det tycker jag också. Höör som område tror jag passar er! Men huspriserna är väl ganska höga där också?

Jag är själv präglad av ett öppet, bördigt kulturlandskap med närhet till havet men tycker man inte om blåst är det knappas rätt :). Västra Skåne är tyvärr "förstört" av all exploatering, ett fint område är Revingehed, öster om Lund, men priserna på hus i närheten är astronomiska och det är också relativt öppet.

@McFlurry
Åh, det låter underbart! Blekinge och Småland är ganska likt varandra. Och jag som är uppväxt på landet vid havet och dess skärgård med öar och holmar UTAN att det blåser speciellt mkt, känner mig faktiskt lite bortskämd av hur fint det faktiskt är där.

Det huset vi ska kolla på idag har kommunalt avlopp och vatten :up:! Åh, tänk om det kan va mitt framtida hem?? :bump:

Jag hittade ett hus i Äspinge utanför Hörby i höstas/vintras. Det fastnade jag för jättemkt:love:! Ett fint litet hus med två små ekonomibyggnader och ca 1 ha mark. Helt perfekt! Men då var min sambo uppe i sitt examensarbete och inte alls på humör för att "slösa tid" på att kolla på hus :p. Den försvann från Hemnet efter några dagar bara. Men vet inte om det blev sålt eller om de ångrade sig eller nåt.
Tycker att det finns en del fina hus och omgivningar i just Hörby och Höör.

@McFlurry
Åh, det låter underbart! Blekinge och Småland är ganska likt varandra. Och jag som är uppväxt på landet vid havet och dess skärgård med öar och holmar UTAN att det blåser speciellt mkt, känner mig faktiskt lite bortskämd av hur fint det faktiskt är där.

Det huset vi ska kolla på idag har kommunalt avlopp och vatten :up:! Åh, tänk om det kan va mitt framtida hem?? :bump:

Jag hittade ett hus i Äspinge utanför Hörby i höstas/vintras. Det fastnade jag för jättemkt:love:! Ett fint litet hus med två små ekonomibyggnader och ca 1 ha mark. Helt perfekt! Men då var min sambo uppe i sitt examensarbete och inte alls på humör för att "slösa tid" på att kolla på hus :p. Den försvann från Hemnet efter några dagar bara. Men vet inte om det blev sålt eller om de ångrade sig eller nåt.
Tycker att det finns en del fina hus och omgivningar i just Hörby och Höör.
Åhh va roligt!! Jag vill också kolla på hus! Hoppas det är så fint som det verkar och att det bara känns helt fantastiskt när ni kommer dit:up:

@Martina_m Du får gärna skicka länk till huset ni ska kolla på i ett PM om du vill. Hade varit kul att se :) Och hoppas det känns bra på visningen!

Ang blåst kan jag inte uttala mig känner jag, haha. Grannarna här varnade oss för att här alltid blåser, men jag tycker det har varit lugnt med blåsten här iom att jag nyligen bott vid havet i Malmö och där blåser det konstant och alltid :p

Ja, omgivningarna här är jättefina. Jag och sambon + hund promenerade i Fulltofta strövområde i tisdags. Där var jättefint! Ligger mellan Höör och Hörby :) Såg att folk ridit där också, där är säkert jättemysigt att rida.

Åhh va roligt!! Jag vill också kolla på hus! Hoppas det är så fint som det verkar och att det bara känns helt fantastiskt när ni kommer dit:up:
Ja, vi har sagt att det måste kännas rätt. Vi ska inte vara som två ? när vi kör därifrån.
Vi kollade på ett hus i Osbyholm (ligger nog fortfarande ute), jättefint hus och verkligen väl omhändertaget och renoverat helt i vår smak! Det var nästan så vi försökte övertala oss att huset var ju riktigt bra, även att vi ville kräkas på läget så nära bredvid E22 och öppna fält runt tomten. Vi kom på oss själva att nästan bli lite desperata och tvinga på oss huset :grin:. Nä, det måste kännas mer säkert än så har vi sagt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 208
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 646
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 527
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus... 51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
180 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka