Huskurer sökes!

Asko

Trådstartare
Jag har åkt på en för jävlig förkylning - alldeles tjock i halsen, förkyld och hostan kommer nog snart :grin:

Men alltså, jag har haft ett litet problem senaste gångerna jag varit sjuk (kanske tidigare också men det minns jag inte) när jag har sovit. Jag har vaknat mitt i natten vilt hostande så eller för att jag inte kan andas, jätte obehagligt såklart och får mig att bli ovillig till att gå och lägga mig. Ska prova i natt att sitta i min fåtölj och se om jag kan sova, det märks så fort jag ligger eller ens halvligger ned. Så ... huskurer sökes?
Det är såklart möjligt att jag vänder mig till någon läkare istället om det verkligen behövs. Men det skulle vara bra om man hade något tips som man kunde prova i förväg? Behöver alltså något som typ vidgar luftrören.

En liten intressant (kanske bara mest för mig) notis är att jag tydligen hade krupp som liten. Det har inte orsakat besvär sedan dess såklart då det drabbar ju mindre barn mest. Men, som sagt, så påminner det lite om det när jag blivit sjuk de senaste gångerna? Alltså, det är något som har kommit när jag blivit äldre och bara när jag fått någon förkylning. Är det möjligt att det kanske beror på att jag hade krupp som barn?
Om någon vet alltså :)
 
Det finns ju receptfritt på apoteket. Annars säger jag väl avkok på citron, vitlök och ingefära. Låt stå på spisen hela dagen och drick med jämna mellanrum.
 
Det finns ju receptfritt på apoteket. Annars säger jag väl avkok på citron, vitlök och ingefära. Låt stå på spisen hela dagen och drick med jämna mellanrum.

Jag kokar vatten, river ner ingefära, blandar i honung, silar, häller upp i mugg och sen häller jag i en skvätt whiskey. Inte så gott men gud vad der hjälper min hals! Går även utan whiskey om man inte har det hemma!
 
Infektionsutlöst astma kanske? Jag har allergisk astma som också kommer när jag är förkyld (är jag frisk och det inte är pollensäsong mår jag bra).

När det gäller effektivt bronkvidgande finns det enligt mina läkare inget som är lika effektivt som astmamedicin som jag skulle nog ta mig till en vårdcentral ändå. Att huskurer med alkohol hjälper litegrann är för att alkohol är bronkvidgande.

Hoppas du kryar på dig snabbt.
 
Tack för tipsen men vaknade (efter bara max tre timmars sömn) idag dunderförkyld men inget ont i halsen. Kliar bara lite grann men inget som hjälps av te. Bläh, kan dock inte sova eftersom snuvan får det klia/klämma/täppas till så det gör nästan ont :arghh: Och jag hatar nässprejer. Så jag sitter här nu med näsdukar runt mig istället.
Men kanske är det bara som värst idag och så kommer den värsta hostan imorgon istället :banghead:

Infektionsutlöst astma kanske? Jag har allergisk astma som också kommer när jag är förkyld (är jag frisk och det inte är pollensäsong mår jag bra).

När det gäller effektivt bronkvidgande finns det enligt mina läkare inget som är lika effektivt som astmamedicin som jag skulle nog ta mig till en vårdcentral ändå. Att huskurer med alkohol hjälper litegrann är för att alkohol är bronkvidgande.

Hoppas du kryar på dig snabbt.
Kanske det ja, lät ju faktiskt lite rimligt, är det något som kan dyka upp sådär när man inte haft samma problem tidigare?
Har haft en slags astmamedicin (en tub som man andas in från?) en gång tidigare men då hade jag kikhosta.
Nåja, än så länge så är det inte hostan som håller mig vaken. Men tack iallafall!
 
Höj huvudänden så att du halvsitter i sängen. Det minskar svullnader i bihålor, öron, näsa och svalg.

Koka upp vatten och häll i 4 skålar, klyv en gul lök i fyra delar och lägg en del i varje skål med det kokande vattnet och ställ det under och bredvid sängen. Lökånga är antibakteriellt, gör det lättare att andas och dödar virus och bakterier.

Köp en nässköljare, det finns på apoteket (apotea levererar hem nästa vardag fraktfritt om du beställer på förmiddagen) och skölj näsan upprepade gånger under dagen. Du behöver inte köpa det dyra saltet som hör till utan det går lika bra med vanligt salt utan jod. Salt med jod svider i näsan viket salt utan jod inte gör men var noga med doseringen. Doseringen står på bipacksedeln. Saltvattnet dödar bakterier och virus och löser upp snor och slem i näsan och i bihålorna.

Gurgla med saltvatten. Ta lite salt i kallt eller ljummet vatten, rör runt till saltet har löst sig och gurgla, ju mer och oftare du gurglar desto bättre. Saltvatten är bakterie och virusdödande. Det hjälper mot halsont och irritation i halsen.

Ta en sked honung då och då. Honung är bakterie och virusdödande. Blanda gärna honungen med ljummet vatten eller te men se till att vätskan inte är varmare än 42 grader för då dör det goda i honungen och honungen blir verkningslös.

Se till att du är lagom varm. Håll fötterna ordentligt varma. Om du får feber så undvik i det längsta att ta ner den med febernedsättande medel eftersom feber är kroppens sätt att försvara sig emot och döda virus och bakterier. Att ha feber är inte farligt.

Har du mycket ont i huvudet t ex så prova först att lägga en handduk som är ursköljd i kallt vatten och sedan hårt urvriden på pannan.

Har du ont i öronen så skär en liten bit lök, ca 2 mm tjock några mm bred och ca 1-1,5 cm lång och linda in den i lite bomull eller i en kompress. Tryck ihop löken så att löksaften pressas fram och stoppa det hela i örat. Smärtan försvinner inom 10 minuter och en vanlig öroninflammation försvinner i regel på mellan 24-48 timmar. Byt lökbit var sjätte timme eller när den känns torr. Var noga med att ingen del av löken kommer emot själva huden. Att löksaften kommer emot huden är däremot ofarligt.

Har du så hög feber att du har svårt att äta och dricka så skölj ur handdukar i kallt vatten, vrid ur dem ordentligt och lägg runt vrister, handleder, på pannan och på bröstet. Det tar ner febern skonsamt och du slipper svettas och må dåligt när febern sjunker.
Hjälper inte det får du givetvis ta smärtlindring/febernedsättande men kan du undvika det så kommer du bli frisk fortare och du slipper må dåligt för att febern åker berg och dalbana i kroppen.

Drick mycket och krya på dig!
 
Infektionsutlöst astma kanske? Jag har allergisk astma som också kommer när jag är förkyld (är jag frisk och det inte är pollensäsong mår jag bra).

När det gäller effektivt bronkvidgande finns det enligt mina läkare inget som är lika effektivt som astmamedicin som jag skulle nog ta mig till en vårdcentral ändå. Att huskurer med alkohol hjälper litegrann är för att alkohol är bronkvidgande.

Hoppas du kryar på dig snabbt.
Pulmicort och Bricanyl klarar jag mig inte utan numera. Min förkylningsastma blir bara värre med åren
 
@Asko: Testa saltlösning till näsan. Det är snällt mot slemhinnorna och dämpar svullnaden litegrann. Finns på apoteket som spray och droppar.
Fast jag absolut avskyr att få för mycket vätska i näsan, tex nässprejer. Men mamma kom hem nu och då hade hon köpt någon grej på apoteket till mig, Olemin heter den visst, som är en inhalator istället. Känns kanske bättre att själv kunna andas in än att spreja in i näsan ... får kanske prova.

Höj huvudänden så att du halvsitter i sängen. Det minskar svullnader i bihålor, öron, näsa och svalg.

Koka upp vatten och häll i 4 skålar, klyv en gul lök i fyra delar och lägg en del i varje skål med det kokande vattnet och ställ det under och bredvid sängen. Lökånga är antibakteriellt, gör det lättare att andas och dödar virus och bakterier.

Köp en nässköljare, det finns på apoteket (apotea levererar hem nästa vardag fraktfritt om du beställer på förmiddagen) och skölj näsan upprepade gånger under dagen. Du behöver inte köpa det dyra saltet som hör till utan det går lika bra med vanligt salt utan jod. Salt med jod svider i näsan viket salt utan jod inte gör men var noga med doseringen. Doseringen står på bipacksedeln. Saltvattnet dödar bakterier och virus och löser upp snor och slem i näsan och i bihålorna.

Gurgla med saltvatten. Ta lite salt i kallt eller ljummet vatten, rör runt till saltet har löst sig och gurgla, ju mer och oftare du gurglar desto bättre. Saltvatten är bakterie och virusdödande. Det hjälper mot halsont och irritation i halsen.

Ta en sked honung då och då. Honung är bakterie och virusdödande. Blanda gärna honungen med ljummet vatten eller te men se till att vätskan inte är varmare än 42 grader för då dör det goda i honungen och honungen blir verkningslös.

Se till att du är lagom varm. Håll fötterna ordentligt varma. Om du får feber så undvik i det längsta att ta ner den med febernedsättande medel eftersom feber är kroppens sätt att försvara sig emot och döda virus och bakterier. Att ha feber är inte farligt.

Har du mycket ont i huvudet t ex så prova först att lägga en handduk som är ursköljd i kallt vatten och sedan hårt urvriden på pannan.

Har du ont i öronen så skär en liten bit lök, ca 2 mm tjock några mm bred och ca 1-1,5 cm lång och linda in den i lite bomull eller i en kompress. Tryck ihop löken så att löksaften pressas fram och stoppa det hela i örat. Smärtan försvinner inom 10 minuter och en vanlig öroninflammation försvinner i regel på mellan 24-48 timmar. Byt lökbit var sjätte timme eller när den känns torr. Var noga med att ingen del av löken kommer emot själva huden. Att löksaften kommer emot huden är däremot ofarligt.

Har du så hög feber att du har svårt att äta och dricka så skölj ur handdukar i kallt vatten, vrid ur dem ordentligt och lägg runt vrister, handleder, på pannan och på bröstet. Det tar ner febern skonsamt och du slipper svettas och må dåligt när febern sjunker.
Hjälper inte det får du givetvis ta smärtlindring/febernedsättande men kan du undvika det så kommer du bli frisk fortare och du slipper må dåligt för att febern åker berg och dalbana i kroppen.

Drick mycket och krya på dig!
Tusen tack för alla tips!
Det där med löken lät intressant även om det känns kanske lite larvigt :p Får kanske prova det, om det finns någon lök här hemma vill säga...

Att palla upp med kuddar visste jag, jag försökte tillomed sova i fåtöljen i natt istället men kunde inte somna istället :meh:

Gurgla saltvatten ska jag prova! Börjar känna lite av hostan nu nämligen, suck. Men hur mycket är lite? Ska det smaka som havsvatten eller? :D

Jag har inte feber ännu, men dock så har jag ändå tagit en ipren på natten innan jag lägger mig de senaste två dagarna pga halsonda och för att lindra ifall det blev någon hostattack om natten. Det kanske dock hindrat febren lite..? Men jag brukar vara lite aktsam med hur mycket värktabletter jag stoppar i mig, för jag har också tyckt att om man käkar för mycket för snabbt så drar bara sjukdomen ut sig och det tar längre tid innan man blir frisk igen :banghead: Fast jag kanske har feber nu utan att jag märkt något av det ... äsch, vad knepigt det ska va.

Har tackolov inte ont i huvudet och inte ont i öronen. Jag är bara dövare än vanligt, vilket händer ofta när jag blir förkyld - blir helt döv då :D

Pulmicort och Bricanyl klarar jag mig inte utan numera. Min förkylningsastma blir bara värre med åren
Så du får sånt när du blir sjuk? Vad intressant (eller intressant men ja, du förstår), har du haft det hela livet eller har det dykt upp?
 
Självklart får du sån medicin om läkaren hör hur du låter när du är förkyld. Jag sökte för en helt annan åkomma och sköterskan hörde hur jag lät på telefon och sa men hur du låter, sådär kan du inte ha det. Så då fick jag komma ganska direkt. Jag ser till att ha det hemma så så fort jag börjar bli förkyld så puffas det.:)
 
Hjälp, provade den där Olemin inhalatorn som mamma hade köpt på apoteket - vilken kick i arslet (eller snarare näsan)! Brände som tusan först men gick över efter en stund. Men känns definitivt bättre än att spreja i näsan, och de på apoteket hade visst sagt att den inte var lika beroendeframkallande som vanlig nässprej kan bli (och förstör inte näsans egna slemhinnor om man använder den för länge), och dessutom ekologisk :)
Nu blev jag lite täppt i näsan igen så den håller inte så länge :grin: men det är definitivt en näsöppnare iallafall! :D

Självklart får du sån medicin om läkaren hör hur du låter när du är förkyld. Jag sökte för en helt annan åkomma och sköterskan hörde hur jag lät på telefon och sa men hur du låter, sådär kan du inte ha det. Så då fick jag komma ganska direkt. Jag ser till att ha det hemma så så fort jag börjar bli förkyld så puffas det.:)
Haha, jag hör dock inte på telefon men jag låter också konstig på rösten nu. Får väl se om hostan blir värre nu då :p
 
@Asko Ta ungefär 1 tsk salt till ett glas vatten när du ska gurgla med saltvatten. Saltare än så behöver det inte vara men det gör inget om du gör det saltare heller.
 
Nu blev jag lite täppt i näsan igen så den håller inte så länge :grin: men det är definitivt en näsöppnare iallafall! :D
Tar tillbaks det, det är ingen näsöppnare :meh: Men den är stark, och bränner som fan i näsborrarna. Kanske det hjälper på lång sikt.
Nåja.
 
När du känner det börjar klia i halsen, använd ColdZyme. Finns på apoteket.
Stoppar mina förkylningar effektivt. Har förkylningsutlöst astma, har provat allt där finns.
 
När du känner det börjar klia i halsen, använd ColdZyme. Finns på apoteket.
Stoppar mina förkylningar effektivt. Har förkylningsutlöst astma, har provat allt där finns.
Hm, det står ju på apotekets hemsida att den ska användas i ett tidigt stadium, men jag är dock dunderförkyld nu, med hosta som kommit nu på kvällen och hade ont i halsen igår så det är nog för sent?
Men intressant produkt! Kan vara något att ha i medicinskåpet inför nästa gång man blir förkyld!
 
Prova näsviddgare för nästäppa. Det är som klisterlappar som fästs på näsan. Jag använder alltid nässpray, men när förkylningen är över brukar ändå näsan ha en tendens att svullna igen på natten en bra tid framöver och då använder jag alltid de där "plåstren".
Mot svår och jobbig rethosta på natten har du fått så många bra tips och det är bara att prova sig fram vad som passar dig bäst. (jag gillade de där med lök det ska jag lägga på minnet. Olivolja lindrar hostan mycket effektivt. Ta en matsked och svälj. Smakar heller inte choklad.
Var enveten med saltvattnet, skölj ofta, och jag brukar säga så salt som möjligt. Det ska bli en mättad lösning. Smakar så illa att kräkreflexer framkallas men jädra effektivt.
gulan
 
Alltså, du kommer att må så mycket bättre om du går till vårdcentralen och får lite användbara mediciner utskrivna att ha i ditt husapotek. Rinexin trollar bort nästäppa och det finns bra dundermediciner mot hosta, läkaren kan avgöra om du ska ha något astmainriktat eller om det är bättre med Cocillana eller Mollipect eller något annat.
 
Prova näsviddgare för nästäppa. Det är som klisterlappar som fästs på näsan. Jag använder alltid nässpray, men när förkylningen är över brukar ändå näsan ha en tendens att svullna igen på natten en bra tid framöver och då använder jag alltid de där "plåstren".
Mot svår och jobbig rethosta på natten har du fått så många bra tips och det är bara att prova sig fram vad som passar dig bäst. (jag gillade de där med lök det ska jag lägga på minnet. Olivolja lindrar hostan mycket effektivt. Ta en matsked och svälj. Smakar heller inte choklad.
Var enveten med saltvattnet, skölj ofta, och jag brukar säga så salt som möjligt. Det ska bli en mättad lösning. Smakar så illa att kräkreflexer framkallas men jädra effektivt.
gulan
Vaknade idag med en jädrans hosta så jag provade saltvattnet. Effektivt! Men håller inte i sig så länge tyvärr, får gurgla ofta :)
Olivolja var intressant, får prova det! Löken i vattnet får jag väl ge mig på också :p
Alltså, du kommer att må så mycket bättre om du går till vårdcentralen och får lite användbara mediciner utskrivna att ha i ditt husapotek. Rinexin trollar bort nästäppa och det finns bra dundermediciner mot hosta, läkaren kan avgöra om du ska ha något astmainriktat eller om det är bättre med Cocillana eller Mollipect eller något annat.
Jo, sant, bara det att jag inte vill gå någonstans. Känner mig så jädra ... sjuk! ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 229
Senast: Enya
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 946
Senast: Halona
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp